Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen yksin liikenteessä?

Vierailija
25.08.2017 |

Asumme lähiössä, koulu sijaitsee muutaman sadan metrin päässä, mutta matkalla on yksi tienylitys, jossa nopeusrajoitus 40km/h ja aika huono näkyvyys. Autot on usein parkkeerattu liian lähelle suojatietä, joten lyhyen ekaluokkalaisen on joskus kuroteltava autojen taakse nähdäkseen tuleeko autoja. Tiellä kulkee busseja eikä nopeusrajoitusta kyllä läheskään aina noudateta.

Ekaluokkalainen itse haluaa ehdottomasti kulkea koulumatkan yksin, ja on kyllä harkitsevainen ja reipas. Matka on tuttu ja sitä on kävelty yhdessä jo pitkään ennen koulun alkua.

Miten toimisitte? Antaisitteko ekaluokkalaisen mennä, vaikka tien ylitys tuntuukin ainakin aikuisen näkökulmasta vaaralliselta?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa lasta ajtellen: yksinään osaa,mutta porukassa unohtuu.

Meillä 3. luokkalainen vasta pääsi yksinään liikenteeseen (olosuhteet aika paljon pahemmat maantienlaitoineen ja matkalla risteys joka aikuistakin kävelijää hirvittää).

Tultiin sitten kerran yhtä matkaa pyörällä kotiinpäin ja muksu veti käännöksen vasemmalle maantien yli katsomatta taakseen vaikka sääntö oli pysähdys ja taluttaen yli. Oli aika ylimielinen asenne, että kyllä mä kuulin ettei sieltä autoja tule :(

Entäs nuo hybridit ja sähköautot???

Vierailija
22/25 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien ekaluokkalaisen kouluun. Olen itse kotona. Olisi hirveää, kun jäisi auton alle, kun ei halua olla vauva.

Kyllä niitä jo yksin kulkee. Ohi menevät pyörillä ja potkulaudoilla. Aika holtittoman näköistä välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vien ekaluokkalaisen kouluun. Olen itse kotona. Olisi hirveää, kun jäisi auton alle, kun ei halua olla vauva.

Kyllä niitä jo yksin kulkee. Ohi menevät pyörillä ja potkulaudoilla. Aika holtittoman näköistä välillä.

Eihän siinä mitään, jos lapsi itsekin haluaa saattajan. Mutta Apn lapselle pakotettu saattaminen voisi olla todella turhauttavaa ja itsetuntoa latistavaa. On kamalaa ajatella, että oma äiti pitää jotenkin pölvästinä eikä luota -- niinhän se pieni sen näkee. En myöskään usko, että Apn lapsen menossa on mitään holtitonta. Lapsi vaikuttaa luottamuksen arvoiselta, ja matkakin on mitätön.

Vierailija
24/25 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä mitään, jos lapsi itsekin haluaa saattajan. Mutta Apn lapselle pakotettu saattaminen voisi olla todella turhauttavaa ja itsetuntoa latistavaa. On kamalaa ajatella, että oma äiti pitää jotenkin pölvästinä eikä luota -- niinhän se pieni sen näkee. En myöskään usko, että Apn lapsen menossa on mitään holtitonta. Lapsi vaikuttaa luottamuksen arvoiselta, ja matkakin on mitätön.

Holtiton on tosiaan viimeinen sana kuvaamaan meidän ekaluokkalaista. Tämän keskustelun seurauksena annoin tänään luvan tulla yksin iltapäiväkerhosta kotiin, ja oli kyllä todella tyytyväinen itseensä. Ja onnellinen. Ja matka meni kuulemma "tietenkin" hyvin... Kai tässä on vaan uskallettava päästää, mutta kyllä tämä itsenäistyminen on meille vanhemmille hetkittäin pelottavaa. AP.

Vierailija
25/25 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sinne töihinkin on vanhempien mentävä. Me valittiin talo sen mukaan että on lapsilla mahdollisimman lyhyt ja turvallinen tie itse kulkea. Mieluiten paljon harjotusta etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän