Ravitsemustietäjät! Mitä mieltä täysjyväpastasta?
Syön lähes päivittäin Barillan täysjyväspagettia, ainekset durum-täysjyvävehnäjauho ja vesi. Ravintokuitua 6g/100g.
Syön pastan tomaattisen kastikkeen kanssa ja yleensä kasviksia tai vähärasvaista lihaa. Mitä mieltä ravintoarvoista ja lihottaako?
Kommentit (10)
Pasta on kaikista eniten välteltävä tuote jos haluaa pysy hoikkana ja terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Epä terveellistä. Pasta lihottaa ja sen takia etelä euroopassa ollaan erityisen lihavia ja sairaita. Pottaattii, täys maitoa ja läski soossia sen pitää olla.
Hoikkuuteni salaisuus on tiukassa yhdyssanaopin noudattamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Pasta on kaikista eniten välteltävä tuote jos haluaa pysy hoikkana ja terveenä.
Kuuluu vaan siihen terveelliseksi monessa tutkimuksessa todettuun Välimeren ruokavalioonkin. Eikä nuo Italiassa ainakaan näytä kovin lihavia ihmiset olevan, vaikka pastaa syövät paljon.
Eiköhän se ole aika sama mistä ne hiilarit hankkii?
Terveellisyydestä ollaan montaa mieltä. Itse en pidä pastaa minään hyvänä ravintona, eikä ole väliä onko se täysjyvää. Enkä kyllä ala vastaan väittämään, jos joku sanoo pastaa terveelliseksi. Jokainen syököön tuntemustensa mukaan.
Millanen olo sulle tulee siitä?
Itse tykkään pastasta maun puolesta, mutta olen huomaavinani, että se turvottaa mahan isoksi ja väsyttää, kuten myös esim. peruna. Jos tällaisia oireita ei olisi, niin söisin varmaan useammin. Syön täysjyväpastaa, mutta en tiedä onko sillä mitään vaikutusta väsymykseen ja turpoamiseen, kumpaa pastaa käyttää: täysjyvää vai vaaleaa (eli olisiko oireet jälkimmäisellä vielä huomattavampia).
Se maistuu herkulliselta ja pitää näläntunteen hyvin loitolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään pastasta maun puolesta, mutta olen huomaavinani, että se turvottaa mahan isoksi ja väsyttää, kuten myös esim. peruna. Jos tällaisia oireita ei olisi, niin söisin varmaan useammin. Syön täysjyväpastaa, mutta en tiedä onko sillä mitään vaikutusta väsymykseen ja turpoamiseen, kumpaa pastaa käyttää: täysjyvää vai vaaleaa (eli olisiko oireet jälkimmäisellä vielä huomattavampia).
Useimpien vatsaa ne täysjyväiset turvottaa ja ärsyttää enemmän. Itselläni on IBS (ärtyvän paksusuolen oireyhtymä) enkä pysty syömään mitään täysjyväviljatuotteita. Valkoisena menee sen sijaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimpien vatsaa ne täysjyväiset turvottaa ja ärsyttää enemmän. Itselläni on IBS (ärtyvän paksusuolen oireyhtymä) enkä pysty syömään mitään täysjyväviljatuotteita. Valkoisena menee sen sijaan hyvin.
Ai se meneekin noinpäin. En ole jostain syystä ajatellutkaan, että ns. terveellisempi voisikin olla niistä se häiriöllisempi. :/
Se lihottavuus riippuu ihan määristä. Mikään ei lihota kohtuumäärissä.
Itse laihdutin 23 kg ns. Italian dieetillä ja siihen kuului sen ihan pelätyn valkoisen pastan syömistä. Hyvin laihtui ;)