Apua työpukeutumiseen? Vaatekriisi iski
Olen uudessa työssä, jossa pitää pukeutua siististi ja edustavasti, mutta jossa kukaan ei käytä ns. jakkupukua tai kotelomekkoa kuitenkaan. Olen ainoa nuorehko siellä, muut ovat yli 50-vuotiaita, joten mallia heiltä en oikein saa.
Mitä ihmettä voisin laittaa sinne päälle? Olen edellisessä työssä pukeutunut tyyliin farkut ja hupari, mutta se ei enää käy. Ongelma on, että vihaan vaateostoksilla olemista ja vaatteiden valitsemista. Mielestäni kaikki näyttää rumilta ja epäsopivilta päälläni ja tuo esiin kaikki vartalon huonot puolet. Minulla on X-mallin vartalo ja suuri osa vaatemerkeistä tekee minusta tanakan näköisen, koska paidat ja jakut pussittaa ilmavina vyötäröllä hävittäen vyötärön kokonaan.
Onko ok käyttää korottomia kenkiä hameen kanssa töissä? Mistä kaupasta kannattaisi lähteä etsimään työpukeutumista, kun HM, Veromoda, Esprit ja Sokos tuotti pettymyksen ja lähdin tyhjin käsin? Mikä olisi hyvä asukokonaisuus farkkujen ja hupparin tilalle, kun jakkupuku on ylipukeutumista?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun pukeutuminen työnantajalle kuuluu? Itse olen ollut 30 vuotta siistissä sisätyössä ja pukeutunut tasan niin kuin haluan.
Oletkohan sä mun työkaveri? Pukeutuu tosiaan niin kuin haluaa, jättää aamulla hiukset kampaamatta, ei lähde mihinkään tarjottuun jatkokoulutukseen koska hänellä on kyllä 30 vuoden työkokemus ja on pätevämpi kuin ne toimiston nuoremmat, koulutetummat naiset. Sitten kiukuttelee, kun nuoremmat (siististi ja asiallisesti pukeutuvat, sivuhuomautus) jatkokouluttautuvat ja etenevät urallaan. HÄNELLE kuuluisi ne vaativammat tehtävät, koska työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun pukeutuminen työnantajalle kuuluu? Itse olen ollut 30 vuotta siistissä sisätyössä ja pukeutunut tasan niin kuin haluan.
Kyllä se vaan kuuluu työnantajalleni, koska teen työtä asiakkaiden kanssa, en kyyhotä yksin jossain toimistossa. Pukeutumiseni on tavallaan firman käyntikortti asiakkaiden suuntaan, ihan samalla tavalla kuin käyttäytymiseni ja puheeni. Minun työssä ei voi menestyä jos ei ole vakuuttava ja edustava asiakkaiden kanssa, ja jos en saa koko ajan solmittua asiakkaiden kanssa uusia sopimuksia, niin pomoni tulee pian kysymään että miksi en hoida töitäni. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan kuuluu työnantajalleni, koska teen työtä asiakkaiden kanssa, en kyyhotä yksin jossain toimistossa. Pukeutumiseni on tavallaan firman käyntikortti asiakkaiden suuntaan, ihan samalla tavalla kuin käyttäytymiseni ja puheeni. Minun työssä ei voi menestyä jos ei ole vakuuttava ja edustava asiakkaiden kanssa, ja jos en saa koko ajan solmittua asiakkaiden kanssa uusia sopimuksia, niin pomoni tulee pian kysymään että miksi en hoida töitäni. Ap.
Nimenomaan näin! Hyvä ap, että kiinnität tähän huomiota heti, ja toivottavasti olet saanut tästä ketjusta hyviä vinkkejä =)
Vierailija kirjoitti:
Olen uudessa työssä, jossa pitää pukeutua siististi ja edustavasti, mutta jossa kukaan ei käytä ns. jakkupukua tai kotelomekkoa kuitenkaan. Olen ainoa nuorehko siellä, muut ovat yli 50-vuotiaita, joten mallia heiltä en oikein saa.
Mitä ihmettä voisin laittaa sinne päälle? Olen edellisessä työssä pukeutunut tyyliin farkut ja hupari, mutta se ei enää käy. Ongelma on, että vihaan vaateostoksilla olemista ja vaatteiden valitsemista. Mielestäni kaikki näyttää rumilta ja epäsopivilta päälläni ja tuo esiin kaikki vartalon huonot puolet. Minulla on X-mallin vartalo ja suuri osa vaatemerkeistä tekee minusta tanakan näköisen, koska paidat ja jakut pussittaa ilmavina vyötäröllä hävittäen vyötärön kokonaan.
Onko ok käyttää korottomia kenkiä hameen kanssa töissä? Mistä kaupasta kannattaisi lähteä etsimään työpukeutumista, kun HM, Veromoda, Esprit ja Sokos tuotti pettymyksen ja lähdin tyhjin käsin? Mikä olisi hyvä asukokonaisuus farkkujen ja hupparin tilalle, kun jakkupuku on ylipukeutumista?
Minkälaisia vaatteita muut työntekijät käyttävät jos pitää pukeutua siististi mutta jakkupuku ja kotelomekko ovat liikaa?
Mikset käytä hametta, jos housut eivät istu? Seksikäs toimistohame, niin uuuuuuuh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut pk-seudulla tilaa aika esim. Stockan pukeutumisneuvojalle, niillähän on nykyisin laaja skaala merkkejä hyvinkin edullisista nuorekkaista merkeistä kalliimpiin vaihtoehtoihin. Taitaa noita neuvojia olla monissa muissakin liikkeissä nykyään. Paremmissa liikkeissä on myös korjausompelua, jos jotain vaatetta on tarve jostain kohtaa muuttaa. Kannattaa ostaa yksinkertaisia perusvärisiä vaatteita, esim housut, hame, mekko ja jakku tai ohut neule joita voi kaikkia keskenään yhdistää ja ostaa lisäksi välillä värikkäämpiä puseroita vaihteluksi, silloin saat uutta ilmettä perusvaatteisiin. Tumman sininen tai harmaa ovat aina hyvä valinta asujen pääväriksi ja sopivat lähes jokaiselle ja niihin on helppo yhdistää yleisilmettä raikastavia kuoseja. Älä sorru kuitenkaan liian jäykkiin vaatteisiin, työvaatteet voivat olla tyylikkäitä ja siistejä vaikka ovatkin mukavia päällä. Joustavat mutta ryhdikkäät materiaalit ovat parempia kuin jäykät kankaat ja napilliset paitapuserot jos olet muodokas.
Hyvä idea, ja asun kyllä pk-seudulla. Voisin selvitellä tuota Stockan pukeutumisneuvojaa. Sokoksen vastaavaa en halua kokeilla, koska kävin jo sokkarin vaateosastot läpi ja mielestäni siellä ei ollut oikein mitään. Ehkä Stockalla onnistaisi.
Perusväriset yhdisteltävät vaatteet voisi olla hyvä. Mustat suorat housut ja harmaat suorat housut, pari valkoista ja pari vaalean sinistä paitaa ja pari perusneuletta ja pari jakkua, ehkä harmaa ja tummansininen. Sillä voisi päästä jo alkuun. Kunhan vain istuisivat päällä, jakuissakin mitä olen kokeillut, on leikkaukset olleet minun vartalolle ihan kummallisia :( .
Ap.
Minun on vähän vaikea hahmottaa minkätasoista pukeutumista oikeastaan haet. Tuossa listassasi mainitset suorat housut ja jakut. Tämähän on jakkupuku jota halusit kuitenkin välttää. Jos tästä haluaa "alentaa" niin kyllä se melkein farkut on, etenkin kun niistä tykkäät.
Farkkuja on monenlaisia, ja ne kyllä mielestäni käyvät siistihköön nykyaikaiseen pukeutumiseen oikein hyvin. Oma siisti työasuni on usein yksiväriset, tummat kapeat farkut, väljä silkkipaita ja vaikka avokkaat. Tai jakku tähän lisäksi. Minä en ihan näe, mitä jää väliin jos jakkupuku on kuitenkin liikaa.
Ja joku sen jo sanoikin, se, ettei muilla ole farkkuja johtunee ennemmin iästä kuin pukukoodista.
Farkut käyvät ihan hyvin työpukeutumiseen. Jos työkaverit 50+ suosivat suoria housuja, se on heidän henkilökohtainen mieltymyksensä. Itsekin olen vasta 40 v, mutta vältän housuja ylipäänsä levenneen ja lättänän ahterin takia. Hameet ja mekot ovat minun työvaatteeni, farkut suurella osalla kollegoista. en pysty kuvittelemaan kuin tiukan pukukoodin (siellä ei sitten mikä tahansa kotelomekkokaan käy) konservatiiviset yritykset.
Minä suosin Espritin mekkoja. Ei tarvitse olla kotelomekko, löytyy kuosillisia bisnestyylisiä.Olen myös rintava (sama kuppikoko), muuten 38 kokoa. Laskeutuva kangas ja malli, johon voi laittaa vyön.
Tai mustat slimfit housut/farkut, valkoinen laskeutuva toppi ja jakku. Toimii myös siistin neuletakin kanssa. Eli hienompaa matskua suosin topeissa/puseroissa, jotka myös saa laitettua housujen sisään ryhdikkäästi.
Housupukua en pidä koskaan, enkä kauluspaitoja. En halua pukeutua kuin mies.
Virallisissa bisnestapaamisissa se kotelomekko ja jakku.
Meillä osa naisista pukeutuu paljon rennommin, mutta minä mieluummin yli kuin ali, koska työskentelen lähellä johtoa ja tapaan sijoittajia. Eli ei se muiden pukeutuminen määritä vaan ne ihmiset, joita työssäsi tapaat.
Itse en voi kayttaa farkkuja toissa ja muutenkin suosin lahinna mekkoja helppouden vuoksi. Ei tosin tarvitse kayttaa kotelomekkoja tai pukua toissa.
Omat vinkkini:
- shirt dress -tyyliset mekot tummissa/tummahkoissa vareissa. Mekon "vyo" auttaa pitamaan vyotaron siistin nakoisena niin ettei pussita tms.
- pitkahkot "villa"takit tms., joita voi kayttaa noiden mekkojen paalla, jos on viileampi saa
- kengat voivat olla matalat tai sitten esim. matalalla korolla olevat nilkkurit
Mulla on myos muutama mekko, jotka ovat venyvammasta materiaalista ja muotoutuvat siis hyvin paalle. Ei tosin mitaan liian tiukkaa tms. kannata valkata, ne on epamukavat paallakin.
Talvella laitan paksummat sukkahousut ja kaytan paksumpia villatakkeja ja kesalla on ohuet sukkahousut. Voin myos kayttaa erilaisia kaulakoruja yms. Eli lookkia voi vaihdella vuodenaikojen valilla hyvin, eika aina tarvitse olla ostamassa uutta.
Vierailija kirjoitti:
Noilla tiedilla (vaaditaan edustavaa farkut+hupparin ja jakkupuvun väliltä ja ruumiinrakenne x, ikä alle 40) suosittelisin seuraavia merkkejä ja liikkeitä:
Your face, ril's, andiata, gerry weber, noom, voglia, NP
Ööh, siis mitä? Luulin, että juuri nuo mainitsemasi merkit ovat meidän kypsempien naisten suosikkeja.
Sinun vartalolla suorat housut + jakku -yhdistelmä pitänee haudata. Näytät luultavasti laatikolta niissä. Asialliset bisnesmekot olisi parhaat.
Itselläni on myös "haasteellinen vartalo" ja vie aikaa löytää oikeat mallit/merkit/ostopaikat. Olen harteikas ja rintava, pitkä selkä ja kapea vyötärö. Leikkaukset on vaatteissa aina päin pe*settä, tisseistä kiristää - varsinkin kun vyötäröleikkaus on lähes kainaloissa pituuden takia, kaikki näyttää napapaidoilta jne jne. Minulle Aleksi 13 on ykköspaikka, löydän aina jotain sopivaa. Sieltä luulisin sinunkin löytävän kivoja mekkoja ja uskon, että se on sinulle helpompaa, jos olet normaalipituinen.
Alaosa on varmaan tosiaan se haastavin juttu, jos farkut eivät kelpaa. X-vartaloinen olen itsekin, ja olen haaveillut mm. suorista, rennoista farkuista, mutta eihän ne sovi päälle millään vaan tukevoittavat lantio-osastoa ihan silminnähden. Oletko kokeillut culottes-mallisia housuja/vastaavia? Tai pillilahkeisia, siistimpiä? Jos tiedät, millaiset haluaisit (edes suunnilleen) muttet löydä kaupasta, mikset teettäisi ompelijalla? Mittatilauksena tehdyt, laadukkaat housut palvelevat varmasti pitkään ja ovat hintansa arvoiset - eikä ompelijalla teettäminenkään välttämättä tule niin kalliiksi kuin luulisi. Toki H&M, Vero Moda yms. tasoa kalliimmaksi tietenkin. Kannattaa kysellä ainakin. Samalla kertaa voisi teettää vaikka kahdet - talveksi jotain jämäkämpää ja kesäksi kevyempää kangasta samasta, sinulle hyväksi havaitusta ja suunnitellusta mallista.
Työpukeutuminen ja se, viko käyttää esim farkkuja tai lenkkareita ei riipu iästä, vaan asemasta.