Miksi mies juo salaa?
Uusi miesystävä ei alussa juonut ollenkaan kuin max pari lasia viiniä ruuan kanssa. Jossain vaiheessa aloin ihmetellä, kuin oli humalassa tuosta määrästä. Löysin sitten piilosta alkon vahvaa lonkeroa tai rommia. Joskus oli juonut yksin viinipullon. Sanoin pari kertaa, että juo vaan reilusti näkösällä, ei toiminut. Muuttuu myös ilkeäksi vainikseksi juotuaan paljon.
Muutaman kerran olen yllättänyt juomasta eri huoneessa tai kylppärissä. Piilopulloja on kaapeissa, sängyn alla, kylppärin lattiallakin. Olen jotenkin väsynyt tuohon salailuun.
Kommentit (19)
Selvä alkoholisti...valitettavasti. Mun eno teki samaa. Piilopullot on juuri siksi, että yritetään piilotella sitä juomista ja juomisten määrää ennen kaikkea. Menee tuosta vain pahemmaksi, ellei hae apua. Eikä hae sitä ennen kuin on pohjalla.
Voimia sulle <3
Alkoholisti tai ainakin hyvää vauhtia siihen suuntaan menossa... Oma isä oli/on samanlainen. Keikkui käkenä päissään ja fraasit "yhen saunakaljan oon ottanu" ja "määhän oon vielä ihan ajokunnossaki" toistui ensin viikonlopusta, sitten illasta toiseen. Juuuuu, menee läpi se "yksi saunakalja" vielä siinähän vaiheessa, kun sammut vessaan :D
Loppujen lopuksi kehiin astui myös ihana syyllistäminen. Hän ottais vaan sen yhden kaljan (josta toki tulee hulluna humalaan jostain syystä), mutta kun akka heti nyrpistelee ja katselee "pahalla silmällä" niin PAKKOHAN hänen on miehenä vetää lärvit... Ei vaan oo muuta vaihtoehtoa!
Ei parane. Sinun pitää nyt vain päättää haluatko jatkaa suhdetta juopon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistia voi auttaa ja tukea siinä missä ihmisiä yleensä. Sairaus se on ja kamalaa henkilölle itselleenkin.
Alkoholisti. Paranee vain, jos itse tiedostaa ongelman. Siihen voi mennä pari vuotta, parikymmentä vuotta tai ei koskaan. Joudut itse päättämään, jäätkö laskemaan vuosia
Iteppähän oot ukkos valinnut, älä valita tai vaihda selvään ukkooon.
Tekee varmaan paljon muutakin salaa, kun pelkää nalkutustasi.
Alkoholisteja on montaa laatua. Tämä on ns. tissuttelija eli kaappijuoppo. Ei parane itsestään eikä ajan kanssa. Vaikka olisi hiprakassa hyväntuulinenkin, niin mieti jaksatko katsoa sitä lopun ikäsi. Odotettavissa on myös kaikki alkoholin tuomat sairaudet ym.
Alkoholisti, joka kieltää ongelmansa. Heikko ennuste. Mies on nyt alussa yrittänyt himmailla ja salailla, on ihan ajan kysymys, koska homma repeää käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistia voi auttaa ja tukea siinä missä ihmisiä yleensä. Sairaus se on ja kamalaa henkilölle itselleenkin.
Yleensä tuo auttaminen lipsahtaa läheisriippuvuuden ja mahdollistamisen puolelle. Sairasta tuetaan niin, ettei hän oikeasti joudu tosipaikan eteen. Yleensä paraneminen alkaa vasta, kun tajuaa, mitä menettää eli perheen, parisuhteen, terveyden jne. Jos joku aina antaa anteeksi ja hoivaa kuntoon, ei ole mitään syytä raitistua.
Älä jää kattelemaan tommosta. Ei oo sen väärti.
Itse teen samalla tavalla. Ja syy on yksinkertaisesti se että vaikka puoliso sanoo että voin juoda ihan vapaasti, niin todellisuus on toisenlainen. Jos joisin vapaasti niin paljon kuin haluan, niin viimeistään kuukauden päästä siitä alkaisi jo sanomista.
Eli sinun on ehkä paras antaa olla asian tai sitten sinun täytyy rohkaista vaan miestä juomaan reippaasti. Ehkä hän ajan kanssa oppii luottamaan siihen että sinä et käännä "kelkkaasi" jossakin kohdassa ja ala rajoittamaan miehen juomista.
Jos mies joisi avoimesti, olisi sen myönnettävä myös itselleen olevansa pahasti alkoholisoitumassa. Salaa juominen on itsensä pettämistä. Sillä on vielä "takaportti auki", jolla se voi kieltää kaiken ja syyttää sinua vainoharhaisuudesta. Mies on pelkuri-alkkis, joka ei uskalla katsoa totuutta silmiin.
Alkoholisti, joka ei myönnä edes itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen samalla tavalla. Ja syy on yksinkertaisesti se että vaikka puoliso sanoo että voin juoda ihan vapaasti, niin todellisuus on toisenlainen. Jos joisin vapaasti niin paljon kuin haluan, niin viimeistään kuukauden päästä siitä alkaisi jo sanomista.
Eli sinun on ehkä paras antaa olla asian tai sitten sinun täytyy rohkaista vaan miestä juomaan reippaasti. Ehkä hän ajan kanssa oppii luottamaan siihen että sinä et käännä "kelkkaasi" jossakin kohdassa ja ala rajoittamaan miehen juomista.
Sinuna miettisin hartaasti, mikä juomisessasi on sellaista, että siitä tulee sanomista. Miksi joku valittaisi juomisesta, joka ei vaikuta mitenkään? Luulet ehkä itse olevasi käytännössä selvä ja ihan kartalla kaikesta. Todellisuus läheistesi mielestä voi olla ihan toista. Siinä olet kyllä oikeassa, että kukaan ei voi kenenkään juomista rajoittaa enkä itse ainakaan jaksaisi olla moisessa roolissa. Se ei ole kuin elämän hukkaan heittämistä, ihan kuten sen viettäminen "salaa" pienessä pierussa tai krapulassa koko ajan. Surullinen tarina kaikkien osapuolten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna miettisin hartaasti, mikä juomisessasi on sellaista, että siitä tulee sanomista. Miksi joku valittaisi juomisesta, joka ei vaikuta mitenkään? Luulet ehkä itse olevasi käytännössä selvä ja ihan kartalla kaikesta. Todellisuus läheistesi mielestä voi olla ihan toista. Siinä olet kyllä oikeassa, että kukaan ei voi kenenkään juomista rajoittaa enkä itse ainakaan jaksaisi olla moisessa roolissa. Se ei ole kuin elämän hukkaan heittämistä, ihan kuten sen viettäminen "salaa" pienessä pierussa tai krapulassa koko ajan. Surullinen tarina kaikkien osapuolten kannalta.
Nuo perustelusi eivät liittyneet asiaan, kun kysyttiin "miksi mies juo salassa".
Mutta vastaan kuitenkin kysymykseesi että "miksi joku valittaisi?" Sitä en ole sanonut että ei vaikuttaisi mihinkään, joskin vaikutukset on aika pieniä. Eli valitusta tulisi koska pohjimmiltaan vaimoni hyväksyy pienemmän alkoholinkäyttömäärän kuin minä vaikka muuta väittääkin. Vaimoni hyväksyy minulle parit saunakaljat viikossa ja ehkä humalan kerran kuussa. Minä taas olen avoin alkoholin käytölle ja hyväksyn myös jos vaimo joisi enemmän kunhan velvollisuudet tulee hoidettua. Itse tykkään ottaa noin 4-iltana viikossa sellaisen 3-6 ravintola-annosta ja saada sellaisen pienen nousun. Sitten noin 3-iltana tykkään ottaa reilummin. Sammumiseen saakka juon harvoin.
Tässä on se syy miksi vaimoni valittaisi minulle juomisestani jos tietäisi todelliset määräni, erilainen suhtautuminen sopivaan alkoholin käöytön määrään.
Toi on kyllä aika dorkaa. Ei ole kovin hyvä merkki, todennäköisesti pelkää, että mielesi muuttuu, jos määrät selviävät. Myöskin tuollainen juominen on selkeästi humalahakuista. Ei kannata katsella, tilanne tuskin parempaan suuntaan kehittyy.
Eli JSS