Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bloggaajat ja heidän lastensa menetetty yksityisyys

Vierailija
23.08.2017 |

En sano esimerkkejä mutta jokainen varmaan tietää julkisuudesta tai lähipiiristään bloggaajan, joka postaa lastensa tunnistettavia kuvia nettiin. Osa ihan kokonimien kera, mutta ei tarvitse olla kummoinenkaan stalkkeri, että löytää niidenkin lasten nimet, joista bloggaaja "varovaisena" kertoo vain etunimen eka kirjaimen tms. Ja hoitopaikat/koulut pystyy tunnistamaan helposti.

Kuvien lisäksi on käsittämätöntä, että bloggaajat kuvailevat nettiin kaikkien nähtäville lastensa sairaushistoriat, luonteet, "hassut" sattumukset jne. jne.

Tulee mieleen, eikä bloggaaja ajattele yhtään nenäänsä pidemmälle tai ajattelee vain itseään ja näkee lapsensa itsensä jatkeena. Oma lapsi uhrataan oman some"julkisuuden" alttarilla. Ei voi käsittää.

Kommentit (34)

Vierailija
22/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.vauva.fi/keskustelu/2953368/mangusteja-nakynyt-lempaalassa

Tässä ketjussa on parempi hämäysotsikko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmaan aste-eroja kuinka paljon ja mitä julkaisee. Erään tuttavani ekaluokkalainen lapsi on silmin nähden sairaalloisen lihava. Hänestä on blogissa ja ig:ssa kymmeniä kuvia, joissa hän herkuttele ravintoissa, eväsretkellä, synttäreillä jne.

Äitinsä mielestä on varmaankin söpöä että "tytöntylleröpullero" kuten hän välillä lastaan hastaggeilee on kyseisissä kuvissa mutta itse lapsena ja nuorena ylipainosta, kiusaamisesta ja myöhemmin anoreksiasta kärsineen en voi kuin surra lapsen puolesta. Miksi oma äiti antaa niin paljon materiaalia mahdollisille kiusaajille.

Yäk. Olisi ollut todella loukkaavaa, jos oma äitini olisi haukkunut minua pulleroksi somessa.

Toinen lukunsa eräs turkulainen bloggaaja, joka jakaa kaiken lasten elämästä blogiin ja instaan, lähtien puhumisvaikeuksista, persoonasta. Siihen perhekuvat, joissa äiti itse vailla lähes mitään rihmankiertämää uima-altaalla. Välillä pelottavaa, kuinka paljon lukija tietää aivan tuntemattoman ihmisen lapsesta.

Vierailija
24/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää ketju katoaa kohta kun tässä otetaan esiin bloggaajat ja heidän lapset, muutama vetää kuitenkin herneet nenään. Jatkakaa toisessa ketjussa.

Vierailija
25/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan postaa lasteni kuvia mihinkään ilman erikseen saatua lupaa enkä silloinkaan missään sellaisessa yhteydessä, mikä voisi olla lapsest noloa tai epämiellyttävää (lapseni ovat jo teinejä ja osa nuoria aikuisia). Omia asioitaan saa puolestani levitellä ja revitellä niin paljon kuin sielu sietää, mutta lapset - ja muutkin ulkopuoliset - pitäisi jättää ulkopuolelle. 

Aika lähipiirissä on tapaus, joka levittää kaikki lastensa onnistumiset ja varsinkin ongelmat laajan someyleisönsä nähtäväksi, pieninä otettujen nakukuvien ohella. Toivottavasti lapset eivät koskaan pääse äitinsä sometilejä näkemään. Voi tulla pienehkö kriisi, kun heille paljastuu, että äiti haukkuu lomanpilaajiksi, kauhukakaroiksi ja ongelmalapsiksi muutamalle sadalle ihmiselle. Ja alle nakukuva saatteella "voi kuinka söpö Seppo olikaan pienenä" (nimi muutettu) 

