Jos 1v heittää tahallaan tavaroita maahan niin kannattaako ne vain jättää nostamatta
Tuttavan 1v heittelee kotona tahallaan kokoajan esim tuttipulloa lattialle ja rattaissa lentää maahan käsissäolevat tavarat. En muista että omat lapseni olisi tällaista tehneet, mutta mietin tulevaa jos näin käy niin kannattaisiko ne vähäpätöiset jutut vain jättää maahan eikä aina nostaa lapselle? Tuttunikin sitä pulloa nostelee lattialta yhden syömiskerran aikana ainakin 10 kertaa, toimisikohan tuossa tilantressa se, että lapsi ei siyten aivan heti saa sitä pulloa sieltä lattialta jos sen sinne nakkaa?
Omani on vielä pelkällä rintamaidolla ja ihan pikkuinen, mutta tuli mieleen kysyä tulevaisuutta ajatellen kun seurasin tuota 1v
Kommentit (16)
Nostan kahdesti ja varoitan ja kolmannella kerralla tavara nostetaan pois eikä anneta lapselle kun myöhemmin.
No ei se itsekään niitä sieltä nosta. Mä oon selvinnyt neljän kasvattamisesta vaikka en olekaan auktoriteettiani heille vilautellut jatkuvasti.
Koskas se sitten nostetaan? Sitten salaa? Ei ainakaan silloin kun lapsi pyytää!
Pystyy sitä asioista tekemään hankalia jos haluaa.
Se on sen leikki ja hakee rajojaan mitä saa ja ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se itsekään niitä sieltä nosta. Mä oon selvinnyt neljän kasvattamisesta vaikka en olekaan auktoriteettiani heille vilautellut jatkuvasti.
Koskas se sitten nostetaan? Sitten salaa? Ei ainakaan silloin kun lapsi pyytää!
Pystyy sitä asioista tekemään hankalia jos haluaa.
No mun mielestä se on aika hankalaa jos yhden ruokailun aikana saa olla sen 10 kertaa nostamassa tuttipulloa. Jos tuo ei ole mielestäsi hankalaa niin mikäs sitten? Se kun jätät jokusen kerran nostamatta ja lapsi ehkä oppii ettei kannata?
Sano 1-vuotiaalle että isä piiskaa kun tulee kotiin. Alkaa tuttipullo pysyä näpeissä.
Toinenvaihtoehto on lunappi valmiudessa lapsen otsalla ja jos putoaa niin nappi otsaan. Varsin virkistävä metodi ja lapsi oppii nopsaan syy ja seuraussuhteen.
jatkaisin omaa tekemistäsi jos tahallaan tiputtaa lattialle.
Minä nostan vaikka sata kertaa, lapsi nimittäin harjoittaa matemaattisia kykyjään pudottelemalla tavaroita. Hän katsoo missä kulmassa tavara pomppaa ja miten.
En rankaise tuosta, katson vain että ei pudottele mitään särkyvää.
Mulla on 1-vuotias ja on tosiaan jo useamman kuukauden heitellyt tavaroita lattialle. Sehän on hänelle vain leikki, jossa hän katsoo mitä tavaralle tapahtuu, kun sen heittää. Ruokailutilanteissa, jos hän heittää vaikka mukin niin nostan sen pois lattialta ja laitan sen hetkeksi syrjään, enkä anna hänelle sitä silloin, kun hän syö. Muuten koko homma menee vain sen mukin heittelyksi. Ruokailun lopuksi tarjoan mukia, jos hän haluaa siitä vielä juoda. Jos muki vieläkin paiskataan lattialle, niin se juominen oli sitten siinä eli en lähde nostelemaan samaa esinettä 100 kertaa, mutta en toisaalta tee vielä noin pienen kanssa kovinkaan suurta numeroa siitä.
Noh, sen tekee sitten oman kanssa niin kuin itsestä luonnolliselta tuntuu. Toisaalta se on 1-vuotiaalle rajojen testausta ja toisaalta leikkiä - se on vaan niin hauskaa nähdä kun äiti nostaa sen lelun.
Minä olen nostanut pari kertaa esim vaunulenkillä lelun, mutta sitten on vaihdettu jo juttua. Ruokapöydässä ehkä kerran olen nostanut lusikan/haarukan.
Sen sijaan iham puhtaissa leikkitilanteissa olen nostanut lelun niin monta kertaa kuin jaksanut. Yli 1v alkaa pilkuhiljaa jo tunnistamaan milloin äiti on mukana leikissä ja milloin ei, samalla oppii missä tilanteissa ok leikkiä milläkin tavalla.
Mutta, lähes kaikki 1v:t tekee tuota. Periaatteessa äiti voi ihan hyvin vetää niitä rajoja muissakin tilanteissa ja sitten juuri tuollaisessa ei jaksa. Niitä rajanvetotilanteita taaperot nimittäin erittäin ahkerasti järjestävät.
Kuuluu ihan lapsen kehitykseen tuo. Ei tee sitä kiusallaan, vaan leikkii ja samalla oppii vuorovaikutustaitoja, kun toinen antaa tavaran takaisin. Oheistaa voi, että anna nätisti ja itse näyttää mallia antamalla tavaran takaisin.
Meillä kaikki tehneet noin ( 6lasta) ja äkkiä tuo vaihe ohi menee. On sitä pikkulapsiarjessa paljon rankempiakin asioita kuin tavaroitten nostelu.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ihan lapsen kehitykseen tuo. Ei tee sitä kiusallaan, vaan leikkii ja samalla oppii vuorovaikutustaitoja, kun toinen antaa tavaran takaisin. Oheistaa voi, että anna nätisti ja itse näyttää mallia antamalla tavaran takaisin.
Meillä kaikki tehneet noin ( 6lasta) ja äkkiä tuo vaihe ohi menee. On sitä pikkulapsiarjessa paljon rankempiakin asioita kuin tavaroitten nostelu.
Juurikin näin. Se on lapsen leikkiä, kehitysvaihe (ota-anna-leikki).
Lapsi leikkii ja testailee mitä tapahtuu jos hän tekee jotain. Voithan sinä nostella lapselle tavaroita juuri niin paljon kuin haluat, ei se siitä piloille mene. Mutta helpommalla pääsee, kun opettaa heti alusta asti mikä on järkevää käytöstä ja mikä ei.
Itse olen niin laiska tavaroiden nostelija, että sanon lapsille heti ensimmäisen tavaran kohdalla "ei saa heitellä, tarvitset sitä vielä enkä minä jaksa yhtenään nostella sinun tavaroitasi lattialta, älä heittele niitä" jne. Tuo kolmannen kerran sääntö on siinä aika toimiva. Kyllä se lapsi pian oppii, että ei kannata heitellä tavaraa jota vielä tarvitsee, kun sitä ei sitten saa takaisin.
en edes selittäisi alle kaksi vuotiaalle .... en reakoi millään tavalla ja hän varmasti siitä ymmärtää ettei se ole kannattavaa... puolestaan lapselle joka on 5 vuotias jolloin ongelmat ovat jatkuneet aika pitkälle... joutuukin jo selittelemään miksi niin ei saa tehdä kun aina on saanut tehdä aikaisemmin. :)
En nostaisi. Jos on hitaasti kehittyvä lapsi, jolta putoaa oikeasti, nostaisin tietysti.