Auttakaa mua elämäni suunnittelussa, en tiedä mitä tehdä.. (opinnot, työ, asunto)
Olen 32 vuotias nainen ja olen suorittamassa ensimmäistä ammatillista perustutkintoani aikuiskoulutuksessa. (Vakava sairaus piti poissa koulusta ja töistä välivuodet) Ala ei kiinnosta yhtään, mutta aion käydä tämän loppuun koska haaveeni on päästä ammattikorkeakouluun ja opiskella unelmieni ammattiin.
Valmistun tästä koulusta tulevana keväänä jonka jälkeen yritän työllistyä alalle. Mahdollisiin amk-opintoihin minulla ei ole enää varaa ottaa opintolainaa koska olen joutunut nostamaan sitä jo useita tuhansia euroja näihin opintoihin.
Eli miten kannattaisi tehdä? Haenko heti tämän koulun jälkeen ammattikorkeaan, vai pitäisikö tehdä tämän alan töitä ensin jokunen vuosi?
Asunnonkin haluaisin ostaa ja se haave siirtyy kauemmas jos aloitan uudet opinnot ja jossain vaiheessa pitäisi lapsiakin tehdä.. Miten sinä tekisit?
Kaikki mielipiteet on tärkeitä.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä olet hakemassa AMKiin opiskelemaan?
En tiedä mitä merkitystä sillä on? Mutta sosionomiksi :) ap
Mene töihin jos hyvän työpaikan löydät. Ammattikorkeakoulussa voi opiskella työn ohella. Lapsia voi tehdä oli elämäntilanne mikä tahansa.
Onko alasi sellainen, että pystyisit työskentelemään osa-aikaisesti opintojen ohella? Omista AMK-opinnoistani muistan, että toisen vuoden jälkeen monet olivat töissä pari päivää viikossa. Itse perheellisenä keskityin opiskeluun enkä saanut kesätöitäkään, enkä valmistumisen jälkeen ole päässyt töihin, vaikka sain koulusta loistavat arvosanat. Nämä jotka kävivät töissä (ja nimenomaan sillä alalla, mitä opiskeltiin), pääsivät hyvin töihin valmistuttuaan, vaikka arvosanat eivät niin hääppöisiä olleet.
Jos asunnon osto on haaveissa jossain kohtaa, niin ASP tili auki ja heti paikalla, jos ei ole jo. Se auttaa huomattavasti pääsemään tuohon tavoitteeseen.
Jotain AMK-opintoja on mahdollista suorittaa myös iltaopiskeluna. Tuo jos mikä on rankkaa, mutta helpottaisi taloudellista tilannetta jos olet töissä.
Lapsen sovittaminen näihin kaikkiin haaveisiin tuntuu vaikealta, ellei puoliso ole todella hyvätuloinen. Oma lapseni oli jo koululainen, kun itse opiskelin, ja miehellä oli hyvät tulot, mutta silti oli opintojen aikana tiukkaa kun jouduin kolme vuotta opiskelemaan ilman tukia.
Sosionomiks ei oo helppo päästä, paljon hakijoita. Hakisin luultavasti, selvittäisin oisko mahdollista opiskella työttömyystuella, jos ei, niin sitten vaan nostaisin lisää sitä opintolainaa, jos nyt pääsis suoraan opiskelemaan. Ja hakisin todennäköisesti monimuotokoulutukseen, tai vaihtaisin siihen, koska siinä on vähemmän kontaktitunteja, voi tehdä töitä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä merkitystä sillä on? Mutta sosionomiksi :) ap
Se merkitys, että kuinka työllistävä ko. ala on. Sosiaaliala onneksi on.
Sinuna hakisin suoraan opiskelemaan, mutta tekisin samalla töitä. Eli hakisin töitä ja opiskelemaan. Ehkä opiskelisin mielummin aikuispuolella, voisit olla tarvittaessa vaikka kokopäivätyössä... Ja säästää rahaa omaan asuntoon. Opintojen aikana on ilmeisesti myös suht "näppärää" tehdä lapsia, koska opintoja voi jatkaa myös äityislomallakin. Minulla ei ole lapsia, joten en tiedä.
Eli tekisin kaikki samaan aikaan :)
Kiitos! Tässä tullut jo monta näkökulmaa! :) Ap
Itse olen opiskellut ammattikorkeakoulussa ollessani äitiysvapaalla. Äitiysvapaan jälkeen menin töihin ja jatkoin opiskelua. Onnistuu kyllä.