Ison lapsen potalle opettamiseen väsyneille
Tämä olkoon vaikka rohkaisuna että näinkin voi käydä. Meillä on juuri kolme vuotta täyttänyt poika ja on joka asiassa vähän hitaammin kehittynyt. Siispä myös pottailussa... Aloitin tosi aikaisin pottailun hänen kanssaan, isosiskonsa oli kaksivuotiaana täysin kuiva sekä yöllä että päivällä ja ajattelin tämän menevän samalla kaavalla. Olisi tietysti pitänyt tietää pojan luonteesta ettei ihan niin helppoa tule olemaan. Alkuun oli ongelmia saada istumaan pari sekuntia potan päällä. Joskus kaksivuotiaana alkoi siinä temppujen jälkeen jonkun verran istua mutta oli ihan sattumanvaraista tuliko pottaan jotain vai ei. 2,5 vuotiaana jätin jääräpäisesti sisällä päivävaipan pois. Aivan tuurista kiinni tuliko mitään vai ei ja ei kerta kaikkiaan ollut valmis oppimaan. Saattoi tehdä potalle pikkuisen ja vartin päästä uudet housuun. Hermoja raastavaa touhua. Olin kuitenkin sitä mieltä että tuon ikäisen on opeteltava kuivaksi. Housuja meni hyvänä päivänä yhdet pyykkiin tai pysyi jopa kuivana mutta se vaati potalle vientiä vähän väliä. Ei kauhean fiksua minulta. No seuraava päivä saattoi mennä niin että kastui 8 housut. Ja kertaakaan ei poika sanonut että pissattaa. Kävin tässä toista kuukautta sitten ystäväni luona joka sanoi että heidän 3v vanha poikansa oppi ihan yht äkkiä kuivaksi ennen 3v synttäreitä. Myös yövaipan sai jättää pois. Ajattelin että just joo, varmaan meilläkin. Pojan synttäreihin oli aikaa vajaa kuukausi. Tästä viikon päästä poika alkoi yht äkkiä mennä itse vessaan, laski housut alas ja pissasi hienosti pottaan. Teidän pitäis tuntea meidän poika niin tietäisitte miten outoa se oli mun mielestä. Ei mitään viitteitä siitä että se homma alkaisi sujua ikinä! Nyt on kuukausi mennyt ja ulkoilemme ilman vaippaa pieniä aikoja ja sisällä ei vahinkoja satu (ulkona kyllä joskus)juurikaan. Myös kakka tulee 90% pottaan. Yövaippaa en ole uskaltanut vielä jättää pois mutta luulen ettei siihenkään mene kovin kauan. On usein kuiva aamulla jos vain saisin hänet tarpeeksi nopeasti potalle. Ja ulkoilusta vielä sen verran että jos pojalle laittaa vaipan ulos niin se on tosi märkä sisälle tullessa mutta kun sitä ei ole niin pissaa ei tule. Että tämä rohkaisuna teille kaikille joilla näitä ongelmia on. Tiedän miten rasittavaa se on kun toisten 2v on kuivia ja omalle lähes 20 kiloiselle ährää vaippaa yleisellä paikalla.
Kommentit (4)
Meidan 2.5v poika oli jo periaatteessa melkein " sisasiisti" kotona, sanoi kun pissatti ja meni vessaan asti itse. Mutta pari viikkoa sitten tuli takapakkia, poika oli kovassa vatsataudissa viikon verran ja sen jalkeen on taantunut sille tasolle etta ilmoittaa " pissa tulee" juuri silla hetkella kun se todellakin tulee. Potalle ei suostuisi enaa millaan, sanoo ettei pissata ja pissaa minuutin paasta lattialle. Housuja pyykataan taas useammat paivassa. Mutta kai tama tasta ohi menee *huoh*
Tosi rasittavaa, kun olin jo ihan varma etta ollaan voiton puolella, ja sitten jouduttiin tuon taudin takia taas lahestulkoon lahtöruutuun :/
Ihanaa lukea toi juttu, sillä tässä todella kaipaa rohkaisua ja kannustusta.... Meidän 2½ ei suostu lainkaa potalle, pöntölle, mihinkään. Tietää kylä milloin pissa /kakka tulee ja osaa pidättääkin, sillä jos on ilman vaippaa, niin tekee asiansa vasta vaippa päällä. Tosin, jollei vaippaa laiteta niin lorottelee tyytyväisenä lattille yleens matolle... En oo ikinä pakottanut ( ei oo ikinä tykänny potasta kun taas pikkuveli 1v1kk lorottelle usein tyytyväisenä potaan!) Elän siis toivossa, että jonain päivänä tuo ihme sitten tapahtuu ja hänkin pääsee vaipoistaan.......
Meillä tuo kuivaksiopettelu meni myös juuri samoin kuin teilläkin ja vielä molempien poikien kanssa. Tosin juuri kolme täyttänyt poika päätti ryhtyä myös samalla yö kuivaksi. Kun taas 5-v käyttää yhä yöllä vaippoja, eikä lääkärin mielestä ole yhtään outoa.
Kiitos!
Samaa meilläkin on aiemmin tapahtunut, mutta nyt on tämän nykyisen uhmaikäisen kanssa uusi neuvolantäti, joka on saanut aikaan ahdistusta tässä äitishenkilössä. Kaikenlaiset rohkaisevat sanat tekevät hyvää, kun neuvolassa taas lähes annetaan ymmärtää ettei tosta mitään ihmistä tule!