Keksikää mulle jotain vaihtelua eväisiin (lue viesti kokonaan, ennen kuin kommentoit)
Salaattia, leipää ja hedelmiä sekä sosekeittoja näistä yhtä tai kahta vaihdellen. En halua syödä kovin raskasta ruokaa päivällä, koska sitten väsyttää koko iltapäivän. Eli jotain, mikä vie nälän, mutta ei ähkyä. En kaipaa siis mitään lämminruokavaihtoehtoja. Niitä ei ole vaikea keksiä. Ei pähkinöitä, en pidä pähkinöistä. Vaikka siihen vihersalaattiin joku helppo vaihtoehto helposti kaupasta löytyvistä aineksista. Yritän selvitä ilman lisäaineita, eli ei valmisruokia. Jääkö mitään jäljelle?
Kommentit (13)
Varmaan tässä on lähinnä kyse siitä, että sun täytyisi vaihdella salaatin ja keiton ainesosia. Sosekeittokin on aika erilaista jos se on porkkanasta kuin jos se on herneistä.
Mutta voithan kokeilla esim täytettyjä leipiä (kasvistäyte) tai puuroa.
Myös esim tortilloja voi syödä kylmillä täytteillä. Ja itse pystyy vaikuttamaan, että ne ovat tarpeeksi kevyitä
Salaatin lisäksi 1-2 rkl mct-öljyä.
Luin ensimmäisen lauseen ja kommentoin heti.
Salaattiin vaihtelevia, maistuvia ainesosia, tofua (näitä on vaikka mitä eri lailla maustettuja), aurinkokuivattua tomaattia, papuja jne. Sosekeiton sekaan valkoisia papuja ennen soseuttamista. Tuorepuuroa eri marjoin ja hedelmin. Tortillat, smoothiet, pitsat (saa myös tehtyä kevyesti, kun vaan välttelee rasvaisia täytteitä), hedelmäsalaatit.
Tässä tämän viikon evääni tähän mennessä kertyneenä. Munakasrulla, pinaattimuhennos, kasviskratiini.
Chialla tai protskulla ämpätty smoothie voisi toimia myös.
Sosekeittokin lienee lämmin ruoka, joten niissähän vaihtoehtoja riittää. Lisäksi tietysti keitot ovat helppo valinta muutenkin. Pinaattikeitto, minestronekeitto, tom yam, hernekeitto, ramen/ miso, linssikeitot
Lidlissä on myynnissä vehnänalkiosalaattia, hyvänmakuista. Varsinkin jos teet kevyttä työtä niin sen kanssa vaikka purkki raejuustoa tai rahkaa.
Tee jotain Smoothieita? Esim. Mansikka-banaani tai joku vihersmoothie?
Itse täytetty sämpylä / patonki mulla on yleensä eväänä eri täyttein. Esim:
- jääsalaatti, kurkku, tomaatti ja mozzarella
- punasipuli, tomaatti, oliivi ja feta
- savulohi, punasipuli, jääsalaatti, kananmuna
Jos syö lihaa, vaihtoehdot vain kasvavat.
Tortilloja teen heti kun olen käynyt kaupassa. Lämmin ruoka on ok, kunhan se on kevyttä. En oikein osaa tehdä maistuvia sosekeittoja ilman porkkanaa ja/tai bataattia. Niissä on myös se ongelma, että jos pakastaa, sulaa hitaasti ja töissä on ikivanhalle heikkotehoiselle mikrolle ruuhkaa. Mies ei tykkää sosekeitoista, joten pitää pakastaa osa.
Kananmunaa keitettynä tai paistettuna leivällä tai salaatissa. Proteiini pitää nälkää hyvin poissa. Myös viilit, jugurtit, raejuusto ja rahkat ovat hyviä.