Gynekologien kierukka-painostus, en ymmärrä!
Kävin tänään aamusta vaihdattamassa ehkäisykapselin ja maatessani siinä jalat harallaan (halusi tutkia ensin), gyne alkoi yhtäkkiä kysellä olenko ikinä harkinnut kierukkaa? En kai olisi ottamassa uutta kapselia, jos tahtoisin kierukan...! Olen 37v ,eikä todellakaan ole ensimmäinen kerta kun minulle moista vekotinta mainostetaan.
Kommentit (28)
Kierukkaa tarjotaan siksi, että jos on tarve pitkäkestoiselle ehkäisylle, niin kierukkaa voi pitää 5 v, kun kapseli toimii 3 v. Kierukkaan liittyy vähemmän tiputteluvuotoa kuin kapseliin ja se on ylipäätään paremmin siedetty ja sillä on vähemmän haittavaikutuksia kuin kapselilla. Siksi sitä mielellään tarjotaan, että potilas saisi mahdollisimman vaivattoman ja helpon ehkäisyn. Jos kapseli toimii sinulle ongelmitta, niin hyvä niin, ei sitä tietenkään sitten ole mikään pakko vaihtaa kierukkaan. Kaikilla se ei toimi. Ei ole siis kyse korruptiosta tai salaliitosta.
Itse olen raskautunut hormonikierukan aikana ja ihmettelen aina sitä kierukkahehkutusta mikä on.
Minulle myös kierukkaa tuputettu useaan otteeseen. Olen 25v enkä siedä mitään hormoneita enkä vierasesineitä kehossa. Ilmeisesti kudostyyppini vuoksi. En todellakaan uskalla kokeilla mitä kierukka aiheuttaisi, minulla on mm. kummallinen arpeutumistaipumus. Kondomilla mennään.
yle-erikoislääkäri kirjoitti:
Kierukkaa tarjotaan siksi, että jos on tarve pitkäkestoiselle ehkäisylle, niin kierukkaa voi pitää 5 v, kun kapseli toimii 3 v. Kierukkaan liittyy vähemmän tiputteluvuotoa kuin kapseliin ja se on ylipäätään paremmin siedetty ja sillä on vähemmän haittavaikutuksia kuin kapselilla. Siksi sitä mielellään tarjotaan, että potilas saisi mahdollisimman vaivattoman ja helpon ehkäisyn. Jos kapseli toimii sinulle ongelmitta, niin hyvä niin, ei sitä tietenkään sitten ole mikään pakko vaihtaa kierukkaan. Kaikilla se ei toimi. Ei ole siis kyse korruptiosta tai salaliitosta.
Nykyään joillakin jo 7 vuotta.
Merkittävä asia on myös se, että kierukka vaikuttaa paikallisesti, kun taas pillerit ja kapselit koko kehossa. Näin ollen vaikuttavat pitoisuudet ovat kierukassa huomattavasti alhaisemmat. Ainakin minulle tuo oli tärkeä asia.
Asian vierestä. Paljonko ehkäisykapselin vaihto maksaa?
Mietipä niitä naisia joiden vakaumus kieltää joko kaikkien tai vain tiettyjen ehkäisyvälineiden käytön. Moni joka käyttää vaikka kondomia ei esim. uskonnollisista syistä halua kierukkaa koska hedelmöittymisen estämisen sijaan se estää jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohdun seinämään.
Että kiva jos gyne alkaa ladella omia mielipiteitään ehkäisyvaihtoehdoista joita potilas ei edes halua.
Minulla alkoi vähän yli nelikymppisenä hurjat kk-vuodot, joiden vuoksi laitatutin kierukan. Valtavat vuodot aiheuttivat itselleni anemian. Kierukka yllättäen toimi täydellisesti siihenkin vaivaan. E-pillerit eivät minulle sovi. Niissä liikaa hormoneja.
Vierailija kirjoitti:
Merkittävä asia on myös se, että kierukka vaikuttaa paikallisesti, kun taas pillerit ja kapselit koko kehossa. Näin ollen vaikuttavat pitoisuudet ovat kierukassa huomattavasti alhaisemmat. Ainakin minulle tuo oli tärkeä asia.
Rintasyöpäriski vaihdevuosi-ikäisillä kyllä kohoaa kummasti siihen nähden, että vaikutus on paikallinen.
En keksi muuta syytä tuputukselle kuin että kyseessä on kansallinen projekti. Kierukkaa on helppo myydä ulkomaille kun voidaan näyttää, että katsokaa, näin moni sen valitsee seksuaaliterveyden mallimaassa. Ja eipä silti, kyllähän se maailmaa osaltaan pelastaa, että kehitysmaan teiniäiti saa 7 vuoden ehkäisyn. Itse en sitä halua, useammastakin syystä.
Minulle kierukka aiheutti supistavia vatsakramppeja, ei kuulemma "ole mahdollista!" Ei meinattu poistaa eikä uusia pillerireseptiä.
Ja kaveri taas pyörtyi kivusta kierukan laitossa, eikä pystynyt ajamaan kotiin vaan soitti isänsä hakemaan.
Minulla oli joskus kuparikierukka. Kyllä sen olemassaolon tunsi joskus seksin aikana, ei ollut mitenkään miellyttävä. Muutoinkin vuodot lisääntyivät ongelmallisiksi. Lisäksi sen laittaminen sattui valtavasti.
Sama kokemus. Kuopuksen syntymän jälkeen tuputettu koko ajan, ja nyt viime kerralla kirjoitettiin kaksi vuotta voimassa ole resepti, että sitten kun muutan mieleni... En halua kierukkaa, koska en halua vierasesinettä kehooni enkä niitä hormoneitakaan enää.
Minulla myos sama kokemus, ei tosin Suomessa. Minulla on runsaat vuodot ja anemiakin tuli viime vuonna, kun en huolehtinut ruokavaliostani. Nyt otan paivittain rautatabletteja ja olen myos muuttanut ruokavaliotani parempaan suuntaan.
Viimeisen vuoden aikana kierukkaa ovat tuputtaneet oma laakarini, laakariystavani, sairaalassa (kavin hoidattamassa endometrioosia) seka kirurgi etta 'follow-up' kaynnilla minut tutkinut laakari. Vastaukseni on aina sama, en halua sita. Mutta joka kerta joudun selittamaan miksi en ja lahden myos aina vastaanotolta pinkka monisteita mukanani, joissa kerrotaan kierukan hyvista puolista.
En vaan yksinkertaisesti halua hormonaalista ehkaisya ja jos pelkka papa-kokeen ottaminen on niin helkkarin vaikeaa, en todellakaan halua mitaan ylimaaraista kehooni, josta voisi koitua kipuja ja/tai ongelmia. Olemme keskustelleet mieheni kanssa vasektomian mahdollisuudesta, joten ehka sitten tuokin kierukan tuputus jaisi vahemmalle. Koen sen todella ahdistavana.
Kun sain ensimmäisen lapseni 25-vuotiaana, lääkäri ylipuhui kokeilemaan "vaivatonta ja luotettavaa" kierukkaa, olin syönyt pillereitä ilman ongelmia 15-vuotiaasta mutta lääkärin myyntipuhe oli vakuuttava.
laitto SATTUI, sattui kamalasti eikä meinannut onnistua ja luulin pitkään olevani friikki, kunnes selvisi että noin on käynyt muillekin. Olin hölmönä mennyt lääkäriin bussilla ja piti soittaa veljeni hakemaan minut, sillä pääsin hädin tuskin kävelemään ulos . Pari päivää kramppasi pahasti , muistan miten menin nukkumaan ja heräsin aamuyöstä kramppiin ! Mies valitti, että tuntee langat ja kuukautiskierto meni ihan sekaisin.
Ja sitten se paska vielä petti. Meillä oli yöt huutava, 1v allerginen lapsi, jonka kohdalla allergioiden selvittelyt olivat vielä kesken kun tulin raskaaksi. En olisi todellakaan kaivannut vauvaa siihen ! Siirryin takaisin pillereihin ja nykyään en halua edes kuulla lääkäriltä sanaa "kierukka". Että älä kuule edes aloita.
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukassa ehkä näin. Hormonikierukassa ei. Elimistössä ei ole mitään sellaista paikkaa, josta jokin hormoni tai lääkeaine ei imeytyisi kaikkialle verenkiertoon. Paikallisvaikutuksesta jauhaminen on pelkkää puppua.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään joillakin jo 7 vuotta.
Kupari kestää taas 10 vuotta.
Asiallinen kysymys. Mitä vaahtoat?
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä. Paljonko ehkäisykapselin vaihto maksaa?
Max n. 40e, hoitopaikoissa annosteltavat lääkkeet eli myös kapseli on itsessään ilmainen. Näin siis julkisella puolella.
Jännä, että suurin osa hormonikierukan vastustajista tuntuu olevan sellaisia, joilla ei ole siitä kokemusta. Mulla on ollut 12 vuotta käytössä ja vain positiivista sanottavaa. Parasta on, ettei menkkoja tule.
Ei kai tuo mitään painostusta ole, jos kysyy?