Kevättoiveet 2006 vko 14***
Kommentit (34)
Kyselitte tuosta NallePuh -vauvakirjasta, eli sitä saa Prismasta,Sokokselta ja Citymarketista ainakin! Stokalta en ihme kyllä sellaista bongannut...
Minks: pikaisia paranemisia! Hyvä että sait sen hampaan hoidettua ennen kun alat raskautumaan, en tiiä hankaloittaisko raskaus sitä leikkausta miten...Itelläni hammas pitäis poistaa, mutta kun ne hermot oli siellä jotenkin hassusti vinksallaan, niin poistosta luovuttiin. Nyt vaan pelottaa että se tulehtuu siellä ilman oireita ja saan jonkun märkäpaiseen...:(
Muista ottaa paljon kipulääkkeitä, niin ei iske hirvee jomotus! :)
PomppuX: Moissan sinnekin! Eli käy ihmees kattomas Prismasta, se on tosi hyvä vauvakirja, siinä on sellaset tosi sileet sivut, mistä juuri tykkään! Ja paljon NallePuh väen kuvia, heh!
ON: Noh, bongasin järjettömät ovislimat eilen...gsus sentään sitä tuli paljon!!Mitään nippailuja sen sijaan en tuntenut, niinkuin aina ennen.. Aloinkin siinä jo miettimään että jos v-vuotoa tulee edelleen tänään siinä määrin, ois voinu tästä kierrosta ' vahingossa' tärpätäkin...noh, aika epätodennäköistä. Näitä vaan haluaa kuvitella..kaikenlaisia oireita itselleen jne.
Onko Maria80:lla kokemuksia ihan ekoista raskausoireista? Missä vaiheessa se v-vuoto alkaa lisääntymään? Ku oo kuullut että se ois ainakin yx tällanen alkuoire..
En oo vähään aikaan kirjotellut, on ollu kaikenlaista vipinää.
Täällä menossa kp jotain 3 paikkeilla, ei tuu jouluvauvaa ei. Ei me silti kovin paljon yritetty edes, kun ajattelin että onko se sitten kiva syntyä joulukuussa, ihmiset ei välttämättä pääsis synttäreille, aina olis luokkansa nuorin, sais viimisenä ajokortin ja täyttäs 18 viimeisenä... ja miten ite jaksais/kerkeisi/olisi rahaa kaiken joulutohinan ohessa vielä synttäreitä järjestää, ja ne on kuitenkin pienille lapsille hirveen tärkeitä... No päätin sitten että ei oteta mitään stressiä ja hommaillaan vaan sillon kun siltä tuntuu, näin tehtiin.
Silti, vaikka tiesin että tod.näk. ei tärppiä tuu niin voi luoja että otti päähän kun ne menkat alko!!!!! Nyt oon jo päässyt siitä yli, ja vähän naurattaakin, että miten suhtautua niin kun ITSE teki sen päätöksen että ei väkisin nyt yritetä?! Silti olin suorastaan raivona pettymyksestä, kun menkat tuli. Kai sitä jossain pienen mielensä sopukoissa toivoi, että olis käynyt tooooosi hyvä tuuri ja vähäisistä yrityksistä huolimatta ois tärpännyt.
Mutta kuudes yrityskierto siis alkoi. Tässä kierrossa täytyy sitten yrittää todenteolla ryhdistäytyö tuolla makuuhuonerintamalla, meillä kun välillä menee päiväkausia ilman " harjoitusta" , johtuen lähinnä väsymyksestä. Miehellä on vuorotyö, minä opiskelen ja käyn töissä------> aina ei vaan JAKSA hommailla, ei millään.
Tosta papasta, mua kauhistutti kun joku sanoi että on käynyt vaan kerran!!! Käykää nyt ihmeessä vähintään 2 vuoden välein, voitte pelastua monelta!!! Tiedän lähipiiristä monta, jotka eivät pitäneet niin väliä, yhdeltä leikattiin just kohdusta 5 cm pitunen kappale pois ja lähetettiin analyysiin, kun siinä oli jotain solumuutoksia. (saattaa siis olla pahanlaatuinen!!!!!) Toisella oli 4.asteen muutoksia, joita hoidettiin polttamalla. Se oli siis syövän esiaste, siitä seuraava ois ollut syöpä!!! Tääkään kaveri ei ollut käynyt kun kerran, ajatellut että ei sieltä mitään löydy kuitenkaan. Mä sitten patistelin ja patistelin, ja itku kurkussa tää kaveri mulle sitten soitti että luojan kiitos " pakotit" mut menee, postissa tuli kirje missä kerrottiin että välittömästi pitää alkaa toimenpiteisiin.
Ja nää molemmat on nuoria tapauksia, toinen oli 22 ja toinen 24 kun nää jutut tapahtui. ite oon aina käynyt säännöllisesti papassa, koska mun mielestä se on erittäin pieni vaiva verrattuna siihen, että se voi jopa pelastaa hengen!!! Kohdunkaulan syöpä on mun käsittääkseni teollisuusmaissa nykyään ERITTÄIN yleinen.
Mulle sanoi just gyne, että hän suosittelee käymään kahden vuoden välein. Useammin ei kuulemma tarvi ( ellei ole aikaisemmin ollut jotain vaivaa, esim just solumuutoksia, sillon seurataan tiheemmin) koska yleensä solumuutokset tapahtuu niin hitaasti, että se on vähän niinkun " turhaa" rampata jatkuvasti, ellei tosiaan ole historiaa jostain vaivasta.
Että kyllä mä ainakin aion jatkossakin käydä kahden vuoden välein, ei se mun mielestä oo paha!
En oo vähään aikaan kirjotellut, on ollu kaikenlaista vipinää.
Täällä menossa kp jotain 3 paikkeilla, ei tuu jouluvauvaa ei. Ei me silti kovin paljon yritetty edes, kun ajattelin että onko se sitten kiva syntyä joulukuussa, ihmiset ei välttämättä pääsis synttäreille, aina olis luokkansa nuorin, sais viimisenä ajokortin ja täyttäs 18 viimeisenä... ja miten ite jaksais/kerkeisi/olisi rahaa kaiken joulutohinan ohessa vielä synttäreitä järjestää, ja ne on kuitenkin pienille lapsille hirveen tärkeitä... No päätin sitten että ei oteta mitään stressiä ja hommaillaan vaan sillon kun siltä tuntuu, näin tehtiin.
Silti, vaikka tiesin että tod.näk. ei tärppiä tuu niin voi luoja että otti päähän kun ne menkat alko!!!!! Nyt oon jo päässyt siitä yli, ja vähän naurattaakin, että miten suhtautua niin kun ITSE teki sen päätöksen että ei väkisin nyt yritetä?! Silti olin suorastaan raivona pettymyksestä, kun menkat tuli. Kai sitä jossain pienen mielensä sopukoissa toivoi, että olis käynyt tooooosi hyvä tuuri ja vähäisistä yrityksistä huolimatta ois tärpännyt.
Mutta kuudes yrityskierto siis alkoi. Tässä kierrossa täytyy sitten yrittää todenteolla ryhdistäytyö tuolla makuuhuonerintamalla, meillä kun välillä menee päiväkausia ilman " harjoitusta" , johtuen lähinnä väsymyksestä. Miehellä on vuorotyö, minä opiskelen ja käyn töissä------> aina ei vaan JAKSA hommailla, ei millään.
Tosta papasta, mua kauhistutti kun joku sanoi että on käynyt vaan kerran!!! Käykää nyt ihmeessä vähintään 2 vuoden välein, voitte pelastua monelta!!! Tiedän lähipiiristä monta, jotka eivät pitäneet niin väliä, yhdeltä leikattiin just kohdusta 5 cm pitunen kappale pois ja lähetettiin analyysiin, kun siinä oli jotain solumuutoksia. (saattaa siis olla pahanlaatuinen!!!!!) Toisella oli 4.asteen muutoksia, joita hoidettiin polttamalla. Se oli siis syövän esiaste, siitä seuraava ois ollut syöpä!!! Tääkään kaveri ei ollut käynyt kun kerran, ajatellut että ei sieltä mitään löydy kuitenkaan. Mä sitten patistelin ja patistelin, ja itku kurkussa tää kaveri mulle sitten soitti että luojan kiitos " pakotit" mut menee, postissa tuli kirje missä kerrottiin että välittömästi pitää alkaa toimenpiteisiin.
Ja nää molemmat on nuoria tapauksia, toinen oli 22 ja toinen 24 kun nää jutut tapahtui. ite oon aina käynyt säännöllisesti papassa, koska mun mielestä se on erittäin pieni vaiva verrattuna siihen, että se voi jopa pelastaa hengen!!! Kohdunkaulan syöpä on mun käsittääkseni teollisuusmaissa nykyään ERITTÄIN yleinen.
Mulle sanoi just gyne, että hän suosittelee käymään kahden vuoden välein. Useammin ei kuulemma tarvi ( ellei ole aikaisemmin ollut jotain vaivaa, esim just solumuutoksia, sillon seurataan tiheemmin) koska yleensä solumuutokset tapahtuu niin hitaasti, että se on vähän niinkun " turhaa" rampata jatkuvasti, ellei tosiaan ole historiaa jostain vaivasta.
Että kyllä mä ainakin aion jatkossakin käydä kahden vuoden välein, ei se mun mielestä oo paha!
Kiitos kaikille onnitteluista! Kyllä tässä vieläkin leijailee jossain pilvien päällä. Ihanaa kun aurinkokin paistaa pitkästä aikaa!
surullinensiili; Mulla on tuo hgc arvo ollut nyt nollassa puolisen vuotta. Tuon rypäleraskauden jälkeen täytyy tuo arvo ainakin sen verran olla negatiivinen ennen uutta raskautta. Jossain tapauksissa seurantaa jatketaan vieläkin pidempään, jos arvo on laskenut kaavinnan jälkeen hitaasti. Mulla onneksi arvo laski kahdessa kuukaudessa...
Minks; niinkuin tuohon surullinensiilille kirjoitin, mulla oli siis viime elokuussa km, jonka jälkeen raskauden todettiin olevan osittainen rypäleraskaus. Tuosta johtuen mun hgc-arvoja on seurattu, ettei hgc ala itsekseen uudelleen nousta. Tänä aikana on siis ehdoton raskautumiskielto. Pikaista toipumista sulle v.hampaan poistosta!
TiggerX; Oireista; Ekasta muistelen, että ensimmäiset oireet olivat rintojen aristaminen sivulta sekä ihan mieletön hiusten lähtö! Nämä taisi alkaa joskus rv 7. Toisesta mulla ei alussa ollu kun pahaa oloa, se taisi alkaa joskus rv 6-8 tienoilla. Kolmannesta oli tuota hiusten lähtöä sekä pahaa oloa, nekin alkoi varmaan samoihin aikoihin kuin aiemminkin. Tuota valkovuotoa mulla oli varsinkin toisessa raskaudessa HUOMATTAVASTI enemmän vasta lopussa. Mutta valitettavasti en muista, lisääntyikö se vähän jo alussa. Silloin kun ei ollut nettiä ja tällaista palstaa, niin noihin juttuihin ei kiinnittänyt niin kamalasti huomiota. Neljännessä raskaudessa mieleen jäänein oire oli aivan armoton väsymys, joka alkoi myös joskus rv 7-8. En pystynyt edes istumaan ilman, että silmät alkoivat luppaamaan ja viimein aina nukahdin...
Lynette; Harmi, että täti oli teille löytänyt. Toivottavasti tästä kierrosta tärppäisi!
ON: kp 21/28-30, menkkoja odotellaan...
..sählään täällä :) Painoinkin enteriä vahingossa, ja vielä tuplasti..
Mutta viesti tuli ainakin perille! Eli kovasti onnea luvan johdosta :)
Lynette, totta joka sana tuon papa-testin tärkeydestä. Itselläni tosiaan ollut lähete viime heinäkuun lopusta saakka, lääkäri sanoi silloin, että " jos tässä vähitellen menet" ... Nyt alkaisi olla vähitellen jo kulunut, en ole vaan saanut aikaiseksi. Vaikka tosiaan, kaverin kertoma " kauhutarina" pahoista solumuutoksista ja niitä seuranneesta leikkauksesta sai muistamaan, miksi sinne alunperin kannattaa mennä. Ehkäpä ensi viikolla menen, jos olisi joku aamu aikaa. Meillä kun ei varata aikaa, vaan pitää jonottaa sinne labran kautta..
Pää on ihan tyhjä, joten ei sen enempää. Käytiin katsomassa elokuussa valmistuvaa kämppää tänään ekaa kertaa, olipas ihanaa nähdä se oikeasti! Ihan kiva näyttää tulevan, tosin keskeneräinenhän se vielä oli..
Taas se on viikko vierähtänyt. Joko olette varannut virpojille nameja? Mä en ole vielä saanut aikaiseksi. Täytyykin käydä hulluilta päiviltä hakeen niitä pikkupatukoita tosin mä en kyllä kestä sitä ruuhkaa siellä. Eikä millään pahalla niitä äitejä kohtaan, mutta ei oo kyllä oikea paikka olla vaunujen kanssa sellaisessa ruuhkassa, miten siitä voi itsekään nauttia kun ei pääse eteen eikä taaksepäin.
Oliskohan niiden solumuutosten syynä nuorilla HPV-infektiot tai e-pillerien käyttö? Mä olen ihan vauhkona näiden kanssa. Kävisin varmaan viikottain papassa mutta eihän siitä tosiaan mitään hyötyä ole kun ei mitään ole löytynytkään. Mä olen samaa mieltä että pieni paha sillä saatavaan tietoon ja mielenrauhaan verrattuna.
Kiva Lynette että sinäkin löysit tänne takaisin. Mulla on kans ihan samoja tunteita kun menkat alkaa vaikka oli pilleritkin (nyt siis lopetettu jee). Aina sitä toivo et jos ne ei oliskaan toiminu ja oli itseensä pettynyt et miks ei jättänyt niitä jo. Sitä on niin ristiriitainen omien tunteidensa kanssa. Toisaalta haluais hetken vielä odottaa, mutta sitten kuitenkin pettyy kun ei vielä olekaan raskaana. Mulla on koulu sen verran kesken eli juurikin sen yhdeksän kuukautta että olis parempi malttaa vielä tovi mutta kyllä ne asiat järjestyy jos " vahinko" käy :)
Kylläpä tämäkin viikko meni nopeasti! Illalla olisi tarkoitus lähteä kaverin kanssa vähän hummailemaan pitkästä aikaa! Sitä ennen olisi vielä yhdet lastenvaatekutsut joihin olen luvannut mennä...
ON: Vielä tätiä odotellessa...
Joo, mulla on aikalailla 2v9kk kulunut edellisestä käynnistä, ja YTHS suosittaa 2v6kk välein käymään.. Eli myöhässä vasta 3kk :) Toisaalta, kävisin kyllä vaikka joka vuosi, jos sen lääkäri tekisi samalla kun sen sisätutkimuksenkin. Siksi mulla jäi viimeksi tekemättä, kun lääkäri kyllä teki sisätutkimuksen, muttei voinut samalla ottaa papaa. Antoi vaan lähetteen labraan. Niinpä lähete jäi lojumaan jonnekin pöydänkulmalle, ja nyt vasta muistin, että se on ottamatta..
Kauhea kiire ja ärsyttävän paljon opiskelujuttuja rästissä. Nyt on pakko ryhdistäytyä!
Mikä mua tänään vaivaa? Ei nyt pinoutuminen onnistu millään! ;)
Siis piti vielä sanoa, että papasta puhuin. Kun ei tainnut heti tekstistä käydä selväksi..
Mitäpä teidän lauantai-iltaan kuuluu? Onko suuria suunnitelmia? Mun pitäis omella serkkutytölle rippijuhliin mekko ja saa nähdä kuinka käy :)
Hurahtiko kukaan hulluilla päivillä vauva tavaroihin? Mulla oli onneksi sellaista seuraa että oli kyseinen osasto kierrettävä kaukaa.Löysittekö muuten mitään kivaa tuolta ruuhkasta?
ON: kp6 ja tädille on sanottu hyvästit. Nyt alkaa sitten jänskät ajat käytetäänkö ehkäisyä vai ei. Luulenpa että ehkäisyn kanssakin toivo elää sillä tiedän juuri yhden joka kumin käytöstä huolimatta on raskaana:) Jos niihin vaiks vähän kävis pisteleen reikiä :) Onko se reilua? :) On muuten mieliala kohentunut pillereiden lopetuksen jälkeen, mukava juttu.
