Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein laittaa kasvissyöjä tekemään liharuokaa?

Vierailija
17.08.2017 |

Appivanhempien luona talkoot, joissa miehenikin on mukana, ja lupasin auttaa anoppia ruuanlaitossa. Kaikista mahdollisista töistä anoppi päätti nakittaa minulle lihan pilkkomisen ja lihasopan keittämisen. Huh. Ensinnäkin lihan käsittely ja haju yököttää, toiseksi en todellakaan osaa tehdä lihasoppaa. Olisin voinut kattaa pöytää, kantaa tavaroita, pilkkoa vaikka perunat ja kasvikset soppaan, leipoakin jotain kahville, mutta ei. Onkohan tämä joku arvovaltakysymys? No, herrasväki saa sitten kasvissoppaa, jos anoppi ei hoitele lihoja, koska minä en niihin koske.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhyy ja kyynel.

Vierailija
2/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi huoh. Suosittelen kasvamaan aikuiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa osaisit puhua tai anoppi ymmärtäisi viittomakieltä...Tsemppiä kuitenkin vaikeaan elämäntilanteeseen, hienoa ettei ole erakoitunut neljän seinän sisälle :)

Vierailija
4/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tekisi liharuokia. Olen ollut kasvissyöjä about 15 vuotta. Jos olisin vaikka ravintolakokki, toki tajuaisin joutuvani tekemään liharuokiakin jne työni vuoksi. Tuossa mainitsemassasi tilanteessa kieltäytyisin kohteliaasti ja sanoisin, että autan mielelläni mutta jonkun muun homman muodossa. Jos tämä ei anopille sopisi, jättäisin keikan kokonaan väliin.

Ja olen aikuinen, 40-vuotias. 

Vierailija
5/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään laittaa miniääni tekemään jotain minun päättämääni, vaan jos apua tarjotaan, sanoisin useita erilaisia vaihtoehtoja, miten hän voisi auttaa ja hän saisi valita niistä ihan vapaasti. Kuulostaa minun korvaani ihan kammottavan tylyltä laittaa kasvissyöjä kokkaamaan lihasoppaa!

T. anoppi

Vierailija
6/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä ei ole reilua.

Ruoanlaitossa voi toki auttaa, mutta jos on vege, niin ei kai sitä lihaa tarvitse joutua tekemään. Onhan se tosiaan vaikeaa muutenkin, kun ei sitten tiedä miten pitäisi maustaa/valmistaa yms.

(Itse syön kyllä lihaa, mutta en olettaisi, että kasvissyöjä tekisi mulle liharuokaa..)

Vierailija
7/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille anopilles että et osaa tehdä lihasoppaa. Ei kai siinä kasvissyönnillä ole mitään väliä jos et caan osaa. Parempi että sen ruuan tekee joku joka osaa.

Vierailija
8/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tekisi liharuokia. Olen ollut kasvissyöjä about 15 vuotta. Jos olisin vaikka ravintolakokki, toki tajuaisin joutuvani tekemään liharuokiakin jne työni vuoksi. Tuossa mainitsemassasi tilanteessa kieltäytyisin kohteliaasti ja sanoisin, että autan mielelläni mutta jonkun muun homman muodossa. Jos tämä ei anopille sopisi, jättäisin keikan kokonaan väliin.

Ja olen aikuinen, 40-vuotias. 

No nimenomaan. Koska olet aikuinen ihminen, osaat avata suusi ja keskustella asiasta. Teiniprinsessat polkee jalkaa ja kiukkuaa kun koko maailma ei ole älynnyt ottaa huomioon juuri heidän erityislaatuisuuttaan.

Vierailija
9/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet huono miniä.

Ihmisenä epäonnistunut.

Vierailija
10/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti ei kaikille ole tiukka ideologinen kysymys tai eläinten oikeuksiin liittyvä kysymys ollenkaan, mutta ehkä se on sinulle. Lihan pilkkominen tai esimerkiksi riistaeläinten suolestaminen ja nylkeminen  on hyvin harvoin kenestäkään - edes lihansyöjistä - kamalan mukavaa puuhaa. Kalojen käsittely se vasta inhaa onkin, kamala lemu ja lima.

Tokikin tässä tapauksessa anoppi olisi voinut antaa sinulle toisen tehtävän, kun ethän edes voi maistaa tekemääsi lihakeittoa. Ehkä voit vaihtaa jonkun kanssa tehtäviä ilman, että anoppi tietää.

Vierailija
11/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan viestistä tuli mieleen, että miltäköhän tuntuu eräästä tuntemastani keliakiaa sairastavasta naisesta, kun hän joutuu työssään tekemään ruokaa, jossa on gluteenia mutta ei voi itse syödä sitä mutta näkee, kun muut syövät sitä. Hänhän ei voi edes maistaa, että onko ruoka hyvää tai sopivan mausteista. Hänellä tosin on ollut sairautensa pitkään, että kai hän on tottunut siihen, että ei voi aina syödä samaa ruokaa kuin muut.

Toki tiedän, että keliakia on sairaus, jota ihminen ei valitse itselleen, mutta kasvissyönti ei ole sairaus.

Vierailija
12/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on sama asia, kuin se, että meillä töissä vegaani kokki ei suostu pihvejä paistamaan, eikä nuijimaan...

Vierailija
13/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen miesystävälleni myös liharuokia, vaikka itse olen vegaani. Lihakeittoa en silti tekisi, ihan senkään takia, että lihan pilkkominen vaatii oman osaamisensa. Ymmärtääkseni se pitää osata leikata tiettyyn suuntaan.

Eiköhän tuo asiallisella keskustelulla hoidu.

Vierailija
14/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen miesystävälleni myös liharuokia, vaikka itse olen vegaani. Lihakeittoa en silti tekisi, ihan senkään takia, että lihan pilkkominen vaatii oman osaamisensa.

Olet varmaan joskus ollut lihansyöjä. Eikö niiltä ajoilta jäänyt mieleen yhtään mitään lihan käsittelystä?

Vierailija
15/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kasvissyöjänä lihasopasta haluaisi olla vastuussa ihan siitä syystä, etten osaa valmistaa mitään lihasta. Vihanneksia voisin pilkkoa ja soppaa hämmennellä, mutta päävastuu makuasioista ja lihan mureusasteesta saisi jäädä jollekin toiselle. Sano anopille, että auttaisit mielelläsi jossain muussa.

Vierailija
16/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on sama asia, kuin se, että meillä töissä vegaani kokki ei suostu pihvejä paistamaan, eikä nuijimaan...

No ei todellakaan ole sama asia. Työpaikan vastaanottaessaan ihminen sitoutuu työtehtäviin, kokilla liharuokapaikassa niitä ovat taatusti myös lihan käsittely ja valmistus. Jokainen kasvissyöjä-kokkikin varmasti tajuaa sen.

Joku sukulais- tai naapuriapu ei ole työtä vaan täysin vapaaehtoista. En mä lähtisi naapurin turkistarhaajaakaan vapaa-ajallani jeesaamaan. 

Vierailija
17/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on tosi paljon asioita, joita joutuu aikuisena joskus tekemään - vaikka ne hommat olisivat miten paljon tahansa oman vakaumuksen vastaisia. Esimerkkejä on paljon, esim. hoitohenkilökunta vs. abortti, jne. Usein näkee myös, kuinka pikkuvauvan isä kieltäytyy vaihtamasta ulostevaippaa - tai joku voi kieltäytyä vaihtamasta liikuntakyvyttömän vanhuksen vaippoja, yms.

Toki anoppi on toiminut vähän tökerösti, mutta sinuna tekisin työtä käskettyä: kertakäyttöhanskat käteen, mahdollisesti nenäsuojus - ja pilkot lihat keittoon.

Reaktiosi on keskenkasvuinen. Ehdottomuus aiheuttaa tuhoa - se ei ole rakentavaa.

Vierailija
18/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä vegaaneja ja kasvissyöjiä, jotka eivät muka osaa laittaa mitään liharuokaa. Yleensä kasvissyöntiä ja vegaaniutta on takana vain muutamia vuosia.

Vierailija
19/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-( kirjoitti:

Aloittajan viestistä tuli mieleen, että miltäköhän tuntuu eräästä tuntemastani keliakiaa sairastavasta naisesta, kun hän joutuu työssään tekemään ruokaa, jossa on gluteenia mutta ei voi itse syödä sitä mutta näkee, kun muut syövät sitä. Hänhän ei voi edes maistaa, että onko ruoka hyvää tai sopivan mausteista. Hänellä tosin on ollut sairautensa pitkään, että kai hän on tottunut siihen, että ei voi aina syödä samaa ruokaa kuin muut.

Toki tiedän, että keliakia on sairaus, jota ihminen ei valitse itselleen, mutta kasvissyönti ei ole sairaus.

Nyt menit metsään...

Tavalliset viljat - gluteenittomat viljat

Liha - kasvikset ja muu kuin eläinperäinen ruoka

Kun näitä vertaa, niin ero on kuitenkin aika iso.

Vierailija
20/44 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on tosi paljon asioita, joita joutuu aikuisena joskus tekemään - vaikka ne hommat olisivat miten paljon tahansa oman vakaumuksen vastaisia. Esimerkkejä on paljon, esim. hoitohenkilökunta vs. abortti, jne.

No nyt lähtee esimerkit liian kaukaa alkuperäisestä tilanteesta. Ei sukulaisten välisissä vapaamuotoisissa talkoissa kasvissyöjän tarvitse joutua lihakeiton tekijäksi. Itse sanoisin anopille ystävällisesti, että " kun mä olen kasvissyöjä, niin tekisin mielummin jonkun muun homman kuin tuon lihakeiton."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi