Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marrasmammat ja vauvat Maanantaihin

03.04.2006 |

Heipä hei!

Se on nyt sit huhtikuu..Joo ja ulkona näyttää just niinku kevät olis vasta joskus hamassa tulevaisuudessa:( No oli eilen ihan keväisen tuntuinen ilma, jospa se sieltä sit pikkuhiljaa tuliskin..!

Meillä on rankka viikonloppu takana. Vauva oli TOSI kipee..Ei ole tullut nukuttua juuri ollenkaan itekään, kun vauvan hengitystä ollaan vahdittu. Lauantaina oli taitekohta taudissa, illalla alkoi parempaan päin menemään. Eilen jo maistui puurokin ja muutenkin poika alkoi olla virkeämpi. Edelleen yskii pahan kuuloisesti ja limaa yökkii, mut jospa tää tästä menis ohi kohtapuoliin. Multakin alkaa kohta voimat loppua kun yli 2 viikkoa menny lasten sairastaessa...Saas nähä kaataako se tautu nyt mut, kun olen " heikoilla" voimilla...

Mun pitäis käydä läpi noita vauvan vaatteita, tuntuu et liian pieniä vaatteita kertyy ja kertyy...Meidän pojalla käytössä nyt 68 centtiset ja joitain 74 centtisiäkin on jo. Kaikki niitä pienemmät armottomasti pois vaan...Keväthaalarikin pitäis kai kohta ostaa, kun noi ohuemmat haalarit joita meillä on, niin käyvät kohta nekin pieneksi..Voi voi, missä se meidän pieni vauva on....?!

Yks päivä kyselin et vierastaako muut marrasvauvat? Tais mennä vähän ohi kun en muista kenenkään puhuneen vierastamisesta..Meidän poika satunnaisesti on alkanu vierastaa. Jonain päivänä vierastaa, toisena ei ollenkaan. Hassua, mikähän siinä on et aina ei vierasta? Neuvolassa sanottiin et se on hieno taito, silloin ainakin tiedetään et vauva tunnistaa itselleen tärkeät ihmiset.

Nyt pitää mennä pyykkihuoltoon, koko viikonloppuna en pessy pyykkiä, joten nyt sitä sit riittää...Meillä kun kone pyörii suurinpiirtein kerran päivässä. No onneks on kuivausrumpu, niin saadaan äkkiä kuivaakin vaatetta päälle:)

Mukavaa viikonalkua kaikille!!

äitykkä ja poikanen

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se taas vierähti viikonloppu ohitse että humpsista vaan.

Meillä tehtiin viime yönä nukkumis ennätys eli nukkumaan neiti kävi klo 21 ja syömään heräsi vasta 5.30!!! Ja sitten vielä jatkettiin parilla tunnilla unia. Oikein mukavaa kun sai itsekin nukkua kunnolla.

VIERASTAMISESTA: Meillä on kanssa alettu vierastaa. Tosin aikansa sitten isin tai äidin sylissä kun ihmetellään,leppyy,ei tosin kaikille. Eilen mumma kävi katsomassa tyttöä ja huutohan siitä sitten kehkeytyi. Tarpeeksi kaukaa kun katseltiin,meni hyvin =) ja kyllä sitten loppu vaiheessa suostuttiin syliinkin ja hymyiltiin.

Sitä onkin pitänyt kysyä jo monta kertaa,että jos teillä vauva nukkuu päikkäreitä vaunuissa,niin pitääkö käydä välillä heiluttamassa,vai nukutaanko siellä sikeästi koko unet putkeen? Meillä pitää käydä heiluttamassa vaunuja aina välillä,joskus pääsee yhdellä kerralla,mutta usein niitä tarvitaan useakin kerta. Saatta tietty johtua siitä,että tuossa on aika kova liikenne ja välillä menee mopoja ja muita kova äänisiä autoja ohi ja niihin ääniin sitten herätään,mene ja tiedä.

Nyt taidan lähteä ruoan lämmitykseen,kun alkaa tuo vatsa huudella siihen malliin.

Vierailija
2/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko minäkin pitkästä aikaa kirjoittelisin vaikka pikaisesti olenkin käynyt melkein päivittäin lukemassa juttujanne.

Äitykkä80:

Toivottavasti sairaudet on teillä nyt menneen talven lumia (vaikka

lunta ulkona mielettömästi onkin...) Ja pysyt itsekin terveenä!

Vierastamisesta: meilläkin on jo pidemmän aikaa vierastettu.

Varsinkin mummia ja paappaa vierastetaan kovasti, vaikka eniten mel

kein heitä nähdäänkin. En tiedä sitten johtuuko se kenties siitä

että haisevat ihan mielettömästi tupakalta (ja kun kyläillään heidän

luonaan tupakanhaju on sietämätön ja tyttö on rauhaton ...)

Miten muilla vauvat käyttäytyvät tupakalta haisevissa paikoissa?

Mitä muuten muut laitatte vauvoille päähän nyt kun alkaa lämpenemään? Tuntuu että tuo kypärälakki+talvihattu on jo liikaa.

Vauvan vaatteiden koosta: meillä menee nyt koko 68, ja riippuen

valmistajasta voi mennä vielä peräti 62 koko! mutta pieni vauva on kyllä kasvanut jo isoksi!

Meillä ilmestyi n. kuukausi sitten tytön jalkojen taipeisiin ikävää ihottumaa. 4 kk lääkärineuvolassa saimme hydrokortisonikuurin päälle, mutta eipä tuntunut auttavan kuin kuurin ajan. 5 kk neuvola-aikana meillä on myös lääkäri-aika ja silloin tarkistetaan tilanne. Täysimetän vielä joten silloin kai tarkistetaan ekaksi mun ruokavalio, ikävää jos tytöllä jotain ruoka-aine allergiaa on ....

Yöt on olleet aika rikkonaisia viime viikkoina, joskus herätään pari kertaa, joskus 5-6 kertaa yön aikana.

Niin joo, millaiset iltatoimet teillä muilla oikein on, tuntuu että nykyään en saa millään tyttöä nukahtamaan ilta-unille? Eilenkin nukahti vasta klo 23.30 vaikka iltapesu tehtiin jo klo 20.30 aikoihin. Miten toimitte esim. tv:n/radion suhteen, ja mitä teette yleensä?

Tintta-liisa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollu vkloppuna hiljasta. Vähän meinaa issellä flunssan oireita olla, mutta ei oo viel iskeny pahemmin. Väsyttää kyllä.

Meidä poika muutamaa tyyppiä vierastanut. Mutta, kun hetken aikaa sivusta seuraillut, niin on tohtinut syliinkin mennä.

Vähän pääsiäisaskarteluja ollaan esikoisen kanssa tehty. Ja ruohot, kun kasvaa hänen mielestään niin hitaasti.

Meillä melkeen kaikki bodyt 74 kokosia. Joitakin menee viel 68 ja housut on kyllä myös 68. Pitäis joku päivä mennä kyllä vaaateostoksille, kun viissis lähteä. Ja synttärilahjojakin pitäis ostaa. 9 vuotiaalle tytölle, 7 vuotiailla kaksospojille ja 2 vuotiaalle pojalle. Taasen pähkäilemistä niiden kanssa. Ideoita otetaan vastaan!!!

Ei kyllä nyt ajatus luista ollenkaan. Joten palailen myöhemmin uudestaan.

Vierailija
4/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvittelen tässä koneen ääressä hetken aikaa, josko ehtis muutaman rivin raapustellakin. Eilen oli pyykkipäivä ja tänään onkin aika sitten mennyt pyykkiä viikatessa. Poju on nukkunut pari tuntia jo parvekkeella, joten odotettavissa on, että heräilee minä hetkenä tahansa. Todellakin, ennen nukkui helposti 4,5 tuntiakin ulkosalla, mutta viime aikoina unet ovat lyhentyneet tuollaiseen pariin tuntiin. Eilen nukkui jopa 3,5 tuntia! Ja kyllä, vaunuja saa käydä heijaamassa, mitä ennen ei tarvinnut tehdä. Meillä ei edes ole mistään metelistä häiriötä, joten ihmettelen, mistä moinen. Toki voi olla tämä pukemisongelma, eli pojulla tulee mitä todennäköisemmin kuuma, ja sitä sitten siellä tuskailee. Mutta kun olen tuon itkuhälynkin kanssa niin " neuroottinen" , että heti kun se kohisee, niin menen kurkkimaan, mikä hätänä :o) Joten välillä tuntuu pojun parvekepäikkärit äidistä kovin raskailta, kun alakerrasta yläkertaan juoksen moneen kertaan.

Vaatteista kirjoitinkin jo viime viikolla...

Vierastamisesta: meilläkin vierastetaan niitä " tutuimpia" eli mummia ja vaaria, vaikka melkein kerran viikossa nähdäänkin. Ehkä se sitten on se heidän innostunut (kova) ääni ja " liian nopea" lähestyminen, mikä aiheuttaa pojussa alussa vierastamista, mutta menee pian ohi, kun saa ensiksi tarkkailla rauhassa.

Viikonloppu oli ja meni vauhdilla, perjantaiyönä satoi vettä kaatamalla ja eilen sitten taas tuiskutti lunta :o/ Kyllä nyt alkais jo tätä talvea riittää! Näimme viikonloppuna pojun pikkuserkun, 6 viikon ikäinen ihana vauveli. Kyllä tuo oma muru näytti melkein jättiläiseltä :o)

Mutta nyt jatkamaan kotihommia!

marrasfantti

Vierailija
5/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierastamisesta: meillä ei ole vierastanut ollenkaan. Juhlissa ym., missä on paljon ihmisiä menee sylistä toiseen, eikä ole moksiskaan. Kaippa sekin vaihe tulee joskus.

Sitten oli kysymys iltatoimista; mä teen iltapesut, vaipanvaihdot jne. ja sitten mennään tissitteleen ja tähän yleensä on nukahtanut. Tai on ainakin silmät " puolitangossa" . Tissuttelun aikana katson televisiota. Sit kun on syöty tarpeeksi niin vien tytön sänkyynsä ja sinne jää. Yleensä tähän havahtuu ja alkaa hölistä yms, mutta nukahtanut on noin puolessa tunnissa. Viime yönä oli levotonta, kun kääntyilee sängyssä miten sattuu. Ähisee ja puhisee. Nukkuu huoneessa, jossa on hiljaista, ei tv:tä jne., mut telkkua kattellaan toisessa huoneessa. Ja muutenkaan ei hissutella vaan eletään normaalisti, vaikka vauva olisi jo nukkumassa. Pyrin siihen, et nukahtaa omia aikojaan. Jos itkee niin istun lähellä ja pidän kädestä. Tähän asti on sujunut ja nukahtanut ennemmin tai myöhemmin..

Kyllä mä joudun käymään ulkona yleensä useita kertoja hyssyttelemässä ja se on rasittavaa näin talvella. Istun takki päällä sisällä ja ramppaan pihalla vähän väliä. 2 minuuttia kun hyssyttää niin yleensä se riittää aina hetkeksi. Kun vauva saa kunnolla unen päästä kiinni niin ei herää sen jälkeen mihinkään. Nukkuu pari tuntia ulkosalla.

Mä pidän vauvalla näillä keleillä kypärämyssyä ja villapipoa. Sitten yleensä haalarinhuppu päälle vaunuihin.

Mua kauhistuttaa, kun tyttö lyö päätään lattiaan aina kun kääntymiset epäonnistuu. Vaikka onkin pehmustetulla alustalla tai matolla.Aina alkaa itkemään, kun pää osuu lattiaan. Ja kun ei tiä kuinka vähän tarvitaan, että tulee vaurioita aivoihin? Ainakin lehdissä ollut juttua, et pieni ravistelukin voi vammoja aiheuttaa niin miksei periaatteessa toi liikkumaan harjoittelukin? Meinaatteko hankkia konttauskypärää? Mä aattelin, että ehkä oppii paremmin varomaan, kun vähän sattuukin välillä..

Nonniin, siinäpä tärkeimmät.. Paranemisia äitykän perheelle ja muillekin ihottumista jne. kärsiville!

Vilma

Vierailija
6/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yleensä otetaan pienet puolen tunnin torkut siinä 18-19 välillä. Sitten tissitellään ja sylitellään, jonka jälkeen mennään lattialle ottamaan ilmakylpyjä ja leikkimään. Iltapesuille mennään 19.30-20.30 välillä ja vaihdetaan yöpuku. Sitten taas tissitellään ja telkkari on siinä huoneessa auki, mutta tässä vaiheessa telkkaria hieman hiljennetään ja valoja himmennetään. Syönnin jälkeen poju kannetaan omaan huoneeseen sänkyyn ja laitetaan mobile soimaan. Nukahtaa yleensä aina ennenkuin musiikki loppuu, siis kello 20-21. Ovi jää auki, joten ääniä kuuluu. Pojun huoneeseen jätetään pieni yövalo. Nuo ilmakylvyt ja leikkimiset jätetään väliin, jos juuri noihin iltapesujen aikaa vasta kotiudumme, muuten sama kuvio.

Vierailija
7/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon täällä taas pojan nukutuspuuhissa. Käytiin tunti vaunuttelemassa ja sen ajan poika nukkui mutta parvekkeella ei enää uni maittanut. Vartin verran ravasin heijaamassa vaunuja, mutta luovutin kun poika killitteli silmät auki ja piti huhuiluääntä. Tuossa sitten touhuttiin tunnin verran ja sitten poika alkoi kitistä siihen malliin että maidot kehiin ja petiin. Sitkeästi silti tuolla edelleen valvoo mutta toivon mukaan saa kohta unen päästä kiinni. Vielä kuuluu innokasta höpöttelyä pinniksen suunnalta. Monesti nukahtaa tuohon jutteluunsa, ilmeisesti kertoo itselleen unisatuja. ;-)

Äitykkä80: Ikävä kuulla että teidän poika on ollut niin kipeä, toivotaan että tauti hellittää pian! Pidän myös peukkuja ettet tule itse kipeäksi...

Tintta-liisa: Meillä myös pojalla taiveihottumaa, mutta neuvolalääkäri totesi ettei se välttämättä viittaa ruoka-aineallergioihin. En ole kyllä löytänytkään mitään logiikkaa ihottuman ja ruokavalion välillä. Ihottuma menee välillä paremmaksi, välillä huonommaksi vaikkei ruokavaliossa tai perusvoiteissa olisikaan tehty mitään muutoksia. Pojalla on atooppinen iho ja ilmeisesti nuo kaikki iho-ongelmat johtuu siitä. Näin ainakin toivon. Nuo ruoka-aineallergiat on kyllä pirullisia ja tuntuu olevan vaikea selvittää allergisoivat ruoat, ainakin sen perusteella mitä olen aiheesta juttuja lukenut ja kuullut. Onko teidän tytöllä muuten hyvä iho?

Vierastamisesta: Meidän poika vierastaa myös satunnaisesti, oon ollut huomaavinani että vierastaa lähinnä silloin kun on itse vähän väsyksissä. Annetaan pojalle yleensä mahdollisuus " tutustua" johonkin vieraampaan henkilöön katselemalla ensin äidin tai isin turvallisesta sylistä, ja tämä onkin tuntunut auttavan vierastusitkuihin.

Nyt pitää mennä laittamaan pyykkejä kuivumaan. Palailen vielä kun jäi ainakin pari juttua kommentoimatta...

Reipasta viikon alkua kaikille!

Auringonkukka ja sängyssään jo melkein uinuva poika n. 4kk 3vkoa

Vierailija
8/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopukeutumisesta: Oon huomannut sopiviksi vaatteiksi näille nollakeleille sisävaatteiden lisäksi vanupuku, villasukat ja -lapaset ja kypärämyssy (+ vanupuvun huppu), lisäksi sujautan pojan makuupussiin ja pehmeään vaunukoppaan. Sopivan lämmin on ollut. Vähän jo mietityttää pukeutuminen sitten kun alkaa olla joitakin lämpöasteita ja vaihtelevaa auringon paistetta. Mutta varmaan keskustellaan aiheesta sitten uudelleen taas täällä, eikös juu... :-)

Iltatoimista: Meillä tehdään iltatoimet nykyään yhdeksän hujakoilla. Poika saa ensin ottaa ilmakylpyä, sitten vesikylpy / pienemmät iltapesut, rasvaukset, pukemiset, hetki sylittelyä ja nälästä riippuen tisuttelua. Sitten poika sänkyyn, tutti suuhun, uniriepu kainaloon, hetki pään paijaamista ja soittolelu soimaan. Kohtuullisen tyytyväisenä viihtyy sängyssä vaikkei uni tulisikaan heti tai edes tuntiin, tuttia pitää kylläkin välillä käydä lykkimässä takaisin suuhun. Makuuhuoneesta laitetaan valot pois, mutta eteisestä hohkaa sen verran valoa että huone on hämärä eikä pimeä. Tv:n ääniä yritän laittaa pienemmälle, mutta mies yleensä laittaa äänet heti kovemmalle eikä välitä mun niuhotuksesta. Pöh. Onneksi poikaa ei tunnu haittaavan taustaäänet.

Konttauskypärästä: Oon myös miettinyt Vilman tavoin että poika oppii ehkä paremmin varomaan ilman kypärää. Tarvii harkita asiaa sitten kunhan näkee kuinka kohelo tuo poitsu on kunhan kunnolla liikkeelle pääsee. :-) Mulla kun tekee myös pahaa katsella jos ja kun toinen satuttaa itsensä. Mutta eipä niiltä kolhuilta ja naarmuilta voi varmasti kukaan täysin välttyä, kantapään kautta sitä kai opitaan... ;-)

Vierailija
9/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on tylsä keli. Eilen satoi luntakin, ja tänään vesisadetta ja tuulee...ei paljoa innosta ulkoilla.

Äitykkä80: Paranemisia sinne teille, toivotaan ettet itse tulis kipeäksi. Mä oon kans saanut nuhan, mut toivottavasti ei sen isompaa flunssaa tulis eikä tarttuis vauvaan.

Meillä on tällä hetkellä käytössä vaatteissa 70 ja 74 cm. Muutama 68 mahtuu vielä, mut suurin osa niistä on jo liian pieniä. Voin yhtyä ajatukseen, että missä se meidän pieni vauva on?!? Tai no, onko tuo poika koskaan ihan pikkuvauva ollutkaan... :D (syntyessään lähes 5 kg ja 54 cm)

Vierastamisesta: Ei taida hirveesti vielä meiän poika vierastaa, erottaa kyllä isin ja äitin hyvin, vieraita ihmisiä kyllä siis katsoo pidempään ja ehkä tosiaan haluaa ensin vähän tarkkailla sivusta ennen kuin syliin otetaan. Mut ei semmoista varsinaista vierastamista. Tuo poika tuntuu olevan muutenkin luonteeltaan semmoinen mietiskelijä.

Tintta-Liisa: Mun anoppilassa tupakoidaan, ja musta on sen takia vähän tylsä käydä siellä kylässä. He polttavat siis ihan sisällä kotonansa. On kyllä sen verran olleet huomaavaisia ettei polta silloin kun käydään vauvan kanssa kylässä, mutta kyllähän se tupakan haju on tarttunut heihin itseensä, vaatteisiin, koko asuntoon. Musta tuntuu että vauva hiukan huonommin viihtyy siellä/näiden isovanhempiensa sylissä, en sit osaa sanoa johtuuko tupakanhajusta vai muuten (esim. siitä että harvakseltaan kylässä käydään)

Iltatoimet: Poika menee nukkumaan siinä klo 20 - 20.30. Ensin vaihdetaan vaippa ja laitetaan yökkäri päälle, sit saa " iltapalan" eli tissiä, tuolloin makoillaan jo meidän sängyssä makuuhuoneessa. Verhot on vedetty kiinni, laitan mobilen soimaan hiljaa ja valot on sammutettu. Huoneessa ei oo kuitenkaan pimeää, vaan hämärää. Viereisestä huoneesta tulee sen verran valoa. Tissillä syödessään silmät yleensä lupsahtaa jo sinne puolitankoon. Vaihdan tissin tuttiin ja nostan pojan omaan pinnasänkyynsä. Sinne nukahtaa omia aikojaan ison pehmokoiran viereen, yleensä on tähän aikaan illasta jo niin väsynyt että uni tulee pian. Joskus saa tutin korjata kerran tai pari takaisin suuhun.

Tällaista tänään.

Gerda

Vierailija
10/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli vauva nukkuu siis meidän makuuhuoneessa, mut omassa pinnasängyssään. Joskus aamuyöllä/aamulla jää usein syötyään meidän väliin nukkumaan.

Viereinen huone on olohuone, ja siellä on telkkari päällä, joskus kavereita kylässä yms. ääntä. Ei olla hyssytelty vauvan mentyä nukkumaan, ja onkin tottunut hyvin nukkumaan vaikka hiukan ääniä viereisestä huoneesta kuuluukin.

Gerda

Vierailija
11/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taasen näyttää olevan päivä jolloin neiti ei halua nukkua päikkäreitään ...

