Alan boikotoida vaateketju H&M:ää ja tässä syy
Tilasin heinäkuun alussa yli parillasadalla hm verkkokaupasta vaatteita kun oli niin hyvät alennukset. Odotin pakettia koko kesälomani ajan. Eli neljä viikkoa. Sitten tuli viesti, tilauksenne on peruutettu. Sain hyvityksenä 20 % alennuksen ja ilmaisen toimituksen seur. tilaukseen. No minäpä tein uuden tilauksen. Odotin taas lähes kolme viikkoa, kunnes s.postiini tuli viesti että "palautuksenne on vastaanotettu" vaikka en ollut edes nähnyt koko pakettia. Siitä ei siis tietenkään ollut tullut saapumislmoitusta. Seurantatunnusksen perusteella se ei ollut liikkunut mihinkään.
Miten H&M olettaa että he voivat kohdella asiakkaitaan näin törkeästi ilman että menettävät heidät? Minä alan boikotoida koko puljua. Ottaa sen verran paljon kupoliin.
Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (26)
On joo kans H&M tilauksista. Paketti, jonka tilasin vuosi sitten kesällä ei ole vieläkään tullut. Ei siinä, itsekin unohdin, että olin edes tilannut jotkut kengät ja hameen sieltä, mutta huvittaa.
Täällä suureen ääneet mainostat boikotoivasi, mutta kerro toki ensin, mitä sanoivat asiakaspavlvelusta kun kerroit tämän jutun? Minua kiinnostaa miten he suhtautuivat asiaan siellä.
Hauska. Odotin, että ap:n avaus olisi käsitellyt jonkinlaista heräämistä eettisempään vaatetuotantoon ja turhanpäiväiseen kulutukseen.
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Mulle ei ole koskaan käynyt noin, vaikka olen tilannut sieltä vähintään kolme kertaa vuodessa varmaan viimeiset viisi vuotta. Ainut mihin olen pettynyt, on ollut trikoopaitojen laaduttomuus, järjestään ovat olleet läpikuultavia vaikka tästä ei ole mitään kuvausta tuotetiedoissa.
Minä olen boikotoinut jo vuosia, huonolaatuisten rumien vaatteiden, sekä lapsityövoiman käyttämisen johdosta.
H&M tilausjärjestelmä muuttui kesän aikana, siinä lienee syy. Minulle tuli sähköpostiviesti, jossa pahoiteltiin mahdollista pakettien viivästymistä. Omani tuli kuitenkin ihan ajallaan.
En nyt varsinaisesti boikotoi, mut mä en ole enää aikoihin löytänyt sieltä mitään ostettavaa kun kaikki on muuttunut niin luokattoman huonolaatuiseksi. Jotain sukkia ja alushousuja vielä ostan kun niiden ei niin kestäviä tarvitse ollakaan.
Noin 5 vuotta olen tilaillut H&M netistä vaatteita ja aina tulleet ajallaan..
Mulle kävi suht samanlainen juttu parisen vuotta sitten. Tilasin jotain, mutta mitään ei kuulunut. Sitten sain ilmoituksen, että tilaamani tuotteet ovat loppuunmyytyjä ja sain hyvitykseksi 10% alekupongin. Hmm. Mua jäi vaan ihmetyttämään miksei tilauksen yhteydessä ollut mitään mainintaa, että voi olla huono saatavuus. Ilmoitus loppuunmyymisestä tuli ehkä viikko tilauksen tekemisen jälkeen...
En ole silti H&M:ää unohtanut tämän asian takia. Enää en tosin tilaile mitään, käyn ostamassa paikan päältä.
Minä en aio boikotoida. Minulle on aina paketit tulleet niin kuin pitääkin ja viikon sisällä tilauksesta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt varsinaisesti boikotoi, mut mä en ole enää aikoihin löytänyt sieltä mitään ostettavaa kun kaikki on muuttunut niin luokattoman huonolaatuiseksi. Jotain sukkia ja alushousuja vielä ostan kun niiden ei niin kestäviä tarvitse ollakaan.
Anteeks mitä? Mun mielestä just alusvaatteiden pitää olla kestäviä!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen boikotoinut jo vuosia, huonolaatuisten rumien vaatteiden, sekä lapsityövoiman käyttämisen johdosta.
Mä ostin viime tammikuussa farkut H&M:sta 10 eurolla, eivätkä vieläkään ole mistään kohtaa rikki, vaikka olen käyttänyt niitä ahkerasti. Monet kalliit merkkifarkut ovat menneet rikki haaruksista samassa ajassa.
Käytännössä kaikki vaatteet valmistetaan nykyään velkaantuneitten kehitysmaitten verovapailla vyöhykkeillä, joissa käytetään lapsityövoimaa, ja työntekijöitä kohdellaan huonosti.
tulppaani66 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kerta käyttöisiä kuitenkin. Mies repii ne kiimoissaan päältäni.
tulppaani66 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mitä? Mun mielestä alushousujen ei tarvitse kestää viittä vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin viime tammikuussa farkut H&M:sta 10 eurolla, eivätkä vieläkään ole mistään kohtaa rikki, vaikka olen käyttänyt niitä ahkerasti. Monet kalliit merkkifarkut ovat menneet rikki haaruksista samassa ajassa.
Käytännössä kaikki vaatteet valmistetaan nykyään velkaantuneitten kehitysmaitten verovapailla vyöhykkeillä, joissa käytetään lapsityövoimaa, ja työntekijöitä kohdellaan huonosti.
