Täysimetys ja alkaneet kuukautiset(?)
Onkohan täällä muita, joilla on pian jälkivuodon loputtua alkanut kuukautiset, vaikka täysimettäisi? Minulla loppui jälkivuoto noin pari viikkoa sitten ja noin viikko siitä alkoivat ilmeisesti kuukautiset tai ainakin sen tyyppinen vuoto ilman mitään hälyttäviä oireita (kipua tms.). Onko nyt odotettavissa, että kuukautiset alkoivat "pysyvästi" vai voisiko olla, että ihan joka kuukausi niitä ei vielä olisi?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Täysimetin ja menkat alkoivat heti jälkivuodon loputtua. Menkat tuli säännöllisesti joka helkkarin kuukausi, tosin imetys aiheutti sen, että kierto oli 35-37 päivää ja vuotoa oli runsaasti. Vuoden päästä tasaantui kierto normaaliin 28-29 päivään ja vuoto rauhottui. Näin minulla kolme kertaa. Imetin jokaista vuoden ikäiseksi asti.
Kiitos vastauksestasi! Kiva kuulla, vaikka ei kuulosta kivalta.. Ehdin tässä jo ilakoida, että eipä tarvitse imettäessä kuukautisista kärsiä. 🙄 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysimetin ja menkat alkoivat heti jälkivuodon loputtua. Menkat tuli säännöllisesti joka helkkarin kuukausi, tosin imetys aiheutti sen, että kierto oli 35-37 päivää ja vuotoa oli runsaasti. Vuoden päästä tasaantui kierto normaaliin 28-29 päivään ja vuoto rauhottui. Näin minulla kolme kertaa. Imetin jokaista vuoden ikäiseksi asti.
Kiitos vastauksestasi! Kiva kuulla, vaikka ei kuulosta kivalta.. Ehdin tässä jo ilakoida, että eipä tarvitse imettäessä kuukautisista kärsiä. 🙄 Ap
Minäkin ajattelin niin, mutta käytännössä sitten asia menikin toisin. Onnekkaat ovat ne, joilla menkat pysyy poissa.
Mulla kans menkat alko heti jälkivuodon jälkeen ja tuli ihan säännöllisesti, vaikka täysimetin. Se siitä uskomuksesta, että imetys ensimmäisinä kuukausina pitäisi menkat poissa ja toimisi ehkäisynä. (Jotkut todella uskoo niin.)
Jälkivuodon loputtua oli reilun viikon, melkein kahden, tauko ja sitten tuli vähän normaalia niukemmat menkat. Vauva on kohta 5kk ikäinen eikä toisia menkkoja ole vielä tullut.
Esikoisenkin syntymän jälkeen tuli yhdet niukat menkat alkuun ja seuraavat vasta kun yöimetys loppui (10kk iässä) ja sitä seuraavat todella olemattomat menkat kun imetys loppui kokonaan (13kk). Sitten alkoikin tämän toisen lapsen odotus :).
Mulla alkoi jälkivuodon jälkeen viikon päästä menkat. Sitten ne loppuivat n. 8 kuukaudeksi (en tarkkaan muista). Sama juttu toisessa raskaudessa.
Mulla ekan kanssa alko menkat n. 4kk synnytyksestä. Ja jatkuivat säännöllisinä. Olin myös pettynyt, koska toivoin menkkojen pysyvän poissa imetyksen ajan. Tokan ja kolmannen kohdalla ekat menkat tulivat myös n. 4kk synnytyksestä, mutta seuraavat tulivatkin sitten vasta kun vauva oli likempänä vuoden. Eli voi ne jäädä pois vaikka yhdet tuliskin.
Tuleeko sinulle esim. yöllä pitempi imetysväli? Se voi aiheuttaa kuukautisten aikaisen alkamisen. Kuukautisten aikana voi maidon tulo vähentyä tai maidon maku muuttua ja vauva voi tätä moittia. Olen itse tämän kokenut ja nykyisen tietämykseni mukaan olisin toiminut toisin eli yrittänyt vaan jatkaa täysimetystä. Neuvola käski antaa lisämaitoa painon hitaan nousemisen takia ja siihen imetyskin sitten kaatui parin kuukauden jälkeen
Yöimetyksellä on tässä tosiaan tärkeä rooli. Minulla tuli kuukautiset, kun vauvalla oli 3-4kk ikäisenä jakso, jolloin nukkui pitkiä, 9-11 tunnin öitä. En tyhmänä silloin tajunnut tuota, iloitsin vain pitkistä unistani. No sittenhän ne yöherätykset palasivat takaisin kuvioon, mutta kuukautiset jäivät riesaksi. Ai että otti päähän, kun monilla kuukautiset pysyivät imetyksen vuoksi poissa pari, kolmekin vuotta.
Mulla menkat pysyi poissa mut sit tajusin 6 kk vauvan syntymästä että oonkin paksuna kolmannella kuukaudella