Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

liian vanha leikkijä?

Vierailija
22.08.2017 |

Meillä kolme lasta ja vanhin on pian 11v tyttö. Tytön useimmat kaverit näpräävät kännykkää ym, ja minun tyttöni tahtoisi leikkiä (kotia, koulua, tms). Onko näin ison leikkimisestä ns haittaa (kiusaaminen?) itseäni ei haittaa mutta mietityttää tuo kiusaus (ei ainakaan vielä kiusata) ja jääkö ns jälkeen muista tekniikassa yms? Leikki on hyvästä mutta miten pitkään?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkimiselle ei ole ikärajaa ja kiusaaminen on aina kiusaajien syytä.

Vierailija
2/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mieshenkilönä jolla ei ole lapsia olen sitä mieltä että lapset tuijottavat liikaa kaikkia älykännyköitä, tabletteja jne. Ei niitä kieltää tarvitse mutta jos kaikki vapaa-aika menee niiden tuijottamiseen niin se ei ole millään tasolla hyväksi. Kyllä 11-vuotias minusta saa ihan vapaasti leikkiä jos haluaa ja on jopa suotavaa. No kaippa se on tulevaisuutta että jo parivuotiaista aletaan kouluttamaan 24/7 koodareita Suomen talouskasvulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi ei meidän tyttö ole ainut 😊 välillä katsoo piirrettyjä, kännykällä viihtyy ehkä 30min per päivä, tabletteja ym meillä ei ole. Eli todella vähän tekniikassa kiinni. Eniten piirtää, liikkuu ja leikkii mm hiekkalaatikolla useita tunteja. Itse patistan leikkeihin mutta toki pyörii mielessä onko viidesluokkalaiselle muiden silmissä "lapsellista".

ap

Vierailija
4/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi ei meidän tyttö ole ainut 😊 välillä katsoo piirrettyjä, kännykällä viihtyy ehkä 30min per päivä, tabletteja ym meillä ei ole. Eli todella vähän tekniikassa kiinni. Eniten piirtää, liikkuu ja leikkii mm hiekkalaatikolla useita tunteja. Itse patistan leikkeihin mutta toki pyörii mielessä onko viidesluokkalaiselle muiden silmissä "lapsellista".

ap

Hyvältä kuulostaa! Leikkiminen on tärkeää, ja kiusaamista voi keksiä mistä tahansa. Meilläkin esikoinen aikoinaan leikki pitkään, eikä siitä kiusattu. Ehkä kaverit olivat saman henkisiä. Kuopus taas samanikäisenä matkii isompia sisaruksiaan, jotka paljon isompina tietysti paljon kännykällä. Minä taas toivoisin, että kuopus leikkisi enemmän, mutta tilanne on nyt tällainen.

Vierailija
5/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen kanssa lapsi sitten leikkii siellä hiekkalaatikolla tunteja?

Vierailija
6/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä jo kolmasluokkalaisten leikki on muuttanut muotoaan ja se on lähinnä luontaista liikuntaa, kuin kotileikkejä. Pyöräilyä, uimista, jalkapalloa, koripalloa, jne. Myös tabletit on tullut osaksi yhteistä tekemistä.

Aika lapselliselta kuullostaa viidesluokkalaiseksi.

Vierailija
7/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti meidän pikkukylässä tuon ikäistä leikkijää ihmeteltäisiin ja kiva-koulussa ehkä kiusattaisiin. Vitosluokkalaiset ei siis leiki, ainakaan muiden nähden.

Meidän teinit leikkii sitten innoissaan pienten serkkujen kanssa muualla.

Vierailija
8/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidesluokkalainen tunteja hiekkalaatikolla? Niin kenen kanssa? Päiväkoti-ikäisten?

Vierailija
9/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi leikkiä 🙂 Mutta ei kai enää vitosluokkalaiset keskenään leiki missään..?

Vierailija
10/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta... Joten pikkusisarusten kanssa, joskus ihan yksinäänkin leikkii - vettä&hiekkaa =parhaat leikit.

Ap

Vierailija
11/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toki välillä koulukaverit on myös leikeissä mukana

Ap

Vierailija
12/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leikin vielä seiskaluokkalaisena pari kolme vuotta nuorempien kanssa, arvaa kiusattiinko? Kyllä sekä minua, että niitä nuorempia. Kasvuun ja kehitykseen kuuluu myös se leikin kehittyminen kypsempään suuntaan muunlaiseen yhteiseen tekemiseen, johon voi kuulua ihan oleilu jopa sen tabletin kassa. Se on aika monipuolinen väline, eikä se mikään peikko ole joka auttamatta ahmii lapsiuhreja. Mutta aika näyttää miten yksinäinen tai kiusattu lapsesi tulee olemaan. Anna leikkiä, mutta ohjaa myös vähän kypsempäänkin tekemiseen. Hän alkaa kuintekin olla jo iässä joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen.

Vierailija
13/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikki on lapselle säästöä tulevaa varten. Älypuhelin ilman estoja riistoa tulevasta.

Vierailija
14/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee varmaan kiusatuksi asian takia. Itse leikin vielä hetken aikaa barbeilla tuon ikäisenä (lähinnä järjestelimme monimutkaisia asuntoja niille siskoni kanssa ja näyttelimme niillä erillaisia henkilöhahmoja), muut olivat luokkakaverit olivat virallisesti lopettaneet leikkimisen joitain kuukausia aiemmin. Sain kuulla jatkuvaa vittuilua asiasta.

Pikkusisaruksen leikittäminen varmaan tekee asiasta hyväksytympää.

Vierailija
15/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista leikki muuten on, ovatko "juonet" tosi lapsellisia tai yksinkertaisia? Itsekin viihdyin hiekkalaatikolla pitkään. Tykkäsin muotoilla hiekasta juttuja, esim. monimutkaisia linnoituksia, mutta en varsinaisesti enää leikkinyt. Leikin myös paperinukeilla, mutta muotisuunnittelua. Tein siis itse paperinukeille vaatteita. Välillä ompelin Barbeille ja leikkasin niitten tukkaa ym. 

Vierailija
16/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista leikki muuten on, ovatko "juonet" tosi lapsellisia tai yksinkertaisia? Itsekin viihdyin hiekkalaatikolla pitkään. Tykkäsin muotoilla hiekasta juttuja, esim. monimutkaisia linnoituksia, mutta en varsinaisesti enää leikkinyt. Leikin myös paperinukeilla, mutta muotisuunnittelua. Tein siis itse paperinukeille vaatteita. Välillä ompelin Barbeille ja leikkasin niitten tukkaa ym. 

Ei viitosluokkalainen varmastikaan enää päiväkoti-ikäisten tyyliin juonileikkejä vedä. Kysymys on luovuudesta ja sen ilmaisemisesta sekä kädentaitojen kehittämisestä: mitä pitempään jaksaa värkätä nukenvaatteiden, legojen, piirustusvälineiden tai vaikka vain sen hiekan kanssa, sitä todennäköisemmin kasvaa taitavaksi ja taiteelliseksi aikuiseksi. Lapsen leikistä kasvaa aikuisen luovuus.

Samat terveiset ap:lle, hyvältä kuulostaa.

Vierailija
17/18 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta... Joten pikkusisarusten kanssa, joskus ihan yksinäänkin leikkii - vettä&hiekkaa =parhaat leikit.

Ap

Tiedätkö leikkien sisällön, ajatuksen? Omani "leikki" todella pitkään - kädet puuhasivat aina jotain tai piirsivät. On nyt monitaitoinen perheenäiti ja ammatti liittyy taiteelliseen ja visuaaliseen osaamiseen.

Itse opastan jo aika pieniäkin lapsenlapsia esim. tunnistamaan kivilajeja ja kasveja kun leikitään vedellä ym. ulkoa löytyvillä mahdollisuuksilla.

Vierailija
18/18 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikin vielä kutos-seiska välisenä kesänä. Ihan normaalia se on. Se ruokki minun mielikuvitustani. Nykyään hoidan mielikuvitustani piirtämällä ja kirjoittamalla.