Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako sektioäiti aina oman huoneen tai perhehuoneen?

Vierailija
03.04.2006 |

Minulle tulossa sektio. Pelkään pahinta että joutuisin isoon huoneeseen jakamaan sen itkevien lasten ja äitien kanssa.

Ensimmäinen lapsikin syntyi sektiolla ja saimme perhehuoneen. Mies hoiti koko ajan lasta kaverina, pari päiväähän menee aika vaikeasti kun ei itse oikein saa eikä voi nostaa vauvaa. Tämä helpotti hoitajienkin työtä, kun en ikinä soittanut kelloa, mies tyhjensi jopa katetripissat...

Mutta miten on, saanko oman huoneen ja onko tässä kaupunkikohtaisia eroja, asumme Oulussa. Tiedätkö ketään, joka olisi joutunut olemaan koko sairaalassaoloaikansa jaetussa huoneessa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektioäidin kanssa.

Vierailija
2/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän hemmoteltu prinsessa sä luulet olevas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan mukavaa, että oli muutakin elämää ympärillä kuin omat kivut... Vauvaa hoitivat hoitajat sen mukaan, kuinka toivuin. Positiivinen kokemus jäi tästä synnytysreissusta.

Vierailija
4/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi viimeisen sektion jälkeen kävi tuuri, kun sain olla yksin huoneessa. Vasta lähtöpäivänä tuli vieruskaveri. Kun eka sektio tehtiin, meitä oli 4 sektioäitiä samassa huoneessa.

Vierailija
5/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät ole sellaista erikseen pyytäneet, eivät saa vaikka sattuisi olemaan vapaanakin.

Vierailija
6/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sektio tehty ja vauva teholla. Siltikin oli neljän hengen huoneessa ja heräilin pitkin yötä toisten lapsien itkuun. Eikä oma lapseni ollut edes samassa sairaalassa. Onneksi olin niin väsynyt, että nukuin päivälläkin, enkä osannut surra lapsen puolesta.

Vierailija
7/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tosin oli sektio ja kaksoset. Vasta viimeisenä yönä tuli toinen henkilö huoneeseen. Ja samaan aikaan oli osastolla neljän hengen huoneet täynnä.

Vierailija
8/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään mies pissoja kuskaa!! :D Se on hoitajien työ, siitä niille maksetaan..

Vierailija
9/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että haluaa perhehuoneen tarkoittaa todella että mies on siellä auttamassa vauvan ja äidin hoidossa ja hoitajat hoitavat muita. Tämän vuoksi esim minun mies ei halunnut meidän esittävän toivetta perhehuoneesta.

Vierailija
10/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 äitiä ja vauvaa. Kaksi sektiolla syntynyttä

Vierailija
11/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos niitäkin seurataan leikkauksen jälkeen

Vierailija
12/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin kahden hengen huoneessa toisen sektioäidin kanssa, en siis perhehuoneessa, ja silti mieheni oli todella paljon auttamassa minua. Miten se perhehuone siihen kuuluu että vain siellä mies auttaa vauvanhoidossa?

Vierailija
13/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tökeröä käytöstä sairaalalta. Mulle tehtiin myös sektio ja vauva joutui teholle. Henkilökunta oli tosi huomaavaista ja empaattista, ja saimme perhehuoneen. Minä en olisi kestänyt olla muiden äitien ja vauvojen keskellä yhteishuoneessa, niin sekaisin ja surullinen olin.

Näin Kätilöopistolla.

Vierailija:

Itselläni oli sektio tehty ja vauva teholla. Siltikin oli neljän hengen huoneessa ja heräilin pitkin yötä toisten lapsien itkuun. Eikä oma lapseni ollut edes samassa sairaalassa. Onneksi olin niin väsynyt, että nukuin päivälläkin, enkä osannut surra lapsen puolesta.

Vierailija
14/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki muissakin huoneissa saa isä olla auttamassa, mutta siis perhehuoneestahan peritään kahden aikuisen hinta ja se tarkoittaa, että myös miehelle kuuluu ruuat osastolla. Perhehuone on sitä varten, että mies voi olla sairaalassa koko ajan, myös yöt.

Vierailija
15/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mullakin mies ollu apuna sairaalassa, vaihtanu vaippaa vauvalle, ojentanu lasin pöydältä tai kylvettäny vauvan.

Mutta kaikki enempi menee hoitajille!

Oon talateitse synnyttäny Tampereella ja kaikki ollaan samoissa huoneissa, jos tulee sektiosynnyttäny huoneeseen niin kipupumppu ottaa häiriötä kännykästä ja huoneessa ei saa käyttää kännykkää.

Käsittääkseni Tamperelaiset ei saa perhehuonetta vaan kauempaa tulevat ehkä..

Mutta toisaan, hoitajien työ on hoitaa. Mies ja sinä vaan keskitytte vauvaan ja siihen että sinä voit hyvin. Ei kenenkään mies tartte toimia hoitajana!

14

Vierailija
16/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen oli hätäsektio, jonka jälkeen osastolla olin kahdenhengen huoneessa. Katetrointi otettiin heti pois, eli kävin jo yöllä pytyllä. Pääosin hoidin vauvan itse, joskin " prinsessaa" olisivat hoitajat pitäneet mukanaan non-stop.

Toinen sektio oli kiireellinen, mitään komplikaatioita ei tullut, muutoinkin meni edellisen kaavan mukaan. Paitsi sain yksityishuoneen pyytämättä!

Vierailija
17/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja numero 14: älä sinä höpötä kun et kaikkien Suomen sairaalojen käytäntöjä tunne. OYSissa 2.5 vuotta sitten tehtiin sektio ja mieheni todellakin auttoi aktiivisesti. Sai ohjeet hoitajalta. Halusimme selvitä omin voimin sen verran kuin mahdollista. Olikin mukavaa, että hoitajat antoivat oman rauhan ja selvästi he itse pitivät siitä, kun mieheni aktiivisesti hoiti vauvaa ja minua:-)

Aluksi pääsin YKSITYISHUONEESEEN, hoitaja sanoi että pyrkivät AINA laittamaan sektioäidin omaan huoneeseen, jos niitä on vapaana. VARATA ei voi. Sama koskee perhehuonetta.

Eli olin aluksi yksityishuoneessa, johon toivat miehelle jo sängynkin että saa jäädä yöksi auttamaan. Sitten yllättäen vapautui perhehuone. Olimme siellä koko ajan. Katsoimme kannettavasta tietokoneesta filmejä, luimme kirjoja ja tietysti hoidimme vauvaa ympäri vuorokauden, ei tarvinnut viedä kansliaan itkemään, kuten monet joutuivat tekemään kun olivat monen hengen huoneissa.

Mutta PERHEHUONEEN SAA MYÖS ALATIEÄIDIT, tämä huomiona teille joita sektioni ärsyttää- suosittelenkin perhehuoneen käyttöä jos mies haluaa saada heti alusta tiiviin suhteen lapseensa ja tasavertaisen aseman äitiin nähden.

Ja sitten kysymykseeni eli vaikuttaa että eteläisemmässä Suomessa käytäntö on harvinaisempi. OYS olikin erittäin hyvä synnytyssairaala ja täydet pisteet hoitohenkilökunnalle. Aika siellä jäi erittäin positiivisena mieleen ja nyt jännitän, saammeko oman huoneen. Aion yrittää vaikuttaa etukäteen mm. sillä perustelulla, että mies tekee yhden hoitajan työstä osansa aika isolla prosentilla, näin totesi eräs hoitajista meille jo ensimmäisen kanssa siellä ollessamme että isän mukanaolo on etu.

AP

Vierailija
18/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos pääsee uusitulle osastolle 2A, niin siellä on kahden hengen huoneet. Ei ollut viime heinäkuussa juhlavat olot kolmen hengen huoneessa kovilla helteillä, huone oli vielä käytävän päässä, jossa ilma vaihtui erittäin huonosti! Itse sain olla reunapaikalla, mutta keskisängyn sektioäidillä oli vaikeaa - jos vauvan kaukalo on sängyn vieressä, et itse pääse sänkyyn, ja kun on jo sängyssä, ei sitä vauvakaukaloa pysty haavan kanssa kurottelemaan ja vetämään lähemmäksi sängyn päädystä. Ruoatkin piti itse hakea, ja silloinkin sen kaukalon kanssa oli ongelmia.

Olisi ahtavaa jos isä voisi olla sektion jälkeen yönkin sairaalassa ja nostelemassa vauvaa rinnalle. Itse pidin vauvan yöt vierihoidossa, ja ensimmäisenä yönä oli ongelmia kun tippaletkukin oli vielä kiinni. Vauvalaan en tätä pikkukakkosta antanut, esikoiselle annettiin lisämaitoa vaikka olin pyytänyt että herättävät minut ja tuovat rinnalle. Isästä olisi ollut suuri apu, ja hän olisi helpottanut hoitajan työtä paljon.

Vierailija
19/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisella kerralla pyysimme perhehuoneen, joka maksaa extraa.

Näin Porvoossa.

Vierailija
20/24 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sektion jälkeen olisi ollut oma huone, jossa olisi saanut levätä rauhassa. Naapureiden vanhemmat pennut juoksenteli pitkin huonetta, miehet roikkui iltayhteentoista asti siellä, jnejnejne. Toivottavasti joku tajuaa avata piakkoin Suomeenkin yksityisen synnytyssairaalaan Jenkkien tapaan, tyyliin sinne ne joilla on varaa. Mulla kesti pari kuukautta päästä yli niistä sairaalassa saaduista univeloista, kun ei omaa rauhaa edes yöllä...ei ainakaan toipumista nopeuttanut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä