Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin todella raskaassa seurassa tänään. Puhuivat käyttäen sivistyssanoja ihan joka lauseessa :D

Vierailija
15.08.2017 |

Kyllä minäkin seuraan politiikkaa ja mulla on ja monesta muusta asiasta vahvat mielipiteet, mutta mitenpä tuot ne julki ihmisille jotka esittää kysymyksiä sellaisilla sanoilla joita et ymmärrä.

En tiedä.. tuli jotenkin huvittunut mutta myös kurja olo..

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään yleissivistykseen kuuluu myös sivistyssanojen ymmärtäminen. On kuitenkin huvittavaa, kun joku käyttää niitä, vaikka löytyy hyvä suomenkielinen vastine.

Vierailija
2/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko alkoi käyttää sivistyssanoja kun alkoi seurustella yliopistossa olevan pojan kanssa. Ikinä ennen ei käyttänyt, mutta nykyisin viljelee niitä jatkuvasti ja katsoo halventavasti tai naureskelee poikaystävänsä kanssa jos vaikka isämme ei tiedä mitä se sana tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pieneksi harmikseni huomannut, että seura tekee toisinaan -liian usen- kaltaisekseen. Sitä huomaamattaan käyttää ja omaksuu samoja sanoja ja käsitteitä kuin, mitä ympärillä olevien ihmisten olettaa osaavan ja tietävän niiden merkityksen huomaamatta, että aina välillä joukossa on myös heitä, jotka eivät kaikkia tajua. - Voi tosin olla, että minkin olen yksi joka luulee enempi tajuavansa kuin, mitä todellisuudessa tajuankaan, mutta en kehtaa (uskalla?) pytää, että voisiko sanoja selittää, että mitä hän tarkoitti tuolla tai tuolla ilmaisulla, kun en ole ihan varma, että mitä hän mahtoi tarkoittaa..  

Vierailija
4/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko mitä sanoja ne käytti?

Haluaisin opetella kyseiset sanat.

Vierailija
5/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä sanoja?

Vierailija
6/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyssanoja kuuluu käyttää, se kuuluu elämään. Jo lapset käyttävät sivistyssanoja, jos ovat niihin tottuneet. On outoa sanoa sellaista huvittavaksi. Se kertoo vain sanojasta.

Vierailija
7/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sanoja?

Esim. latentisti divergoiva onomatopoeettisuus

Vierailija
8/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli ystävä, joka käytti sivistyssanoja. Hieman huvittavaa oli, että hän puhui konduktööristä kun tarkoitti kondiittoria.

Näinhän se useimmiten on, ne ovat tehostesanoja, joita käyttäjä ei välttämättä itse ymmärrä. Todellista sivistystä on puhua sellaista ymmärrettävää kieltä, mitä mut paikalla olevat ihmiset ymmärtävät. Ja puhujan on pystyttävä aistimaan ympäristön ymmärrystaso. Jos tähän ei pysty, on idiootti (idiootti tässä = ymmärtämätön, vähälahjainen).

Vierailija
9/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkosuomi kirjoitti:

Hyvään yleissivistykseen kuuluu myös sivistyssanojen ymmärtäminen. On kuitenkin huvittavaa, kun joku käyttää niitä, vaikka löytyy hyvä suomenkielinen vastine.

Olen varmaan tuollainen huvittava ja ärsyttäväkin, kun usein tulee ns. sivistysanan sen suomenkielisen vastineen sijasta. 

Viljelen kaikenlaista: realisoida, kritisoida, spekuloida jne.

Olenkin saanut vihjalevia katseita. Mutta pitää ymmärtää, että jollekin se on oikea tapa puhua. 

En minä katso pahalla jos joku sanoo: Arvostelin tyyppiä, tajuten tosiasiat. Sitten epäilin...

Olen kiininttänyt tähän ominaisuuteen huomiota (olen kolmikielinen) ja yritän parantaa tapani :)

Vierailija
10/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intelligetsia on!

Vierailija
11/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattijargon alan ihmisten kesken on eri asia, mutta muuten on sivistymätöntä viljellä sivistyssanoja, mikäli äidinkielinen (jos siis käytössä) vastine löytyy.

Terveisin äikänmaikka

Vierailija
12/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee käytettyä englismiä, jos jotakin sanaa on tarvinnut esimerkiksi vain töissä eikä oikea suomenkielinen vastine tule siksi yhtä nopeasti mieleen. Tämähän on vain oma mielipiteeni, mutta pitäisin silti sivistyssanoina vain suomenkieleen jo yleistyneitä sanoja, ja muut englanninkieliset vastineet pysykööt englisminä. Suomessa pitäisi arvostaa enemmän suomea (enkä edes ole persu).

Vierailija
13/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko nuoria yliopisto-opiskelijoita? Kyllä ne iän myötä karisevat kyydistä.

Vierailija
14/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se suomenkielinen vastine ei tule mieleen tai sitä ei edes tiedä. Ehkä seurasi oli vain lukenut paljon saman aihepiirin kirjallisuutta ja uutisia, joita ei löydy suomeksi tai sitten tarkoittamasi sivistyssanat olivat tavallisempia kuin niiden suomennokset (kuten "boldata").

Vierailija
15/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään ole olemassa sivistyssanoja. Jokaisella on mahdollisuus selvittää sanojen merkitys hetkessä. Sanavarastoaan kannattaa aina laajentaa.

Vierailija
16/16 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyssanoissa ei ole mitään sen sivistyneempää, kuin missään muissa sanoissa. Haluaako joku riidellä siitä? Ei? Hyvä. Siitä päästäänkin siihen että jonkun "latentti" sanan tietäminen ei oo sen parempi ku "vannan" tietäminen.

Jos tosiaan väittää että sivistys on kiinni siitä mitä sanoja tietää, niin voi jeesus.

Joten väittelylle tässä ei oikein ole pohjaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme