Vauvalle oma passi vai merkintä vanhemman passiin?
Siis kumpi on parempi ratkaisu?
Misssä (Hgissä) kannattaisi käydä passivalokuvassa? Onko vauva siinä äidin sylissä?
Kommentit (7)
Otin juuri itselleni ja tyttärellemme uudet passit. Sanoivat, että kannaattaa ihmeessä merkata myös omaan passiin, koska vauva kasvaa ja ulkonäkö muuttuu (tämä ei maksa mitään). Ja oman passin vauva voi tosiaan tarvita, vaikka vanhempi matkustaisikin mukana. Riippuu maasta mihin menee.
Nyt saa vielä 10v passeja. Ens kesänä otetaan ne biotunnistepassit käyttöön, jolloin saa vain 5v passeja (tai lyhyemmäksi aikaa) ja hintakin kallistuu. Eli jo noidenkin takia kannattaa hankkia nyt lapselle oma passi :).
Meilla on lapsi mun kanssa samassa passissa, koska biotunnisteet tulee passeihin, aikataulua ei vaan ole lyoty lukkoon. Siirtymaaikaakaan ei tiedeta viela, mutta talla tavalla siis saastaa yhden passin hinnan nyt, kun ne kuitenkin pitaa sitten uusia kun uusi laki tulee.
Helsingissa vauvan passikuvia ottaa ainakin Forumissa olikohan Zoomi. Kun mannerheimintielta astut sisaan paaovesta niin heti kohta vasemmalla oleva liike. Siina vauvaa pidetaan omassa tuolissa istumassa ja saat valita useammasta vaihtoehdosta, minka muvan haluat.
Minulle kyllä sanottiin, ettei lapsia voi lisätä vanhaan passiin, vaan että silloin pitää koko passi uusia. Ja siis maksaa normaali passin hinta. Minulla oli esikoisen aikana passilla ikää vasta 1v, joten tuntui turhalta sitä rueta silloin uusimaan. Ja kun lapsiakin oli useampi suunnitteilla, niin hassu olisi jokaisen kohdalla oma passi uusia. No, nyt on lapsiluku täynnä, ja passikin vanhentuu parin vuoden päästä.
lähinnä siksi että olisi pitänyt sitten uusia omakin passi jos olisi halunnut vauvan siihen merkittäväksi. Samoin miehen passi olisi pitänyt uusia, jos vauva joskus matkustaisi vain hänen seurassaan.
Kävin passikuvassa Kampin kauppakeskuksessa (muistaakseni Kodakin liike, heti siinä pääsisäänkäynnin luona vasemmalla puolella). Hyvä kuva tuli heti ensimmäisellä yrittämällä. Vauva " istui" korkealla jakkaralla ja pidin häntä sivusta käsin niin, että itse en ollut olleenkaan kuvassa. Ymmärtääkseni passikuvassa ei saa näkyä muuta kuin itse henkilö.
Sanoivat poliislaitoksella (se siinä Johanneksen kirkon lähellä), että kannattaa tulla heti aamusta, koska iltapäivisin on yleensä tosi pitkät jonot odotella vauvan kanssa.
Joihinkin maihin sitä vaaditaan (esim USA, luulisin), ja muutenkin hyvä niin lapsi pääsee myöhemmin tarvittaessa matkustamaan esim isovanhempiensa kanssa. Ja hinta jokatapauksessa sama, kuin jos omaa passia pitäisi rueta uusimaan. Itse olen ottanut lapsilleni omat passit jokaiselle, lisäksi ovat isänsä passissa, kun hänellä sattui passin uusiminen olemaan. Lisään sitten omaan passiini myös, kun passi menee vanhaksi.