Palkastani lähtee järjettömät eläkemaksut, mutta ei kerrytä eläkettä? :o
Olen siis opiskelun ohella osa-aikaisessa keikkatyössä ja saan palkkaa n. 1000€/kk kesäkuukausina. Olen ollut samassa paikassa melkein 7 vuotta samanlaisella sopimuksella. Tonnin palkasta lähtee aina n. 200€ eläkemaksuja.
Minun eläkekertymäni on tällä hetkellä 0,24€/kk ! Miten tuo on mahdollista kun olen kuitenkin 7 vuoden ajan maksanut isoja könttiä palkastani eläkemaksuihin, luulin että ne kerrytäisivät eläkettäni....
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan järkyttävää, miten palkoista vedetään välistä isoja summia. Minullakin brutto 4200 ja käteen jää 2500. Veroprosentti 30. Siihen väliin jää monta sataa.
Muista että työnantajasi maksaa tuosta bruttopalkastasi vielä noin 70% työnantajamaksuja, eli aika tarkalleen 3000€. Asiakas joutuu sitten maksamaan siihen vielä arvonlisäveron 24% päälle, eli suunnilleen 1700€. Vasta sitten se asiakkaan lompakostaan kaivama raha on muuttunut sellaiseksi että sinä voit sillä puolestasi hankkia jotain.
Veroprosenttisi on siis noin 72%. Toisin sanottuna sinulle jää verojen jälkeen vain 28% tienaamistasi tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Syyttelyn sijasta kannattaisi miettiä miten niitä töitä saisi, joista se eläke sitten kertyy. Meidän kaikkien pitäisi vaatia nyt eläkeiän alentamista. Vanhat pitää saada varhemmin eläkkeelle, jotta nuorille saadaan töitä. Yhtä hullua on pitää kuuskymppisiä työttömyyskortistossa. Lähitulevaisuudessa järkevä eläkeikä voisi n. 60 v.
No mitä siitäkin tulisi, jos kaikki 60 v. täyttäneet siirtyisivät eläkkeelle? Lisää eläkemaksuja työssä oleville.
Jo 80- ja 90 -luvulla vaahdottiin, miten työvoimapula iskee kun suuret ikäluokat siirtyvät pois työelämästä. No, näin ei käynyt. Kun vanhat lähtee, ei ketään palkata tilalle. Työ on muuttunut niin, että samat työt tehdään nyt pienemmällä porukalla. Lähtevän työt jaetaan.
Nykyiset ekaluokkalaiset tulevat pääosin työskentelemään ammateissa, joita ei vielä edes ole meidän kuvitelmissa.
Työpulaa on nytkin rakennusalalla ja ravintola-alalla. Yhtään noiden ammattien taitajaa ei pitäisi kortistossa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan järkyttävää, miten palkoista vedetään välistä isoja summia. Minullakin brutto 4200 ja käteen jää 2500. Veroprosentti 30. Siihen väliin jää monta sataa.
Muista että työnantajasi maksaa tuosta bruttopalkastasi vielä noin 70% työnantajamaksuja, eli aika tarkalleen 3000€. Asiakas joutuu sitten maksamaan siihen vielä arvonlisäveron 24% päälle, eli suunnilleen 1700€. Vasta sitten se asiakkaan lompakostaan kaivama raha on muuttunut sellaiseksi että sinä voit sillä puolestasi hankkia jotain.
Veroprosenttisi on siis noin 72%. Toisin sanottuna sinulle jää verojen jälkeen vain 28% tienaamistasi tuloista.
Työnantaja maksaa bruttopalkkasi päälle työnantajamaksuina eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja noin kolmanneksen ei 70%. Sinun ennakonpidätyksesi on toimitettu väärin, jos palkastasi peritään 20% eläkemaksuja. Oikea prosentti 6,15. on Ota yhteyttä liittosi tai työsuojelupiirin mikäli työnantaja ei asiaa korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus tasaa. Minulla on brutto 3000 ja käteen 2300. Tosin minulla on lainaa ja tulee olemaan jatkossakin. Veroprosenttini ei ole miesmuistiin ollut yli 20, yleensä 15-18 ja siinä koitan sen pitää.
Me, nyt työikäiset ja -kykyiset ei tulla ikinä eläkettä näkemään tai saamaan, joten anna olla. Rahaa vaan säästöön itse ellei kadulla halua mummoja asua.
Laskeskelin näitä eläjuttuja juuri viikonloppuna. Ikää 47 ja tälläkin hetkellä työttömänä. Eläkekertymä 340€/kk. Laskin, että jos saisin nyt työn josta maksetaan 2000€/kk ja tekisin sitä 18 vuotta, voisin päästä 1100 euron eläkkeeseen. Woohoo. Nyt vaan puuttuu se työ.
