Onpa ärtyvä suoli kiva juttu :((
Koko yön möyrinyt mahaa ja aamulla ensimmäisenä vessaan. Ei helpotusta ja kohta uudestaan. Laitoin itseni valmiiksi ja olin lähdössä töihin kun vatsa tuntui hieman rauhoittuneen. Painelin ulos ja 15metriä kotiovelta kouristi kerran ja oli pakko juosta pakarat yhteenpuristettuna kotiin vessaan. Juu, en ehtinyt, osa kurasta housuissa.
Vessassa juostu tuon jälkeen 10min välein.
Jee, onpa mukavaa taas.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla paljon stressiä tai muuta painetta elämässä tällä hetkellä? Ootko huomannut ruoka-aineita, mitkä pahentaa oireita? Itse kävin viime syksynä paksusuolen tähystyksessä samasta vaivasta, kun olin jo epätoivoinen asian kanssa. Mitään ei toki löytynyt mutta jätin gluteenin pois täysin ruokavaliostani. Se helpotti. Ja liian sokerin käytön. Tsemppiä!
Itselläni ollut ärtyvä suoli jo vuosia, mutta gluteiini tai laktoosi ei aiheuta minulle mitään oireita. Ottaa todella paljon päähän, että niitä tuputetaan aina nykyään syyksi, jos on vatsavaivoja. Teen aina välillä sen tiukan fodmap- kuurin, mutta viljat ja maitotuotteet ovat aina käyneet minulle. Joillekin ne aiheuttavat oireita, tiedän, mutta tuo jauhaminen niistä ärsyttää todella paljon. Muitakin syitä kun on.
Varmaan luettekin aina välillä netistä näitä artikkeleita ja kokeilette erilaisia juttuja.
http://www.tritolonen.fi/artikkelit/234-vuotava-suoli
https://askelterveyteen.com/hoida-helposti-artyvan-suolen-oireyhtymaa/
Muistaisin kerran kuulleeni rukousvastauksena, että ilmeisesti tällainen suolistosairauskin oli parantunut. Seurakunnalle rukouspyyntöä menemään rohkeasti.
Sitä se stressi teettää. Adrenaliinia lukevat b-reseptorit supistavat vatsan alueen verisuonia ja adrenaliinia lukevat a-reseptorit taas laajentavat luurankolihasten verisuonia. IBS ja stressitila näkyy selvästi esimerkiksi scopiassa nopeutuneena suolen liikkeenä ja koska verenkierto vatsaan estyy/vähenee, tuottaa se pitkäkestoisena myös vaurioita. Eli stressi kuriin!
maitohappobakteeri ei ole maitoperäinen.
Vierailija kirjoitti:
maitohappobakteeri ei ole maitoperäinen.
Eipä ole ei. Ulosteesta eristetty.
Minulla ei ole tullut suoranaisesti kakka housuun, mutta ollut kiire vessaan ja siellä sitten saa istua ja suolistoa kourii ja kurisee ja alushousuihin tuli kakkajälkiä, vaikka kuinka pesi ja pyyhki.
Viikko Havitallin käytön aloittamisesta vatsa alkoi toimia rauhallisemmin ja kakkajäljet housuissa jäivät historiaan.