Surullinensiili: joo, mul kävi kans niin ku lopetin pillerit et kyllä mieleiala koheni selkeesti ja tuo mieskin rupesi himottamaan oikeen kunnolla, tuntu et sai halut takaisin!!! :) En ollut Hulluilla päivillä, ihan hyvä oikeestaan, mulla menee siellä aina hermot siinä väkijoukossa!
Mietin silloin ihan samaa alussa että pitäiskö pistellä reikiä kumiin, mut en nyt oikeesti niin ilkee vois olla. Kyllä sitten kumit saa jäädä kun mies siihen on valmis (eli saa töitä). Sen käyttö on kyllä inhottavaa, ei me oikeestaan hirveesti olla sitä edes käytetty, vaan keskeytettyä. Huvitti vaan ku alussa kun kumia käytettiin, niin toivoin joka kerta (pahimman vaavikuumeen aikana) et se ois menny rikki tms. :)
Noh, onneksi miekkosella on hyvät hermot mun höpötyksien suhteen, ja osaa olla fiksu ja haluaa ensin hankkia sitä duunia! :)
Voih, mutta kyllä se duunin hankinta prosessi on vaan hidasta...plaah.
Tänään olllaan ihan kotosalla, ehkä lasi viiniä otetaan!
Ensi viikolla menen harjoitteluun 4 päiväksi, ihan kivaa saada muutakin tekemistä kun lukea tenttiin..
Kandivaihe: onko sulla nyt tenttejä tulossa? Mulla oli taas yx tos eilen ja ei tainnu kauheen hyvin mennä...Nyt onneksi on täs 2 viikon " loma" ,eli ensi viikolla harjoittelussa 4 päivää ja sitten seuraavalla viikolla pitää jo lukea taas uuteen tenttiin. Ei nappaa tää koulu nyt yhtään...Tulispa raskaaksi niin saisi tähän elämään jotain uutta sisältöö, oisin NIIN valmis pitämään välivuoden!
TiggerX, mulla on kahden viikon päästä tentti, johon luettavaa 1240 sivua! Ja ehkä kolmasosa nyt luettuna.. Kiire tulee!
Pitäisi mennä nukkumaan, miestä suututtaa kun on kone makkarissa, eikä se saa nukuttua kun näpyttelen tässä..
Hullut päivät kierrän kaukaa. Olen kerran edehtynyt menemään sinne, ja oli aivan kamalaa! En kestä niitä sekopäisiä keski-ikäisiä ja sen ylittäneitä rouvia, jotka aivan törkeästi tuuppii ja kiilaa siellä. Kaveri oli siellä tänään vaunujen kanssa, ja sanoi, että aivan röyhkeästi niitä vaunujakin vaan tönittiin.. Mun hermot ei kestä tuollaista. En muutenkaan käy Stockalla juuri koskaan, joskus ehkä Herkussa hakemassa jotain eksootisempaa ruoka-ainesta..
surullinensiili: Hii, mennään vaan kärryttelemään! Mä en oikeastaan tunne täältä tampereelta vielä ketään, mukava olis saada uusia tuttavuuksia! Ties vaikka tavattais jo raskausaikana, silloinkin voi olla kaikenlaisia mietteitä vaihdettavana.
Hulluilla päivillä en käynyt kun olen edelleen toipilaana tosta visurin leikkauksesta. Kiitos vaan kaikille tukijoille! Leikkaus meni vähä pieleen, mutta näin viidentenä päivänä on alkanut turvotus laskea ja olo on jo pientä heikkoutta lukuunottamatta ok. Särky ei vieläkään ole poistunut :/ Hyvä vaan, että ovis on vasta ensi viikolla, ettei ole mitään mahdollisuutta että olisi vahingoittanut elämänalkua näillä särkylääkkeillä ja antibiooteilla.
TiggerX: Joo mulla oli kiire muuteki tän hampaanpoiston kans että ehdin saamaan sen halvalla vielä kun olen opiskelija. Ja onhan se hyvä ettei raskausaikana tartte tällaisia kärsiä, yhdessä aamupahoinvoinnin kans olis varmaan kuollut! Suu ei avaudu senttiä enempää ja oksentelu ei varmasti tee hyvää leikkaushaavan paranemiselle. Ja muutenkin, lääkkeet ja raskaus ei ole hyvä yhdistelmä.
Sanoit, että voi tästä kierrosta tärpätä kun ovis meni kohdilleen. Mulla on jotenkin sama tunne, vaikka ovis ei vielä ole edes mennyt. Kai sitä uskoo siihen, ettei se niin vaikeata voi olla ja me ollaan terveitä niin miksei. Ehkä tällainen suuri usko on normaalia alkuvaiheessa :) Luultavasti usko vähä laskee, jos täti tulee kierto kierron jälkeen. Mutta niin en halua ajatella vielä. On kiva elää jännityksessä ja toivoa parasta :) Joka tapauksessa jo tämä vauvanteko on lähentänyt meitä miehen kanssa ja se kun jätin pillerit on tosiaan tuonut myös mulle nautinnon takas! Kuusi vuotta söin ja olin unohtanut mitä se nautinto petipuuhissa oikeasti on :)
Maria80: Mahtoi olla inhottavaa tuo kaavinta :/ Onneksi kaikki on nyt ohi, hgc normaali ja pääset yrittämään uudelleen! Hgc nousee vissiin oli kyseessä normaali raskaus tai ei? Muistaakseni tota hormonia eritti istukka/alkio itse eli vaikka kyse olis kiinnittymisestä kohdun ulkopuolelle niin hormoni on koholla? Voi olla että muistan väärin. Ja mitä sitä kohdallasi enää muistelemaan :)
Ensi viikolla tosiaan yritän metsästää sitä ovista! Toivottavasti ei tämä sairastelu ole sitä siirtänyt/jättänyt kokonaan pois. Laihduin paljon muutamassa päivässä joten en ihmettelisi jos kroppa olisi sekaisin.
kp 14/31-39
Onhan tuo mun anoppi todella mukava muuten mutta tuo töksäytys tuli aika yllättäen. Niillä on välillä tosi roisi huumori perheen kesken, kai mä oon vaan päässy piireihin :)
Asunpa Minks aika lähellä teitä. Meillä on vuokra-asunto tässä Messukylän Viialassa siis Citymarketin toisella puolella teistä katsottuna. Ehkä päästään kärryttelemään vielä joku päivä :) Toivottavsti pian :) bdbdbd Toivottavasti sun hammas paranee äkkiä ne voi olla ikäviä varsinkin jos tulehtuvat. Jaksamisia!
Oltiin eilen illalla hoitamassa miehen veljentyttöä. Nukkui koko ajan. Mies kävi kerran antamssa pupun kainaloon ja tyttö nukahti heti takaisin. Taitaa se mieskin vauvelia haluta kun ei päästänyt mua tyttöä nukuttaan vaan meni äkkiä itse kun kuului itkua :) Ja sanoipa siitä ehkäisystäkin että jos jätettäisiin kokonaan...
Varmasti löytyy se NallePuh-kirja joka paikkakunnalta. Mä näin sen Citymarketissa ja oliskohan TiggerX sanonu et näki sen kirjakaupassa? Et pieni haku päälle niin kyllä se löytyy :)
Oletteko käyneet Hulluilla päivillä? Mä katselin jo kun olis ollu vaunut tarjouksessa :) Mutta ehkä nyt maltan mieleni ja tyydyn brunbergin suukkoihin. Olis kyllä vähän vaikee pitää aikeita salassa jos olis vaunut eteisessä...
Katsoitteko muuten eilen dr. philliä? Siinä oli nainen joka pelkäsi niin kauheasti synnytyksen aiheuttamaa kipua ettei uskaltanut yrittää raskaaksi tulemista ja mies olis halunnnu kahdeksan lasta... Voi kyllä raastaa suhdetta tollanen erimielisyys. Onko teillä muuten puhuttu lapsiluvusta? Mun mies haluais neljä... Jos nyt edes yhden saisi, kun ei voi tietää jos ei niitä ala kuuluakaan.