Olisiko aika päivittää kotiäitien eläkesysteemi?
Mies saa jatkaa uraansa, kerryttää eläkettään. Nainen (harvoin mies) jää kotiin, laittaa uransa sivuun, menettää eläkekertymää kasvattaessaan uusia veronmaksajia. Tämä on vääryys yhteiskunnassamme.
Kommentit (31)
Onko pakko hankkia lapsia ja jäädä kotiin?
En mä halua maksaa sun eläkettä omasta palkastani.
Sä olet tehnyt ton valinnan, elä sen kanssa.
Mä oon valinnut toisin ja sen on mun asia.
Uusin Eläkeuudistus (2017) perustuu edelleen palkkatyön kerryttämään eläkkeeseen. Ei muuta kuin seuraavaa uudistusta odottelemaan. Olisko 2020-luvulla?
Johan oli taas vajaaälyisen aloitus. Vai että pitäisi työn väistelemisestä vielä eläkettäkin kertyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lapset oppivat uusiksi veronmaksajiksi, jos ottavat esimerkin kotona olevalta äidiltään?
Tätä mietin minäkin. Äitini oli kotiäiti eikä yksikään meistä kolmesta lapsesta ole koskaan ollut palkkatyössä. Olemme sen sijaan kohtalaisen menestyviä yrittäjiä ja työnantajia.
Työeläkettä kertyy alle 3-vuotiaan lapsen hoitovapaalta.
Typerin aloitus pitkään aikaan. Kenenkään ei ole pakko jäädä kotiin lapsia hoitamaan.
Miksi sitten jäit kotiin, jos noin sylettää?
Uhriutuminen taas huipussaan. Minulta ei ainakaan kunnioitusta heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lapset oppivat uusiksi veronmaksajiksi, jos ottavat esimerkin kotona olevalta äidiltään?
Tätä mietin minäkin. Äitini oli kotiäiti eikä yksikään meistä kolmesta lapsesta ole koskaan ollut palkkatyössä. Olemme sen sijaan kohtalaisen menestyviä yrittäjiä ja työnantajia.
Minä olin kotiäiti ja lapset ovat menestyneitä urallaan toisen palveluksessa. Töihin menivät heti yliopistosta valmistuttuaan.
Ei tarvitse. Lapsenteko on täysin oma ja vapaaehtoinen arvovalinta, ei edelleenkään pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kotiäiti ja lapset ovat menestyneitä urallaan toisen palveluksessa. Töihin menivät heti yliopistosta valmistuttuaan.
"Toisen palveluksessa"????
On se väärin, että se, joka laittaa uransa sivuun hoitaakseen lasta tai useampaa ei saa muuta kuin kansaneläkettä.
Samaan aikaan perheen isä luo uraansa. Tuo tai ei tuo palkkaansa kotiin. Ja- JA vaikka toisikin, VAIN miehen eläke karttuu, vaikka se vaimo hoitaa kotona YHTEisiä lapsia.
Summasurramum: Mies, työ, eläke.
Äiti, olen, rahaton.