Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö perheitä joissa ei lueta satuja lapsille?

Vierailija
24.08.2017 |

Tiedätkö syytä miksi ei lueta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lueta, kerron ihan omia juttujani. Joku kuvakirja "tässä auto, tässä talo" ei ole satukirja.

Vierailija
2/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Satuja ei lueta, koska ei haluta kertoa lapsille asioita, jotka eivät ole totta. Sekoittavat kuulemma heidän päänsä.

Eipä siinä, mutta kun tämä "saduton" perhe on helluntailainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lueta. Luomme sadut itse käyttämällä mielikuvitusta, leikkimällä.

Vierailija
4/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadut on kaksinaismoralistisia.

Vierailija
5/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Eivät ilmeisesti vain tykkää lukea. Ei ainakaan ole sanoneet mitään erityistä syytä.

Vierailija
6/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Äitiä ja isää ei vain kiinnosta lukea lapsille. Heidän mukaansa lapset ei ole kiinnostuneet kirjoista vaikka meillä ollessaan kuuntelevat mielellään, kun heille luetaan. Lapsille lukeminen olisi luitenkin tärkeää myös vähän isommille lapsille jotka jo itsekkin osaavat lukea eli n.6-8 vuotiaille. Luulin tämän olevan ihan yleinen tieto, mutta ei nähtävästi ole.

Vierailija
7/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikki on tosiaan tärkeää, mutta olisi tärkeää myös lukea lapsille niitä kirjoja.

Vierailija
8/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Satuja ei lueta, koska ei haluta kertoa lapsille asioita, jotka eivät ole totta. Sekoittavat kuulemma heidän päänsä.

Joo, meillä ihan sama syy. Emme lue pelottelusatuja tai taikuussatuja tai satuja, joissa on tyhmä opetus. Rajat vedämme ihan itse eikä ne ole aina loogisiakaan. Emme ole helluntailaisia, mutta uskovaisia kuitenkin. 

Luemme kyllä lapsille joskus ja aina lastenkirjallisuutta. He myös mielellään kuuntelevat äänikirjoja iltaisin. 

Vierailija
9/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä. Joskus vaan luetaan. Lapsi rakastaa satujen kuuntelemista, mutta me vaan ollaan niin laiskoja. Helpompi työntää lapsi sänkyyn padi kainalossa katsomaan lastenohjelmia.

Vierailija
11/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni. Toisaalta ymmärrän koska lapset on turrutettu jatkuvaan padin tuijotteluun eivätkä jaksa yhtään keskittyä kirjaan vaan pyörivät, pomppivat ja kinuavat padejaan.

Vierailija
12/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, meillä ihan sama syy. Emme lue pelottelusatuja tai taikuussatuja tai satuja, joissa on tyhmä opetus. Rajat vedämme ihan itse eikä ne ole aina loogisiakaan. Emme ole helluntailaisia, mutta uskovaisia kuitenkin. 

Luemme kyllä lapsille joskus ja aina lastenkirjallisuutta. He myös mielellään kuuntelevat äänikirjoja iltaisin. 

Pöh, kyllä kaikenlaisen kirjallisuuden lukeminen on kehittävää ihan aikuisillekin, Kyllä, myös niiden pöhköjen korjojen tai niiden joiden kirjoittaja on asioista eri mieltä kuin itse on. On hyvä oppia siihen, että asioissa on monta puolta.

Vierailija
13/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikki on tosiaan tärkeää, mutta olisi tärkeää myös lukea lapsille niitä kirjoja.

Miksi lapsille pitää luoda joku rinnakkaistodellisuus, miksi lapsille pitää valehdella, miksi lapsia pitää pelotella, miksi lapsille pitää lapsesta saakka luoda romattinen kuva elämästä?

Vierailija
14/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsille pitää luoda joku rinnakkaistodellisuus, miksi lapsille pitää valehdella, miksi lapsia pitää pelotella, miksi lapsille pitää lapsesta saakka luoda romattinen kuva elämästä?

Sitten kun lapsesi avaavat ekan kerran raamatun ne luulevat että kaikki siinä kirjoitettu on totta koska ovat oppineet siihen että kaikki kirjoitettu on totta.

Vierailija
15/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole itsekkään tainnut juuri lukea kun uskot että kirjoissa luodaan aina romanttinen kuva elämästä.

Vierailija
16/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eiköhän normaaliälyinen lapsi tajua että sadut eivät ole totta.

Vierailija
17/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojakin kannattaisi kyllä lukea, vaikka keksittekin omia tarinoita. Saduissa on monipuolisempaa kieltä mitä todennäköisesti puhutte itse. Ihan tutkittu asia että lapset joille luetaan kehittyvät kielellisesti paremmin ja pärjäävät jatkossa koulussa paremmin. Jos ette saa lasta kiinnostumaan kirjoista, ero teini-iässä on valtava. Nuorella joka lukee kirjoja sanavarasto on jopa 70 000 sanaa, kun se kirjoja lukemattomalla on vain 15 000. Te siis teette lapsistanne ihan yksinkertaisesti tyhmempiä kun ette lue.

https://yle.fi/uutiset/3-8711651

Vierailija
18/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä uskonnollista lastenkirjallisuutta kirjastot pullollaan, jos pelkäätte jotain vääränlaisia aatteita. Ei tuo ole mikään perustelu sille että jätätte kehittämättä lapsenne aivoja.

Vierailija
19/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh, kyllä kaikenlaisen kirjallisuuden lukeminen on kehittävää ihan aikuisillekin, Kyllä, myös niiden pöhköjen korjojen tai niiden joiden kirjoittaja on asioista eri mieltä kuin itse on. On hyvä oppia siihen, että asioissa on monta puolta.

Huono kirja on huono kirja, ei siitä kukaan kostu. Puhun edellämainittujen henkilökohtaisten kriteerieni lisäksi tasosta. Emme aio ikävystyttää lapsia tai tyhmistää heitä. 

Miksi ajattelet ettemme lukisi kirjoja, joiden kirjoittaja on eri mieltä kuin me itse, en kai mitään semmoisesta puhunut? 

Vierailija
20/24 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä uskonnollista lastenkirjallisuutta kirjastot pullollaan, jos pelkäätte jotain vääränlaisia aatteita. Ei tuo ole mikään perustelu sille että jätätte kehittämättä lapsenne aivoja.

Ehkä haluat antaa jotain vinkkejä? En itse ole huomannut uskonnollisen lastenkirjallisuuden osastoa, ihan sekaisin näyttävät olevan kaikenlaiset maailmankatsomukset kirjoissa. 

Kirjoitin muuten viestit 8 ja 19. Selvennykseksi. 

Meillä on minusta panostettu kirjallisuuteen ihan hyvin ja luulen, että keskivertoa enemmän. ? Ei ole esikoisenkaan lukutaito vielä itsenäistä lukemista mahdollistavaa, mutta äänikirjoja, joissa on muuten todella lahjakkaita lukijoita, kuuntelemme mielellämme itsekin, vaikka olemme aikuisia. 

Itse olen lukenut kaikkea laidasta laitaan, mutta hyvin paljon roskaa. Ja olen ylipäätään lukenut hyvin paljon. Ja vielä opiskellutkin kirjallisuutta. Ei ole ihan tuntematon alue siis.