Viime tammikuussa? Onko tosiaan niin, että vaate katsotaan nykyään kestäväksi, kun se on kestänyt käytössä reilu puoli vuotta?
Mulle ei ole ikinä käynyt H&M:n kanssa niin että tilaus ei olisi tullut perille. Tosin jotain häikkää heidän järjestelmässään taitaa nyt olla. Tilasin viime viikolla tavaraa eikä siitä meinannut tulla toimitusilmoitusta lainkaan. Pakettiseurannasta näin että on lähtenyt postiin ja postin saapumisilmoitus tuli normaalisti. Hain paketin tiistaina. Tänään perjantaina tuli sitten toimitusilmoitus että paketti on lähtenyt :)
H&M:stä tuli haettua vaatteita, koska siellä on niin miellyttävä asioida, koska siellä on tilavaa ja monta koppia, joten saa aika rauhassa tehdä ostoksia toisin kuin pienemmissä liikkeissä ja siellä on kohtalaisen halpaa etenkin tarjouksissa verrattuna esimerkiksi Sokoseen ja Stockmanniin. Miehille on muutenkin kovin vähän vaateliikkeitä.
Olen kuitenkin huomannut, että laatu on yleensä aika huonoa. Värit lähtevät vaatteista todella nopeasti ja alkavat nukkaantumaan. Siirryin pitkälti Zalandon käyttäjäksi, koska sieltä saa ehkä vähän parempaa laatua, tarjonta on todella laaja ja vaatteet saa kokeilla rauhassa kotona eri vaatteiden kanssa ja maksunkin voi laittaa menemään vasta sitten kun päättää pitää tuotteet. Laatikon toimituspiste on alle 100m päässä, joten ei ole kovin iso homma hakea pakettia ja viedä sitä takaisin saman päivän aikana. Sanoisin, että tuo on jopa aika hauskaa kun saa avata paketin ja katsoa mitä sieltä tulee.
Ainoa ongelma verkkokaupoissa on se, että eri kokoja on hankala kokeilla, koska ei jokaisesta vaatteesta viitsi tilata eri kokoja. Välillä tulee myös vaatetta, jonka näkee jo pussin läpi huonoksi ja tämän olisi tietenkin liikkeessä nähnyt heti.
Mullakin oli ongelmaa paketin saamisessa kerran, tilasin sen Ärrälle ja kun menin hakemaan parin päivän päästä ilmoituksesta, paketti olikin jo lähetetty takaisin! Tiedä sitten mitä siinä kävi. En ole sen jälkeen tilaillutkaan eikä tule liikkeessäkään käytyä kovin usein. Sukkahousuja ostan sieltä joskus. Enemmän mullakin kyllä painavat nuo eettiset syyt ja huono laatu vaakakupissa kuin huono kokemus verkkokaupasta.
Mulla kävi aloittajan kanssa sama juttu, että jonkun teknisen vian takia pakettini "katosi" ja lähetettiin tuo 20% ale+ ilmaiset postikulut sähköpostiin. Asiakaspalvelusta kertoivat, että oli sattunut muillekin. En voinut enää tilata tuotetta uudelleen, koska ne olivat paketin saapumista odotellessa loppuneet.
Sitten kerran tehtyäni tilauksen, jossa aletuotteista piti tulla 20% lisäale, niin huomasin tilauksen tehtyäni, että kaikista muista tuotteista se tuli paitsi kahdesta paidasta. Asiakaspalvelussa sanoivat, että ei voi tehdä mitään ja suositteli odottamaan pakettia, sovittamaan paidat ja jos päätän pitää ne niin soittamaan heille uudestaan. No paidat olivat (onneksi) ylisuuria, joten palautukseen meni eikä tarvinnut asian kanssa enempää säätää.
Seuraava tapaus oli se, kun sain synttärialen ja ilmaiset postikulut ja tilasin itselleni kivan paidan. Paita saapui supernopeasti, mutta siinä oli tahra, joka paistoi ikävästi ohuesta vaaleanpunaisesta materiaalista. Piti siis palauttaa paita. Eikä uutta kannattanut tilata, kun en olisi siihen saanut tuota alea ja kaiken kukkuraksi paidan hintaa oli nostettu tässä välissä. Ärsyttää, kun eivät voi lähettää uutta tuotetta viallisen sijaan, vaikka niitä lojuisi mielin määrin varastossa.
Viimeisin tempaus oli se, että kuukausilaskutuksessa meinasivat veloittaa pelkän 1,89 euroa eli kuukausilaskutuksen hinnan vaikkei mulla ollut yhtään maksettavaa tuotetta. Taas soitto asiakaspalveluun, jossa on onneksi ystävällinen palvelu ja puhelut ilmaisia, mutta en jaksaisi notkua koko ajan puhelimen varressa selvittämässä, mitä tilauksilleni kuuluu tms. Joten itsekin harkitsen jatkossa pariin kertaan, viitsinkö sieltä tilata.
Nämä kaikki tapaukset ovat siis tältä kesältä ja puhelin laulanut ahkerasti asiakaspalvelun suuntaan. Ennen tätä kesää on tilaukset toiminut moitteettomasti (kerran tullut väärä tuote muiden tuotteiden seassa).
Siinähän boikotoit. Tuskin niitä kiinnostaa, eikä kyllä minuakaan.