Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua työpukeutumiseen? Vaatekriisi iski

Vierailija
21.08.2017 |

Olen uudessa työssä, jossa pitää pukeutua siististi ja edustavasti, mutta jossa kukaan ei käytä ns. jakkupukua tai kotelomekkoa kuitenkaan. Olen ainoa nuorehko siellä, muut ovat yli 50-vuotiaita, joten mallia heiltä en oikein saa.
Mitä ihmettä voisin laittaa sinne päälle? Olen edellisessä työssä pukeutunut tyyliin farkut ja hupari, mutta se ei enää käy. Ongelma on, että vihaan vaateostoksilla olemista ja vaatteiden valitsemista. Mielestäni kaikki näyttää rumilta ja epäsopivilta päälläni ja tuo esiin kaikki vartalon huonot puolet. Minulla on X-mallin vartalo ja suuri osa vaatemerkeistä tekee minusta tanakan näköisen, koska paidat ja jakut pussittaa ilmavina vyötäröllä hävittäen vyötärön kokonaan.
Onko ok käyttää korottomia kenkiä hameen kanssa töissä? Mistä kaupasta kannattaisi lähteä etsimään työpukeutumista, kun HM, Veromoda, Esprit ja Sokos tuotti pettymyksen ja lähdin tyhjin käsin? Mikä olisi hyvä asukokonaisuus farkkujen ja hupparin tilalle, kun jakkupuku on ylipukeutumista?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä että vaatteiden löytäminen olisi ongelma, jos olet normaalivartaloinen. Kyllähän suoria housuja, hameita ja siistejä farkkuja löytyy kaupasta kuin kaupasta, ja niihin voi yhdistää paitapuseron, joka on muotoonleikattu, ei suora. Tai ohuempi toppi ja jakku, niitäkin on monia eri malleja. Talvella neuleet on ihan ok. Ja tottakai voit pitää matalia kenkiä, ei mikään työpaikka voi pakottaa ketään korkokengissä kävelemään.

Vierailija
2/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä että vaatteiden löytäminen olisi ongelma, jos olet normaalivartaloinen. Kyllähän suoria housuja, hameita ja siistejä farkkuja löytyy kaupasta kuin kaupasta, ja niihin voi yhdistää paitapuseron, joka on muotoonleikattu, ei suora. Tai ohuempi toppi ja jakku, niitäkin on monia eri malleja. Talvella neuleet on ihan ok. Ja tottakai voit pitää matalia kenkiä, ei mikään työpaikka voi pakottaa ketään korkokengissä kävelemään.

Farkkuja kyllä löydän, mutta ne ei tässä työssä käy. Suoria housuja kävin sovittamassa useammassa kaupassa, mutta kaikki jotka mahtui lantiolta, niin jäivät sitten vyötäröltä valtavan isoiksi, ja nimenomaan selänpuolella pussittivat tai jäi sellainen hassu tyhjä ulospäin töröttävä tila, näyttivät ihan hulluilta päälläni, alaselkään olisi voinut laittaa vaikkapa potkupallon sen vyötärönauhan ja alaselkäni väliin. Muotoonleikattuja paitapuseroita sovitin myös, mutta ne joihin tissini mahtuu, nekin olivat vyötäröltä valtavia ja hävittivät vyötärön. Kokeilin siihen päälle sitten vyötä, mutta sitten pussitti se paita yhä hullummin. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lantioni on noin 110 cm ja vyötärö 67 cm, tissit 75D. Osaako joku vinkata hyviä vaatemerkkejä? Ap.

