Apua, katsoiko kummitus minua tänään?
Kävin viemässä kukkia isovanhempieni haudoille. Kävelin hautausmaalla ja siinä reunalla oli hauta, jota en ollut ennen huomannut. Siinä oli kasvoreliefi. Haudan kohdalla samalla kun kävelin, katsoin kasvoja nopeasti ja silmät osoittivat eteenpäin, eli minuun. Pidin sitä siinä vaiheessa ihan luonnollisena, tietenkin. Mutta, kun olin jo kävellyt vähän haudasta ohi ja päätin vielä vilkaista sitä, silmät olivat taas minuun päin! Apua! Olin siis jo ihan selvästi eri paikassa hautaan nähden kuin hetkeä aiemmin. Katse liikkui ilmeisesti minussa. Säikähdin ihan kauheasti enkä enää uskaltanut katsoa kasvoja. Miten tämä on mahdollista?
Kommentit (10)
Tehty optinen harha tahallaan siihen reliefiin?
Hyvä taiteilija saa kasvot kuvattua niin että katse seuraa, katsoi mistä suunnasta tahansa.
Vanha juttu. Mona Lisankin katse seuraa.
Ei katsonut. Tälle ilmiölle pn nimikin jota en nyt muista, mutta esim. Jotkut taulut ( muotokuvat) on maalattu siten ja sellaisesta perspektiivistä, että näyttää kuin katse seuraisi. Kodissamme oli lapsena tällainen muotokuva ja olihan se creepyä. Mutta ei siis yliluonnollista, älä huoli!
Olin tulossa vastaamaan tuota samaa kuin muutkin eli tällainen vaikutelma voidaan tehdä tauluihin ja reliefeihin. Ei hätää siis, ei ollut kummitus :)
Kyllä kummittelu on tähän varmin selitys.
Ehdottomasti oli kummitus. Ole tarkkana nyt, sut on pantu merkille.
Hautausmaalla tunnetusti on kummituksia.
Kamalaa!