Te jotka olette reissanneet useita kuukausia ulkomailla, miten järjestitte ja rahoititte asian? :)
Kommentit (10)
Opiskeluaikana reissasin lähes joka vuosi kuukauden joulun aikaan ja yhtenä talvena 6kk. Käytännössä tuohon pidempään reissuun säästin parin kesän kesätyöpalkoista ja otin myös opintolainaa ainoastaan reissua varten kahdelta lukuvuodelta. Kyllähän se vaatii reissun päällä myös suunnittelua ja tarkkaa talouden pitoa, pieneen mustaan kirjaan tuli kaikki menot merkittyä. Etukäteen on hyvä suunnitella budjetti eri maihin ja huomioida suurimmat menoerät. Yleensä budjetissa pysyin hyvin, eikä reissatessa tuntunut edes tiukalta. Myös lennot kannattaa aika tarkkaan katsoa, pitkässä reissussa ei paljoa ylimääräiset välilaskut haittaa.
Kotipuolessa asuntoon tuli tuttu vuokralle, joka hoiti postit ja laskut ym. Yksi vaihtoehto on tietysti kääntää postit vaikka vanhempien osoitteeseen.
Asuin vuosia pienenpienessä soluhuoneessa ja säästin rahat kesätöistä. Vietin yli puolet 6kk reissusta havoissa maissa ja kalliimmissa maissa kuten jenkit, Japani ja Australia asuin ryhmämajoituksessa hostellissa.
Toisten nurkissa osumallahan ne nämä aina järjestää! Ja harva emäntä isäntä kehtaa kieltäytyä vaikka todella haluaisi.
Että kliffaa hei!
Strippasin kesät espanjassa ja rahoitin niillä rahoilla sitten talviajat opiskeluun suomessa myös tehden keikkaa sekä taksikuskina, seka baarityöntekijänä ja stirppanina. Nyt olen tekniikan tohtori ja teen työtä vain noin puolen vuodesta ja muunajan matkustelen.
Jos et ole aiemmin reppureissaillut, suosittelen kyllä esim kuukauden reissua ensin. Saa vähän tuntumaa siihen todellisuuteen, mitä se on. Ja kannattaa nämä reissut kyllä kohtuu nuorena tehdä. Itsellä ainakin vaatimustaso kasvoi vanhetessa ja samoin reissujen hinnat.
Mites joku workin holiday -tyyppinen ratkaisu? Ei ole lomaa kaiken aikaa, mutta saa sentään asua ja syödä ilmaiseksi.
working holidayn ainoa etu on, että pystyy pidentämään reissussa olo aikaa. Muuten se sanelee liikaa tosi paljon sitä missä voi olla ja tietysti syö vapaa-aikaa. Itse mielummin tiukkailin ennen reissua ja nautin reissun vapaudesta.
Mieluummin jopa loskaisessa Suomessa kuin reppureissulla jossain swidun thaikkulassa.
Serkkuni maksoi elämisen kassatyöllä opiskelun ohella ja vanhempien tuella, siinä sivussa sitten myi itseään. Noin puoli vuotta meni ja lähti maailmanympärysmatkalle kuukausiksi ja eli leveästi. Vanhemmat eivät kyseenalaistaneet mistä opiskelija oli saanut moiset rahat, kun oli sepittänyt työskentelevänsä jossain luksusliikkeessä. Pyysi vanhempiaan lähettämään "taskurahaa" vielä matkallaankin. Ei ole minun tehtävä käräyttää serkkuani ja minulle on ihan sama jos joku myy itseään. Mutta vähän käy sääliksi tätiä kun maksaa sinisilmäisesti lapsensa menot ja biletykset, vaikkei itsekään ole mikään rikas. :/
Lähdin 20-vuotiaana ulkomaille ja tein töitä muutaman vuoden eri firmoissa.
En tosin reissaillut siellä ympäriinsä, enkä vaihtanut maata.