Kevättoiveet 2006 vko 14***
Kommentit (34)
Täällä nää viikot vaan mennä hurisee, kyllä se kesä äkkiä tulee :) Tässä juuri odottelen josko tämä tästä nyt muuttuisi kp1 pääsis seuraileen ihan luonnollista kiertoa. Vaikka se täti onkin ikävä seuralainen niin tietääpä ainakin että hormonitoiminta on jotensakin kohdallaan.
Tuolla ulkona on kyllä niin onneton keli. Auton lasi oli koko ajan kurassa ja kävellen ei viitsi lähteä mihinkään. Onneksi on konella hommia tän lisäksikin ;)
Ootteko muuten miettiny kestovaippa asiaa? Katsoin eilen pallo hallussa ohjelmaa ja siinä oli siitä kuinka niiden käytöllä vois vähentää jätteen syntymistä. Onkohan niiden käyttö kuinka vaivalloista? Mä olisin itse innokas niitä ompelemaan tosin se pitäis varmaan aloittaa jo kohtapuoliin et olis 20 vaippaa vuoden päästä :) Mä mietin et jos niillä korvais osan päivävaipoista, säästäiskin aika tavalla. Kylässä, kaupungilla, öisin etc. käyttäis sit kertiksiä. Ihanaa et saa jo miettiä tämmösiäkin juttuja :)
kandivaihe; Tsemppiä pupuiluihin! ;)
surullinensiili; Meillä ei ole mitään ihmeempiä pääsiäisperinteitä, tehdään yleensä jotain vähän " parempaa" ruokaa. No, tietysti lapset saa sängyn alle hattuun ison kasan munia ja palmusunnuntaina käyvät virpomassa... Toivottavasti teillä oli hauska juominki-ilta.
Minks: Onnittelut yrityksen alkamisesta! Toivottavasti tärppää pian!
ON: kp 18-28-30. Huomenna olis (toivottavasti viimeinen) labra ja2 päivää jäljellä soittoaikaan...
surullinensiili:
Mä olen miettinyt noita kestovaippoja vakavasti sen jälkeen, kun luin jostain, että yhdeltä lapselta tulee 1000kg vaippajätettä! Ihan järjetön määrä ja rahanmeno (niin omasta pussista kuin yhteiskunnallisestikin)! Olen vissiin sen verran ekoihminen, että luultavasti näen vaivaa noiden kestovaippojen eteen mieluummin kuin kannan roskikseen säkkikaupalla kertokäyttövaippoja...
Kuten sanoit, voihan sitä vierailulla/kaupungilla käyttää kertakäyttöisiä vaippoja niin ei mene hankalaksi. Tietysti nyt olen tätä mieltä, mutta voihan se vauva-arjen raskaus yllättää ja tiedän kyllä ettei mieheni ole kestovaippojen kannalla, eli hänen vaipanvaihtovuoroilla käytetään varmasti kertakäyttöisiä :)
Mukava tosiaan puhua jo tällaisista, vaikkei vauvasta ole tietoakaan. Mulla on kp 8 ja kiertopäivänä 6 puuhailtiin ekaa kertaa ilman keskeytystä ja mitään ehkäisyä. Oli jotenkin erilaista... molemmat oli hetken hiljaa sen jälkeen. Tuntui jotenkin merkityksellisemmältä kuin yleensä. Minä ihan liikutuin.. Tiedän, että silloin kun plussaan, ei kyyneliä voi estää!
Tuttu fiilis! Meillä kun ekan kerran pupuiltiin ilman ehkäisyä niin täytyy myöntää että minäkin liikutuin...:) Siinä mies sitten ihmeissään että mikä mulle tuli! Mutta kyllä se pelkkä tieto että nyt on annettu vauvalle lupa tulla, saa ehdottomasti meikäläisen herkistymään!
Jahas, tuosta kestovaippajutusta en tiedä oikeen mitään... oishan se hyvä juttu, niin ei tulis niin kauheesti jätettä. Mutta luulen että mennään ihan kertiksillä, tai eihän sitä tiiä jos jaksaakin puuhailla niitten kestovaippojen kanssa jos energiaa riittää!
Kohtahan täälläkin voidaan alkaa odottelemaan ekoja plussauutisia! Hienoa!!
Täällä on kyllä pohdittu kovastikin kertovaippojen käyttöä. Itse aion ehdottomasti ainakin kokeilla niiden käyttöä, ja mikäli vauva vaan niitä huolii, käyttää enemmänkin. Öisin en usko jaksavani, mutta päivisin ainakin. Ja jos on lapseni tulee perimään allergiansa äitinsä puolelta, ei se varmaan voikaan käyttää kertakäyttövaippoja jatkuvasti..
Mutta onhan tuohon vielä tosi pitkä aika. Ja helppo sanoa, kun ei ole omakohtaista kokemusta 24/7 vauvanhoidosta. Mulla kyllä on paljon kokemusta vauvoista, kun tosiaan pikkuveli 13 vuotta nuorempi. Kyllä muistan aika paljonkin hoitaneeni veikkaa 13- ja 14-vuotiaana. Että perusasiat on kyllä tuttuja. Ja sellainen " maalaisjärki" pelaa :)
Itse en kyllä kokenut mitään tunnekuohuja luomuillessa, mutta johtuu ehkä siitä, että oli " varmat päivät" silloin. Nyt vaan tunnen silkkaa iloa, kun ei tarvitse käyttää mitään. Kumit tuntuvat inhottavilta, enkä kauhasti pitänyt siitä hormonien syömisestä. Nyt ei tarvitse kestää kumpaakaan!
Nyt vähän henkilökohtaisempi kysymys: oletteko te kaikki käyneet säännöllisesti papa-kokeessa? Kun se ilmeisesti kannattaisi otattaa ennen kuin rupeaa yrittämään. Itseni on pitänyt viime heinäkuusta asti mennä vuositarkastukseen, ja nyt alkaisi olla korkea aika - varsinkin, kun yritys alkaa. Meillä on vaan niin tyhmästi, ettei lääkäri voinut ottaa sitä muun sisätutkimuksen kanssa samaan aikaan. Kävi vaan paikat läpi, ja antoi lähetteen papaan. Olin siitä niin suivaantunut, etten jaksanut heti mennä. Ja nyt on päässyt koko asia unohtumaan - ennen kuin tuttu kertoi kuinka häneltä oli löydetty solumuutoksia, vaikka oli joka vuosi käynyt. Sanoi vielä, että jos olisi mennyt pitemmälle, olisi saattanut joutua poistattamaan kohtunsa. Hui! Taidankin mennä sen lähetteen kanssa piakkoin papaan nyt, kun tuo kauhutarina kummittelee mielessä..
niin se viikonloppu sitten meni.
Meillä kanssa kotona piilotettiin pääsiäismunia. Edelleen piilottelen suklaamunia pääsiäisenä, vähän lapsettaa...
Marialla onkin sitten pitkät päivät tiedossa. Toivotaan kovasti, että lääkärillä on hyvää kerrottavaa.
Jotenkin olen aina ajatellut, että tottakai käyttäisin vain kestovaippoja. No, nyt kun vauvan hoitoa on ihan oikeasti ajatellut, niin en olekkaan enää niin varma. Varmasti kokeilen, mutta luulen, että ainakin osittain tulee käytettyä kertakäyttövaippoja. Toivottavasti pääsen sitten joskus tämän päätöksen kesto- ja kertakäyttövaippojen välillä tekemään.
