Voiko kysymällä valehdella?
Eli voiko kysymys olla valhe(ellinen)?
Jos voi, niin miten?
Esimerkkejä?
Kommentit (6)
Voi. Kysymys voi sisältää valheellisen oletuksen. Esim. joku autoton voisi kysyä "Mitä mieltä olet siitä, että minulla on Volvo?".
Myös muulla tavoin on mahdollista harhaanjohtaa kysmykseen piilotetulla totuutta vääristävällä oletuksella.
"Eikö ollutkin hyvä elokuva?" Jos ei itse ole sitä mieltä, että elokuva oli hyvä, vaan sanoo tuon esim. mielistelytarkoituksessa, jos tietää, että toinen pitää sen tyyppisistä elokuvista.
Joku kysyy, " sinäkö se olit, joka varasti keksipurkin?"
Valehtelija vastaa "Minäkö? Et kai luule että minä niin tekisin?"
Tai jos varas itse kysyy "Kuka varasti keksit?" Vaikka itse tietää syyllisen
Ehkä sellainenkin kysymys on "valhetta", johon tietää vastauksen mutta esittää kuin ei tietäisi.
Vaikka joku: "Tiedätkö kuka söi keksini?" vaikka näki että se jolta kysyy, otti keksit. Tosin tässä on kai hyvä tarkoitus, kun voi antaa toiselle mahdollisuuden tunnustaa.
Tai: "Anteeks, mutta paljonko kello on?" vaikka oikeasti tietää (tai voisi helposti katsoa puhelimestaan) mutta haluaa saada tekosyyn aloittaa keskusteluyhteys. Valhe on siis siinä, että tarvitsee muka tämän toisen apua kellonajan selvittämisessä.
ap.
Omasta mielestä esim. se että pyytää jotain mitä ei oikeasti halua, koska siinä esittää vasten totuutta haluavansa jotain. Esim.
"Tulisitko mukaamme kaupungille?"
Etenkin jos kysyjä tietää ja toivoo, että vastaus on kielteinen.