G: töitä/ammatteja, joiden tekijät on sitä mieltä että ilman heitä koko maa kaatuu. Esim. Luotsi
Jokainen tekee tietysti tärkeää työtä. Toisten työ on erittäin tärkeää jostain ihan ilmeisestä syystä, esim. armeijan kenraali tai lennoston koneen kippari. Toisten työ on tärkeää sen takia että se vaan pitää tehdä, esim, siivooja.
Toiset on sitte itse sitä mieltä, että mehän tehdään semmoista hommaa että ilman mun panostani tämä maa kaatuu justiinsa.
Mulle on suoraan sanonut kaksi ammattilaista näin. Ekana tulee mieleen suomen valtion luotsi, joka totesi että "Ilman meitä teillä (suomalaisilla) ei olisi appelsiinejä syötävänä talvisin". Ooke. Näin voi sitten olla. En tiedä hedelmälaivojen reiteistä ja kuljetuksista höykäsen pöläystä , joten varmaan kovana jäätalvena sitten jo jäänmurtajien koneenrasvaajatkin turvaa mun appelsiinit ja banaanit....
Toinen, ihan samoilla arguenteilla oli rekkakuski, joka oli sitä mieltä että "me pidetään tämän maan pyörät pyörimässä" Eli talous toimii heidän ansiostaan. Voi olla jonnin verran niinkin. Tämä esimerkin kuski tosin ajoi jostain etelä-espanjasta mandariineja noin 3 päivässä euroopan läpi, joten oli siinä kyllä istumista.
Tottahan on, että joku tekoniveliin erikoistunut kirurgi pelastaa monen työuran ja elämänlaadun pidemmälle.
Mutta jotkut tahtoo olla niin omaan erinomaisuuteensa tyytyväisiä, että suhteellisuuden taju puuttuu kokonaan.
Klassikko on tämä siivooja, jonka mukaan koko maa hukkuisi paskaan, jos heitä ei olisi.
Kommentit (14)
Minut voidaan korvata milloin vain, esimiehen sanoin; Turun torilta löytyvillä sijaisilla , jotka tulee heti ja rieumusta kiljuen töihini. Että tästä voidaan päätellä ettei minun duunini kuulu otsikon alle ollenkaan. Joo kiitos ja anteeksi.
Ja ilman kirjanpitäjiä menisi kilpailukyky teollisuudesta koska auttamattoman vanhaa kalustoa parissa kymmenessä vuodessa (kts britti imperiumia 1870-1940 kun eivät tunteneet poistoja ;) )
Eksäni oli opettaja. Sillä sitten perusteltiin se, että kaikki muu jäi minulle, koska työ oli niin arvokasta ja kuluttavaa ja minä vain istuin toimistossa papereita pyörittelemässä ja lepäämässä.
Ahtaajat. Heidän oma mielipiteensä, ei muiden.
No tuo rekkakuski on kyllä ihan oikeassa. Muutakin kuljetetaan rekoilla kuin mandariineja. Jäisi toimittamatta ihan kaikki ruuasta polttoaineisiin.
Täysin aliarvostettu ammatti.
Sähköalan ja tekniikan ihmiset. Jos sähköverkko kaatuu, se on parissa päivässä katastrofi. En ole sillä alalla, mutta tämä on totta.
Siivooja oli myös oikeassa. Hämmentävää, ettei vieläkään ymmärretä miten suuri merkitys puhtaudella on kansantaloudellisesti.
Liekö sitten itsestäänselvyys, ja tulos on siksi näkymätön.
(Vain tekemätön siivous huomataan.)
Se on joku vuosi sitten laskettu ja uutisoitiin miten siivoojalle maksettu palkka on yhteiskunnassa yksi kannattavimpia sijoituksia koska hyvä siivoojaa tuottaa säästöjä yhteiskunnallisesti jotain parikymmenkertaisen määrän koitumattomina terveyskuluina.
Vastaavaan tuottavuuteen vs. palkka ei yllä esim. esimiestason kovapalkkaiset työntekijät.
Ammattisiivoaminen on fyysisesti raskasta ja henkisesti puuduttavaa hommaa, sekä vaatii asiantuntemusta. Sen työpanoksen vähättely kertoo tietämättömyydestä.
Suomen kasarmikeikareista ( eli yhteiskunnan pohjasakasta ) eli upseereista puolet saa kenkää kun Suomi liittyy NATOon.
Ja kukaan ei edes huomaa, että nämä teekentelijät ovat siirtyneet kasarmien ulkopuolelle "työhön, jolla on tarkoitus".
Toki upseeriloiset itse tietävät, että ovat ihan korvaamattomia koskapa heille on niin kenraali isällisesti sanonut.
Suomessa ainakin veturinkuljettajat. Työhän on lisäksi sellaista, ettei sinne kuka hyvänsä pääse, jo koulutukseen mennessä on tiukat testit ja terveydentilavaatimukset. Terveydentilasta on myös työssä ollessa pidettävä huoli ja JT-säännöt yms osattava, eli sitäkin testataan läpi työuran. Nämäpä sitten mahdollistavat kaiken maailman palkanlisäpyyntöjen läpimenon, sellaistenkin mitä muut saman yrityksen työntekijät eivät varmaan iän kuuna päivänä tule saamaan.
Konduktöörit, ilman heitäi saisi lippuja jos tulee liputtomalta asemalta. Eiku hetkinen, ei saa sittenkään laillisesti lippua :D
Tuttava on lvi-asentaja. Lämpö-ilma-vesi. Töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä. Jos näiden koulutus lopetettaisiin niin muutamassa vuodessa oltais "i pissen", suomeksi kusessa.
Mäkin tunnen yhden opettajan jonka mielestä Kasvatus ja Opettaminen ovat aivan maailman tähdellisimmät hommat. Mitään muuta ei sitte tarvikkaan tehdä eikö muusta puhua kuin tuosta KasvatusVastuusta!?
En edes tiedä tai ymmärrä mitä luotsi täsmälleen tekee. Laivoilla ja merellä ne on mutta muuten en kyllä tiedä .
Osaisko joku selittää toimenkuvaa?
Se on sitä oman arvon tuntoa työn kautta. Tuntee tekevänsä jotain millä on merkitystä. Se on hyväksi ihmiselle. Oma työni on aika joutavaa paskaa. Ihan mukavaa, palkka ok ja hyvät työsuhde-edut, mutta tavallinen pulliainen ei huomaisi mitään jos meitä ei yhtäkkiä olisi (olettaen että lakisääteisiä vaatimuksia ei olisi näiltä osin).