Palkastani lähtee järjettömät eläkemaksut, mutta ei kerrytä eläkettä? :o
Olen siis opiskelun ohella osa-aikaisessa keikkatyössä ja saan palkkaa n. 1000€/kk kesäkuukausina. Olen ollut samassa paikassa melkein 7 vuotta samanlaisella sopimuksella. Tonnin palkasta lähtee aina n. 200€ eläkemaksuja.
Minun eläkekertymäni on tällä hetkellä 0,24€/kk ! Miten tuo on mahdollista kun olen kuitenkin 7 vuoden ajan maksanut isoja könttiä palkastani eläkemaksuihin, luulin että ne kerrytäisivät eläkettäni....
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta, kävin tarkistamassa yksityiskohtaisen työeläkeotteeni ja huomasin ettei työnantaja ole 7 vuoden aikana tilittänyt yksiäkään eläkemaksuja. :/ Miten en ole tajunnut ihmetellä pientä eläkekertymääni aikaisemmin! Kerran ihmettelin pientä summaa tädilleni, mutta hänkin sanoi vain, että määräaikaisesta työstä ei kerry eläkettä...
Viimeisimmästä palkkanauhasta kun katsoin niin näytti tältä:
Rahapalkka: 1091€
Eläkevak.maksu: 167,65€
Mitä ihmettä teen? Ei toivoakaan että minulla olisi tallessa monen vuoden takaisia palkkanauhoja... :(
AP
Tyoelake.fi-sivulta löytyy varmasti jotain ohjeita miten toimia. Sinulta pidätetty eläkevakuutusmaksukin on hurjan suuri, noin kolminkertainen oikeaan nähden. Selvitä sekin. Toimi nopeasti, työnantajasi taitaa olla huijari joka poistuu näyttämöltä sopivan tilaisuuden tullen.
Minulla viimeisessä tilinauhassa tällaiset luvut:
- Pidätyksen alainen palkka 1564,81
- TyEL maksu 96,24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta, kävin tarkistamassa yksityiskohtaisen työeläkeotteeni ja huomasin ettei työnantaja ole 7 vuoden aikana tilittänyt yksiäkään eläkemaksuja. :/ Miten en ole tajunnut ihmetellä pientä eläkekertymääni aikaisemmin! Kerran ihmettelin pientä summaa tädilleni, mutta hänkin sanoi vain, että määräaikaisesta työstä ei kerry eläkettä...
Mitä ihmettä teen? Ei toivoakaan että minulla olisi tallessa monen vuoden takaisia palkkanauhoja... :(
AP
Tyoelake.fi-sivulta löytyy varmasti jotain ohjeita miten toimia. Sinulta pidätetty eläkevakuutusmaksukin on hurjan suuri, noin kolminkertainen oikeaan nähden. Selvitä sekin. Toimi nopeasti, työnantajasi taitaa olla huijari joka poistuu näyttämöltä sopivan tilaisuuden tullen.
Minulla viimeisessä tilinauhassa tällaiset luvut:
- Pidätyksen alainen palkka 1564,81
- TyEL maksu 96,24
Tuohan on ihan normaali, ap:n summa taas ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin näitä eläjuttuja juuri viikonloppuna. Ikää 47 ja tälläkin hetkellä työttömänä. Eläkekertymä 340€/kk. Laskin, että jos saisin nyt työn josta maksetaan 2000€/kk ja tekisin sitä 18 vuotta, voisin päästä 1100 euron eläkkeeseen. Woohoo. Nyt vaan puuttuu se työ.
Oma ratkaisuni on paikata eläkesäästöillä ja sijoituksilla. Jos saan vielä viitenä vuotena säästettyä PS-tilille 5000€/vuosi, siitä riittää sitten eläkeläisenä 13 vuodeksi 750€/kk ja sen jälkeen 10 vuodeksi 400€/kk. Tuohon takuueläke ja muut osingot (200€/kk) päälle, niin kyllä sillä pärjää. Toisaalta jos 20 vuoden päästä ei takuueläkettä makseta, olen aika lirissä.
Muuten hyvä mutta se PS-tili on ihan qusetusta, paremmin pääsisit tuottoihin sijoittamalla suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se niin, että alle 21 tai 23vuotiaana (tai jotakin) tehty työ ei kerrytä eläkettä. Ja oon minäkin jokusen vuoden tehnyt duunia, mut ei tuo eläkekertymä vielä kovin kummoinen ole.
Tämä koskee osaa porukasta. Kun olin itse ollut 18-23-vuotias, palkasta piti maksaa eläkemaksuja mutta ne eivät silti kerryttäneet eläkettä. Silloin eläke kertyi 24-65-vuotiailla (tai jotain sen suuntaista). Myöhemmin systeemi muuttui niin, että eläke alkoi kertyä jo 18-vuotiaasta. Minä en kuitenkaan pääse enää takaisin 18-vuotiaaksi tienaamaan eläkettä uudestaan, nuo ensimmäiset vuodet on menetetty. Niillä, jotka ovat sattuneet syntymään sopivampaan aikaan, on mahdollisuus kerryttää eläkettä 18-65-vuotiaana. Mutta jos on sattunut syntymään liian aikaisin, kuten minä, eläke kertyy vain 24-65-vuotiaana.
Minun nuoruudessani eläkettä ei myöskään kertynyt opiskelujen tai hoitovapaan ajalta. Nykyisin suoritetusta tutkinnosta saa jonkun pienen kertymän, samaten hoitovapaan ajalta. Nämä auttavat osaltaan nuorempia kartuttamaan eläkettään.
Vierailija kirjoitti:
AP
Verottajalla on varmaan oikeat summat tiedossaan. Jos olet säilyttänyt verotustiedot kuuden viimeisen vuoden ajalta, kuten vaaditaan, niin silloin ne löytyvät sinultakin.
Tässä linkki epätietoisille, mistä voi tarkistaa työeläkeotteensa: https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/
Tuolta saa tiedon, missä yhtiössä oma työeläke on. Oman yhtiön sivuilta voi sitten kirjautua sisään ja tarkistaa työeläkeotteensa. En tiedä miten näissä toimii tietojenvaihto, jos osa eläkkeestä tulee kunnalta tai valtiolta ja osa yksityiseltä. Jos työpaikat on yksityisen puolella, niin tieto siirtyy aina sille viimeiselle vakuutusyhtiölle. Ja siinä vaiheessa kun jää eläkkeelle, se viimeinen vakuutusyhtiö hoitaa tiedonkeruun ja maksatukset kaikista vakuutusyhtiöistä työuran varrelta (Luojan kiitos!).
Tämä eläkeasia käy vääjäämättä välillä mielessä. Vaikka asunnon ehtii maksaa ennen eläkepäiviä, pelottaa hieman, tuleeko sitä liian tottuneeksi tähän kulutustasoon mikä töissäkäyvälle on mahdollista. Eläkepäivinä tekisi mieli varmasti matkustaa kun vielä terveyttä on, siihen pitäisi säästää. Jostain 75+ iästä eteenpäin riittää kiikkustuolissa istuskelu ja mökillä käynti. Mutta siitä ei mene pitkä aika kun tarvitaan jo siivous- ja hoiva-apua kotiin. Eniten pelottaa se, ettei saa vaippavaiheessa ihmisarvoista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta se PS-tili on ihan qusetusta, paremmin pääsisit tuottoihin sijoittamalla suoraan.
PS-tili on hyvä PS-sijoituksiin. Minulla on siellä suoria osakesijoituksia eikä PS-sopimus itsessään maksa mitään. Ainoat kulut on välityspalkkiot, joita ei paljon tule, kun teen vain pari kolme ostosta vuodessa. PS-tili on ainoa sijoitusmuoto, jossa omalle pääomalle (kun otetaan pois valtion osuus, jonka saa verotuksen kautta takaisin) tuleva tuotto on verovapaata. Toki siinä on omat rajoituksensa ja poliittinen riski, mutta katson tuon tuottojen verovapauden sen verran hyväksi eduksi, että sen vuoksi kannattaa ottaa nämä riskit.
Katselin viime kuun palkkakuittia. Maksoin erittäin pienestä palkasta tuplasti eläkemaksuja mitä veroja... Aika kallista!
