Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein laittaa kasvissyöjä tekemään liharuokaa?

Vierailija
17.08.2017 |

Appivanhempien luona talkoot, joissa miehenikin on mukana, ja lupasin auttaa anoppia ruuanlaitossa. Kaikista mahdollisista töistä anoppi päätti nakittaa minulle lihan pilkkomisen ja lihasopan keittämisen. Huh. Ensinnäkin lihan käsittely ja haju yököttää, toiseksi en todellakaan osaa tehdä lihasoppaa. Olisin voinut kattaa pöytää, kantaa tavaroita, pilkkoa vaikka perunat ja kasvikset soppaan, leipoakin jotain kahville, mutta ei. Onkohan tämä joku arvovaltakysymys? No, herrasväki saa sitten kasvissoppaa, jos anoppi ei hoitele lihoja, koska minä en niihin koske.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas mitä draamaprinsessoja kasvissyöjät ja vegaanit ovat! Missä suhteellisuudentaju? Maailmassa on sata miljoona kertaa pahempia töitä kuin lihan pilkkominen pyynnöstä (tai palkkansa eteen).

"En tee koska mä en haluu"...lapsellista ajattelua!

KASVA AIKUISEKSI! Pilaat välisi anoppiisi. Voin sataprosenttisesti luvata, että elämässäsi sinulle tulee vielä monta kertaa eri tilanteita, joissa ei auta "mä en haluu"-ajattelu - vaan suora toiminta.

Ja lupaan senkin, että eräänä päivänä sinä pyydät apua joltain keskenkasvuiselta - joka kieltäytyy vedoten, say, "mä en haluu..., mä en voi, koska...".

Vierailija
22/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei taustalla ole allergiaa tms. Niin on ihan hyväksyttävää pistää kasvissyöjä tai vegaani tekemään liharuokaa.

Tässä tapauksessa olisi kuitenkin ollut vaihtoehtoisia työtehtäviä olemassa. Se on sinun vastuullasi kysyä niitä jos koet saamasi työn epämiellyttäväksi.

Sinun olisi pitänyt myös tuoda esiin se, että et osaa tehdä lihasoppaa. Tässä kohtaa tietoisesti riskeeraat hyvät raaka-aineet sekä yhteisen ruokailukokemuksen. Tuota kutsutaan kiusanteoksi. Kuulostat ihan siltä että tässäkin kohtaa tiedät ihan tarkalleen mitä olet tekemässä ja tulit tänne vain brassailemaan omalla nimettömällä kasvissyöjän sädekehälläsi. Saako muut ihmiset yleensä kuulla asiasta ruokapöydässä tai jopa koko ajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on tosi paljon asioita, joita joutuu aikuisena joskus tekemään - vaikka ne hommat olisivat miten paljon tahansa oman vakaumuksen vastaisia. Esimerkkejä on paljon, esim. hoitohenkilökunta vs. abortti, jne.

No nyt lähtee esimerkit liian kaukaa alkuperäisestä tilanteesta. Ei sukulaisten välisissä vapaamuotoisissa talkoissa kasvissyöjän tarvitse joutua lihakeiton tekijäksi. Itse sanoisin anopille ystävällisesti, että " kun mä olen kasvissyöjä, niin tekisin mielummin jonkun muun homman kuin tuon lihakeiton."

Niin samaa mieltä. Työelämässä on aika vaikea lähteä vaatimaan erikoiskohtelua omien periaatteiden kanssa, mutta perheen sisällä pitäisi löytyä jonkin verran joustoa. 

Yleisestikin tämä elämässä joutuu - argumentti hieman ontuu. Sen perusteella keneltä tahansa voi vaatia mitä tahansa, koska joku saattaa joutua tekemään jotakin. Ammatit on valinta kysymksiä, ammattilaisilla on koulutus jne. Perhetalkoot taas on epämuodollista sosiaalista kanssa käymistä, joissa luodaan ja lujitetaan ihmisten välisiä siteitä - tai sitten käydään valtapeliä. 

Ap:n tapauksessa en näe mitään järjellistä syytä, miksi ap ei voi sanoa, ettei halua koskea lihaa ja miksei hän voi tehdä jotain muuta. Jommankumman joko ap:n tai anopi pitää joustaa -mutta ilmeisesti ap ei ole edes ottanut asiaa puheeksi. 

Vierailija
24/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen miesystävälleni myös liharuokia, vaikka itse olen vegaani. Lihakeittoa en silti tekisi, ihan senkään takia, että lihan pilkkominen vaatii oman osaamisensa.

Olet varmaan joskus ollut lihansyöjä. Eikö niiltä ajoilta jäänyt mieleen yhtään mitään lihan käsittelystä?

Olen viimeksi syönyt lihaa 21 vuotta sitten. Ei ole jäänyt mieleen yhtään mitään lihan käsittelystä, koska siihen aikaan olin eineksillä elävä nuori.

Minulle ei ole ongelma valmistaa ruokaa valmiista suikaleista tai jauhelihasta tms, mausteita laitan samalla tavalla kuin omiin kasvisruokiinikin, mutta en todellakaan ala valmistaa pihvejä tai kokolihaa.

Onko ruoanlaitto mielestäsi automaattisesti naisen vastuulla vai kävikö ollenkaan mielessäsi, että se kokolihaa tai pihvejä haluava mies saattaa ihan itsekin niitä valmistaa?

Vierailija
25/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut hyvä veto anopilta.

En itsekään syö lihaa ja lihan käsittely ei ole vahvinta osaamistani. Lisäksi lihan sitkeys, vaikka se alkaa jo hajota, on asia, joka minua hämää.

Plus lihan haju...

Työskentelen kokkina, mutta onneksi työpaikassani käytetään pääasiassa kypsiä lihoja. En ole kieltäytynyt liharuokien valmistuksesta, mutta on meillä paljon muutakin valmistettavaa, kuin lihaa.

Jos kieltäytyisin, ehkä minun olisi katseltava uutta työtä.

Ap, keskustele anopin kanssa, että voisit tehdä jotain muuta :)

Vierailija
26/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se kasvissyönti vaikuttaa lihan käsittelyyn? Se nauta on jo aikapäivät sitten heittänyt veivinsä ja etenkin siinä vaiheessa, kun anoppi on ne lihat siihen pöytään mätkäissyt. Meinaatko, että kasvissyöjä ei voi koskea lihaan? Etenkin, kun kasvissyöjät monesti käyttävät eläinperäisiä tuotteita, eli potentiaalisesti myös edesauttavat eläimen käyttöä tuotantoeläimenä.

Tunnen yhden vegaanin, joka on ravintolakokki. Hän ei itse käytä eikä osta eläinperäistä, mutta rakastaa ruokaa - ja ammattinsa sivutuotteena tulee lihan käsittely. Ruuan maistaminen on ainoa ongelma, hän ei voi maistaa eläinperäisistä tuotteista koottuja annoksia, mutta siinä ravintolassapa suurin osa annoksista sopii myös vegaaneille. Hän joutuu käsittelemään lihaa, mutta ei itse tilaa sitä ja se sopi hänen pomolleen, joka itse muutenkin hoitaa tilaukset.

Anopille voi yleensä myös puhua ja sanoa, että et halua käsitellä lihaa. Älä rupea heittämään siinä mitään kasvissyöjäpaskaa, vaan sanot, että voit tehdä jotain muuta. Jos vaahtoat aina siellä ruuasta ja omista arvoistasi, niin ehkä tämä oli tapa kertoa sinulle, että naama umpeen. Tai sitten he ajattelevat, että osaat tehdä ruokaa ja lihakeittokin varmasti onnistuu.

Haiskahtaa kyllä provolta. Sorruin. Prkl.

Vierailija
27/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä vegaaneja ja kasvissyöjiä, jotka eivät muka osaa laittaa mitään liharuokaa. Yleensä kasvissyöntiä ja vegaaniutta on takana vain muutamia vuosia.

Olen 42 vuotias. Lihaa olen syönyt viimeksi vuonna 1990, jolloin asuin vielä vanhempieni luona, olinhan vasta lukiossa.

Jauhelihasta olen makaronilaatikkoa tehnyt yläasteen köksän tunnilla. Siitä ei varmaan olisi paljon apua paistilihojen pilkkomisessa. Toki voisin lihat vaikka saksilla tai blenderillä retostella, mutta se ei varmaan vastaisi ko. anopin käsitystä lihakeitosta. Käristämään en lihoja suostuisi, kauhea katku kudosnesteistä. Sellaisenaan keiton sekaan....

Vierailija
28/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistan vain vegaanista ruokaa. Saa syödä tai olla syömättä.

Vierailija
29/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä tapaus.

Vierailija
30/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse lakto-ovo vegetaristi ja työskentelen pihviravintolassa kokkina. Juu on ihan oikein.

Vierailija
31/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopille voi yleensä myös puhua ja sanoa, että et halua käsitellä lihaa. Älä rupea heittämään siinä mitään kasvissyöjäpaskaa, vaan sanot, että voit tehdä jotain muuta. Jos vaahtoat aina siellä ruuasta ja omista arvoistasi, niin ehkä tämä oli tapa kertoa sinulle, että naama umpeen. Tai sitten he ajattelevat, että osaat tehdä ruokaa ja lihakeittokin varmasti onnistuu.

Kumma juttu, miten joillekin on niin vaikea paikka, jos joku kertoo olevansa kasvissyöjä/vegaani. Heti ajatellaan, että kasvissyöjät on omien arvojensa tuputtajia, jotka ei muusta puhukaan.

Mulla tuli ensin mieleen, että tuskinpa anopilla tässä takana oli mitään "naama umpeen, kasvissyöjä" -touhua mukana, vaan pelkkää vanhemman ihmisen ajattelemattomuutta. Ehkä aloittaja on ihan sukupuolensa takia nyt joutunut ruoanlaittohommiin, eikä anoppi ole ajatellut asiaa sen pidemmälle, koska olettaa vanhanaikaisesti, että naiset aina häärää keittiössä ja osaa minkä tahansa ruoan.

Toki olisi kiva tietää aloituspostauksen tilanteesta lisää, järkevintä olisi ollut ap:n heti sanoa, ettei mielellään käsittele lihaa, kun ei kokemusta siitä ole eikä itse sitä syö ja pyytää toista tehtävää. Kummalliselta tuntuisi, että anoppi ei tässä tilanteessa suostuisi antamaan toista tehtävää, ja siinä tapauksessa anopin käytöstä voisi ihmetelläkin. 

Mutta otsikon kysymykseen vastaisin, että en kyllä itse laittaisi kasvissyöjää puuhastelemaan lihan kanssa. Töissä ollessa tämä toki eri asia ja ammatinvalintakysymys jo alkujaan.

Vierailija
32/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi vain testaa sinua. Ilman muuta on oikein laittaa kasvissyöjä pilkkomaan lihaa. Se on vain yksi työvaihde. Yhtä oikein on laittaa miniä/vävy tyhjentämään huusseja.

On todella epäkohteliasta kieltäytyä. Pidä mölyt mahassasi ja pilko ne lihat, et sinä siihen kuole. Miksi sinut pitäisi vapauttaa tehtävistä?

Vierailija
33/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Aina vaan ne anopit tekevät tällaista. Äidit eivät koskaan. Näin se on anoppihullun elämässä.

Vierailija
34/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että nämä yhyy-en-osaa-laittaa-liharuokia -kasvissyöjät kuitenkin ovat aina valmiita kertomaan, miten kuka tahansa osaa laittaa hyvää kasvisruokaa, jos vain vaivautuu yrittämään! Nettihän on pullollaan ohjeita, joten on huono tekosyy sanoa, ettei osaa laittaa sopivaa ruokaa, jos kasvissyöjä on tulossa kylään. Ja sitten jos yrittää, eikä ihan onnistu tai ole osannut ottaa ravintoarvoja huomioon, niin kasvissyöjä on naama nurinpäin ja vuodattaa myöhemmin someen, miten häntä ei taas otettu huomioon! Mutta ei, se sama kasvissyöjä ei VOI osata laittaa liharuokaa.

Vierailija
35/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei talkoisiin pyydetä poikaa perheineen. Kaikilla on mukavampaa, kun ei ole närppijä marmattamassa, mitä suostuu tekemään ja mitä ei.

Vierailija
36/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen miesystävälleni myös liharuokia, vaikka itse olen vegaani. Lihakeittoa en silti tekisi, ihan senkään takia, että lihan pilkkominen vaatii oman osaamisensa.

Olet varmaan joskus ollut lihansyöjä. Eikö niiltä ajoilta jäänyt mieleen yhtään mitään lihan käsittelystä?

Olen eri kuin tuo jolle vastasit, mutta kumminkin. Olen minäkin joskus ollut lihansyöjä, enkä ole kertaakaan tehnyt lihasoppaa tai pilkkonut isosta köntistä lihaa. En siis osaisi käsitellä mitään muuta kuin kaupan valmiita suikaleita.

Vierailija
37/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi tekemään. Tosin olisin ystävällisesti kertonut anopille miksi, enkä kirjoittelisi tänne. Omalla kohdalla olisi juuri se haju ja lihan koskettelu. Sekä ajatus kuolleen eläimen paloittelusta olisi minulle liikaa. Hyi.

Vierailija
38/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä ei talkoisiin pyydetä poikaa perheineen. Kaikilla on mukavampaa, kun ei ole närppijä marmattamassa, mitä suostuu tekemään ja mitä ei.

Mahtaa olla iso menetys 😂

Vierailija
39/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässäkin oikeasti ole kysymys siitä että patalaiska miniä ei oikeasti halua tehdä mitään vähänkään raskaampaa esim kuumassa keittiössä, vaan mielummin bongaa sen ala-asteikäisille tarkoitetun kattamisen tms kevyen pikkujutun, ja anoppi vain kokkaa. Kun eihän siellä keittiössä voi olla kun siellä on lihaa. Eikä soppaa sekoittaa, kun lihaa. Ja kaikkialla haiseekin liha. Joten parasta vain mennä pihalle ottamaan arskaa, eikös niin? Toivottavasti jättävät ruoattakin kelvottoman miniän.

Vierailija
40/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vasta alaluokilla elämänkoulussa, kun pitää tulla tänne inisemään. Kunhan sullakin ikää ja kokemusta karttuu, niin ehkä opit tajuamaan, että täällä elämässä joutuu useinkin tekemään jotain sellaista, mikä on vastoin omia arvoja ja asenteita. Ei se liha sinua syö, jos et sinä sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi