Miksi rikkaat ei saa näyttää rikkauttaan Suomessa?
Ostin erään kansainvälisen huippusuunnittelijan puvun kaverin häihin ja laitoin timanttikaulanauhan (iltatilaisuus ja pukukoodi juhla-tai tumma puku). Kauheasti tuli naisilta palautetta liiasta yrittämisestä ja ylipukeutumisesta. Puku on todella kaunis, yksinkertainen ja laivaston sininen (mun lempiväri). Kaulanauhassa on jotain 20 pientä hiottua timanttia ja 10 safiiria. Sitäkin kommentoitiin todella ikävästi. Morsian pyysi multa anteeksi vieraiden huonoa käytöstä. Illan edetessä naiset oli jopa agressiivisia. Heitä tuntui myös ärsyttävän että meudän seurue puhui keskenään ranskaa.
Onko tällänen miten tavallista Suomessa?
Kommentit (26)
Kyllä mun korvaan kuulostaa hyvin suomalaiselta. Siellä ollaan niin helposti kateellisia, katkeria ja ärsyyntyneitä, jos jollakin menee hyvin. Se toisen onni on jotenkin itseltä pois. Varsinkin naisten välinen kilpailu on ihan omaa luokkaansa.
Aika wt jos laivastonsininen on lempiväri.
Kuulostaa todella tyylikkäältä kokonaisuudelta. Ehkä joku ranskaa osaava vieras kuuli miten haukuit heidän vaatimattomuuttaan ranskaksi.
Siis olivatko nämä jotkut wt-häät takahikiällä?
En ole moiseen käytökseen koskaan nimittäin törmännyt, vaikka käytän designvaatteita ja -laukkuja ja monesti kavereita ulkomailta tulee käymään (=puhutaan muuta kuin suomea).
Joku yksittäinen junttiporukka ei ole sama kuin koko Suomi. Ihan yhtälailla esim. Ranskassa törmää ranskalaisiin juntteihin, ei se ole mikään suomalaisten yksinoikeus.
Mitä niillä muilla sitten oli päällä? Minä en edes tunnistaisi mitään design-asuja, elleivät ne ole tyyliltään jotenkin ratkaisevasti erilaisia kuin muut juhlissa olijat. Tai jos niitä ei isoon ääneen mainosteta. Ja miten ranskan kieli liittyy varallisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella tyylikkäältä kokonaisuudelta. Ehkä joku ranskaa osaava vieras kuuli miten haukuit heidän vaatimattomuuttaan ranskaksi.
Luultavasti tämä. Itse puhun useampaa vierasta kieltä - ranska mukaanlukien - ja suhteellisen usein tulee tilanteita jossa joku lähietäisyydellä oleva ryhmä kuvittelee puhuvansa niin esoteerista kieltä että sitä ei kukaan muu paikallaolija voi mitenkään ymmärtää, ja jutut ovatkin sen mukaiset. Muutaman kerran olen sitten itse paikalta poistuessani toivottanut kyseiselle porukalle hyvät päivänjatkot kyseisellä kielellä, aika järkyttyneitä ilmeitä on joskus saanut nähdä.
No jo sun puku ja koristeet oli selvästi kalliimpia kuin morsiamella, niin olihan tuo aika moka. Vaikkei olisikaan olleet valkoisia.
Veitkö huomiota morsiamelta? Toisekseen tuollaisessa juhlassa kielen, jota suurin osa todennäköisesti ei osaa, puhuminen on melko epäkohteliasta..
Kyllä minusta nimenomaan Suomessa saa aika vapaasti näyttää ja olla juurikin sitä, mitä on; oli sitten rikkaampi tai köyhempi. - Harva Suomessa on niin rikas, että tarvitsee liikkuessaan ympärilleen kasan turvamiehiä (tai naisia), jotka pitävät huolen, että saa olla rauhassa ja kukaan ei hyökkää tai iske päälle tai että tule ryöstetyksi.
Sen sijaan seurassa saattaa kokea, että on töykeän tuntuista, jos juhlissa vieras on näyttvästi pukeutunut, kuin illan sankari tai sankaritar, ajatus mennnee kai jotenkin niin, että näin sankaritar tai sankari jää vieraan varjoon. -Toisaalta osa ottaa kohteliaisuutena ja iloitsee kun, joku on kunnalla panostanut, eikä tullut juhliin vanhassa rippipuvussa ja/ tai siinä samassa asussa, jonka kaikki näkevät, että se on peräsin (ruotslaien) ketjuliikkeen alesta muutaman vuoden takaa; olkoonkin, että kertakäyttökulttuuri on vään tylsää. On myös tylsää, jos juhlissa tai missä tahansa sosiaalisessa tilanteessa muodostuu sisäpiirejä, joihin osa ei pääse sisälle, koska esteenä on esimerkiksi kielimuuri. - Siis ikäänkuin juhlissa olisi vierailla olisi menossa omat juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niillä muilla sitten oli päällä? Minä en edes tunnistaisi mitään design-asuja, elleivät ne ole tyyliltään jotenkin ratkaisevasti erilaisia kuin muut juhlissa olijat. Tai jos niitä ei isoon ääneen mainosteta. Ja miten ranskan kieli liittyy varallisuuteen?
Nuoko ne ainoat vaihtoehdot taas on? Mainostaminen tai muotisilmä? Ei tule mieleenkään et joku saattais kysyä toisen asusteesta jotain?
Ohis
Suomessa on hyvin vahvana ajatusta että tuloeroja ei saa olla ja että varakkaat ovat jotenkin pahoja.
Sellaisenkin väittämän olen usein kuullut että köyhät ovat aidompia, ymmärtävät paremmin elämää ja rakastavat lapsiaan enemmän kuin varakkaat.
No niin kuin ketjusta jo heti näkeekin, niin ihmisillä on todella Suomessa taipumus tehdä toisista negatiivisia olettamuksia automaattisesti. Ap on toisia haukkuva paskanpuhuja, joka on todennäköisesti mainostanut asuaan jne. Sitten toiset ruokkii näitä mielikuvi entisestään ja jakavat eteenpäin, ni avot!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hyvin vahvana ajatusta että tuloeroja ei saa olla ja että varakkaat ovat jotenkin pahoja.
Sellaisenkin väittämän olen usein kuullut että köyhät ovat aidompia, ymmärtävät paremmin elämää ja rakastavat lapsiaan enemmän kuin varakkaat.
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tämä. Itse puhun useampaa vierasta kieltä - ranska mukaanlukien - ja suhteellisen usein tulee tilanteita jossa joku lähietäisyydellä oleva ryhmä kuvittelee puhuvansa niin esoteerista kieltä että sitä ei kukaan muu paikallaolija voi mitenkään ymmärtää, ja jutut ovatkin sen mukaiset. Muutaman kerran olen sitten itse paikalta poistuessani toivottanut kyseiselle porukalle hyvät päivänjatkot kyseisellä kielellä, aika järkyttyneitä ilmeitä on joskus saanut nähdä.
Ja sä oletat et nyt on käynyt noin, koska...?
Vierailija kirjoitti:
Aika wt jos laivastonsininen on lempiväri.
Niimpä. Pinkkiä sen olla pitää.
Vierailija kirjoitti:
Veitkö huomiota morsiamelta? Toisekseen tuollaisessa juhlassa kielen, jota suurin osa todennäköisesti ei osaa, puhuminen on melko epäkohteliasta..
Siellä taisi olla joku ranskankielinen kielitaidon. Hänen sulkeminen ulkopuolelle olisi ollut hyvin epäkohteliasta.
Meillä tuommoisissa tilanteissa ihmiset tulevat puhumaan myös sitä vierasta kieltä puhuvien kanssa ja pyytävät tulkkaamaan että pysyvät keskustelussa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä oletat et nyt on käynyt noin, koska...?
Koska se on todennäköisintä?
Vierailija kirjoitti:
Ostin erään kansainvälisen huippusuunnittelijan puvun kaverin häihin ja laitoin timanttikaulanauhan (iltatilaisuus ja pukukoodi juhla-tai tumma puku). Kauheasti tuli naisilta palautetta liiasta yrittämisestä ja ylipukeutumisesta. Puku on todella kaunis, yksinkertainen ja laivaston sininen (mun lempiväri). Kaulanauhassa on jotain 20 pientä hiottua timanttia ja 10 safiiria. Sitäkin kommentoitiin todella ikävästi. Morsian pyysi multa anteeksi vieraiden huonoa käytöstä. Illan edetessä naiset oli jopa agressiivisia. Heitä tuntui myös ärsyttävän että meudän seurue puhui keskenään ranskaa.
Onko tällänen miten tavallista Suomessa?
😅 😎 ketä tällainen satuilu palvelee? Timantit ja ranskan kieli...oliko se hienointa mitä pinnistellen keksit?? 😤 Kiitos harmaan lauantain huutonauruista!
No ei kai tuo tavallista Suomessa ole. Mutta olisit ansainnut saada ihailua eikä katkeria kommentteja.