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkki epätietoisille, mistä voi tarkistaa työeläkeotteensa: https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/
Tuolta saa tiedon, missä yhtiössä oma työeläke on. Oman yhtiön sivuilta voi sitten kirjautua sisään ja tarkistaa työeläkeotteensa. En tiedä miten näissä toimii tietojenvaihto, jos osa eläkkeestä tulee kunnalta tai valtiolta ja osa yksityiseltä. Jos työpaikat on yksityisen puolella, niin tieto siirtyy aina sille viimeiselle vakuutusyhtiölle. Ja siinä vaiheessa kun jää eläkkeelle, se viimeinen vakuutusyhtiö hoitaa tiedonkeruun ja maksatukset kaikista vakuutusyhtiöistä työuran varrelta (Luojan kiitos!).
Tämä eläkeasia käy vääjäämättä välillä mielessä. Vaikka asunnon ehtii maksaa ennen eläkepäiviä, pelottaa hieman, tuleeko sitä liian tottuneeksi tähän kulutustasoon mikä töissäkäyvälle on mahdollista. Eläkepäivinä tekisi mieli varmasti matkustaa kun vielä terveyttä on, siihen pitäisi säästää. Jostain 75+ iästä eteenpäin riittää kiikkustuolissa istuskelu ja mökillä käynti. Mutta siitä ei mene pitkä aika kun tarvitaan jo siivous- ja hoiva-apua kotiin. Eniten pelottaa se, ettei saa vaippavaiheessa ihmisarvoista hoitoa.
Ei minun ainakaan tarvitse etsiskellä omaa eläkeyhtiötä, vaan tuolta saa suoraan työeläkeotteen jossa on kaikki työsuhteeni, myös kunnan ja valtion sekä LEL, TaEL ja normaali. Tosin nuo kunnan ja valtion karttumat näkyvät könttäsummana koko työsuhteen ajalta (ennen 31.12.2004), mutta näkyvät kuitenkin. Näinhän se pitää ollakin, ei työntekijän tarvitse piitata siitä mikä on minkäkin työnantajan eläkevakuutusyhtiö, vaan kaikki löytyy samasta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan järkyttävää, miten palkoista vedetään välistä isoja summia. Minullakin brutto 4200 ja käteen jää 2500. Veroprosentti 30. Siihen väliin jää monta sataa.
No miksi pidät veroprosenttia niin korkeana? Sama brutto, mutta korkeampi netto.
Mulla oli kunnon paperisota että sain tilittämättä jätetyt eläkemaksut sinne minne kuuluu. Mut onnistui se.
Se jolta oli jätetty 30% maksamatta
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan järkyttävää, miten palkoista vedetään välistä isoja summia. Minullakin brutto 4200 ja käteen jää 2500. Veroprosentti 30. Siihen väliin jää monta sataa.
Jos tätä tarkastelee työkustannuksen näkökulmasta, niin vaikka bruttopalkaksi on merkitty 4200 e/kk, aiheuttaa tämä yli 5000 e/kk kustannuksen työnantajalle (yrittajat.fi:n palkkalaskurin mukaan). Eli voi mieltää että "oikea" bruttopalkka on vähän päälle 5000 e/kk josta jää 2700 e/kk käteen 28% ennakonpidätysprosentilla. Sitten, kuten joku tuossa aikaisemmin jo totesikin, ostat tuolla nettopalkalla jonkun tavaran jonka hinnassa on 24% arvonlisäveroa.
Ihanan kallista, sanoi mainos aikanaan....
Vierailija kirjoitti:
Syyttelyn sijasta kannattaisi miettiä miten niitä töitä saisi, joista se eläke sitten kertyy. Meidän kaikkien pitäisi vaatia nyt eläkeiän alentamista. Vanhat pitää saada varhemmin eläkkeelle, jotta nuorille saadaan töitä. Yhtä hullua on pitää kuuskymppisiä työttömyyskortistossa. Lähitulevaisuudessa järkevä eläkeikä voisi n. 60 v.
Ja annettaisiin heille 20-30 vuotta ansaitsematonta köllöttelyaikaa meidän rahoilla?
Päin vastoin: Eläkeikää pitää nostaa HETI eikä vasta sitten kun nykyiset keski-ikäiset ovat jäämässä eläkkeelle kuten nyt on tehty. Olisi pitänyt nostaa jo 10 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyttelyn sijasta kannattaisi miettiä miten niitä töitä saisi, joista se eläke sitten kertyy. Meidän kaikkien pitäisi vaatia nyt eläkeiän alentamista. Vanhat pitää saada varhemmin eläkkeelle, jotta nuorille saadaan töitä. Yhtä hullua on pitää kuuskymppisiä työttömyyskortistossa. Lähitulevaisuudessa järkevä eläkeikä voisi n. 60 v.
Ja annettaisiin heille 20-30 vuotta ansaitsematonta köllöttelyaikaa meidän rahoilla?
Päin vastoin: Eläkeikää pitää nostaa HETI eikä vasta sitten kun nykyiset keski-ikäiset ovat jäämässä eläkkeelle kuten nyt on tehty. Olisi pitänyt nostaa jo 10 v sitten.
Suurten ikäluokkien ja jopa nyt eläköitymässä olevien 50-luvulla syntyneiden elinajanodote on miehillä alle 60 vuotta ja naisillakin alle alimman eläkeiän. He eivät siis keskimäärin pääseet elävänä eläkkeelle.
Toisaalta nyt syntyvän lapsen elinanajanodote on yli 81 vuotta, eli hän tulee nauttimaan eläkepäivistä noin 20 vuotta pidempään kuin isovanhempansa. Eläkeikää olisi siis tarvetta nostaa nimenomaan tulevaisuudessa ja jopa lähes 20 vuodella.
Vierailija kirjoitti:
AP
Jos puhut bruttona rahapalkasta, sinulla on myös palkkasaatavia yrityksestä eli tuossa tapauksessa yli 100€. Palkkasaatavat voidaan periä 5 vuodelta taanehtivasti. Vuoden viimeistä palkkanauhasta näet kumulatiivisesti miten paljon sinulta on peritty liikaa eläkevak.maksua. Jota sinun tulisi verrata työnantajasi lähettämiin verotoimiston tietoihin.
Sen lisäksi, ettei työnantaja ole tilittänyt eläkevak.maksuja, niin todennäköisesti sinulla on palkkasaatavia yrityksestä (liikaa palkasta perittyjä maksua). Jos kuulut ammattiliittoon, ota yhteyttä sinne tai paikkakuntasi työsuojelupiiriin, niin se selvittävät asiat.
Eläkevak.maksu on 6.15% bruttopalkasta eli tässä tapauksessa 67,10€.
Voit ottaa yhteyttä myös eläkevak.yhtiöösi, mutta he hoitavat vain eläkevak.maksut ja heillä on oikeus tehdä palkkatarkastus yrityksessä viimeisestä viidestä vuodesta.
Olen tehnyt 17 vuotta tauotta töitä. Eläkekertymä tähän mennessä 680€. Pitäisi jatkaa töissä vielä 27 vuotta, jotta eläkkeeni olisi tällä vauhdilla noin 2250€. En usko, että tuonne saakka viitsin raataa. Ihan turhaa.
Itse olen ollut vain kesätöissä ja eläkkeeni on silti isompi kuin ap:n. Se on tällä hetkellä 1 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Verottajalla on varmaan oikeat summat tiedossaan. Jos olet säilyttänyt verotustiedot kuuden viimeisen vuoden ajalta, kuten vaaditaan, niin silloin ne löytyvät sinultakin.
Verottajalta löytyy vain ne tiedot mitä työnantaja on ilmoittanut. Ja herää kysymys, onko ne samat, mitä on ollut ap. palkkatiedoissa, koska tietoja voidaan peukaloida. Tässä tapauksessa kun työnantaja vaikuttaa ettei täytä yhteiskunnallisia velvoitteita.
Eli tässä tapauksessa pitäisi saada ulkopuolinen selvittäjä, joko ammattiliitto, työsuojelupiiri tai eläkevak.yhtiö.
Laskelmien mukaan ap. on myös yrityksestä palkkasaatavia, liikaa perittyjen maksujen summan verran.
Vakitöissä vuodesta 1992 alkaen. Töitä olen tehnyt osa-aikaisesti 14-vuotiaasta. Mun kertymä on nyt 1355 euroa ja arvioitu eläke, jos jään 65-vuotiaana eläkkeelle on 2016 euroa. Olen nyt 50 v. Ja eläkettä jäi paljon kertymättä, sillä alle 24-vuotiaana tehty työ ei kerryttänyt eläkettä.