Meillä muuten jostain syystä tyttö herää AINA 45-50 minuutin päästä nukahtamisesta. Jos nukkuu ulkona, saa nopeasti uneen vaunuja heiluttelemalla. Joku muuten taisi kysyäkin pitääkö usein käydä heijaamassa, ja kyllä! meillä ainakin pitää käydä. Niin joo, ja sisällä jos nukkuu päikkäreitä niin se on tuo max. 50 min minkä nukkuu, en saa enää jatkamaan unia sen jälkeen (vaikka tekisin mitä :o))

auringonkukka05: Tytöllä on muuten hyvä iho muualla, paitsi naamaan tulee aina välillä näppyjä poskiin ja otsaan + karstaa on melkoisesti vaikka saadaankin se välillä pois muutamaksi päiväksi. Niin joo, ja jalat ovat olleet sellaiset omituisen karheat mutta nyt apteekin voiteilla, muistaakseni Basan2, ollaan saatu niistä pehmeät. Lääkäri määräsi sitä hydrokortisonivoiteen lisäksi. Nyt odottelen kyllä seuraavaa neuvolakäyntiä, jotta nähdään mitä sitten tehdään. Yöunetkin kun meillä on olleet niin katkonaisia (3 kk ikään asti nukuttiin yöt läpeensä, nyt ei enää vaan välillä " kitistään" )

Gerda79: tuosta tupakoinnista, tosiaan anoppilassa tupakoidaan ja samoin mun äiti tupakoi sisällä. Tuulettavat kyllä ennenkuin menemme kylään, mutta tokihan se haju on tarttunut joka paikkaan. Niin ja eivät myöskään tupakoi sisällä silloin kun olemme käymässä vaan menevät parvekkeelle. Mutta ikävää mun mielestä tuommoinen on, saisivat kokonaan lopettaa tupakanpolton, ainakin sisällä ;o)) Meillä nimittäin tyttö on joka kerta kyläillessä saanut kauhean kohtauksen, eikä rauhoitu kuin siihen että puetaan vaatteet päälle ja laitetaan turvakaukaloon. Taitaa tietää siitä että pois ollaan lähdössä ....

Niin joo, ja mieleen tuli tämmöinenkin asia mikä mua ärsyttää välillä ihan mielettömästi: tää meiän tyttö on esikoinen, ja tähän asti aina kaikki ovat kyselleet että koska niitä lapsia oikein tulee. Ja eihän se tietystikkään tähän loppunut, vaan nyt sitten kysellään että koska kakkonen tulee taloon ... Ja moni ystävistä joilla on useampi lapsi, sanoo että odotas vaan kun tulee toinen taloon niin on yö/aamu-unet lopullisesti menneet. Me olemme mieheni kanssa tehneet yhteisen päätöksen että tämä meidän tyttö jää ainokaiseksi. Voi olla että olen itsekäskin siinä suhteessa mutta näin me olemme päättäneet, jokaisella meistähän on omat mielipiteemme :o) Ja nostan ehdottomasti hattua niille joilla on monta lasta!!

Tintta-liisa ja Lotta-tyttö 4 kk 1½vk

Vierailija
12/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin taas, kun kulutan aikaa..keskimmäinen muksu on baletti-tunnilla ja kohta pitää mennä hakeen...

pukeutumisesta: meillä on pojalla vaunuissa sisävaatteiden päällä nyt näillä 0-keleillä fleece-haalari, villasukat ja lapaset ja kypärämyssy ja haalarin huppu. Lämpöpussissa nukkuu ja hyvin tarkenee, varmaan vähän liiankin hyvin:) Vielä kun lämpenee niin vaihdan lämpöpussin makuupussiin.

Iltatoimista: Vauvan iltatoimet on samaan aikaan kuin isojen sisarusten eli tossa 8 aikaan. Puuron syönti, iltapesut ja yöpuvun vaihto. sit luetaan isoille sisarruksille satu tossa puoli 9 aikaan ja sit vauvalle iltamaito ja koko konkkaronkka on nukkumassa 21 aikaan. näin on menty ihan laitokselta tulosta asti ja nyt on vauvakin rytmittyny tähän tosi hyvin! poika nukahtaa omaan sänkyynsä unirätin kans, muutaman kerran annan tutin suuhun.

mitäs vielä...niin tosiaan, poika alkaa tosiaan parantua.Tänään ei ole ahdistanut ollenkaan ja ruoka maistuu tosi hyvin! Luojan kiitos vältyttiin sairaala käynniltä! kiitoksia vaan myötäelämisestä kaikille:)

no mut nyt pitää mennä..palataan taas!!

äitykkä

Vierailija
13/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä80: Hui, hurjalta kuulosti tuo vauvan sairastelu! Varmasti oli kamalaa seurata vierestä ja sydän sykkyrällä valvoa toisen hengitystä. Olet varmasti väsynyt, toivottavasti saat nyt vähän levätä.

Meillä käytössä 68 koon vaatteet ja hyvin mahtuvat vielä.

Pihalle näin nolla - +5 keleillä olen pukenut sisävaatteiden päälle parit villasukat ja hanskat ja haalarin. Kevät pipo on kanssa jo käytössä. Eli olen ottanut käytöstä pois talvipipon, villapuvun ja untuvamakuupussin. Vaunuissa pidän vauvan alla äp:n makuupussia, ettei selkä kylmety.

Meillä ei vierasteta ollenkaan.

Kävin kirjastosta halemassa lisää tenttikirjoja :D Mieletön draivi päällä! Älyttömän kiinnostavia kirjoja; Aristotelestä, Ciceroa ja monia muita. Erityisen kiinnostavia oli kirjat koskien seksuaali-identiteettiä ja sukupuoliroolien opittavuutta. Taidan iskeä kiinni materiaaliin vauvan mentyä yöunille. Nyt materiaalia on kyllä niin runsaasti, että täytyy varata kuukausi lukuaikaa. Selkä vääränä kannoin kirjoja autoon ;)

Meillä ollaan joka ilta pidetty kiinni samoista iltatoimista. Klo 19 vauva riisutaan nakuksi ja pyörii siinä sitten hetken nakuna meidän sängyllä ilmakylpyjä saaden. Sitten mies vie pojan kylpyyn ja suorittaa iltahoidot (rasvaus, vaipat, yöpuku). Klo 19.30 jätkä tulee iltatissille ja siitä sitten nostan sänkyyn. Menee korkeintaan 5 min ja ukko on unessa. Nukkuu heräämättä kuuteen, seitsemään aamulla. Uskon, että joka iltainen rutiini vaikuttaa siihen, että poika osaa mennä nukkumaan ja nukkuu kunnon yöunet. Tietää, että nyt on se aika kun nukutaan pidempi pätkä. Onni on nukkunut näin 3kk asti. Tosin saattaa tietenkin olla, että on vain hyvä nukkuja ja joskus seuraavan lapsen kanssa saan syödä sanani iltarutiinien hyödyistä ;)

Eipä kummempaa meidän rauhaan. Hyvät viikon jatkot kaikille!

PS. Se piti sanoa, että hassua kun vauvalla tulee nyt kiinteät aloitettua kiinteää kakkaa, veikeetä muovailuvahaa XD

Noema

Vierailija
14/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi laittamatta kokonaan miten meillä toimitaan, ja minä kuitenkin olin se joka asiaa kyselin :)

Eli iltaa kohden rauhoitetaan tilanne (radio/tv on päällä yleensä päivän aikana ja hiljennetään niitä/toinen suljetaan kokonaan). Pimennetään myös huonetta (tosin kesää kohti alkaa olemaan iltaisin valoisampaa). lltapesulle/yöpuvun vaihtoon mennään n. klo 20-20.30 aikoihin. Samalla ollaan hetki ilmakylpyä. Tämän jälkeen tulemme vielä alakertaan (asumme 2-kerroksisessa talossa), seurustellaan vielä hetki (ei siis leikitä leluilla), sitten menen yläkertaan meidän sänkyyn imettämään johon yleensä nukahtaa ja siirrän omaan sänkyyn.

Tiedän että tuosta iltatissille nukahtamisesta joudun vielä vieroittamaan, uskaltaiskohan jo aloitella sitä?? Ja toimisin niinkuin moni muu, eli syötän ensin ja hereillä ollessa vien ylös sänkyyn, mobile päälle ja uniriepu (jota ei siis ole kuin päiväunilla tällä hetkellä) mukaan. Tosin tuota mobilea Lotasta on hauskaa seurata, ja näin ollen makuuhuoneen valon sammuttaminen aiheuttaa huudon varmasti ... Yövalo tosin meillä on aina käytössä öisin, mutta ei ihan täysin valaise Lotan sänkyä.

Hmmm...

Tintta-liisa

Vierailija
15/17 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäyökukkuja täällä vielä tulin pyörähtään. On ollu niin hulinaa koko illan ettei oo kerinny. Ja sais kyllä olla muutama tunti lisää 21 ja 24 välillä. Aika niin rientää. Mulla aina monta projektia kesken ja parasta aikaa niitä tehdä on illalla, kun lapset menneet nukkumaan.

