Pyöriminen ja keinuminen vanhempana mahdotonta
Miksi vanhemmiten pyöriminen tuntuu pahalta? Olisi kiva pyörittää lasta, mutta ei mitään toivoa ilman oksennusta. Jos pyörii kovaa pari kierrosta riittää, että pää on sekaisin ja huono olo ilmaantuu ja jos pyörii hitaasti niin kymmenen kierroksen jälkeen pyörryttää ja oksettaa. Lapsena sitä pystyi pyörimään ihan kuinka kauan tahansa ja ihan kuinka kovaa tahansa. Samaa efektiä olen huomannut keinussa, keinuminen tuntuu joskus vatsanpohjassa. Mistähän nämä?
Kommentit (22)
Tiedän tunteen. Olin lapsenlapsen kanssa karusellissä ja meinas käydä huonosti. Mummo sai ilmaset huppelit:)
Olen kai pikkuvanha, kun en ole voinut tehdä noita edes lapsena..??
Hyvälaatuinen asentohuimaus. Pitää palauttaa sorat korvissa paikoilleen.
En tiedä, mitä johtuu, mutta eiköhän se tasapainoelinkin rapistu vanhemmiten.
Sama vika mulla. On karsiutunut huvipuistoissakin laitteet joissa voi käydä, minimiin.
Samoin myös lennon tai laivareissun jälkeen tuntuu maissa lentokoneen tärinät ja turbulenssit tai laivan keinunta.
Vähän sama kun kysyis että miksen oo fitnessmalli vaikken koskaan käy salilla... Jos elämäsi on perus koti, työ, ehkä sali, niin siinä ei tasapaino kehity. esim pienikin kuoppa maassa ja on nurin. Me skeittaajat, akrobaatit ym voidaan pyöriä melkein kuinka kauan vain.
Sinun korvalimasi on kangistunut ajan seurauksena. Eivät palaudu enää vauhdilla paikoilleen vaan liike jatkuu tahmeassa nesteessä jonka seurauksena tunne keinumisesta/pyörimisestä kestää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Sinun korvalimasi on kangistunut ajan seurauksena. Eivät palaudu enää vauhdilla paikoilleen vaan liike jatkuu tahmeassa nesteessä jonka seurauksena tunne keinumisesta/pyörimisestä kestää pitkään.
Auttaisikohan siihen runsas veden juonti?
Annoin kesäloman huumassa lapsen houkutella itseni keinumaan, vaikka olen raskaana. Suuri virhe. Yrh.
Keinuminen ei tunnu missään, on itseasiassa kivaa näin aikuisenakin keinua kovaa vauhtia :D Mutta pyöriminen ei onnistu kuin muutama kierros ja silloinkin meinaa tulla jo paha olo. Mulla oli kyllä jo lapsenakin se etten pystynyt kauheasti pyörimään. Autossa tuli myös helposti matkapahoinvointi, tulee edelleenkin jossei vain keskity kyttäämään tietä.
Okei, olen siis 29-vuotias ja ilmeisen rapistuneet ovat korvalimani. Onkohan sille mitään tehtävissä? Asentohuimausta esiintyy joskus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kun kysyis että miksen oo fitnessmalli vaikken koskaan käy salilla... Jos elämäsi on perus koti, työ, ehkä sali, niin siinä ei tasapaino kehity. esim pienikin kuoppa maassa ja on nurin. Me skeittaajat, akrobaatit ym voidaan pyöriä melkein kuinka kauan vain.
Ja p*skat :D
Tässä esimerkkinä (huippu)urheilija joka on sairastunut asentohuimaukseen:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisikohan siihen runsas veden juonti?
Saatan olla väärässäkin, mutta uskoakseni asialle ei voi tehdä mitään. Tahmeaa on ja tahmeana pysyy. Ikävää on, tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapas kuperkeikkaa.
Kuperkeikka onnistuu hienosti. T: Karusellimummo
Kuperkeikka ilman patjaa -niskat katki? En uskalla lattialla kokeilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvälaatuinen asentohuimaus. Pitää palauttaa sorat korvissa paikoilleen.
Hyvänlaatuinen asentohuimaus on jotain ihan muuta kuin että pikkuisen ottaa vatsasta kun keinuu.
Itselläni se on kuin elämäni karmein krapula. Joka kestää kolme viikkoa, pari kuukautta, puoli vuotta.
Ei pysty nukkumaan, kun ei pysty makaamaan. Sohvalla pystyy olemaan yhdessä puoli-istuvassa asennossa, pää tiukasti tuettuna paikalleen.
Telkkaria tai muuta liikkuvaa kuvaa ei voi katsoa. Ei lukea, ei edes katsoa kirjainrivejä.
Jos nukahtaa, herää liikahtaessaan kauhuun ja tunteeseen että putoaa pohjattomaan kaivoon.
Hyvänlaatuiseksi ja "harmittomaksi" sairaudeksi todella veemäinen vaiva.
Minua alkaa etoa jo pyörimisen katsominenkin. Tai jos katson videota, joka on kuvattu pyörittämällä kameraa.
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa etoa jo pyörimisen katsominenkin. Tai jos katson videota, joka on kuvattu pyörittämällä kameraa.
Sama minulla! Ap
Mulla on ihan sama juttu.