Yhä useampi sinkkumies perustaa perheen ilman kumppania
Mitä mieltä olette tästä ja tuleeko aikanaan yleistymään suomessa mikäli sijaissynnytys sallitaan joskus?
"Yhdysvaltalaiset, nelikymppiset miehet hankkivat lapsia nykyään myös yksin, kertoo Parenting-sivusto. Miesten niin kutsuttu biologinen kello saattaa tikittää aivan yhtä voimakkaasti kuin naisilla, ja yhä useampi kääntyy tässä tilanteessa sijaissynnyttäjän puoleen.
Parenting kertoo 41-vuotiaasta Matt Morganista, joka on hankkinut kaksi lastaan kahden eri sijaissynnyttäjän avulla. Sijaissynnytys tarkoittaa lapsen kasvamista lainakohdussa ja on monelle ainut tapa saada biologinen lapsi.
Morgan ei ollut löytänyt 38-vuotiaaksi mennessä toimivaa suhdetta, joten päätti tehdä asiat tavanomaisesta poikkeavassa järjestyksessä.
– Yksinhuoltajuus on kieltämättä haastavaa, Morgan kertoo.
– En ole kuitenkaan luopunut vielä toivosta mennä naimisiin. Tein asiat toisella tavalla kuin useimmat, kun hankin lapset ennen kumppania, mutta minua ei kaduta yhtään, Morgan jatkaa.
Yhdysvalloissa sijaissynnyttäminen on useimmissa osavaltioissa laillista mutta kallista. Matt Morganille kumpikin sijaissynnyttäminen maksoi noin 150 000 dollaria eli 135 000 euroa, joista munasolu maksoi noin 10 000 dollaria eli 9000 euroa ja sijaissynnyttäjälle maksettiin 25 000 dollaria eli 22 500 euroa. Loput summasta koostuu lääkärikuluista.
– Yksinäiset sijaissynnyttäjää käyttävät miehet ovat usein keski-ikää lähestyviä, hyvin toimeentulevia ja säästöjä keränneitä ihmisiä, sijaissynnyttäjäpalveluita tarjoavan yrityksen johtaja Gayle East kertoo.
– Olemme pieni toimija, eikä meillä vielä muutama vuosi sitten ollut yhtäkään sinkkuisää asiakkaana. Nyt heitä on jo muutamia, ja luulen yksin elävien miesten rohkaistuvan asiassa yhä enemmän, East sanoo.
Suomessa sijaissynnyttäjän hankkiminen on mahdotonta, sillä laki estää kyseisessä tilanteessa keinohedelmöityspalvelujen käyttämisen. Lain mukaan hedelmöityshoitoa ei saa antaa, jos on syytä olettaa, että lapsi aiotaan antaa ottolapseksi tai hoitoa saavan parin osapuoli on avioliitossa muun henkilön kanssa.
Monet tahot ajavat asiaa Suomessa eteenpäin. Sijaissynnytykset kiellettiin Suomessa hedelmöityshoitolailla vuonna 2007. "
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä tahallaan äidittömiä lapsia. Lapsi tarvitsee sekä äidin että isän. Oma itsekkyys ei voi mennä kaiken muun edelle.
Joo niin tarvitsee, mutta tällä hetkellä Suomessa naiset voivat keinohedelmöityksen avulla hommata lapsia ilman miestä (tietysti baaripanojen kautta vielä halvemmalla), mutta miehet eivät voi ilman naista. Kyllä naisilla on HUOMATTAVAN paljon enemmän oikeuksia, mitä lisääntymiseen tulee.
Kyllä minä vastustan naistenkin keinohedelmöitystä. Mitä sitten tulee naisen raskaaksi tulemiseen, niin se on biologiaa, eikä biologia ole epätasa-arvoista tai tasa-arvoista, se on vain biologiaa.
Biologia on tosiaan biologiaa, mikä puolestaan on biologiaa, mutta naisilla on silti enemmän oikeuksia lisääntymisen suhteen. Saavat esim. ihan yksin päättää abortista (tämä ei ole biologiaa) ja aviomies merkitään automaattisesti isäksi kaikkine velvoitteineen, oli lapsi hänen tai ei (tämäkään ei ole biologiaa).
No minä en lähtökohtaisesti kannatta aborttiakaan mutta kenen muun päätös se voisi olla kuin äidin? Eli jos vaikka nainen raiskataan tai hänen henkensä on vaarassa, niin ei sitä mieskään voi päättää. Mies ei voi myöskään pakottaa naista aborttiin. Sinällään raskauden jatkaminen ylipäätään on kyllä luonnollinen juttu, mutta joissakin poikkeustapauksissa on hyvä, että nainen voi myös valita.
Tottakai aviomies on isä, kuka muukaan? Jos ei vaimoonsa luota, niin miksi on mennyt sellaisen naisen kanssa avioon? En minä ainakaan ala mitään dna-testejä tekemään. Jos mies ei minuun sen vertaa luottaisi, niin laittaisin pihalle.
Ihan mielenkiinnosta. Minä tulin nuorena raskaaksi kun ehkäisy petti, selväksi tuli ettei mies halua jäädä siihen pyörimään. Miten sinusta olisi oikein toimia, tehdä abortti vai synnyttää lapsi ilman toista vanhempaa?
Itse ajattelen, että synnyttää lapsi. Se, että mies ei kanna miehen vastuuta, ei ole äidin vika. Vaan miehen. Miehen pitäisi ymmärtää, että jokaisesta yhdynnästä voi seurata raskaus ja hänen tulisi olla myös valmis kantamaan vastuunsa.
Ihan mielenkiinnosta. Minä tulin nuorena raskaaksi kun ehkäisy petti, selväksi tuli ettei mies halua jäädä siihen pyörimään. Miten sinusta olisi oikein toimia, tehdä abortti vai synnyttää lapsi ilman toista vanhempaa?