Toyota Yaris vai Auris - auton kokopohdintaa. Onko Yaris ihan mitätön kirppu?
Pitäisi vaihtaa auto. Nyt mulla on Auriksen kokoinen auto, sitä ennen on ollut Yariksen kokoinen auto. Isompi auto on kiva, mutta ihan oikeasti en tarvitsisi yhtään Yarista isompaa autoa: työmatka on 30km suuntaansa (kaupunkiajoa + motaria) ja muu ajo pääosin kaupunkiajoa. Muutaman kerran vuodessa ajan n. 1000km edestakaisen matkan vanhalle kotiseudulle. Vähän enemmän tulee ajoa Helsinki - Tampere -pituisella välimatkalla. Autoa käytän pääosin vain minä, mies on mukana joskus lomareissuilla. Tavaratilaakaan ei tarvita ihmeemmin, sillä toinen automme on farkku.
Suunnitelmissa on hankkia hybridi, eli säästöä tulee nykyiseen molemmilla malleilla. Haluamillani varusteilla Auris on aika kallis, Yariksen saisi suht järkevällä välirahalla.
On vain jotenkin niin jumissa ajatukseen, etten halua palata pienempään autoon. Onko tuo Yaris ihan lelu? Etenkin talviajo kiinnostaa. Toki käyn koeajamassa molemmat. Otin nyt esimerkiksi Toyotan, mutta toki muukin samanlainen vertailu käy: Ford Fiesta / Focus, Opel Corsa / Astra jne. Näissä ei tosin ole hybridivaihtoehtoa.
Kommentit (9)
Mä luin väärin silloin kun se tuli että Toyota Varis ja ajattelin että onpa kerrankin uskallettu antaa hauska nimi autolle. Mutta eihän se ulkomailla toimisi sillä nimellä.
Mulla on Yaris hybridi. Tykkään kovasti. Ajan pääasiassa kaupunkiajoa. Kyllä sillä pitkääkin matkaa ajaa ja motarilla pärjää.
Vaimolle autoa ostaessa käytiin koeajamassa hybridi yaris, eikä kyllä tykätty yhtään. Tehoton ja automaatti tuntui omituiselta, kaasua painaessa ääni koveni ja siihen se sitten jäi. Päädyttiin ostamaan Fiesta. Kaveri osti hybridi Auriksen ja hän on siihen hyvin tyyttyväinen.
Minusta Yaris on aivan liian pikkuautomainen ajettava. Auris on enemmän automainen. Edellisessä autonvaihdossa pohdittiin juuri noita kokoluokkia kakkosautossa, mutta päädyttiin sitten isompaan käytettyyn. Olen kyllä tykännyt.
Mä ostaisin sinun tapauksessa Yariksen. Jos teillä on kerran toisena autona farkku niin mihin ihmeeseen isompaa autoa tarvittaisiin. Yaris on nätti ja helppo parkkeerata pienen kokonsa ansiosta.
Meillä vähän sama tilanne eli piti hankkia mulle auto, meidän toinen auto on katumaasturi. Itse päädyin lopulta Aygoon joka on vielä pienempi kuin Yaris. Mutta hyvin mä silläkin pärjään. Vie tosi vähän bensaa ja pitemmät matkat voi sitten tehdä meidän maasturilla, sinne mahtuu matkatavaroitakin paljon enemmän.
Kiitos kommenteista! Järki tosiaan sanoo, että Yaris riittää, mutta en vain pääse eroon tunteesta, että naiskuskille kelpaa pikkuauto! Yaris ei mun mielestä edes ole nätti, Fiesta on paljon paremman näköinen. Automaatti-Fiestaa (uutta) ei vaan meinaa vielä löytyä koeajoon.
No, täytyy käydä koeajolla ja miettiä. Todennäköisesti piheys voittaa ja päädyn pikkuautoon. Seuraava on sitten taas isompi kun ärsyynnyn pieneen :) Ap
Itsellä työmatkojen ja muun ajon suhteen suunnilleen sama tilanne kuin sinulla ja minulla on Yaris (tosin vanhempi malli). Ja on riittänyt hyvin, ei valittamista. Takakonttiin mahtuu sopivasti kauppakassit ja parin ihmisen tavarat esim. viikonloppureissulle, mutta ei sen enempää. Kun teillä on tuo farmari, niin en näe syytä miksi tarvitsisit isomman auton. Lisäksi uudet Yarikset ovat himpun verran isompia kuin esim. tämä minun vanhempi malli. Ainut miinus Yariksessa on mielestäni kiihtyvyys, mikä ei kuitenkaan kaupnkiajossa kauheasti korostu. Toki en ole aurista ajanut kuin kokeilumielessä, että vertailukohtaa ei oikein ole.
Samaa pohdin. Vanha Fiesta pitäisi vaihtaa ja arvon samassa kokoluokassa pysymisen ja isompaan päivittämisen välillä. Fordia en enää osta, sillä haluan vaihtelua. Yaris kiinnostaa enkä tiedä olenko valmis maksamaan niin paljon autosta kuin uuteen/uudehkoon Aurikseen pitäisi laittaa välirahaa. Sori, en siis osaa auttaa.