Äääh, työkaveri pyysi asuntoani lainaan viikonlopuksi. En tykkää ajatuksesta, mutten oikein kehtaisi kieltäytyäkään.
Jos kysyjä olisi joku kuka tahansa muu tuttava, kieltäytyminen olisi helpompaa. Työkaveria pitää kuitenkin nähdä jatkuvasti. Tässä tilanteessa ei vaan voi voittaa. En edes tiedä, miksi hän on tulossa paikkakunnalleni käymään ja miksi tarvitsee siis asuntoani lainaan.
Asuntoni on siis toisella paikkakunnalla kuin työpaikkamme. Lisäksi olen muuttamassa ensi kuussa työpaikkakaupunkiin ja samalla miesystäväni kanssa yhteen. Asuntoni on siis jo nyt täynnä muuttolaatikoita ja vain välttämättömin on esillä. Olisi jotenkin tosi noloakin päästää periaatteessa vieras ihminen sinne sekasorron keskelle. En tiedä miten aiheellinen pelko tämä on, mutta inhottaa ajatus tästä työkaverista tirkistelemässä ja penkomassa tavaroitani. Varkauksia en sillä tavalla pelkää, koska olemmehan samassa työpaikassa ja rosvo olisi selvä.
Ärsyttää ja inhottaa, en tahtoisi suostua, mutta on tosi noloa kieltäytyäkään!
Kommentit (46)
No toi työkaveri on nolo, kun pyytää asuntoa lainaan. Ei oo noloa sanoa ei. Sanot vaan, sori, ei se käy. Ei tarvi mitään selitellä. Jos nyt tivaa syytä, sanot vaan, että no kun on sitä muuttohärdelliä just nyt. Älä lähde sen enempää avaamaan.
Ihme tyyppi. On siis aika tuore työpaikkakin eli uusi työkaveri myös? Ei tollasia mun mielestä pyydellä, ei edes tutummilta. Minä en päästäis ketään yksistään mun asuntoon. Jos kehittelee draaman tuosta, niin anna kehitellä... (Kun ei ole edes mitään syytä kehitellä.)
Nyt vain opettelet sanomaan ei.
Mistäs muuten tiedät, vaikka se käyttäisi sun asuntoa johonkin rikolliseen hämäräpuuhaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työkaveri edes kehtaa pyytää toisen asuntoa lainaan? Asunto on aika erityinen juttu, eri asia kuin vaikka ruohonleikkuri tai auto..
Sano vaan että sulle ei ole luontevaa lainata asuntoasi kenellekään. Helppo homma, ainakin mulle olisi tosi helppo kieltäytyä.
Kiitos, taidan käyttää tuota ehdottamaasi lausetta. Totta se onkin, en muista ikinä lainanneeni tyhjää asuntoani kenellekään. Toki vähän vieraampiakin tuttavia olen majoittanut hätätilanteissa, mutta onhan se nyt eri asia olla itse paikalla.
Minä olen muutenkin vähän liian nössö luonne. Harvemmin osaan kieltäytyä ihmisten pyynnöistä. Nyt vaan häiritsee liikaa sekä tuo asunnon tilanne että se, etten ole itse paikalla. Jokaisen kotona on kuitenkin aina jotain arkaluontoista, jota ei tahdo ainakaan työkavereiden tietoon.
Ap
Hyvä! Eihän sitä tiedä vaikka tästä alkaisi sun määrätietoisempi ja rohkeampi ei-sanan käyttö. :D Sitä pitää opetella, tiedän sen kun itsekin olen ollut nössö. Tuo on tosiaan helppo lause eikä siitä voi toinen pahoittaa mieltään kun ei ole sinänsä henkilökohtainen kieltäytyminen juuri hänelle.
Mä en oikeasti ymmärrä miten tuo tyyppi kehtaa edes pyytää sun asuntoa lainaan. Mä en kehtaisi, korkeintaan ihan lähimmiltä ystäviltä voisin moista pyytää.
-tuo lainaamasi kirjoittaja
Ei kukaan muukaan lainaisi asuntoaan. Joten ei sinunkaan tarvitse.
Hei, jos se pyytäisi sun miestä lainaan? Lainaisitko, ettei sille vaan tuu paha mieli?
Nyt ihan oikeasti! Sanot ei, äläkä mielistele ja oo tossukka. Kaikella rakkaudella sanon, anteeksi! :-)
Ei. Ei. Ei. Ei. Ei. Ei.
Älä edes selittele mitään. Katsot pitkin nenävartta ja sanot hyisesti: "Tapanani ei ole ollut lainailla asuntoani yhtään kenellekään. En ymmärrä miten edes kysyt tuollaista."
Työkaverisi on käyttäytynyt kuin totaalisen sivistymätön ihminen. Vallankin kun kyseessä on uusi työpaikka, sinä vedät nyt rajat siitä miten sallit itseäsi kohdeltavan. Ei se ole draaman tuomista työpaikalle vaan itsesi suojelua.
Jos työkaveri mielensä pahoittaa niin siinähän pahoittaa.
Oikeasti, jos se pyytäisi että annatko pillua niin tuntuisiko sinusta että täytyy antaa ettet ole hankala? Tuo on täysin verrattavissa siihen. Asunto on sinun kotisi, herran tähden. Erittäin henkilökohtainen asia.
Ensin kasvatat itsellesi selkärangan ja sitten kieltäydyt lainaamasta. Syyksi riittää itsellesi se ettet halua lainata, koska sua stressaa se asia. Nyt ja varsinkin jälkikäteen, koska tekisit jotain mitä et oikeasti halua.
Ehdotat hänelle jotain hotellia hänelle ja kerrot, että kuinka paljon kivempää hänellekin on kun lakanat on valmiiina, eikä jälkikäteen tarvitse siivota edes vessaa. Ajattelet vaan hänen parastaan. Jos hän alkaa puhumaan, että hotelli maksaa, niin kysyt onko tarkoitus siis vaan saada taloudellista hyötyä sinusta ja kaveeraako hän ainoastaan siksi kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan muukaan lainaisi asuntoaan. Joten ei sinunkaan tarvitse.
Minäkään en lainaisi asuntoani kuin äärimmäisessä hädässä olevalle, mutta kyllä näitä lainaajia vaan on aika runsaasti. Sanooko airbnb sinulle mitään?
Jos et suoraan halua kieltäytyä ilman selitystä niin voithan sanoa, että tulee jo uusi asukas, joka muuttaa heti viikonloppuna ja asunto ei ole vapaa.
Minä en kehtaisi pyytää jonkun asuntoa lainaan.
Hyi, inhottaa ajatuskin. Olen itse aika tarkka yksityisyyden kanssa ja jonkun työkaverin tuleminen kotiini, kun en itse ole paikalla olisi jo liikaa, vaikka asunto sitten suurimmaksi osin olisikin jo pahvilaatikoissa.
Kieltäytisin vaikka vedoten siihen, että muuttoa on aikaistettu ja alatte aikaisin aamulla jo kantamaan pahvilaatikkoja ym. Mielestäni jotenkin aika tunkeilevaa kysyäkin tollasta.
Oli hyvä kuulla, ettei suurin osa muistakaan lainaisi asuntoaan minuna. Aluksi vaan aina itsestä tuntuu nipottajalta, kun ei ole mitään konkreettista syytä kieltäytyä.
Ap
Millanen tämä työkaveri muuten on? Ja mikä syy hänellä itsellään oli lainata asuntoasi?
Kuulostaa jotenkin todella erikoiselta.
Tuo pyyntö on todella outo, enkä keksi mitään järjellistä syytä suostua. Ei asuntoa noin vain lainailla työkavereilta tai muilta puolitutuilta. Ei edes hyviltä ystäviltä. Sanot ettei sinulle käy, ja ota etäisyyttä tuohon ihmiseen. Sillä ei ole kaikki pääkopassa kunnossa.
Itselläni on ollut joitain ihmissuhteita, jotka myöhemmin ovat paljastuneet aika ahdistaviksi. Yhteistä näillä on se, että aika aikaisessa vaiheessa "tullaan iholle" eikä välttämättä kunnioiteta toisen henkilön rajoja.
Eipä tässä tarvitse olla siitä kyse mutta omista kokemuksista viisastuneena olisin muutenkin kyseisen työkaverin kanssa hieman valppaana, enkä välttämättä suin päin olisi muodastamassa läheistä ystävyyssuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen ärsyttää, että olen edes läpättänyt asioitani töissä. Niiden myötä tämä työkaveri tietääkin minun olevan joka viikonloppu miesystäväni luona ja tietää muutosta myös. Jotenkin epäilytti tuokin, ettei hän edes voinut paljastaa miksi tarvitsisi asuntoani lainaan, mutta samalla odottaa minun luottavan hänelle asuntoni viikonlopuksi. Ikävää viedä suht uudelle työpaikalle heti tällaista draamaa ja pahaa mieltä.
Ap
Ai jotenkin epäilytti. Itse olisin kyllä viimeistään siinä vaiheessa kieltänyt koko homman ja ottanut muutenkin kyseiseen työkaveriin etäisyyttä. Kukaan tasapainoinen ihminen ei oikeasti kysy uudelta työkaverilta moista ja vielä kieltäytyä kertomasta syytä asunnon lainaan. Eli syyhän voi olla, vaikka se että haluaa pitää bileet tai vaikka lavastaa asuntosi murhapaikaksi.
Jotkut ihmiset ovat kyllä oudon röyhkeitä. Ymmärtäisin jotenkin jos asunto olisi tyyliin tyhjillään tai että tarjoaisi maksamaan vuokraa siellä viettämästään ajasta ja kertoisi tietysti syyn tarpeelleen. Mutta siltikin pitäisin tosi outona, että lähes vieras työkaveri edes kysyisi.
Tosin tunnistan omista työkavereistani pari, jonka voisin kuvitella helposti toimivan noin. He ovat muutenkin töissä röyhkeitä ja häiriökäytöksisiä. Tulevat helposti myös ns.iholle. Yhdestä heistä kerroinkin pahimmat lokkeilijat keskustelussa.
Kieltäydyt tietysti, kuten useimmat tekisivät. Jos hän alkaa jankuttamaan, niin sanot vain ei. Ilman selityksiä. Tai poistut paikalta.
Kolmisen kuukautta olen ollut tuossa työpaikassa ja siltä ajalta kyseinen työkaveri on tuttu. Emme ole olleet vapaa-ajalla yhteydessä toisiimme. Ihan tavalliselta naisihmiseltä hän vaikuttaa. En itseasiassa tiedä hänen parisuhteistaan, kun ei ole niistä puhunut. Hän ei siis noin muuten ole ollut mitenkään erityisen tuttavallinen minua kohtaan vaan ihan normaali työkaveri. Jotenkaan en silti jaksa uskoa mistään hämärähommista olevan kyse kuin ehkä korkeintaan jonkun miehen tapaamisesta.
Kieltäydyin nyt sitten lopulta lainaamasta asuntoani. Käytin tuota yhden vastaajan muotoa, etten koe asiaa luontevaksi ja lisäksi on se muuttohärdelli. Hän ei ole ainakaan vielä vastannut mitään. Toivottavasti hän ei vetäisi asiasta hirveitä herneitä ja olisi töissä normaali.
Luulen, etten jatkossa kerro itsekään hänelle niin paljoa asioitani. Vastaavanlaisia pyyntöjä saattaisi olla luvassa enemmänkin.
Ap
Miten joku voi edes sanoa ettei kehtaa kieltäytyä?! Se on sun ASUNTO. Mun pitäisi pidättää epäuskoista naurua jos kuulisin tuollaisen kysymyksen. Jos ap on sellainen kiltti ovenedusmatto-ihminen niin keksii jonkun valkoisen valheen "pikkuserkkuni muutti sinne juuri".
No onhan se aina ikävää tuottaa pettymys jollekin. Etenkin työkaverille jos asia jää vaikkapa kaihertamaan välejä työpaikalla.
Täälläkin vaan on ollut niitä ketjuja aika monesti, että tilanne tekee "varkaan" ja moni käy tirkistelemään kaappeihin jne. jos voi olla varma olevansa yksin.
Ap