Vierailija

Tänään alkoi päiväkotitutustuminen. Kotiläksyksi tuli opetella että 3v osaisi käydä isolla vessanpöntöllä ilman apua. Meneekö tää nyt ihan oikein?

Päiväkodissa on kyllä jakkara ja pöntönsupistaja, mutta se supistaja on niin kiikkerä että liukuu alta kun juuri ja juuri pöntönreunalle pepullaan yltävä lapsi yrittää hilautua istumaan. Kotona lapsi käy pöntöllä apunaan korkeampi jakkara ja paremmin paikallaan pysyvä supistaja, jos jompikumpi puuttuu niin tarvitsee aikuisen apua.

Muuten ihanan oloinen päiväkoti mutta muutamasta jutusta tuli sellainen olo että lasten on mahduttava annettuun muottiin ettei vain olisi vaivaksi. Kehottivat esim. harjoittelemaan sellaisia juttuja kuin haalarin ja kuristen kenkärenksujen laittaminen - mikäpä jottei, hyödyllinen taito, harjoitellaan ihmeessä. Mut 3v on vielä aika pieni. Entä jos ei osaa, saako apua?

• ylös 2
  • alas 0

Kommentit (3)

Vierailija

Totta kai saa apua, jos ei osaa. 3v osaa kuitenkin jo tosi paljon kun antaa mahdollisuuden. Lapsilla on herkästi vaan tapana mennä siitä, mistä aita on matalin ja me vanhemmathan passataan kyllä "kun se on vielä niin pieni". Itselleni päiväkoti on toiminut monessa asiassa herättelijänä, että oma lapsi onkin tosi taitava. Sieltä on tullut aloitteita itsenäiseen pukemiseen, pöntölle siirtymiseen jne. ja itse olen aina ollut vähän sillä mielellä että eihän se pieni nyt vielä osaa. Ja yllättävästi onkin osannut, kun on kannustettu tekemään.

Vierailija

Saa apuja. Nimenomaan vielä harjoitellaan. Itse en vaadi kolmevuotiaalta lenksujen laittamista itse. On yllättävän vaikea. Pöntöllä käymistä on hyvä harjoitella. Mitäs jos supistajan ottaisi kokonaan pois? Meillä sitä ei ole koskaan ollut eikä pottaa. Lapset pieniä ja siroja ja silti pysyneet pöntöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kyllä ne kannustavat, mutta aika harva kuitenkaan osaa.

Oma kuopukseni meni 2,5-vuotiaana hoitoon ja kävi itsenäisesti pöntöllä. Sitä siellä suuresti ihmeteltiin ja toiset lapset vietiin oikein yleisöksi katsomaan. Kerran lapselle sattui vahinko, kun hoitajatuuraaja pakotti potalle, eikä lapsi uskaltanut pissata sinne.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.