Olen antanut poitsulle n. 20.00 perunaporkkanaa, jonka jälkeen iltapesu ja rasvaukset,nakuttelut, vaipanvaihto ja yöppärit päälle. Ja tissittelyä. Ei nukahda tissille vaan omaan sänkyyn laitetaan kyljelleen tutti suuhun ja harso kainaloon. Viim 21.00. Ja yleensä ei kestä kuin muutama minsa,että poika untenmailla. Joskus tutti pitää käydä laittaan uudestaan. Ukkeli nukkuu parhaiten ihan pimeessä.

Kunhan puuroa saa antaa, niin siirrymme iltaisin siihen. Nukkuu alkuyöstä kyllä pidenpään perunan voimalla. Silti tissittelee n. neljä kertaa.

Mukavaa, että äitylin vauveli parempaan päin. On kyllä kurjaa, kun pienet sairastelee.

Juu eiköhän siittä pukemisesta vielä juttua kehkeydy lisää, kun ilmat muuttuu. Outoo laittaa kyllä vähemmän päälle, kun vielä niin talvista,kun lunta paksut kinokset, vaikka ei pakkas juurikaan ole. Kevätpipo on myös kypärälakin päällä käytössä.

Jotain vielä oli, mutta palailen niihin huomenna. Mies hoputtaa aikoo viel koneelle. Ukkelilla aamusella neuvola. =) saas nähdä kestääkö puntari =)

Vierailija
16/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo kaks viestiä on kadonnu mystisesti...

Pyykkäämisellä alko meiänkin viikko! Arkisia askareita siis.

Vierastamisesta sen verran että meillä on harrastettu sitä jo viikkokausia! Ukki pelotti itkuun asti, samoin terkkari. Omaa peilikuvaakin pelkää niin että ensin kääntää pään pois ja sitten vienosti kurkkimalla ihmettelee että kukahan se tuo on =D Aina vaan pahenee, eilen käytiin kylässä ja vierasti jo tosi reippaasti kaikkia uusia naamoja.

Mä oon keränny pieniä vaatteita äpakkauksen laatikkoon. Eilen viimeks laitoin pieniä vaatteita pois käytöstä, ja totesin että laatikko on jo kantta myöten täynnä. Vähänkö on söpöjä ne pienet 56cm vaatteet!!! Meille on nyt täysin sopiva koko 68-70cm mutta kun en tykkää nafteista vaatteista, hankitaan jo 72-74cm. Pitää vaan ottaa uus pahvilaatikko mihin kerätä, ei mahu enää tuohon laatikkoon! Samoin on varastoitavana kaukalo nyt kun on siirrytty istuimeen. Missä todellakin on meidän pieni vauva???

Lunta on vaikka muille jakaa, ei todella tunnu huhtikuulta! Aatelkaas että ens kuussa alkaa tulla jo hiirenkorvia puihin - uskoisko kun ulos kattoo????

Vierailija
17/17 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä ärsyttää oma tyhmyys!!! Ollaan lähdössä laivalle kahden viikon päästä pääsiäismaanantaina ja nyt viikonloppuna hokasin, että kai tuo tyttökin täytyisi sitä ennen laittaa jomman kumman vanhemman passiin! Tänään soittelin poliisilaitokselle ja on hiinä ja hiinä, ehtiikö passi tulla. Aikaisintaan huomenna pääsen koko virastoon...Vaihtoehtona on sitten pikapassi, mutta eipä nyt sellaisesta viitsisi maksaa. Taitaa tulla loppujen lopuksi kalliiksi 40 euron risteily :/

Mutta muihin juttuihin...Meillä kans menee tällä hetkellä 68-74 cm vaatteet, etenkin bodeista toi isompi koko alkaa olla jo ok, vähän ehkä hihoja kääritään. Vähän hirvittää, että mitenköhän mahtuu ens talvena Reiman 80 cm toppapuku, jonka ostin alennusmyynnistä. No, hidastuuhan se kasvuvauhti jossain vaiheessa...

Meillä on tasan yhden kerran vierastettu, siitäkin on aikaa jo pari kuukautta. Eilenkin oltiin oman kummityttöni synttäreillä, eikä tyttö ollut moksiskaan vieraspaljouden keskellä. Luulen, että varsinainen vierastuskausi tulee vähän myöhemmin.

Nyt heräillään näköjään nokosilta, eli palailen myöhemmin!