Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmatkaliikuntaongelma. Miten tämä yhtälö toimii, auttakaa?

Vierailija
18.08.2017 |

Haluaisin pyöräillä ja juosta työmatkojani. Työmatka on 10 kilometriä, mikä on oikein hyvä ja kiva matka pyöräillä ja juosta.

Ongelma: työpaikallani ei ole suihkua ja minun on oltava siisti ja huoliteltu työpäivän ajan. Pukeudun siis lähinnä sukkahousuihin ja kotelomekkoihin ja hiukset huolitellusti.

Hiki tulee, vaikka kuinka menisin pyörällä hitaasti. Viimeistään jälkihiki puskee hiukset märiksi. Hikoilen helposti, vaikka olen siis hoikka ja hyväkuntoinen. (Vai juuri siksi?).

Bussia työpaikalle ei kulje, joten olen kulkenut autolla. Kesällä, kun ei ollut asiakastapaamisia kuukauteen, kuljin pyörällä ja olin hiukset lähmäisellä ponnarilla yksinäni toimistolla.

En nyt mitenkään keksi, miten pääsisin hyödyntämään työmatkaani urheiluun. Sähköpyörä ei siis käy, kun se ei ole kuntoilua (kokeiltu on, ei syke noussut edes yli 90..).

Eli en voi mennä töihin juosten/pyörällä, mutta jos palaan kotiin juosten/pyörällä, en pääse seuraavana aamuna työpaikalle, jos auto on työpaikan pihassa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähistöllä mitään halpiskuntosalia, jossa voisit ennen töihinmenoa käydä pesulla ja vaihtamassa vaatteet?

Vierailija
2/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vain miehille pukuhuone ja suihku kunnes vaadin naisille samat tilat ja ne saatiin. Vaikea tuohon on muuta ratkaisua keksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lähistöllä mitään halpiskuntosalia, jossa voisit ennen töihinmenoa käydä pesulla ja vaihtamassa vaatteet?

Loistava idea! Selvitän!

ap

Vierailija
4/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polje sähköpyörällä välillä yli 25 km/h, niin sähköavustus lakkaa. Saa pulssin vaikka maksimiin asti.

Vierailija
5/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa sähköpyöristä saa sen avustustehon laitettua nollaksi. Eli töihin voi mennä avustettuna ja himaan sitten ilman avustusta. En sitten tiedä kuinka mukavaa tuollaisella on polkea.

Toinen mahdollisuus on vain polkea riittävän hitaasti töihin ja vaatii myös totuttelua ettei sykkeet nouse liian korkeaksi. Varsinkin ottaa loppumatka hitaasti (minimoida jälkihiki). Ei kannata myös heti mennä sisään, koska ulkona on usein viileämpää ja jälkihiki ei ole niin paha.  Poljen 12 km (suunta)  töihin ja en ole huomannut hien hajua (eikä kaverit oo valitelleet)... ja hiukset ovat ihan jees.  Tietty tämä vaati sen että kunto on riittävän hyvä ja sykkeet ei pääse nousemaan.

Lämpiminä päivinä voi käyttää savetteja ja pestä naaman. Hiukset voi myös laittaa esim ranskalaiselle letille tai vastaavaa, niin se lähmäisyys ei näy. Kuivashampoo saattais myös auttaa hiusongelmaan.

Vierailija
6/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama työmatka, poljen töihin päin riittävän hitaasti, töissä vaihdan wc:ssä kaikki vaatteet, pyyhin hikiset kohdat kosteuspyyhkeillä ja kuivaan pikkupyyhkeellä. Hiukset kiinni ja ylös, kuivashampoo käytössä tarvittaessa. Kotiin päin sitten tietenkin reippaalla vauhdilla.

Vierailija
7/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vain miehille pukuhuone ja suihku kunnes vaadin naisille samat tilat ja ne saatiin. Vaikea tuohon on muuta ratkaisua keksiä.

Meillä ei ole kenellekään. On vanha, suojeltu rakennus, johon ei saada tehdä sisätiloihin oikein mitään muutoksia. Haluttaisiin tehdä myös sisäänkäynti esteettömäksi, mutta sekään ei onnistu :(

ap

Vierailija
8/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli aikanaan vastaava ongelma. Hän osti sähköavusteisen polkupyörän. Ei enää hikoillut työmatkalla. Matka joutuu entiseen tapaan, mutta vähemmällä työllä. (Veraa, jos ajat hitaammin, joudut ajamaan pidemmän aikaa.) Voit käyttää sähkömoottoria vain toiseen suuntaan. Eli kotimatkalla et käynnistä sähkömoottoria ollenkaan, vaan ajat kuin normaalilla polkupyörällä, ja tulee hiki. Kotonahan voit sitten mennä heti suihkuun.

Kyllähän sähköavusteisellakin voi saada hien pintaan. Mutta jos ajat matkaa, jonka olet tottunut ajamaan normaalilla polkupyörällä, en usko, että kovin herkästi hikoilet.

Vierailija
9/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polje sähköpyörällä välillä yli 25 km/h, niin sähköavustus lakkaa. Saa pulssin vaikka maksimiin asti.

Mutta silloin tulee se hiki :)

Vierailija
10/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama ongelma. Työ on konttorityötä, eikä meillä ole suihkua. Joskus olen tullut pyörällä töihin kun autoni on ollut huollossa tms. syystä ja tosiaan, vaikka yrittäisi ajaa hiljaa, niin hiki puskee päälle viimeistään sisälle päästyä. Olen joskus käynyt pyyhkimässä hikeä pois märillä käsipyyhepapereilla, mutta ei sitä voi ottaa jokapäiväiseksi rutiiniksi.

Pari vuotta sitten työnanataja jos selvitteli suihkun rakentamista johonkin vessoistamme, mutta taisi sitten tajuta että meillä tulee auto-ongema jos työntekijät alkaa kulkea töissä ilman autoja. Työ sisältää aika paljon asiakkailla käymistä, eikä firmalla ole omaa autoa.

Vierailija
11/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, onkohan mun päänahassa jotain vikaa? Mulla on melko ohuet hiukset ja vaikka pyöräilisin tosi hiljaa, niin viimeiset 500 metriä on loivaa ylämäkeä töihin. Aina puskee se jälkihiki viimeistään silloin, kun laitan pyörää lukkoon. Pyöräilykypärän alle ei voi laittaa ponnaria, joten niska on hiusten alta aina hiessä. Samoin ohimoilta ja otsalta. Ei missään nimessä siisti ja vaikka kasvot voi pyyhkiä kuiviksi, hiukset ovat niskasta, ohimoilta ja otsalta ihan suorastaan märät/kosteat sen jälkihien takia. 

Huonosta kunnosta ei voi olla kiinni, kun juoksin maratoninkin viime lauantaina alle neljään tuntiin :(

ap

Vierailija
12/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni oli aikanaan vastaava ongelma. Hän osti sähköavusteisen polkupyörän. Ei enää hikoillut työmatkalla. Matka joutuu entiseen tapaan, mutta vähemmällä työllä. (Veraa, jos ajat hitaammin, joudut ajamaan pidemmän aikaa.) Voit käyttää sähkömoottoria vain toiseen suuntaan. Eli kotimatkalla et käynnistä sähkömoottoria ollenkaan, vaan ajat kuin normaalilla polkupyörällä, ja tulee hiki. Kotonahan voit sitten mennä heti suihkuun.

Kyllähän sähköavusteisellakin voi saada hien pintaan. Mutta jos ajat matkaa, jonka olet tottunut ajamaan normaalilla polkupyörällä, en usko, että kovin herkästi hikoilet.

Hyvä pointti. Töihin tulo olisi pelkkää ulkoilua ja paluumatka sitten myös urheilua.

Vierailija
13/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, onkohan mun päänahassa jotain vikaa? Mulla on melko ohuet hiukset ja vaikka pyöräilisin tosi hiljaa, niin viimeiset 500 metriä on loivaa ylämäkeä töihin. Aina puskee se jälkihiki viimeistään silloin, kun laitan pyörää lukkoon. Pyöräilykypärän alle ei voi laittaa ponnaria, joten niska on hiusten alta aina hiessä. Samoin ohimoilta ja otsalta. Ei missään nimessä siisti ja vaikka kasvot voi pyyhkiä kuiviksi, hiukset ovat niskasta, ohimoilta ja otsalta ihan suorastaan märät/kosteat sen jälkihien takia. 

Huonosta kunnosta ei voi olla kiinni, kun juoksin maratoninkin viime lauantaina alle neljään tuntiin :(

ap

Tuo on sitkeä luulo että hikoilu olisi merkki huonosta kunnosta.

Hyväkuntoiset treenaamisen tottuneet ihmiset hikoilevat kaikkein helpoiten, koska heidän elimistönsä on harjaantunut lämmönpoistoon.

Vierailija
14/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä kuitenkin on erillinen pukuhuone wc:ineen, niin pikaraikastautuminen kosteuspyyhkeillä? Itse en kyllä saa raikasta oloa pelkästään niillä, mutta ehdotus kuitenkin. Hiusten tai pelkän tyven pesu lavuaarissa? Toki vaatii föönin ja pyyhkeen työpaikalle.

Vierailija
15/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sellainen probleema, että kuinka saan töissä käytettävät vaatteet kulkeutumaan siististi duuniin asti, jos tulen reippaasti kävellen tai pyöräillen töihin urheiluvaatteissa... Reppuun tungettuna ne on sitten aina ryppyiset. Kuinkas tämän probleeman työmatkaliikkujat ratkaisevat? :) (Sori ap kun lainaan ketjuasi, mutta täällä tuntuu olevan jo valmiiksi työmatkojaan hyötyliikkuvat...)

Vierailija
16/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Taluta se viimeinen puoli kilometriä, kypärä pois päästä. Ei se tietty kivaa ajatus ole että hiki kuivuu sinne päänahkaan mutta kuivashampoolla saat kyllä hiukset raikkaiksi tai sitten vähän kastelet lavuaarissa ja föönaat kuiviksi. Itse olen pyöräillyt työmatkat jo vuosia vastaavalla periaatteella, en ehdi enkä suoraansanoen viitsi harrastaa erikseen mitään liikuntaa niin tuo on hyvä keino pysyä kunnossa :)

Vierailija
17/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä kuitenkin on erillinen pukuhuone wc:ineen, niin pikaraikastautuminen kosteuspyyhkeillä? Itse en kyllä saa raikasta oloa pelkästään niillä, mutta ehdotus kuitenkin. Hiusten tai pelkän tyven pesu lavuaarissa? Toki vaatii föönin ja pyyhkeen työpaikalle.

Meillä on asiakas-WC:t ja yksi (kyllä, YKSI) henkilökunnan WC-tila, joka on siis vain pieni koppi. Ei ole mitään erillistä tilaa vaihtaa vaatteita, ellei mene asiakas-WC:n invavessaan.

On siis pieni työyhteisö. 

Yksi selkeä ongelma on myös pyöräilykypärä. Minulla on ihan tavallinen kypärä, joka latistaa hiukset kiinni päänahkaan ja hiostaa. Kuin pitäisi pipoa päässä ja se on näillä +15-20 lämpötiloilla hiostavaa. Ilman kypärää en kulje, mutta ehkä pitäisi hankkia joku hiostamaton kypärä tai ostaa se megakallis ruotsalainen Hövding-airbagkauluri vai mikä se oli.

ap

Vierailija
18/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sellainen probleema, että kuinka saan töissä käytettävät vaatteet kulkeutumaan siististi duuniin asti, jos tulen reippaasti kävellen tai pyöräillen töihin urheiluvaatteissa... Reppuun tungettuna ne on sitten aina ryppyiset. Kuinkas tämän probleeman työmatkaliikkujat ratkaisevat? :) (Sori ap kun lainaan ketjuasi, mutta täällä tuntuu olevan jo valmiiksi työmatkojaan hyötyliikkuvat...)

Mä teen paljon työmatkoja lentokoneella ja perillä pitää aina olla se kotelomekko kuosissa. Ostan nykyään vain rypistymättömiä mekkoja, jotka voi lähes tunkea sinne repun pohjalle. Stretchiä, trikoota jne. ja siis ihan Hugo Bossia, ei mitään H&M:a. 

Vierailija
19/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla kuitenkin töissä kaappi tai muuten tilaa säilyttää työvaatteita siellä? Joka päivähän ei sitten tarvitse uusia vaatteita sinne kuskata. Tai riippuu tietysti, onko sulla joku tietty työasu jota on vain 1 kpl, vai vähän vaihtelevammin vaatteita. Jonkinlainen höyrysilitin (ei silitysrauta vaan sellainen... öh) työpaikalla tietysti pelastaa ryppyvaatteet yhdessä punaisessa minuutissa, olen monessa paikassa nähnyt pukuhuoneessa silityslaudan ja -raudankin. :)

Vierailija
20/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla kuitenkin töissä kaappi tai muuten tilaa säilyttää työvaatteita siellä? Joka päivähän ei sitten tarvitse uusia vaatteita sinne kuskata. Tai riippuu tietysti, onko sulla joku tietty työasu jota on vain 1 kpl, vai vähän vaihtelevammin vaatteita. Jonkinlainen höyrysilitin (ei silitysrauta vaan sellainen... öh) työpaikalla tietysti pelastaa ryppyvaatteet yhdessä punaisessa minuutissa, olen monessa paikassa nähnyt pukuhuoneessa silityslaudan ja -raudankin. :)

Ei ole kaappia. On pieni naulakko ahtaassa nurkassa, johon ei mahdu edes pukupussia roikkumaan. Pystyn kyllä tuomaan työvaatteeni repussakin, koska kuten joku edellinen vastaaja, suosin ryppyyntymättömiä materiaaleja ja sukkahousut nyt eivät mene miksikään myttyinäkään.

ap