Vierailija
26/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin monta kertaa perustamassa blogia kotiäitivuosinani. Potentiaalia blogin menestymiselle ja kiinnostusta varmasti olisi ollut. Meillä on kaunis koti kauniissa ympäristössä, söpöt lapset, olin kiinnostunut lastenvaatteista, oltiin aktiivisia, valokuvausta olen harrastanut teinistä saakka, joten vermeet ja taito kuvaamiseen ja blogin kauniiseen ulkonäköön olisi ollut. Joku kuitenkin painoi jarrua koko ajan, päällimmäisenä mielessä oli että pystynkö tuottamaan sisältöä joka on muutakin kuin sitä ulkoista kaunista höttöä. Ja mikä olisi ollut se syvällisempi puoli. Toinen syy oli, jonka olen tajunnut vasta jälkeenpäin, että jossain alitajunnassa kaihersi lasten oikeus yksityisyyteen, vaikka ei tästä silloin 10v sitten puhuttu. Olin hiukan yksinäinen kotiäitinä, mutta aidosti onnellinen elämästäni, arjestani ja lapsistani. Tunsin suurta tarvetta jakaa sen kaiken toisten kanssa ja erityisesti kuvina, koska se kuvaaminen oli se minun juttuni ja henkireikä ja itseni toteuttamiskanava. Tuntui tuhlaukselta säilöä kaikkia niitä kuvia tietokoneen uumenissa. Jonkin verran jaoin kuvia Facebookiin rajoitetulle yleisölle. Mutta nyt olen vain tyytyväinen, että en koskaan lähtenyt tuohon maailman mukaan. Täysin mahdollista, että blogi ei olisi koskaan lähtenyt nousuun, mutta mahdollista myös, että lasteni ensimmäiset vuodet olisi nyt levitettynä kenen tahansa nähtäväksi. Nimittäin nyt kun satunnaisesti käyn selailemassa joitakin blogeja ja instoja, tunnen lähinnä myötähäpeää blogistia kohtaan ja sääliä lapsia kohtaan, joiden naamat, persoona, terveys, kehitys, kaikki on kaikkien nähtävillä. Surullista.

Vierailija
27/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun äiti olis postannu musta blogiinsa tai edes jollekin somekanavalleen kuvia, kuulumisia, nimen, syntymäpäivän tai jonku kombon näistä, olisin sille ikuisesti vähän katkera. Ihmisestä saa postata kuvia ja henkilökohtasia tietoja vasta, kun se pystyy itse sanomaan, haluaako se, että niin tehdään, ja ymmärtämään, mitä siitä voi seurata.

Mä siis paheksun hyvin syvästi ja suorasti kaikkia, jotka postaa mitään tollasta henkilökohtasta omasta lapsestaan verkkoon.

Vierailija
28/34 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään toinen mango-ketju meni poistoon

Vierailija
29/34 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään koulumaailmassa nuoret on keskenään tosi julmia. Vaikka susta ei oliskaan kuvia vanhempasi blogissa / vlogeissa niin ne kaivaa sen tiedon jostain esille. 

Vierailija
30/34 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään toinen mango-ketju meni poistoon

Jep, ilmeisesti hänestä ei saa keskustella enää tällä palstalla. No, blogitkaan tuskin pysyvät enää pitkään hengissä..

Vierailija
31/34 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

värikäs blogisti on tässäkin asiassa ristiriitainen. ei kuvannut vanhempia kummilapsia mutta nuorimman, kummitytön, oli kuvannut. saman paasausvideon lopussa selittää suu vaahdossa miten suojelee lapsia netin kamaluudelta. entä tuo kummityttö? miksi hänen kasvoja ei oltu suojattu? kysyn täällä koska kommenttini eivät näe blogissa auringonvaloa.

Vierailija
32/34 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

värikäs blogisti on tässäkin asiassa ristiriitainen. ei kuvannut vanhempia kummilapsia mutta nuorimman, kummitytön, oli kuvannut. saman paasausvideon lopussa selittää suu vaahdossa miten suojelee lapsia netin kamaluudelta. entä tuo kummityttö? miksi hänen kasvoja ei oltu suojattu? kysyn täällä koska kommenttini eivät näe blogissa auringonvaloa.

Voisiko olla,että bloggaaja ajattelee,että vauvaa voi näyttää, koska häntä ei myöhemmässä vaiheessa välttämättä tunnisteta vauva-aikaisesta materiaalista. Isommilla lapsilla kasvonpiirteet ovat tunnistettavammat ja voidaan siis identifioida paremmin.

Lasten vanhemmiltahan oli tullut lupa lasten kasvojenkin näyttämiseen, joten en nyt viitsisi tuohtua tästä, vaikka toki tuo pieni johdonmukaisuuden puute minuakin mietitytti.

Vierailija
33/34 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisentalonnallet blogissa lasten yksityisyys on hyvä. Sukupuolen tietää ei muuta.

https://sinisentalonnalle.blogspot.fi/2017/08/luontoretki.html?m=1

Julkisuus on lapsille haitaksi ihan turvallisuuden takiakin.

Vierailija
34/34 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua hämmästyttää yksi keski-ikäinen bloggaaja, joka käyttää lapsiansa yhteistyöpostauksien mainoskasvoina. Puhumattakaan, että kaiken muun annetun tiedon perusteella kaikki on ko bloggaajan kohdalta selvitettävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän