Palkastani lähtee järjettömät eläkemaksut, mutta ei kerrytä eläkettä? :o
Olen siis opiskelun ohella osa-aikaisessa keikkatyössä ja saan palkkaa n. 1000€/kk kesäkuukausina. Olen ollut samassa paikassa melkein 7 vuotta samanlaisella sopimuksella. Tonnin palkasta lähtee aina n. 200€ eläkemaksuja.
Minun eläkekertymäni on tällä hetkellä 0,24€/kk ! Miten tuo on mahdollista kun olen kuitenkin 7 vuoden ajan maksanut isoja könttiä palkastani eläkemaksuihin, luulin että ne kerrytäisivät eläkettäni....
Kommentit (82)
Kuka on niin tyhmä että tekee määräaikaisella sopparilla 7 vuotta? Olet ampunut itseäsi aika pahasti jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun meidän nuorien ainoa tehtävä elämässä on pitää yllä ahneen ikäluokan elintasoa. Ei meille eläkkeen kaltaiset luksukset kuulu.
Uliuli, mene vakkariduuniin niin ei tarvitse valittaa. Miksi osa-aikaiselle pitäisi vielä maksaa eläkettäkin?
Ei niitä nykyiset eläkeläiset saa vaan joku vetää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsirakas, eläkemaksuilla maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeitä. Eläkekertymää kertyy sitten kun pääset vakityöhön (toistaiseksi voimassa oleva sopimus)
Millaisessa maailmassa sinä oikein elät?
Kaikki palkkatyö kerryttää eläkettä.
Nyt eläkkeelle jäävät ovat maksaneet neljäsosan omasta eläkkeestään, lopun sponsoroi nyt työelämässä olevat.
Nyt eläkkeelle jäävien eläkkeet ovat keskimäärin noin 2100€ kuukaudessa, vain hieman yli puolet työelämässä olevista tienaa yhtä paljon.
Eikös ne suuret ikäluokat jo ole maksaneet omat eläkkeensä? Eiku....
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin tyhmä että tekee määräaikaisella sopparilla 7 vuotta? Olet ampunut itseäsi aika pahasti jalkaan.
Taidat olla aika pihalla nykyajan työelämästä?
Olen maksanut eläkemaksuja vähän yli 30 vuoden ajan, saan keskipalkkaa eli parikymppisten oletuksena on, että tulen 10 vuoden kuluttua saamaan megalomaanisen eläkkeen. Aivan oikein: eläkekertymä on 1200 e/kk.
Teen määräaikaisella sopimuksella, koska kukaan ei yksinkertaisesti kirjoita vakkarisopimuksia enää. Minulla on valmistuneita ystäviäkin, jotka ovat tehneet oman alan töitä monta vuotta ja ovat edelleen määräaikaisella sopimuksella.
AP
Vierailija kirjoitti:
Olen siis opiskelun ohella osa-aikaisessa keikkatyössä ja saan palkkaa n. 1000€/kk kesäkuukausina. Olen ollut samassa paikassa melkein 7 vuotta samanlaisella sopimuksella. Tonnin palkasta lähtee aina n. 200€ eläkemaksuja.
Minun eläkekertymäni on tällä hetkellä 0,24€/kk ! Miten tuo on mahdollista kun olen kuitenkin 7 vuoden ajan maksanut isoja könttiä palkastani eläkemaksuihin, luulin että ne kerrytäisivät eläkettäni....
Nuo jo tienatutkin eläkekertymät kasvavat "korkoa" ajan kuluessa. Kun olet 40 vuoden päästä jäämässä eläkkeelle, niin 40 vuoden takaisissa tuloissa käytetään kerrointa, jolla ne korotetaan sen hetkiseen tulotasoon.
Miten tuollainen eläkekertymä on mahdollinen? Joku vetää nyt pahasti välistä.
Minä aloitin työelämäni 80-luvulla, sain aika nopeasti ensimmäisen satkun täyteen vaikka hommat olivatkin vain kassaneidin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä nykyiset eläkeläiset saa vaan joku vetää välistä.
Nykyiset eläkeläiset saavat neljä kertaa enemmän eläkettä mitä ovat maksaneet eläkkeitä. Kukaan ei vedä välistä, vaan veronmaksajat pistää vielä siivun lisää pottiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varmistanut työeläkeotteesta, että työnantajasi on ilmoittanut ja tilittänyt pidättämänsä eläkemaksut eteenpäin? Mä tein yhteen aikaan suht paljon keikkatöitä, ja yhtä jos toistakin työnantajaa piti kyllä muistuttaa tästä, yleensä Eläketurvakeskuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Onko keikkatöiden palkat oikein eläkeotteessa? Ei se nyt niin harvinaista ole että työnantaja perii verot ja sotut palkasta, mutta jättää tilittämättä ne eteenpäin.
Ei eläkkeeseen vaikuta se, millainen työsopimus on (mistä te tuon edes keksitte?) vaan kuukaudet, joilta on maksanut eläkemaksua.
Nykyiset eläkeläiset maksoivat sekä vanhempiena eläkkeet että omansa (siellä on rahastoissa sen verran rahaa jo nyt, että ei ole mitään ongelmaa maksaa eläkkeitä niille, jotka jo ovat eläkkeellä). Ongelmaksi muodostuvat ne ikäluokat, joissa naisetkin ovat töissä, jolloin heille maksetaan työeläkettä eikä enää pelkkää kansan(takuu)eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut eläkemaksuja vähän yli 30 vuoden ajan, saan keskipalkkaa eli parikymppisten oletuksena on, että tulen 10 vuoden kuluttua saamaan megalomaanisen eläkkeen. Aivan oikein: eläkekertymä on 1200 e/kk.
Työelämäjaksoni sijoittui aikaan, jolloin alle 24-vuotiaana tehty työ ei kerryttänyt eläkettä, opiskelin pitkään ja sain kolme lasta, äitiyspäiväraha ei kerryttänyt eläkettä. Viimeiset 20-vuotta olin ihan hyvin palkatussa työssä, mutta eläkkeeni brutto on silti vain 1300€/kk. Jos olisin jaksanut vielä pari- kolme vuotta olisin saanut ruhtinaalliset 1548€/ kk brutto, mutta terveydentila ja päivittäiset kovat kivut pakottivat eläkkeelle. Kadehdittavaa, eikö vaan?
Syyttelyn sijasta kannattaisi miettiä miten niitä töitä saisi, joista se eläke sitten kertyy. Meidän kaikkien pitäisi vaatia nyt eläkeiän alentamista. Vanhat pitää saada varhemmin eläkkeelle, jotta nuorille saadaan töitä. Yhtä hullua on pitää kuuskymppisiä työttömyyskortistossa. Lähitulevaisuudessa järkevä eläkeikä voisi n. 60 v.
Se on ihan järkyttävää, miten palkoista vedetään välistä isoja summia. Minullakin brutto 4200 ja käteen jää 2500. Veroprosentti 30. Siihen väliin jää monta sataa.
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkkeeseen vaikuta se, millainen työsopimus on (mistä te tuon edes keksitte?) vaan kuukaudet, joilta on maksanut eläkemaksua.
Nykyiset eläkeläiset maksoivat sekä vanhempiena eläkkeet että omansa (siellä on rahastoissa sen verran rahaa jo nyt, että ei ole mitään ongelmaa maksaa eläkkeitä niille, jotka jo ovat eläkkeellä). Ongelmaksi muodostuvat ne ikäluokat, joissa naisetkin ovat töissä, jolloin heille maksetaan työeläkettä eikä enää pelkkää kansan(takuu)eläkettä.
Yleensä ne joilla on jyrkkiä kantoja, ovat eniten pihalla asioista.
Miten tonnin palkasta voi mennä 200 eläkemaksuja kun maksu% on 6,15?
Lapsirakas, eläkemaksuilla maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeitä. Eläkekertymää kertyy sitten kun pääset vakityöhön (toistaiseksi voimassa oleva sopimus)
Millaisessa maailmassa sinä oikein elät?