Nukkuuko kukaan keskiraskudessa/sen jälkeen enää selällään?
Meinaan, että onko ketään, jollei EI tulisi huono olo selällä maatessa?
Tietääkseni sitä ei edes suositella, koska kohtu painaa reisivaltimoita ja aiheuttaa ensin äidille pahaa oloa (hapenpuute) ja pidemmällä ajalla myös sikiön hapettamisessa voi ilmetä poikkeavuuksia.
Mutta sitten: kaikki aina paasaa, että se, mikä tuntuu äidistä hyvältä, tuntuu myös vauvasta (ts. ei voi olla vahingollista. Tällä en tietenkään tarkoita alkoa/tupakkaa jne). Eli jos selällä nukkuminen ei tuota vaikeuksia äidille, ei siitä pitäisi olla kenellekään haittaa? Vai?
Mitä mieltä? Nukkuuko kukaan selällään ison mahan kanssa? Minä nimittäin silloin tällöin ainakin herään selälteni, en tiedä, kauanko siinä olen makoillut. Mutta ei se siis pahalta tunnu.
sitruska rv 26
Kommentit (10)
Viikkoja en muista, mutta tosiaan pidin ohjeena sitä, minkä neuvolan (kokenut) kätilö sanoi: äidille tulee ensin huono olo, sitten vasta vauvalle. Ja myöhemmin kyllä se huono olo tuli mulle heti kun selälleni menin, joten ei tarvinnut miettiä, että voiko vaiko eikö.
Itse olen tosiaan vakaasti sitä mieltä, että tässä asiassa äiti kyllä tietää, missä raja menee. Niin kauan kun itsestä selällään olo tuntuu hyvältä niin siinä ei ole mitään vaarallista.
Mä kanssa aina silloin tällöin herään selältäni, mutta vaihdan sitten aina kyljelle kun ei tunnu hyvältä enää tuo selinmakuu, vaikka ei varsinaisesti huono olo tulekaan. Mulle yksi kätilö sanoi, että selällään nukkumista pitäisi välttää vaikkei huono olo tulisikaan mutta itse kyllä oon ajatellut myöskin noin, että tuskin siitä mitään isompia haittoja on jos ei itselle huono olo tule...
Nukun parhaiten selälläni. Kylkimakuulla vauvat tuntuvat painavan ja potikivat kaikki suolenmutkat ja sisäkalut, joka on todella kurjan tuntuista.
Olen kysynyt selinmakuun asiaa, johon sain vastaukseksi sen olenvan niin yksilöllistä. Eli jos itselleni tulee huono-olo, ei hyvö. Mutta jos olo on ok, voi selinmakuuta jatkaa vaikka loppuun asti...
Rva-Kevät ja Nyytit rv27
...kun tosiaan ko. asiasta luin vasta täällä ja kolmatta lasta jo tosiaan maailmaan saattamassa =))
2 aiemmassa raskaudessa nukuin nimenomaan selällään kun en kertakaikkiaan kyennyt pitkään olemaan kyljellään, ja samoin on nyt tässäkin raskaudessa. Joskus käännyn kyljelleen ja herään nimenomaan silloin huonona kun käsi on puuduksissa ja lonkkia sekä häpyluuliitosta kolottaa ihan kipeenä. Nukun siis selällään ja huonoaoloa ei tule ollenkaan.
JA ainakin 2 tervettä lasta olen maailmaan saanut selällään nukkumisesta.
Torstaina kun menen neuvolaan, aion kysyä tästä asiasta mielenkiinnosta minäkin. kun koskaan ei tosiaan ole mulle mainittu, ei edes ohimennen.
Itse uskon tällä hetkellä et kovin vaarallista tilannetta selällään nukkuminen ei voi aiheuttaa, kyllähän siitä ammatti-ihmiset mainitsis jo heti alkuunsa rutiininomaisesti kuten kaikista ei suositeltavista ruoka-aineistakin, vai??
Eli nukun selällään..
MArieela kera Palleron 28+1
istukka kohdun takaseinässä joka raskaudessa. en pysty olemaan kyljellään kuin hetken,itselle tulee huono olo ja vauva alkaa pyörimään aivan älyttömästi. välillä harmittaa tämä yksipuolinen nukkuma-asento,mut minkäs teet,kun ei käy ni ei..ja sitten kun imettää ni saakin olla kyljellään enemmän kun tarpeeks.. ;)
Esikoista odottaessa kuulin saman väitteen ettei selällään sopisi nukkua.Kysyin asiaa silloin neuvolassa ja minulle sanottiin,että luoja olisi kyllä hoitanut asian niin ettei se edes onnistuisi jos olisi vaarallista.Kasvattaisi esim. tennispallon kokoisen " mötikän" selkään.Minä ainakin nukuin ja nukun selällään eikä ongelmia ole ollut.
niin nukun osan yöstä minäkin ja menossa on jo 36. viikko. Lääkäriltä olen varmistanut, että turvallista on kun ei kerta paha olo ole tullut.
varmaan joka yö ainakin osan aikaa. Vaihdan kyljelleen jos alkaa painaa. Muuta ongelmaa en ole itse siinä huomannut kuin että mielestäni jaloissa alkaa helpommin vetää suonta kun nukun selällään - kaipa se masu jonnekin painaa...?
Viikkoja 38+5
Riippuu kohdun kasvusta painaako se isoja verisuonia, mikä taas aiheuttaa tuota pahaa oloa (ja sydämentykytyksiä ja verenpaineen laskua) selällään nukkuessa. Usein ensiodottaja pystyy nukkumaan selällään, koska kohtu yleensä on aavistuksen ylempänä kuin seuraavilla kerroilla. Toki vauvan asento sun muut vaikuttavat myös.
Sydän onneksi yrittää hoitaa hommansa vaikka asento olisi huonompikin. Siitä vain seuraa vähitellen nopeampi pulssi ja hengästynyt olo. Ja harvemmin tällainen olo seuraa heti selälleen kääntymisen jälkeen... Ja ensinhän puutuu kädet ja jalat, jotka saavat vähemmän happea; ei sikiö.
Anteeksi pitkä selostus. Muistan vain hätäilleeni itse ekan odotuksen aikana sitä, että tukehtuuko lapsi heti, kun satun yöllä kääntymään selälleni... ;) Neuvolasta kun saa usein ohjeita ilman perusteluja ja niitä sitten yrittää sokeasti noudattaa.
Nukun siis paljonkin selälläni... toivottavasti siitä tosiaan mitään haittaa ei ole. Mutta huomaisihan sen, jos jäsenet puutuisi tai tulisi ahdistava olo!
t. S, rv 31+