Vierailija
4/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut pk-seudulla tilaa aika esim. Stockan pukeutumisneuvojalle, niillähän on nykyisin laaja skaala merkkejä hyvinkin edullisista nuorekkaista merkeistä kalliimpiin vaihtoehtoihin. Taitaa noita neuvojia olla monissa muissakin liikkeissä nykyään. Paremmissa liikkeissä on myös korjausompelua, jos jotain vaatetta on tarve jostain kohtaa muuttaa. Kannattaa ostaa yksinkertaisia perusvärisiä vaatteita, esim housut, hame, mekko ja jakku tai ohut neule joita voi kaikkia keskenään yhdistää ja ostaa lisäksi välillä värikkäämpiä puseroita vaihteluksi, silloin saat uutta ilmettä perusvaatteisiin. Tumman sininen tai harmaa ovat aina hyvä valinta asujen pääväriksi ja sopivat lähes jokaiselle ja niihin on helppo yhdistää yleisilmettä raikastavia kuoseja. Älä sorru kuitenkaan liian jäykkiin vaatteisiin, työvaatteet voivat olla tyylikkäitä ja siistejä vaikka ovatkin mukavia päällä. Joustavat mutta ryhdikkäät materiaalit ovat parempia kuin jäykät kankaat ja napilliset paitapuserot jos olet muodokas.

Vierailija
5/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ongelmasi ja tuskan sen kanssa. Minulla on sama vaiva housujen kanssa. Kun housut ovat lantiolta hyvät, niin vatsoja mahtuisi kaksi. Yritä löytää housut, jotka istuvat mahdollisimman hyvin ja ompele sitten vyötärölle 4 pientä sisäänottoa eri kohtiin. Paidoissa kannattaa varmaankin etsiä sellaisia malleja, joissa vyötärö erottuu, eikä tosiaan katoa. Jos löydät jostain sopivat housut/yläosan ja niin osta niitä heti useampia samanlaisia ja myös eri värisinä, jos mahdollista. Näin on ainakin jotain päällepuettavaa :) . Useampien ostaminen on pelastanut minut monet kerrat vaatekriisissä.

Vierailija
6/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tiedilla (vaaditaan edustavaa farkut+hupparin ja jakkupuvun väliltä ja ruumiinrakenne x, ikä alle 40) suosittelisin seuraavia merkkejä ja liikkeitä:

Your face, ril's, andiata, gerry weber, noom, voglia, NP

Vierailija
7/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut pk-seudulla tilaa aika esim. Stockan pukeutumisneuvojalle, niillähän on nykyisin laaja skaala merkkejä hyvinkin edullisista nuorekkaista merkeistä kalliimpiin vaihtoehtoihin. Taitaa noita neuvojia olla monissa muissakin liikkeissä nykyään. Paremmissa liikkeissä on myös korjausompelua, jos jotain vaatetta on tarve jostain kohtaa muuttaa. Kannattaa ostaa yksinkertaisia perusvärisiä vaatteita, esim housut, hame, mekko ja jakku tai ohut neule joita voi kaikkia keskenään yhdistää ja ostaa lisäksi välillä värikkäämpiä puseroita vaihteluksi, silloin saat uutta ilmettä perusvaatteisiin. Tumman sininen tai harmaa ovat aina hyvä valinta asujen pääväriksi ja sopivat lähes jokaiselle ja niihin on helppo yhdistää yleisilmettä raikastavia kuoseja. Älä sorru kuitenkaan liian jäykkiin vaatteisiin, työvaatteet voivat olla tyylikkäitä ja siistejä vaikka ovatkin mukavia päällä. Joustavat mutta ryhdikkäät materiaalit ovat parempia kuin jäykät kankaat ja napilliset paitapuserot jos olet muodokas.

Hyvä idea, ja asun kyllä pk-seudulla. Voisin selvitellä tuota Stockan pukeutumisneuvojaa. Sokoksen vastaavaa en halua kokeilla, koska kävin jo sokkarin vaateosastot läpi ja mielestäni siellä ei ollut oikein mitään. Ehkä Stockalla onnistaisi.

Perusväriset yhdisteltävät vaatteet voisi olla hyvä. Mustat suorat housut ja harmaat suorat housut, pari valkoista ja pari vaalean sinistä paitaa ja pari perusneuletta ja pari jakkua, ehkä harmaa ja tummansininen. Sillä voisi päästä jo alkuun. Kunhan vain istuisivat päällä, jakuissakin mitä olen kokeillut, on leikkaukset olleet minun vartalolle ihan kummallisia :( . 

Ap.

Vierailija
8/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ongelmasi ja tuskan sen kanssa. Minulla on sama vaiva housujen kanssa. Kun housut ovat lantiolta hyvät, niin vatsoja mahtuisi kaksi. Yritä löytää housut, jotka istuvat mahdollisimman hyvin ja ompele sitten vyötärölle 4 pientä sisäänottoa eri kohtiin. Paidoissa kannattaa varmaankin etsiä sellaisia malleja, joissa vyötärö erottuu, eikä tosiaan katoa. Jos löydät jostain sopivat housut/yläosan ja niin osta niitä heti useampia samanlaisia ja myös eri värisinä, jos mahdollista. Näin on ainakin jotain päällepuettavaa :) . Useampien ostaminen on pelastanut minut monet kerrat vaatekriisissä.

Kiitos ymmärryksestä :) . Luulen, että housut tehdää H-mallille nykyään. Minä en valitettavasti osaa yhtään ommella, eli jos on pakko ottaa sisään niin pitää ostaa joku ompelija tekemään se. Hyvä vinkki ostaa monta samaa vaatetta mutta eri värisinä. 

Ap.

Vierailija
9/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla tiedilla (vaaditaan edustavaa farkut+hupparin ja jakkupuvun väliltä ja ruumiinrakenne x, ikä alle 40) suosittelisin seuraavia merkkejä ja liikkeitä:

Your face, ril's, andiata, gerry weber, noom, voglia, NP

Kiitos merkkivinkeistä, tsekkaan nuo. Gerry Weber onkin tuttu, niitä kävin sovittamassa, ja kaikissa oli aivan liikaa tilaa vyötäröllä, mutta tyylinä ne menisi kyllä meidän toimistolla. Andiatat on mielestäni kivan näköisiä, hieman kalliita tosin, mutta jos sieltä löytäisin edes yhden kunnolla istuvan paidan niin voisin sijoittaa siihen kyllä. Ap.

Vierailija
10/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän paljon vyötäröä korostavia mekkoja töissä. Asun lämpimyyttä säädän kylmemmillä säillä paksuilla sukkahousuilla, huiveilla ja neuletakeilla. Niillä saa mutenkin vaihtelua. Jalassa on ballerinat, saappaat maltillisella korolla, loaferit tai työkäyttöön hankitut mukavat, mutta terveyskenkiä sirommat ja siistimmät sandaalit.

Jos töissä ei tarvitse käyttää jakkupukua, en ymmärrä, miksei siistejä farkkujakin voisi pitää. Johtuukohan työkavereittesi iästä, että he valitsevat muut housut mieluummin? Eihän sinun tarvitse silti pukeutua samaan tyyliin, vaikka saman "tasoisesti".

Vierailija
11/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin nuo stockan pukeutumisneuvojat, ja luulen että se olisi hyvä juttu minulle. He varmaan tietävät missä vaatemerkit sopivat minun vartalolle, ja osaavat ehdottaa sen mukaan vaatekappaleita. Voin kyllä maksaa siitä että garderoobini pannaan kuntoon.

Onko kellään kokemusta pukeutumisneuvojalla käymisestä? Tunkevatko he sovituskoppiin mukaan? Olen auttamattoman ujo, ja ahdistaa jos vieras ihminen hypeltää minua kun olen alusvaatteisilla. Noloa kyllä :( . 

Vierailija
12/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel u! Mulla on samanmallinen kroppa, housujen löytäminen on aina tuskaa! Olen myös aloittanut ihan samasta pisteestä työgarderobin kokoamisen, hupparityylistä suoraan +10 vuotta mua vanhempien naisten sekaan. Itse kävin Your Facen pukeutumisneuvojalla, joka halusi etukäteen kattavat tiedot, teki väri- ym. analyysit samalla. Sain hyvät neuvot ja jälkikäteen sähköpostiin koosteen josta on apua edelleen. Tässä mun vinkit

- satsaa pukeutumisneuvojaan, säästä sitä varten rahaa että saat ostettua kerralla ainakin 1-2 asukokonaisuutta > he osaavat työnsä, mitkä mallit ja värit sopivat juuri sinulle, ja miten saat yhdisteltyä muutamasta vaatteesta eri kokonaisuuksia

- hanki alkuun 1-2 housut, 1-2 paitaa (toinen yksivärinen, toinen kuviollinen/värikäs), laadukas neuletakki sekä pitkä että lyhyt, siistit nahkakengät esim. ballerinat, muutama omiin väreihin sopiva huivi tai muu asuste, jolla tuot vaihtelua asuihin

- mä käytän töissä paljon mekkoja, niitä löytää tälle kroppamallille helpommin kuin housuja. Ihan vaikka musta/harmaa yksinkertainen perusmekko alkuun, jota asustat kaulakoruilla, huiveilla, viileämmällä neuletakki päälle.

- satsaa laatuun kaikessa! Unohda vero modat ym. Tutustu eri materiaaleihin ja katso nyt ihan vähintään, ettei neuleissa ole yhtään akryyliä. Ril`s, Your Face ym mitä yllä lueteltiin on hyviä, paitsi Your Facen neuleita en enää osta, nyppyyntyvät nopeasti. Muut vaatteet olleet hyviä.

- jos intoa riittää, hanki käsiisi Rinna Saramäen Hyvän mielen vaatekaappi, saat hyviä neuvoja juuri oman näköusen vaatekaapin kokoamiseen, tietoa eri kangaslaaduista jne.

- muista että vähemmän on enemmän! Osta mielummin yksi laadukas neuletakki kuin kolme halvempaa, jotka virttyvät ja nyppyyntyvät nopeasti. Jo muutamalla vaatteella saat koottua useita eri asuvaihtoehtoja, kun katsot että ne sopivat yhteen > ja tässä auttaa se pukeutumisneuvoja

Tsemppiä! Ja onnea uuteen työhön :)

Vierailija
13/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Your Face on ihan paras! Minulla myös x-mallin vartalo ja sieltä saan housuja.

Stockalta Rill's ja Gerry Weber on hyviä.

Vierailija
14/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pian 50, ja farkuilla mennään. Yläosa sitten "virallisempaa". Joskus harvoin mekkoja. Vaatteiden pitää olla sellaiset, jotka eivät tunnu itselle vierailta, ja suorat housut tuntuvat tosi epäluontevilta itselleni.

Vierailija
15/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksi13 löytyy mm. Rils`s ja Your Face.

Mä en myöskään suoraan hylkäisi farkkuja, vaikka muut ei niitä pidäkään. Siistit, siis ei kulutuspestyt, ei niittejä, erikoisia saumoja ym. vaan yksinkertaiset mustat tai tummansiniset farkut. Katso sitten vain, että farkkujen kanssa on aina vähän siistimpi yläosa, esim. jakku. Meillä kyllä vanhemmatkin naiset käyttää farkkuja, luulen samaa kuin joku yllä että sun toimiston naiset ehkä mukavuus- tms. syistä käyttää suoria housuja. Eivät purista ym. niin kuin farkut, jos on vähän makkaraa ja jenkkakahvaa kertynyt.

Jos vain suinkin osaat kuvitella itsesi huppareiden jälkeen mekossa, sinuna hankkisin ensimmäisten joukossa yksinkertaisen mekon. Neuletakkia, jakkua, ym. vaihtamalla saat tosi paljon asuvaihtoehtoja.

Jos hankit vaikka seuraavat vaatteet:

- tummat, siistit farkut

- suorat housut

- vaalea puseron (valkoinen, v.sin. tms)

- joku omiin väreihisi sopiva pusero esim. punainen

- jos tykkäät kuvioista, joku kuviollinen pusero tai sitten toisen värinen, esim. sininen

- pidempi neuletakki

- lyhyt perusneuletakki

- jakku

- mekko

- laadukkaat nahkakengät (ballerinat, loaferit)

- laadukkaat nilkkurit/saappaat

- asujen väreihin sopiva huivi tai kaksi, jos tykkät pitää huiveja kaulassa (pukeutumisneuvojat osaa neuvoa eri tapoja käyttää huivia)

Näistä saat jo ihan älyttömän monta yhdistelmää, kun kaikki sopii keskenään. Laskepa vaikka:

- farkut+vaalea pusero+pitkä neuletakki

- farkut+värikäs pusero+pitkä neuletakki

- farkut+vaalea pusero+perusneuletakki

- farkut+värikäs pusero+perusneuletakki

- suorat housut+vaalea pusero+pitkä neuletakki

-suorat housut+värikäs pusero+pitkä neuletakki

.....jne...eri housut, puserot, neuletakit, jakut...

- mekko+perusneuletakki

- mekko+pitkä neuletakki

- mekko+jakku

Ja näihin kaikkiin vielä vaihtelua huiveilla, kaulakoruilla, korviksilla jne. Korut tosin hillittyjä, esim. kultaisia/hopeisia nappikorviksia tms.

Tutustu projekti33:een. Vaikkei sitä noudattaisi, siitä saa vinkkejä miten vähillä vaatteilla pärjää tai ainakin pääsee alkuun, kun pitää huolen siitä että kaikki sopii yhteen. Ei ole pukeutumisongelmia aamuisin! Nappaa vain kaapista housut, puseron ja neuleen/jakun ja on valmis töihin!

Vierailija
16/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun pukeutuminen työnantajalle kuuluu? Itse olen ollut 30 vuotta siistissä sisätyössä ja pukeutunut tasan niin kuin haluan.

Vierailija
17/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret voi käyttää esim mustia tai tumman sinisiä farkkuja. Joku kiva toppi/t-paita ja neuletakki. Lisäksi mekkoja ja vaikka ballerinat. Monella meillä on ihan siistit lenkkaritkin. Ei tarvitse käyttää 50 v mummojen Gerry weberiä. Itse ostan usein Mangosta ja zarasta. Lisäksi tilaan espritin ale-vaatteita.

Vierailija
18/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma oli aikoinaan ja nykyään käytän töissä pelkästään mekkoja. Merkkeinä Mango, Zara, Esprit ja Next, mutta enimmäkseen verkkokaupoista Zalando ja ASOS. Mekoissa on se hyvä puoli, ettei tarvi olla erikseen miettiä ylä- ja alaosaa. Mekoissa on mulla X-vartalolla usein vielä vyö tai sitten kietaisu- tai valekietaisumalli. Mekon kaverina ballerinat tai matalakantaiset saappaat, joskus myös Converset. Päällä talvella yleensä lyhyt neuletakki, kesällä ohut ja lyhyt jakku.

Mekot on lähes kaikki mustia, musta-valkoisia tai harmaita, neuletakit värikkäämpiä.

Vierailija
19/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin, mekkojen alla mulla on aina ohut alusmekko, pidentää pesuväliä ja käyttöikää. Alusmekot on kaikki Lindexiltä tai KappAhlista.

Vierailija
20/33 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehillä on helppoo. Tiukan paikan tullen voi aina tykittää puku päällä. 2 pukua, 2 paitaa, 3 solmiota, niin ei kerran kolmessa viikossa on sama garderoobi päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi