Ylioppilaskunnan pakkojäsenyys
Turun yliopiston ylioppilaskunnan jäsenmaksu on 107 euroa. Vain puolet summasta menee YTHS:lle, loput TYYlle. Maksu on pakollinen, jos haluaa opiskella yliopistolla, ja 107 euroa on opiskelijalle paljon. Miksi ylioppilaskunnat (ainakin HYY) eivät pysy omalla tontillaan ja ottavat kantaa koulutuspolitiikan ulkopuolisiin poliittisiin kysymyksiin? AMK-opiskelijoillahan ei ole pakkojäsenyyttä.
Kuinka suuria jäsenmaksuja muut ylioppilaskunnat keräävät ja miten ne toimivat? Koetteko saavanne vastinetta rahalle?
Kommentit (21)
Itse en todellakaan kokenu summan olevan iso. Jo pelkkä yths teki siitä maksamisen arvoisen. Näin ainakin oma kokemus Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en todellakaan kokenu summan olevan iso. Jo pelkkä yths teki siitä maksamisen arvoisen. Näin ainakin oma kokemus Helsingissä.
YTHS:n osuus on 54€. YTHS:n palveluista maksankin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se aina kirpaisi siinä kuussa kun piti maksaa mutta lopulta kuitenkin aika pieni summa vuoden opiskelusta. Ennakoimalla tuon saa kuitenkin kesätyörahoista helposti säästettyä. Muualla maailmalla summa olisi helposti sen 10 000 ja enemmänkin. Kyllähän siellä ylioppilaskunnassa ajetaan myös sinun asioitasi.
En saanut kesätöitä, joten kirpaisee melko paljonkin. Kirpaisisi vähemmän, jos voisi ilmoittautua erikseen syys- ja kevätlukukausille, jolloin maksu jakautuisi kahteen osaan.
Poliittisiin kysymyksiin, ai niin kuin opintoihin liittyviin (esim. sosiaaliturva) ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiin, jotka niin ikään vaikuttavat opiskelijoiden asemaan (tekevät siitä yhdenvertaisemman)? Pässi. Se on niiden tehtävä: ajaa ja puolustaa opiskelijoiden etua tässä maassa.
En ole edes oikein perehtynyt mitä tuolla rahalla rahoitetaan, mutta vaikuttaa mielestäni aika tarpeettomalta maksulta. Kyseessä on kuitenkin niin mitätön raha, että ei jaksa kiinnostaa sitä vastaan pulikointi.
Monet ylioppilaskunnan esim. HYY ovat suunnattoman sijoitus/kiinteistö omaisuuden haltijoita, että mitään perusteita kerätä edelleen rahaa köyhiltä opiskelijoilta ei kyllä ole. Mutta homma jatkuu, kuka vetää välistä, ainakin säätiön hallinto, se on selvä.
Kylläpä opiskelijoilla on nykyään hankalaa. Lainaa ei haluta vaan kaikki opiskeluvarat pitäisi saada yhteiskunnan varoista, Varmaan tämä ylioppilaskunnan maksukin pitäisi saada sieltä. Seuraavaksi varmaan huomataan että kirjat maksaa ja läppärit eli nekin pitää saada valtion rahoituksella. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Monet ylioppilaskunnan esim. HYY ovat suunnattoman sijoitus/kiinteistö omaisuuden haltijoita, että mitään perusteita kerätä edelleen rahaa köyhiltä opiskelijoilta ei kyllä ole. Mutta homma jatkuu, kuka vetää välistä, ainakin säätiön hallinto, se on selvä.
Eiköhän nuo tee tilinpäätökset joten sieltä vaan lukemaan mihin rahaa menee. Itse kuvittelisin että pelkkä rakennuksen omistaminen ei tee rikkaaksi kun tiilillä on vaikea maksaa laskuja. Lisäksi rakennusta pitää ylläpitää yms. eli rahaa myös menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se aina kirpaisi siinä kuussa kun piti maksaa mutta lopulta kuitenkin aika pieni summa vuoden opiskelusta. Ennakoimalla tuon saa kuitenkin kesätyörahoista helposti säästettyä. Muualla maailmalla summa olisi helposti sen 10 000 ja enemmänkin. Kyllähän siellä ylioppilaskunnassa ajetaan myös sinun asioitasi.
En saanut kesätöitä, joten kirpaisee melko paljonkin. Kirpaisisi vähemmän, jos voisi ilmoittautua erikseen syys- ja kevätlukukausille, jolloin maksu jakautuisi kahteen osaan.
Voit ilmottautua erikseen syys- ja kevätlukukausille. Eli yliopistoon ilmoittaumisen yhteydessä valitset koko lukuvuoden sijaan vain lukukauden. Maksat tällöin vain puolet ja vastaavasti saat opiskelijakorttin edut vain puoleksi vuodeksi. Muista kuitenkin ilmottautua ajoissa kevätlukukaudelle, jotta pääse ajoissa ilmoittautumaan kevään kursseille.
- Ylioppilaskunnan aktiivi
Vierailija kirjoitti:
Poliittisiin kysymyksiin, ai niin kuin opintoihin liittyviin (esim. sosiaaliturva) ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiin, jotka niin ikään vaikuttavat opiskelijoiden asemaan (tekevät siitä yhdenvertaisemman)? Pässi. Se on niiden tehtävä: ajaa ja puolustaa opiskelijoiden etua tässä maassa.
Onko opiskelijoissa paljonkin paperittomia (=laittomasti maassa olevia) kun HYY on vaatinut terveyspalveluita paperittomille? Kerjäläisetkin ilmeisesti opiskelijoita koska HYY on vastustanut kerjäämisen kieltämistä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä opiskelijoilla on nykyään hankalaa. Lainaa ei haluta vaan kaikki opiskeluvarat pitäisi saada yhteiskunnan varoista, Varmaan tämä ylioppilaskunnan maksukin pitäisi saada sieltä. Seuraavaksi varmaan huomataan että kirjat maksaa ja läppärit eli nekin pitää saada valtion rahoituksella. Jne.
Tällä maksulla ei ole mitään tekemistä opintojen maksullisuuden kanssa. Ei nuo rahat mihinkään valtiolle mene maksuksi ilmaisesta opetuksesta.
Pässi? :D Herää pahvi! Kliffaa Hei! :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo tee tilinpäätökset joten sieltä vaan lukemaan mihin rahaa menee. Itse kuvittelisin että pelkkä rakennuksen omistaminen ei tee rikkaaksi kun tiilillä on vaikea maksaa laskuja. Lisäksi rakennusta pitää ylläpitää yms. eli rahaa myös menee.
Juu, ei riitä huimat vuokratuotot stadissa millään rakennusten ylläpitoon, ihan oikeasti, saahan sen tilinpäätöksen miinukselle, kun maksaapi hallinnolle hiukka bonusta.
Minusta aika pieni raha eikä sen maksamisessa suurempia ongelmia ole, mutta kyllähän se ihan periaatteessa on jotenkin omituinen juttu. Onneksi ainejärjestöön liittyminen ei ollut pakollista.
Edarivaaleissa äänestysprosentit ovat pieniä koska iso osa opiskelijoista ei koe ylioppilaskuntaa omakseen. Tulevien poliitikkojen kasvattomoitahan ne ovat.
Ihan perseestä tuo YTHS:n pakollinen jäsenyys. Ei edes mitään hyötyä koko laitoksesta. Terkkakeskuksesta saa paremman palvelun ja asiat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Mä nostan lainaa, mutta se satanen on silti mun 2kk ruokabudjetti. En ikinä osallistu mihinkään, en ole ikinä käynyt YTHS:llä, käyn yliopistolla tasan luennoilla. Eli nyt olen maksanut opiskeluaikanani yli 400€ aivan turhaan, vituttaahan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Mä nostan lainaa, mutta se satanen on silti mun 2kk ruokabudjetti. En ikinä osallistu mihinkään, en ole ikinä käynyt YTHS:llä, käyn yliopistolla tasan luennoilla. Eli nyt olen maksanut opiskeluaikanani yli 400€ aivan turhaan, vituttaahan se.
Et ole missään käyttänyt opiskelija-alennuksia? Edes julkisilla liikkuessa? Käsittääkseni ne on juuri ylioppilaskunnat, jotka niitä aleja neuvottelee.