Voiko ope pitää "kiroilevaa" paitaa?
Prismassa on myynnissä uusi Boy meets girl -mallisto, jossa paita jossa lukee F(logo)CK BULLIES. Olisiko mielestäsi ihan ok lukion tai ammattikoulun opelle?
Kommentit (21)
Laittaa päälle vaan ja jos luokassa joku "loukkaantuu", niin ei ehkä enää sitten käytä sitä paitaa. Tuskin loukkaantuu, ja ei ketään opettajaa tietenkään yhdestä paidasta rangaista.
Meidän yläasteen sijaisella oli aikoinaan usein paita jossa luki "dead girls don't say no" ja sitten siinä oli piirros naisesta, jonka silmät tollotti kuolleen näköisinä. Että siihen ei ainakaan kukaan tainnut puuttua.
Mielestäni työntekijällä ON OIKEUS pukeutua juuri sellaiseen paitaan kun itse haluaa, jopa kiroilevaan, kunhan paita ei oikeasti ole asiaton, esim. rasistinen, fasistinen tai homofobinen. Ne pilaavat kontekstillaan yrityksen ja organisaation mainetta (mm. rasisti on töissä täällä...)
Miinusestaan tästä oikeudesta tietenkin päiväkoti ja ala-aste, joissa kiroilukin on asiatonta.
Itse kun olin lukiossa niin opettajaltakin pääsi kirosanoja suustaan aika silloin tällöin, eikä opettaja koskaan reagoinut jos joltain oppilaalta pääsi kirosana. Siinä iässä olevilta yleensä odotetaan jo jonkinlaista kypsyneisyyttä näiden asioiden suhteen.
Opettajan tulee mun mielestäni työssään olla neutraali, eli ei tulisi olla minkäänlaista asennepaitaa työaikanaan päällä. Vapaa-aikanaan pitäköön mitä haluaa. Miksi edes tarvitsisi tai haluaisi pitää työaikanaan sellaista.
Kiroilu voi loukata esim. uskovaisia oppilaita.
Tyylitön ja hyvien tapojen vastainen paita. Kuka opettaja haluaisi yhdistää itsensä sellaiseen? Vaikka kuinka olisi muka kiusaamista vastaan. Sen voi sanoa myös eri tavalla.
Pitäisin hyvin keskenkasvuisena ja huonotapaisena sellaista opettajaa, joka tuollaisen paidan pukee.
Tuttu osti juuri kyseisen paidan, aivan mahtava! Itse antaisin respektit opettajalle, joka kyseistä paitaa käyttäisi. Ainakin joku vastustaisi edes hiljaisesti väkivaltaa. Kiusaajien vanhemmat varmasti nostaisivat haloon.
Vapaa-aikana mutta ei töissä ollessaan. Töissä opettajan pitää olla asiallinen, uskottava ja neutraali. En voisi oppilaana enkä vanhempana pitää uskottavana.
Enkä ihan vapaa-aikanakaan suosittelisi, sillä se ei anna ihmisestä hyvää kuvaa mutta vapaa-aikana se minusta kuitenkin on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu osti juuri kyseisen paidan, aivan mahtava! Itse antaisin respektit opettajalle, joka kyseistä paitaa käyttäisi. Ainakin joku vastustaisi edes hiljaisesti väkivaltaa. Kiusaajien vanhemmat varmasti nostaisivat haloon.
Vai oikein nostaisivat haloon...Käsi ylös, kuinka moni tietää mitä lapsensa opettajalla on päällä päivittäin? Käyttekö seuraamassa oppitunteja vai raportoivatko nämä "kiusaajalapset" vain tarkemmin kotona? "Tänään haukuttiin Minnaa ja potkittiin Kallen reppua pihalla, sit opettajan paidassa luki kirosana. Äiti tee jotain!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein nostaisivat haloon...Käsi ylös, kuinka moni tietää mitä lapsensa opettajalla on päällä päivittäin? Käyttekö seuraamassa oppitunteja vai raportoivatko nämä "kiusaajalapset" vain tarkemmin kotona? "Tänään haukuttiin Minnaa ja potkittiin Kallen reppua pihalla, sit opettajan paidassa luki kirosana. Äiti tee jotain!"
Eihän kiusaajien toimintaa saa kritisoida. Kyllä kiusaajat itsensä tunnistavat ja loukkaantuvat. Ottavat asian varmasti kiusaamisena, kuten aina. Ironista.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-aikana mutta ei töissä ollessaan. Töissä opettajan pitää olla asiallinen, uskottava ja neutraali. En voisi oppilaana enkä vanhempana pitää uskottavana.
