Kysymys koiranpennun katkenneesta maitohampaasta
Meillä on ihan pian 5 kk ikäinen koiranpentu ja huomasin juuri, että alakulmurista taitaa olla katkennut kärki. Ien on ihan normaali. Voiko tuota hampaan vaihtumista odotella vai pitääkö hammas poistattaa heti? Kohtahan nuo kulmuritkin tipahtaa joka tapauksessa pois. Yksi kulmuri on poistettu jo pikkupentuna ja silloin ajan sai vasta viikon päähän, joten joka tapauksessa joutuisi taas varmastikin odottelemaan sen viikon ajan...
Kommentit (14)
Maitohampaan kanssa uskaltaisin seurailla tilannetta tovin. Varsinkin kun pentu on jo tuon ikäinen, että hampaat tippuvat muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kanavayhteys on auki, pitäisi poistaa ainakin rautahammas, näin on minulle sanottu.
Kyseessä maitohammas.
ap
Jos on ihan kärki kyseessä, niin uskoisin että ei hätää. Meidänkin koiralla meni pentuna maitokulmuri kärjestä poikki eikä vaatinut toimenpiteitä. Myös rautakulmahammas on mennyt poikki, eikä sille ole tehty muuta kuin hiottu.
Minä olen saanut ohjeeksi kahdelta eri eläinlääkäriltä ihan eri ohjeet. Toinen sanoi, että voi seurata ja sitten pitää ottaa yhteyttä, jos ikeneen tulee märkäpesäke tai koiran voi huonosti. Toinen sanoi, että on poistettava välittömästi. Ota näistä nyt sitten selvää. Ja miten jossakin Lapin perukoilla esim. pääsee hampaanpoistoon nopeasti? Kyllä mietityttää, että mikä on oikeasti se relevantti linja hoitaa tällaiset asiat. Onko tämäkin enemmän rahastusta ja ns. turha toimenpide? Kymmenen vuotta sitten maitohampaan murtumaa seurattiin eikä lähdetty ollenkaan "heti poistettava" linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ihan kärki kyseessä, niin uskoisin että ei hätää. Meidänkin koiralla meni pentuna maitokulmuri kärjestä poikki eikä vaatinut toimenpiteitä. Myös rautakulmahammas on mennyt poikki, eikä sille ole tehty muuta kuin hiottu.
Näkyikö ydin?
Minä sain viitisen vuotta sitten ohjeeksi seurata tilannetta ja odotella hampaan irtoamista, kun oli myöskin kulmurit vaihtumassa pian. Hammas irtosi parissa viikossa ja mitään vikaa ei jäänyt. Tietysti jos huonosti käy niin ydinkanavasta voi lähteä pöpöt liikkeelle. Vaihtelevia nuo eläinlääkärien mielipiteet on.
Tutun koiralla poistettiin katkennut kulmuri. Itse mietin tuolloin, että oliko ihan oikeasti pakollinen toimenpide, kun kulmurit olivat kovaa vauhtia vaihtumassa samaan aikaan. Pääsivät heti samana päivänä poistoon, kun hammas katkesi. Kustansi reilut 500€ :/
Voisko tuota sitten seurata, jos ien on ok ja koira voi normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyikö ydin?
Rautakulmuri on mennyt poikki n. puolesta välistä. En tiedä näkyykö ydin vai ei kun en asiasta juuri ymmärrä. Kai se näkyy? Hampaan on tarkastanut eläinten hammasjuttuihin erikoistunut ell, ja hänen mukaansa poistaa ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyikö ydin?
Rautakulmuri on mennyt poikki n. puolesta välistä. En tiedä näkyykö ydin vai ei kun en asiasta juuri ymmärrä. Kai se näkyy? Hampaan on tarkastanut eläinten hammasjuttuihin erikoistunut ell, ja hänen mukaansa poistaa ei tarvitse.
Varmaan sitten juurihoidettiin tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyikö ydin?
Varmaan sitten juurihoidettiin tms?
Ei. Jotain hiontaa teki ettei ole terävä.
Mä ehkä itse seuraisin, kun on kulmahampaiden irtoaminen on kuitenkin käsillä ihan pian.
Jos kanavayhteys on auki, pitäisi poistaa ainakin rautahammas, näin on minulle sanottu.