Papa-kokeet on otettu minulta joka toinen vuosi. Pahemmin ei ole edes kysytty otetaanko, on vaan otettu pillerireseptin uusimisen yhteydessä. Hyvä niin, muuten olisi kyllä jäänyt ottamatta.
on: vatsaa nipistelee ja rinnat on arat, voisikohan olla ovulaatio. Täytyy varmuuden vuoksi pupuilla tänään :)
Nyt voikin alkaa toivottelemaan plussatuulia ja Tiggeriä lainatakseni ämpärillinen kärsivällisyyttä meille kaikille jo yrittäville ja yrittämistä odottaville.
Minä kokeilin silloin toisella lapsella kestovaippoja, mutta melko lyhyeksi kokeiluksi jäi. Jaksamiseni ei riittänyt, kun jaloissa pyöri myös esikoinen, jolla sitten todettin diabetes, kun tämä toinen oli 2 viikkoa vanha. Mutta ajatuksena kannatan sitä!
kandivaihe; multa ei ole otettu vissiin kuin kerran elämäni aikana papa. Pitäisi kai ryhdistäytyä sillä saralla...
PomppuX; voisi olla hyvinkin kyse oviksesta! Tsemppiä peittojen pöllyttelyyn!!!
ON: tänään oli labra ja nyt on edessä piinaavat 26 ja ½ tuntia soittoaikaan...
Maria80: nyt ei ole enää pitkä aika odottaa!! Kerrohan sitten mitä lääkäri sanoi! :) Tsemiä!
Voih, näin yhes kaupassa nyt sen NallePuh vauvakirjan! Ei ollu sillä kerralla rahat mukana, ku poikettiin lenkiltä sinne, mut ens kerralla varaudun!! En voi enää vastustaa!
Oma napa: ovista odotellaan, itseasiassa tänään pitäis olla, kp 15 nimittäin. Saa nähä tunnenko nippailut tässä kierrossa vai en.
Oih, ihanaa! Mun miehen sisko sai just poikavauvan!
En malta oottaa et pääsee sitä kattomaan! Nyt iskee miehelleki armoton kuume!!
TiggerX, varmaan ihanaa päästä katsomaan vastasyntynyttä! :)
Minks, millaiseen kämppään muutitte? Onko oma vai vuokrattu? Ja missä päin Tamperetta?
Maria, jännitys senkun tiivistyy! Todella toivon, että saatte lääkäriltä luvan alkaa taas yrittää.. Sitten oltaisiinkin melkein kaikki jo siinä vaiheessa, voitaisiin piinailla yhdessä..
Omaan napaan ei mitään uutta. Olen ihan poikki, nukuin toissayönä ehkä neljä tuntia ja viime yönä kuusi.. Olen vaan niin ylikierroksilla, ettei vielä nukuta. Huomenna varmaan sitten pimahdan kesken päivän :) Ja miehellä vatsatauti, pelkään saavani sen itselleni. Koko ajan tuntuu, että vatsassa kipristelee. Vainoharhaiseksihan tässä tulee!
heh, ostin sitten nyt sen NallePuh -vauvakirjan!! *hullu*
Ihana että pääset vauvaa katsomaan TiggerX. Me käytiin vuosi sitten katsomassa miehen veljen vauvaa sairaalassa ja oli kyllä niin vaikea mennä sitä katsomaan kun tiesi ettei itse voi olla yhtä onnellisessa tilanteessa vielä pitkään aikaan. Anoppi vielä hehkutti niin hirveästi, että illalla sitten ei enää voinu itkua pidätellä. En vieläkään tajua miten se niin koville otti, mut jotenkin se kai kun sillon jo vauvaa toivo niin tuli niin surulliseksi kun näki miten ihanaa se olis. Anoppi ja sen sisko totesivat mulle muuten viime kesänä että lällällää sulla ei olekan vauvaa... Taas sai itkua pidätellä. Eipä ne tienny vauvahaaveista ja sanoivat että ihan leikillään sanoivat kun tietävät että oon huumorintajuinen, mutta ei kyllä mikään ole koskaan sattunut niin paljon. Onko teille sanottu jotain ajattelematonta tähän aiheeseen liittyen? Oli muutenkin tosi raskasta kun anoppi esitteli mulle aina vauvalle ostamiaan vaatteita ja muutenkin hehkutti. Nyt mä ymmärrän miltä lapsettomista ihmisistä tuntuu. Tietenkin jos kertois niin varmaan oltaisiin hienotunteisempia. Täytyy myös itse muistaa olla hienotunteinen jos sattuu raskautumaan.
Mä olen käyny papa-kokeessa joskus vuosi sitten ja ajattelin kyllä nyt ennen yrityksen aloittamista mennä. Se kun poissulkee aika hyvin tulehdukset ja tosiaan siitä näkee solumuutokset. Muistakaahan mennä joskus loppukierron aikana niin siitä voidaan arvioida myös hormoni toimintaa.
ON: Menossa kp2. Ihmeellistä tää kierron päivien laskeminen eihän tätä tahdo muistaa :) Mä varmasti kuolen taas menkkakipuihin kun tuntuu taas että pahenee toivottavsti ei tarvitse niitä montaa kiertoa kärsiä ;) Kuinkahan sitä synnytyskivut kestää? Mä varmaan pyydän douppausta heti kättelyssä :)
Surullinensiili, kuulostaa kyllä aika ikävältä. Tietenkään kukaan ei ole tarkoituksella sanonut pahasti, mutta uskon, että se tuntuu tosi kurjalta. Itselläni ei onneksi ole lähisuvussa vauvoja. Siksi onkin näin kivaa yrittää, kun kukaan ei sitä vielä meiltä oleta. Ei tule turhia uteluja :) Ja kun opiskelen yliopistossa, niin mut luokitellaan suoraan siihen kolmikymppien uraäiti-ensisynnyttäjä -kastiin. Yksikin tuttuni oli ihan shokissa, kun kerroin vauvahaaveista!
Maria, muista sitten tulla kertomaan heti, kun olet soittanut!
Mäkään en meinaa muistaa noita kiertopäiviä. En kyllä kauheasti perusta niistä, kun oma kroppa kuitenkin kertoo jonkin verran kierrosta. Limojen perusteella oviskaan ei ole vielä lähellä, joten rennosti yritän ottaa. En myöskään oikeasti usko plussaavani tästä kierrosta, joten kunhan nyt vaan pupuillaan niinkuin muullonkin. Ehkä vaan vähän useammin ja innokkaammin kuin yleensä :)
Jotenkin mulla on sellainen kolmannen yrityskierron tuntu, että aikaisintaan siitä tärppää. En tiedä miksi. Tuntuisi vaan niin hullulta, että heti onnistuisi. Kun eiväthän useimmmat muutkaan heti tule raskaaksi..
surullinensiili: voih, olipas törkeesti niiltä kyllä sanottu! Vaikka eivät varmaan tarkoittaneet sitä pahasti, mutta siltä se varmasti on tuntunut...
Mullakin on anoppi ja sen sisko aika suorasanaisia välillä ja nyt pelottaakin mitä sieltä tulee, kun uusi vaavi on perheessä! Siltä nimittäin on tullu miehelleni sellaista kommenttia että mitä jos kuitenkin odotatte että mä valmistun ennenkuin rupeette lapsen tekoon! ...ärsyttää, mitä se muille kuuluu milloin me päätetään vaavia alkaa yrittämään! Se on henkilökohtainen päätös kuitenkin!! En kyllä ala niitä kuuntelemaan!
Ja pitää varautua että uuden vaavin kanssa on hössötystä ja hulinaa nyt jonkun aikaa ja että vauvakuume eikun kasvaa, mutta KÄRSIVÄLLISYYTTÄ again...;)
ON: ovislimoja odottelen, kp 16...tosin voi olla että ovis meni jo limojen perusteella, mutta kattoo nyt. Ja plaah, stressiä taas niin paljon, että taitaa hiivakin taas tulla...
TiggerX; Toivottavasti ovis löytyy ja saatte sen hyödynnettyä!
kandivaihe; Tuota vatsatautia on nyt ollut paljon liikkeellä. Toivottavasti sinä kuitenkin vältyt siltä! Paremmin todennäköisesti tärppääkin, jos olet noin stressitön " yrityksen" suhteen. Tietysti sänkypuuhailuja täytyy harrastaa, mutta muuten tuohon raskautumiseen ei kuitenkaan pysty paljoa vaikuttamaan!
ON: soitin sinne lääkärille ja LUPA HELTISI! Itku meinasi päästä tuon puhelun jälkeen. Nyt sitten täytyy vielä odottaa noin viikko menkkoja ja sitten pääsee tositoimiin!
Maria80: Hienoa että luvan nyt saitte!! Huippua! Ja nyt eiku oviksia bongailemaan ja lakanoita pöllyttämään!! :)
Ihana juttu että saitte luvan. HCG oli ilmeisesti pohjalukemissa? Kuinka paljon se sulla edellisessä mittauksessa oli? Nyt sitten vaan paljon onnea yritykselle ja tietysti tulevalle raskaudelle :) bdbdbd
Surullinensiili: otan osaa.. Voisin kuvitella itseni kanssa itkemässä jos joku mulle noin puhuisi. Olen hirmuisen herkkä.. Mulle on jostain syystä kuiteki suotu hirmu kiva anoppi.
kandivaihe: meilläkään ei ole lähisuvussa vauvoja, joten saadaan olla toivottavasti ensimmäisiä :) Tampereella asutaan Veisussa, joka on Hervannan ja keskustan välissä, lähellä Hallilaa. Asumisoikeusasunnossa. On ollut hyvä ratkaisu meille, kun ei uskalleta omaa ostaa kun ei tiedä onko mulle Tre:lla töitä. Toisaalta vuokra-asuntoon ei pääsisi noin halvalla " kuukausimaksulla" eikä niitä muutenkaan olisi paljon tarjolla lemmikillisille ihmisille..
Maria80: Onnea! Miksi muuten tarvitsit lääkärinluvan? Liityin tähän pinoon niin myöhään että multa meni ohi..
TiggerX: Nyt munkin tekee mieli sitä Nalle Puh kirjaa, vaikken ole sellaista edes missään nähnyt :) Onnea miehesi siskolle! Vauvan näkeminen ei varmasti ainakaan vähennä kuumetta :)
Mä tässä syljen minuutin välein limaa kuppiin... Leikattiin tänä aamuna viim. viisaudenhammas ja nyt on aika halju olo! Miksi tota limaa pitää noin paljon tulla? Ei voi puhua ja nieleminen tekee kipeää, ei voi sitä nielläkään, saati ruokaa/juomaa. Mitenkähän tästä taas toipuu... Lämpöäkin kehitti, mikä on kuulema normaalia. Pitää vaan lepäillä.
Ensi viikolla odotellaankin sitten ovista ja päästään tositoimiin! Harmi vaan et pääsiäiseksi mennään anopille, just oviksen aikaan. Mutta hiljaa ku touhuillaan, ni onnistuu se sielläkin!
Papakokeessa olen käynyt säännöllisesti (kerran 2 vuodessa) pillereitten käytön takia.
Tosi hienoa Maria. Tulin tosi hyvällä tuulelle, kun luin uutiset. Muuten olenkin ollut pahalla päällä tänään. Vitsit kun ihanaa, pääsette tekin yrittämään, kun olet sitä niin odottanut. Mahtoi olla hymy herkässä loppupäivän. Tosi paljon vielä onnea.
Surullinensilli: osasivatpa olla ilkeitä. Eivät varmasti tarkoittaneet, mutta kuitenkin oli pahasti sanottu. Meillä on onneksi sukulaiset lopettaneet vauva-utelut kokonaan, kun muutama vuosi sitten tiuskaisin, että minä inhoan lapsia ja en varmasti koskaan tule sellaisia hankkimaan. Ja ihan oikeasti olinkin tuolloin tuota mieltä. Niin se mieli muuttuu :)
Kandivaihe: minullakin on sama tunne, että ei sitä nyt heti voi raskaaksi tulla. Niinpä en ole turhia stressannut, enkä todellakaan usko, että voisin tulla raskaaksi vielä kuukausiin. Tietenkin tuo aikaisempi kokemus kierron totaalisesta sekoittumisesta pillereiden lopetuksen jälkeen tukee omia ajatuksia ja muiden kokemukset siitä ettei lapsia tehdä, lapsia saadaan. Kiertopäiviä en ole laskenut vielä ollenkaan. Sen verran selailin kalenteria, kun oli ovis-oireita, että se olisi teoriassa mahdollista. Varmaan tipahtaisin tuolilta, jos testi näyttäisi plussaa jo tässä lähikuukausina. Olen jotenkin ajatellut, että loppukesästä tai syksyllä olisi edes toiveita raskautua.
Minks: Oi voi, viisaudenhampaiden leikkaus on ihan kamalaa. Kovasti lähettelen paranemissäteitä. Kyllä se siitä paremmaksi muuttuu ja onneksi viisaudenhampaat ei kasva takaisin :)
Tigger: Ihanaa varmasti päästä katsomaan vastasyntynyttä. Kyllä se mieskin sellaisen edessä taipuu. Mistä ostit tuon nalle puh -kirjan? Jostain isosta marketista, tekisi itsekkin mieli, kun olette sitä kehuneet. Ajattelin saisiko niitä täältä meiltäkin päin.
on: minä se vaan mietin oliko nuo toissa päiväiset " oireet" todellakin ovis. Ihmeen nopeasti olisi elimistö palautunut. No, miettimällä tämä asia ei selviä, joten parempi keksiä jotain muuta mietittävää.
Taas olen ollut pimennossa viikonlopun! Tuli ihan paniikki ku ei oo täällä käyny vähään aikaan! :)
Kiitos tentistä onnittelijoille ja ' vahingolle' tsemppajille!
Jos nyt tärppäis, LA ois jotain 31.12.!! Ei niin kauheen hyvä, mutta ei pitäis nyt vielä ajatella yhtään mitään...kp 10 kuitenkin pupuilut eli mahikset on vähän siinä ja siinä...mutta katsellaan rauhassa, ingen panik!
Minksille onnea uuteen kotiin! Ja heh, onnittelut myös ihanasta asuinkaupungista ;) Just miekkonen manaili eilen miten kökköö oli taas tulla Kuopioon kun paljasjalkaisena hesalaisena haluis asua Hesassa...noh, täytyy yrittää kestää vielä jonkun aikaa!
Jahas, eli kaikkiko melkein ovat alkaneet jo yrittämään? Eli minä, ja Maria80 ja surullinensiili vielä odotellaan jonkun aikaa (?). Plussatuulia vaan kaikille yrittäjille ja meille muille ämpärillinen kärsivällisyyttä :)
Meilläkin on tuo pääsiäismunien piilotus -perinne! Äiti piilottaa (vieläkin) meille munat jonnekin huoneeseen heidän talossaan ja sitten minä ainakin etsin niitä ihan innoissani ;) (lapsettaa aina välillä, niinku pitääkin ;)) Miekkonenkin innostui perinteestä, heillä ei tuollaista ole ollutkaan.
Joo, Stockan hullut päivät lähenee...saa nähdä tarttuisko sieltä mitään vauvoihin liittyvää...ehkä pitää hillitä itseään vielä!
Jep, eikun taas tenttiin lukemaan, hauskaa päivänjatkoja!