Vitamiineista ja lisäraveinteista tietäviä paikalla? Kesän aika rankka juopottelu ja tervehtyminen??
Olen keski-ikäinen virkanainen ja koko pitkän lomani pidin semmoista "vähintään-pullo-viiniä-alkuun ja sitten illalla lisää"-tahtia juomisen kanssa. Painan 80 kiloa eli pullollinen hyvää roseeta siinä lounaan ja illallisen välillä ei vielä nosta nousua päälle edes. Joten määrät on olleet aika isot kyllä, jos nyt edes viitsin alkaa laskemaan.
Nyt pitäisi saada kroppaa ja olotiloja jo tasoiteltua.
Ostin erittäin vahvaa omegaa jossa myös monet b-vitamiinit mukana. PItäisi ottaa yksi päivässä.
Ajattelin ottaa kunnon kuurina tähän alkuun, eli pari kapselia päivässä. Lisänä olen juonut 2, 5 - 3 litraa sitruunavetta.
Auttaako juopottelun vahinkoihin ja aivojeni sumuisuuteen tuo omega ja nimenomaan b-vitamiinin nauttiminen??
Nehän antaa katkollakin b-vitamiinia paskathousuissa-juopoille, joten kait siinä jotain vaikutusta pitäisi olla.
Kuka voisi vähän tsempata tai neuvoa että minkälaisella detoxkuurilla ja vitamiinipistoksilla tästä saisi kunnon paremmaksi ja voisi alkaa taas syksyä edes ajattelmaan??
Kommentit (51)
Sen maarianohdakkeen pitäisi korjata maksaa. Englanniksi se on silymarin/milk thistle ja suomeksikin puhutaan usein silymariinista. Englanniksi löydät enemmän tietoa siitä. Googlaa esim. milk thistle liver tai milk thistle alcohol. Mutta huom! Vaikka se saattaa elvyttää maksaa, se ei ole mikään poppakonsti, jonka turvin voi huoletta jatkaa alkoholin käyttöä!!
Lisäravinteissa ole vain tosi tarkkana, mitä tuotteita käytät. Markkinoilla, niin apteekissa, luontaiskaupoissa kuin netissäkin, on paljon kuraa myynnissä, joilla voi saada kroppansa ja pahimmassa tapauksessa maksansa vain sairaammaksi. Apteekista ja marketista en itse asiassa kelpuuttaisi itselleni yhtään tuotetta... Varmista, että tuotteet on mahdollisimman hyvälaatuisia eikä niissä ole mitään elimistöä rasittavia ainesosia mukana. Olisi myös hyvä esim. verikokein tarkistuttaa, mistä vitamiineista ym. sinulla todella on tarvetta. Ettet saa jotain vahingossa liikaa ja jotain liian vähän ja aiheuta siten vain lisää epätasapainoa ja vahinkoa elimistöösi.
MDD Terveyspalvelut tarjoaa mm. tällaisia testejä ja varmasti hyötyisit jostain funktionaalisesta lääkäristä tai ravitsemusterapeutista, joka voisi auttaa sinua kokonaisvaltaisessa paranemisessa.
Minulla on kaksi läheistä kuollut alkoholin aiheuttamaan maksakirroosiin. Heillä molemmilla on ollut lähisuvussa paljon kilpirauhassairauksia ja heilläkin oli ennen alkoholismia paljon siihen viittaavia oireita. Eivät kuitenkaan ajoissa menneet lääkäriin, vaan aloittivat alkoholin käytön. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta jo varhaisessa vaiheessaan (kun veriarvot saattavat olla vielä jotenkin viiterajoissa) aiheuttaa mm. masennusta, saamattomuutta, heikentynyttä stressinsietokykyä ym. Uskon, että hoitamattomana se saa monet tarttumaan pulloon. Sen osuus kannattaa myös tarkistuttaa. Fb:ssä on hyvä ryhmä nimeltä kilpirauhanen ja kokonaisvaltainen hoito. Kaisa Jaakkolalla on myös hyviä hormoneita ja elintapoja käsitteleviä kirjoja. Marja Ruuti on kirjoittanut kirjan Terve maksa.
Netistä löytyy myös hyvä blogi nimeltä rasvamaksa.info. Siellä on maarianohdakkeestakin muistaakseni asiaa. Kannattaa eliminoida myös muut maksaa rasittavat tekijät: sokeri, limsat, energiajuomat, mehut ym.
Hienoa, että yrität ja haluat parantua!! Paljon tsemppiä!!!
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tervehtyä? Alkoholistit käy katkolla toipumassa, jotta jaksaa taas juoda. Mitä sinä haluat?
Ehkä hän on tuurijuoppo, jonka putket ajoittuvat lomiin? Jos näin on, niin sitten töissä ollessa on hyvää aikaa toipua ennen seuraavaa 'kiertuetta'.
Chlorella ja Spirulina -merilevät käyttöön kuukaudeksi. Vogelin artisokkatipat tukemaan maksaa. Ja jos et juo kahvia, aloita nyt. Kahvi suojaa maksakirroosilta, ihan tutkittu asia.
ap taisi poistua linjoilta kun isoin krapulamorkkis hellitti... tai korkkasi uuden pullon.
Luin nyt vasta eka sivua paremmin...
Sun kannattaa ehdottomasti nyt yrittää myöntää ensin itsellesi se, että tarvitset ihan oikeasti apua. Ei ole mikään huonon naisen merkki hakea sitä, vaan vastuuntuntoisen ja itsestään välittävän. On jo tosi hienoa, että haluat edes yksinäsi yrittää muutoksia elämään, mutta yksin se voi olla vaikeaa. Apu olisi nyt kullanarvoinen asia sulle. Ei sun sinne työterveyteen tarvi marssia, mutta kokeile edes jotain tahoa? Vaikka noita funktionaalisia. Katsot vain, että sulla on kanta.fi niin, ettei sieltä kaikki näe kaikkea. Ne tiedot kai jotenkin saa asetettua siten? Sen lisäksi joku terapia tai aa-kerho voisi olla paikallaan. Ei ne kaikki oo paskat housussa -juoppoja, vaan suuri osa on siistejä, työssäkäyviä ihmisiä, joilla vain on ollut erilaisia vaikeuksia elämässä. Niin kuin säkin.
23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maarianohdake maksalle, luontaistuotekaupoista, saa tablettina ja liuoksena.
Onko varmasti turvallinen? Mulla oli maksa-arvot koholla aika reippaasti. Nimenomaan juomisen takia se gt oli yli 150. Luin, että oliiviöljy ja sitruunakin olis hyvää maksalle. Ne koen turvallisiksi, mutta onko sulla mitään perustetta, miksi tuo olisi maksaa puhdistava?
En ole vastaaja mutta on siitä luontaislääketieteessä tutkimuksia
"Maarianohdakkeen antioksidanttinen vaikutus ehkäisee maksasoluja tuhoavien leukotriinien ja vapaiden radikaalien vaikutusta ja pitää maksan antioksidanttientsyymin glutationin tason korkeana."
Joka tapauksessa jos GT-arvo on yli triplasti naisten suosituksen juomalla niin ei luontaistuotteet ole se minkä turvallisuudesta kannattaisi olla huolissaan:-o
Käyttäjä2341 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maarianohdake maksalle, luontaistuotekaupoista, saa tablettina ja liuoksena.
Onko varmasti turvallinen? Mulla oli maksa-arvot koholla aika reippaasti. Nimenomaan juomisen takia se gt oli yli 150. Luin, että oliiviöljy ja sitruunakin olis hyvää maksalle. Ne koen turvallisiksi, mutta onko sulla mitään perustetta, miksi tuo olisi maksaa puhdistava?
En ole vastaaja mutta on siitä luontaislääketieteessä tutkimuksia
"Maarianohdakkeen antioksidanttinen vaikutus ehkäisee maksasoluja tuhoavien leukotriinien ja vapaiden radikaalien vaikutusta ja pitää maksan antioksidanttientsyymin glutationin tason korkeana."Joka tapauksessa jos GT-arvo on yli triplasti naisten suosituksen juomalla niin ei luontaistuotteet ole se minkä turvallisuudesta kannattaisi olla huolissaan:-o
No jos se arvo on niin kohollaan, niin ehkä silloin on ihan viimeinen tilanne olla huolissaan siitä vetääkö siihen lisäksi vielä jotain luontaistuotetta, jonka vaikutusta ei tiedä ja jonka käyttöön saa kehotuksen av:ltä? :O
Itse en ilman lääkärin konsultaatiota vetäisi mitään rohtouutteita jos maksa-arvot kohollaan vaikka kuka myyntitykki sanoisi mitä.
En tiedä pillereistä, mutta sinun kannattaisi lisätä ruokavalioosi puhdistavia (ja herkullisia) aineksia: mansikoita, meloneja, ananasta, selleriä … Niitä on paljon ja Google kertoo tarkemmin. Ne puhdistaa, tai "detoxifioi", jos se on sinusta hienompi sana. Ja pidä nyt ihmeessä tipaton kuukausi vähintään! Ei mikään pillerikään auta, jois maksasi joutuu koko ajan käsittelemään etanolia. Anna maksan levätä, sillä on se hyvä ominaisuus, että se toipuu.
Vihreät vihannekset, kuten parsakaali, pavut, pinaatti jne. sisältää mm. paljon eri B-vitamiineja ja sulostuttavat raitista elämää, koska ovayt hyviä ja monipuolisia. Liikkuminen ulkona eli happi vahvistaa aivoja, joten lisää arkiliikuntaa.
Suuret kiitokset kannustavista vastauksista! Otan kaikki neuvot käyttöön.
Minun juomiseni on aina erittäin humalahakuista ja siksi määrät ovat aina reippaita.
Sen takia olen myöskin joutunut rajoittamaan juomisia eli en juo missään edustustilaisuuksissa tai juhlissa vaan liikun autolla.
Koska olen lapseton ja naimisissa paljon matkustavan miehen kanssa, meinasi yksin kotona "viinien harrastaminen" mennä ihan mahdottomaksi eli päivittäiseksi.
Nyttemmin olen "ulkoistanut" alkoholin käyttämisen täysin meidän kakkoskotiimme saaristoon.
Sinne keräämme vanhaan kellariin juomia.Ah, kellarin viileydessä meitä odottavat rieslingit, cavat, roset, oluet ja lonkerolaatukot...
Landella voin juoda, Krapulat on ihan erilaisia ilkona ja veneen vauhdissa.
Pitkän loman jälkeen tosiaan posket on turvoksissa mutta siitä pääsee täällä arjessa kunnon kuurilla jossa huuhtelen kropasta kesän jäljet pois.
Kiiitos kaikille neuvoista ja lämmintä loppukesää. Syyskuussa onkin jo pieni syysloma...
Viinan rasittama maksa + maksaa rasittavat luontaistuotteet = elinsiirtojono.
Vierailija kirjoitti:
Viinan rasittama maksa + maksaa rasittavat luontaistuotteet = elinsiirtojono.
Ai tehdäänö suomessa paljonkin maksansiirtoja? En tiedä kotikaupungistani kuin yhden. Hän on surperrikas yrittäjä, joka teki bisnestä erittäin kostealla tavalla ja maksa sanoi poks. Koska oli rahaa, niin haettiin kaupasta uusi, freesi maksa ja vaihdettiin vanhan tilalle. Ei ole tipaton vieläkään, mutta ei kait enää vedä semmoisia rännejä kuin nuorempana.
Joku voimakas b vitsku yhdistelmä. Auttaa ihmistä nukahtamaankin. https://www.google.fi/search?q=b+vitamiini&prmd=ivns&source=lnms&tbm=is…
Tuota olen itse käyttänyt. Kannattaa huomioida b vitamiinien määrät. Kuinka paljon ostamassasi pillereissä sitä on. Verrattuna tuohon?
Ai niin tuo gt arvosi nyt ei kyllä ole mitenkään hälyttävän korkea mielestäni. Oikeilla juopoilla voi huidella tuhansissa.
Alfalipoiinihappo on ensijainen ravintolisä korjaamaan maksavaurioita. Se on paljon tehokkaampi kuin NAC tai maarianohdake. Se on pelastanut ihmisiä lähes 100%:n todennäköisyydellä esim. vakavista sienimyrkytyksistä, mutta länsimainen lääketiede ei ollut kiinostunut tästä ravintolisästä, nämä tulokset ovat jo 1970-luvun lopusta.
Toinen kokeilemisen arvoinen lääke on Biotien kehittämä Selincro, jota Lundbeck markkinoi, se vie yksinkertaisesti halun juoda pois. Kallis lääke kutenkin, taitaa olla viisi erkkiä per nappi.
No tuollaisella tahdilla AP ei kyllä joku päivä pystykään enää palaamaan töihin ja arkirutiineihin ihan tosta vain...
Huh huh, onpa elämäntapa. Viikonloppuna et juo? Lomalla olet käytännöllisesti katsoen koko ajan humalassa ettei tartte kärsiä krapulasta? Lomia kuitenkin suht harvoin että en usko että vitamiinitasot ym kovin paljon ehtii kärsiä. Eikä ulkonäkökään kuin tilapäisesti. Jokailtaisella tissuttelulla ja viikonloppukännäämisellä saa paljon pahemmat tuhot aikaan. Eri asia on sitten kun ikää alkaa tulla enemmän, samoin jos kunto on huono. Silloin voi aiheuttaa elimistölleen jo kesäloman aikana aikamoisen shokin. Esim dehydraation ja kuuman ilman yhteisvaikutus, voi tulla ihme olotila joka vertautuu paniikkihäiriöön tapaiseen.
Neuromax Forte on B-vitamiinilisä jossa jotain 100-300 kertaiset määrät B1, B6 ja B12 -vitamiinia kuin esim. normaalissa multivitassa. Sitä olen itse ottannut kun ymmärsin, että juopoille pistetään B:tä aika rajuina annoksina joten ei voi väärin olla.
Vierailija kirjoitti:
No tuollaisella tahdilla AP ei kyllä joku päivä pystykään enää palaamaan töihin ja arkirutiineihin ihan tosta vain...
Niin: alkoholismi on etenevä sairaus...
B-vitamiinia, kalanmaksaöljykapseleita ja vihreää teetä, vettä ja gefilus-juomaa täällä vedetty kesän jälkeen. En kylläkään noin paljon kesällä juonut, mutta riittävästi silti. Paino nousi monta kiloa :(