Enkä ihan vapaa-aikanakaan suosittelisi, sillä se ei anna ihmisestä hyvää kuvaa mutta vapaa-aikana se minusta kuitenkin on sallittua.
Miten tietyn paidan käyttäminen muuttaa paidan pitäjän sanomiset epäuskottaviksi? Pitäisitkö professoriakin epäuskottavana, jos se luennoisi tuollainen paita päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tietyn paidan käyttäminen muuttaa paidan pitäjän sanomiset epäuskottaviksi? Pitäisitkö professoriakin epäuskottavana, jos se luennoisi tuollainen paita päällä?
Joo ja lääkäriä. Minusta työssä pitää pukeutua aseman mukaan. Roskakuski voisi pitää sitä paitaa päällä kyllä tai raksamies. He eivät ole millään tavalla auktoriteettiasemassa.
Minusta tuollainen paita jossa kiroillaan, ei kuulu millekkään työpaikalle jossa ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä. Vapaa-ajalla voi sitten pitää sellaista vaatetusta kuin haluaa.
Itse olen päiväkodissa töissä ja pitänyt kyllä jättää ne pelottavimmat hevi-paidat suosiolla kotiin tai sellaiset joissa on joku pirunsikiö tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja lääkäriä. Minusta työssä pitää pukeutua aseman mukaan. Roskakuski voisi pitää sitä paitaa päällä kyllä tai raksamies. He eivät ole millään tavalla auktoriteettiasemassa.
Okei hassua. Itse olen kiinnittänyt huomiota vain siihen mitä asiantuntijan suusta/kynästä tulee. Hmm onkohan sekin dismeriitti, jos kirjoittaa väikkärin tyhmä paita päällään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei hassua. Itse olen kiinnittänyt huomiota vain siihen mitä asiantuntijan suusta/kynästä tulee. Hmm onkohan sekin dismeriitti, jos kirjoittaa väikkärin tyhmä paita päällään
Pitääkin muistaa lisätä liitteisiin asukokonaisuudet, joita tuli käytettyä. Pitääköhän sitä tälläytyä joka kertaa varten erikseen, kun kirjoittaa. Mitenköhän paljon merkitsee arvosanan kannalta? Ainakaan mitään kantaaottavaa ei saa sanoa varsinkaan heikomman puolesta. Se olisi epäammattimaista. Pitää pysyä neutraalina, mikä tarkoittaa kaiken hyväksymistä ja mihinkään puuttumattomuutta. Pois oma lukutaito ja kriittisyys.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa on myynnissä uusi Boy meets girl -mallisto, jossa paita jossa lukee F(logo)CK BULLIES. Olisiko mielestäsi ihan ok lukion tai ammattikoulun opelle?
Olen ollut yhteydessä Prismaan kyseistä mallistosta tai tuotemerkistä " Boy Meets Girl ". Koska ei nykypäivänä voi hyväksyä tuollaista muottiin pakottamista. Malliston tuotemerkin pitäisi olla " Girl Meets Girl " tai " Boy Meets Boy ".
Siltikin se loukkaisi muunsukupuolisia.
Hävettää elää Suomessa vuonna 2017.
Tää ei liity mitenkään asiaan, mutta huomasin juuri tuon Boy meets girl-malliston logon, missä on tyttö ja poika toisiaan vastakkain Netflixin Gossip girl nimisessä sarjassa yhdessä kohtauksessa. Tarkistin, ja logo oli ihan sama. Kaikenlisäksi sarja on tehty joskus 2008-2012.. Selitys tähän :D?
kummastelija kirjoitti:
Tää ei liity mitenkään asiaan, mutta huomasin juuri tuon Boy meets girl-malliston logon, missä on tyttö ja poika toisiaan vastakkain Netflixin Gossip girl nimisessä sarjassa yhdessä kohtauksessa. Tarkistin, ja logo oli ihan sama. Kaikenlisäksi sarja on tehty joskus 2008-2012.. Selitys tähän :D?
Niin selitys mille? Sillekö miksi jonkun merkin saapuminen Suomeen kestää kauan vai mikä ihmetyttää?
Lukiossa tuskin kukaan loukkaantuu tuollaisesta, on vieläpä kiusaamista vastustava paita. Ala-asteella ja ehkä jopa yläasteella tuo saattaisi olla ongelma, mutta enpä usko että enää lukiossa tai amiksessa.