Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bloggaajat ja heidän lastensa menetetty yksityisyys

Vierailija
23.08.2017 |

En sano esimerkkejä mutta jokainen varmaan tietää julkisuudesta tai lähipiiristään bloggaajan, joka postaa lastensa tunnistettavia kuvia nettiin. Osa ihan kokonimien kera, mutta ei tarvitse olla kummoinenkaan stalkkeri, että löytää niidenkin lasten nimet, joista bloggaaja "varovaisena" kertoo vain etunimen eka kirjaimen tms. Ja hoitopaikat/koulut pystyy tunnistamaan helposti.

Kuvien lisäksi on käsittämätöntä, että bloggaajat kuvailevat nettiin kaikkien nähtäville lastensa sairaushistoriat, luonteet, "hassut" sattumukset jne. jne.

Tulee mieleen, eikä bloggaaja ajattele yhtään nenäänsä pidemmälle tai ajattelee vain itseään ja näkee lapsensa itsensä jatkeena. Oma lapsi uhrataan oman some"julkisuuden" alttarilla. Ei voi käsittää.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla ystävälläni on blogi. Yhdelläkään heistä ei ole lapsista tunnistettavia kuvia blogissa. Asuinpaikkaansa he eivät ole kertoneet edes kaupungin tarkkuudella. Lasten nimiä ei ole kerrottu blogeissa. Jos joku oma ystäväni levittelisi lapsensa elämää blogissa tuntemattomille, varmaan pyytäisin miettimään miksi tekee niin.

Vierailija
2/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun minä minä minä minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni sanoo, että se on nykyaikaa, ettei vaalita yksityisyyttä. Ajan henki on, että blogaaja on julkkis ja julkkiksista nyt vaan on tietoa netissä ja se on ihan fine. Ja että blogin koko idea on jakaa tietoa itsestään ja lähipiiristään. Jotenkin näin hän sen selitti. Hmmm.

Vierailija
4/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta on mungelssonista uutta ketjua?

Vierailija
5/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! 

Vierailija
6/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ja jos joku esittää kritiikkiä, niin perustelut on usein omituisia. Kummallisin minusta on, että nykylasten sukupolvi tulee kasvaessaan kuitenkin olemaan avoimesti netissä, joten lapset ovat vain kiitollisia asiasta tai eivät ainakaan pidä sitä mitenkään outona?! OK, mutta pointti lienee lasten itsemääräämisoikeus ja jossain määrin myös turvallisuus.

En siis ajattele, että lasten laittaminen blogiin olisi välttämättä hirveän paha asia, mutta perustelut eivät oikein vakuuta.

Vierailija
7/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalinta oli, kun ihmiset arvosteli lasten ulkonäköä ja sitten itketään, miten ihmiset on julmia. Niinpä.

Vierailija
8/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo bloggaajien käyttämä puolustus on vähän harhaa että kaikilla nykyajan lapsilla olisi some-elämä. En osaa sanoa prosentteja mutta eiköhän tulevaisuudenkin nuorista ja aikuisista suurin osa ole ollut lapsuudessaan ihan nobodyja eivätkä kuvina ja tarinoina netissä.

Omat alakouluikäiset lapseni ovat jostain syystä todellakin sitä vastaan, että julkaisisin heistä kuvia jossain: Kun olen näyttänyt mitä kuvia joistakin heidän tutuista kavereistaan on netissä,esim. julkisessa instassa, he sanovat että äiti, et sitten laita minusta mitään nettiin.

Vierailija
9/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaan aste-eroja kuinka paljon ja mitä julkaisee. Erään tuttavani ekaluokkalainen lapsi on silmin nähden sairaalloisen lihava. Hänestä on blogissa ja ig:ssa kymmeniä kuvia, joissa hän herkuttele ravintoissa, eväsretkellä, synttäreillä jne.

Äitinsä mielestä on varmaankin söpöä että "tytöntylleröpullero" kuten hän välillä lastaan hastaggeilee on kyseisissä kuvissa mutta itse lapsena ja nuorena ylipainosta, kiusaamisesta ja myöhemmin anoreksiasta kärsineen en voi kuin surra lapsen puolesta. Miksi oma äiti antaa niin paljon materiaalia mahdollisille kiusaajille.

Vierailija
10/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ulotu vain blogeihin. Olen itse aika aktiivinen instgramin käyttäjä. Siellä on ihan tavallisten ihmisten julkisissa profiileista kerrottu lasten koko nimet ja syntymäajat, asuinpaikat ja paljon muuta. Ihan sairasta miten paljon ihan vaan instaa selaamalla voi saada tietää yksittäisen perheen ja lapsen elämästä. En usko, että tuollainen on ok monenkaan lapsen mielestä sitten isompana.

11/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ei toisen puolesta voi päättää, mitä hänestä kerrotaan julkisesti. Itse oken hyvin yksityinen ihminen, enkä jaa missään somessa mitään ihmeempiä tietoja itsestäni. Facebookia en päivitä, en laita kuvia. Instaan laitan joskus kuvia, mutta en lapsesta. Vaikka olen aikuinen ihminen, pidän todella inhottavana että äitini joskus julkaisee jotain, mitä "hassua" olen tehnyt lapsena.

Vierailija
12/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Niinpä. Ei toisen puolesta voi päättää, mitä hänestä kerrotaan julkisesti.

Olisipa se noin yksinkertaista, mutta kun ei ole. Kyllä moni päiväkirjanomaisen blogin pitäjä kirjoittaa blogiinsa myös aikuisen tuttavapiirinsä tekemisistä nimiltä mainiten, tunnistettavia kuvia tietenkään unohtamatta. Tyyliin "Käytiin taas enkelihoitoillan jälkeen porukalla niemennokassa grillaamassa maissintähkiä. Lissukin oli pitkästä aikaa mukana ja kyllä oli ihanaa kuulla että se on jo päässyt vaikean avioeronsa yli! Olin ollut niin huolissani siitä jne. jne."

Mulle on kerran tehty vähän tuon tapaista. Välit tuttuun blogistiin meni poikki, kun se ei nähnyt toiminnassaan mitään väärää eikä suostunut pyytämään anteeksi. Nimen sentään suostui poistamaan, mutta senkin vasta pienen väännön jälkeen... Ei kiva, ei todellakaan.

Vierailija
13/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmaan aste-eroja kuinka paljon ja mitä julkaisee. Erään tuttavani ekaluokkalainen lapsi on silmin nähden sairaalloisen lihava. Hänestä on blogissa ja ig:ssa kymmeniä kuvia, joissa hän herkuttele ravintoissa, eväsretkellä, synttäreillä jne.

Äitinsä mielestä on varmaankin söpöä että "tytöntylleröpullero" kuten hän välillä lastaan hastaggeilee on kyseisissä kuvissa mutta itse lapsena ja nuorena ylipainosta, kiusaamisesta ja myöhemmin anoreksiasta kärsineen en voi kuin surra lapsen puolesta. Miksi oma äiti antaa niin paljon materiaalia mahdollisille kiusaajille.

Koska se äiti tahtoo somejulkkikseksi hinnalla millä tahansa. Ja on itsekäs narsisti. Siksi.

Vierailija
14/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulaiseni on lievästi kehitysvammainen ja olen joutunut ottamaan siihen etäisyyttä, koska se voi laittaa nettiin ihan mitä tahansa. Surullista, koska se on hyvä tyyppi joka ei tarkoita mitään pahaa. Se ei vaan millään tajua yksityisten ja julkisten nettikirjoitusten eroa.

Vierailija
15/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Kun mungo jo mainittiin:

Aikamoinen työ on ollut noiden hedelmien näpertämisessä tuohon mainospostaukseen. Täytyy hattua nostaa, että on jaksanut.

Vierailija
16/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä uusi mangosfääri?

Vierailija
17/34 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä uusi mangosfääri?

Kannatetaan

Vierailija
18/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korupostaus tulossa!

Samalla Anna muisteli sitä isoa ja paksua Guessin kaulaketjukettinkiä, mitä hän piti kaulassa. Oliko sellaiset joskus oikeasti muotia? :D Olen pari vuotta Annaa nuorempi, mutta en tosiaan muista kettinkiaikaa, vaikka aika paljon muotioikkuja olen seurannut.

Vierailija
19/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo LV:n logokuosi näyttää jotenkin tosi sekavalta noin pienessä laukussa. Omaa silmää miellyttäisi vähän rauhallisempi kuosi tai yksivärinen laukku. Laukun linjat ei pääse esille kun esim. läppää ei erota kuvion keskeltä.

Vierailija
20/34 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ovat alueella omanlaisia julkkiksia tiedättehän varmasti että vähintäänkin jokaisessa talossa jossa asuu 4 perhettä tai enemmän on yksi kyttääjä ja juoruaja. Ei mene yhtäpäivää siinä että oletteko harrastaneet jotain etteikö se jo kymmenen kilometrinpäässä jo tiedetä 8h sisään.

Osalla on aikaa siihen että he tekevät työkseen kyttäämistä ja juoruamista heidän päiviinsä ei mahdu muuta.

Tärkein puheenaihe kun kuulet on, naapuri tämä teki tätä, naapuri tuo teki tuota , kuin jokin on niin väärin ja niin oikein.