Oma ratkaisuni on paikata eläkesäästöillä ja sijoituksilla. Jos saan vielä viitenä vuotena säästettyä PS-tilille 5000€/vuosi, siitä riittää sitten eläkeläisenä 13 vuodeksi 750€/kk ja sen jälkeen 10 vuodeksi 400€/kk. Tuohon takuueläke ja muut osingot (200€/kk) päälle, niin kyllä sillä pärjää. Toisaalta jos 20 vuoden päästä ei takuueläkettä makseta, olen aika lirissä.
Mä olen maksanut eläkesäästöä nyt 15 vuotta. Summa on pienempi kuin jos olisin laittanut ne rahat vain makaamaan pankkitilille.
Mitä järkeä tästä on nyt valittaa, kun eläkeuudistus juuri vuoden alusta astunut voimaan? Eihän tällaisia suuria yhteiskuntasopimuksia voi kerran kuussa tehdä. Seuraava uudistus on hyvinkin 10 vuoden päässä. Get real!
Oliko se niin, että alle 21 tai 23vuotiaana (tai jotakin) tehty työ ei kerrytä eläkettä. Ja oon minäkin jokusen vuoden tehnyt duunia, mut ei tuo eläkekertymä vielä kovin kummoinen ole. Ei se mene niin, että jos sä maksat eläkemaksua palkasta, että se sama summa odottaa sua sit eläkkeenä. En tiedä miten se menee, joku muu varmaan tietää, mut kantsii tarkistaa siitä eläkekertymä lapusta, että siihen on sulle merkattu vuodelle saman verran tuloja kun verotoimistosta tulevaan lappuun.
Multakin oli peritty kerran yhessä paikassa eläkemaksut, muttei tilitetty niitä eteenpäin. Onneksi samalla viikolla tuli se työeläke laskelma ja verotoimiston kirje, ja aloin ihmetellä kun toisessa oli ihan eri tulot kun toisessa siltä vuodelta. Noin 30% eläkemaksuista oli jätetty maksamatta.
Siis mulle ei ole tullut kuin kerran elämässä lappu kotiin siitä kertymästä. Mistä ne kertymät näkee muualta kuin lapusta.? Jostain nettipalvelusta? Töissä olen ollut yksityisellä, kunnalla, seurakunnalla ja nyt valtiolla. Yksityistä lukuunottamatta isoja työnantajia siis ja luulisi että tilittävät pidätetyt eläkemaksut oikein.
Kunnan ja valtion eläkekertymän saa kevasta pyydettäessä.
Tiedot näkee eläkevakuutusyhtiön sivuilta kirjautumalla, tosin tiedot saattavat laahata noin vuoden jäljessä. Eläkettä kertyy 1,5% vuodessa 17 vuoden iästä alkaen, eläkeiässä töissä käyden tuota enemmän. Jos aloittajalla on kolmen vuoden aikana ollut yhteensä 9 K€ työeläkettä kerryttäviä tuloja, mainittu 0,24 € / kk ei voi olla oikein. Asia selviää eläkevakuutusyhtiön kautta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mulle ei ole tullut kuin kerran elämässä lappu kotiin siitä kertymästä. .
Eläkekertymätiedote tulee nykyisin kerran vuodessa. Verkkopankkitunnuksilla voi kirjautua eläkevakuutusyhtiön nettisivuille katsomaan omia tietojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen määräaikaisella sopimuksella, koska kukaan ei yksinkertaisesti kirjoita vakkarisopimuksia enää. Minulla on valmistuneita ystäviäkin, jotka ovat tehneet oman alan töitä monta vuotta ja ovat edelleen määräaikaisella sopimuksella.
AP
Ei se 200 kokonaisuudessaan mitään eläkemaksuja ole vaan Tyel, TVM, tuloverot yms. Nyt se palkkanauta esiin ja tsekkaamaan, noi eläkemaksut eivät vie keneltäkään 20% palkasta. Tänä vuonna Tyel on 6,15% (josta 1,5% on sinun hlökohtainen eläkerttymäsi, lopuilla rahoitetaan nykyeläkkeitä) ja TVM 1,6%.
Jos haluat että sinulla on varaa jäädä eläkkeelle, suosittelen että säästät ja sijoitat vähintään 10% bruttopalkastasi tuottavasti seuraavasta palkkapäivästä lukien.Korkoa korolle-efekti ehtii vaikuttaa vuosikymmeniä ennen eläköitymistäni. Kukaan järkevä ei jää vain lakisääteisen eläketurvan varaan jos on älyä.
Pointtihan on, että miksi palkasta peritään yhtikäs mitään, jos kuitenkin joutuu säästämään koko eläkkeensä itse. Miksi koko kusetusvero, jota koskaan ei tule eläkkeenä näkemään ja samalla se tarkoittaa sitä, että töitä saa heikosti, koska palkanmaksaja joutuu näitä kusetusveroja maksamaan myös. t: yli 20 vuotta vakitöissä ja kertymä n. 800 euroa.
Peruskouluun pitäisi saada takaisin oppiaineeksi kansalaistaito, kun ihmiset eivät ymmärrä edes omaa verotustaan.
Jos tarkastelet veroilmoitustasi, palkasta perittävät tyött.vak.maksu ja eläkevak.maksu on siellä vähennyksenä eli maksat vastaavasti veroa vähemmän, koska palkasta perittävät maksut ovat tulonsiirto työnantajalle eli se osuus jää työnantajan omaan käyttöön ja sinulle se on verovähennys, joka aikoinaan uskottiin työnantajien helpommin palkkaavan työvoimaa, pienentämällä palkan sivukuluja ja näin uskottiin lisäävän työllisyyttä.
Eli todellisuudessa et edes maksa noita maksuja, koska niillä vähennetään verotuksessa.
Työsi kasrtuttaa eläkettä ihan saman laskukaavan mukaan kuin kaikilla muillakin. Pienistä ansioista eläke kertyy hitaasti. Esimerkiksi minulla meni 30 vuotta täyspäiväisessä työssä ennen kuin sain takuueläkettä vastaavan karttuman kasaan. Vasta sen jälkeen alkoi kertyä todellista työeläkettä, koska takuueläke nimensä mukaisesti maksetaan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset eläkeläiset saavat neljä kertaa enemmän eläkettä mitä ovat maksaneet eläkkeitä. Kukaan ei vedä välistä, vaan veronmaksajat pistää vielä siivun lisää pottiin.
Tuo on puhdasta finanssimatematiikkaa. Myös tänä päivänä työelämään siirtyvä nuori tulee saamaan maksamansa eläkkeen moninkertaisena takaisin. Ota laskin käteen ja laske korkeakoulutetulle nuorelle 40 vuoden työura ja joka kuukausi vaikkapa 5.000 euron palkasta siirretään sivuun 24% eläkemaksuna. Laske paljonko eläkemaksut ovat yhteensä ja vastaavasti mikä on eläke tämän hetkisen laskentakaavan mukaan. Tuon nuoren elinajanodote on ainakin 20 vuotta korkeampi kuin suurten ikäluokkien, eli hän saa varmasti maksuistaan enemmän takaisin kuin nykyeläkeläiset.
Ei voi olla totta, kävin tarkistamassa yksityiskohtaisen työeläkeotteeni ja huomasin ettei työnantaja ole 7 vuoden aikana tilittänyt yksiäkään eläkemaksuja. :/ Miten en ole tajunnut ihmetellä pientä eläkekertymääni aikaisemmin! Kerran ihmettelin pientä summaa tädilleni, mutta hänkin sanoi vain, että määräaikaisesta työstä ei kerry eläkettä...
Viimeisimmästä palkkanauhasta kun katsoin niin näytti tältä:
Rahapalkka: 1091€
Eläkevak.maksu: 167,65€
Mitä ihmettä teen? Ei toivoakaan että minulla olisi tallessa monen vuoden takaisia palkkanauhoja... :(
AP
Vasta oli uutinen siitä, että 80-luvulla syntyneet ovat luultavasti viimeinen sukupolvi, joka saa eläkettä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mulle ei ole tullut kuin kerran elämässä lappu kotiin siitä kertymästä. Mistä ne kertymät näkee muualta kuin lapusta.? Jostain nettipalvelusta? Töissä olen ollut yksityisellä, kunnalla, seurakunnalla ja nyt valtiolla. Yksityistä lukuunottamatta isoja työnantajia siis ja luulisi että tilittävät pidätetyt eläkemaksut oikein.
Sivulta tyoelake.fi. Kirjaudut pankkitunnisteella ja saat eteen eläkeotteen laskettuna viime vuoden loppuun saakka ja tämän vuoden tulosikin näkyvät, mutta ei niiden eläkekarttumaa. Lappu tulee yli 50-vuotialle kotiin joka kolmas vuosi (tai pitäisi tulla, minulle ei ole tullut), mutta nuoremmille niitä ei taideta juurikaan postitella.
Suurten ikäluokkien eläkeläisille voisi toteuttaa elinaikakertoimen heille soveltuvalla tavalla, joka korreloisi suoraan reaaliajassa heidän todellisen elinaikansa kanssa.
Eli mitä vanhemmaksi eläkeläinen eläisi, niin vuosi vuodelta tuo "elinaikakerroin" leikkaisi eläkettä pienemmäksi progressiivisesti.
Olisi ihan reilu peli, koska tuo heti eläkkeelle jäännistä alkava elinaikakerroinvähennys ei heitä koske ja saattavat elää jopa hyvinkin vanhoiksi nostaen sitä kiveenhakattua jättieläkettään maksimaalisin prosentein, niin jotenkin heidänkin pitkään elämisensä tulisi huomioida "elinaikakertoimella" ja tuo tapa ottaisi suoraan huomioon heidän todellisen elinaikansa. Nämä nuoremmille säädetty elinaikakerroinvähennys perustuu tilastolliseen arvaukseen ei tietoon. Tuo ehdotukseni perustuisi täysin reaaliaikaiseen ja todelliseen tilanteeseen.