Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut aikuiset ei osaa uida?

Vierailija
12.08.2017 |

Miten nämä selvisivät ala-asteen ja yläasteen uintireissut ja samoin miehet ketkä ovat käyneet armeijan? Eikö ne lapsenakaan kesäsin käyneet uimassa? Suomi on täynnä järviä, lampia, jokia ja merikin tulee vastaan ni ei kyllä oikein vettä voi välttää ja väittää ettei perheellä ollut varaa käyttää uimassa. Se että kelluu pinnalla ja pääsee jotenkuten eteenpäin ei ole mitään rakettitiedettä, niin ei mene jakeluun miten joku ei voi sitä edes aikuisena osata?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipaikkakunnallani ei kyllä lapsuudessani ollut kelvollisia uimarantoja. Tosin osasin lapsena kyllä jotenkuten, enää en pysy pinnalla.

Vierailija
2/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten ikinä nähneet afrikkalaisia uinnin MM- kisoissa tai olympialaisissa?

Mistähän johtuu ettei sieltä uimareita tule, vaikka niin monella on luppoaikaa ja mahdollisuuksia merenrannalla on vaikka kuinka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On uimataito ja "uimataito". Itse osaan nipinnapin pulikoida ja en esim sukeltaa. Ei se mitään helppoa ole.

Vierailija
4/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muuten ikinä nähneet afrikkalaisia uinnin MM- kisoissa tai olympialaisissa?

Mistähän johtuu ettei sieltä uimareita tule, vaikka niin monella on luppoaikaa ja mahdollisuuksia merenrannalla on vaikka kuinka.

ai monetkin asuu meren rannalla? Katsohan vähän Afrikan karttaa. Siellä on itse asiassa väestöön suhteutettuna hyvin vähn uimakelpoisia rantoja ja uimahalleja ei juuri ollenkaan, ihan suurimpia kaupunkeja lukuun ottamatta.

Vierailija
5/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla ei ole uimahalleja.

Vierailija
6/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sama kuin venäläisten kanssa?

Vierailija
7/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on paha fobia, esim. lapsuuden trauma kun on väkisin yritetty opettaa uimaan.

Vierailija
8/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ala-asteella hyvin harvoin uintia, en muista, olisiko ollut 2 kertaa vuodessa. Ei ollut uimahallia, niin se oli aina bussireissu naapurikuntaan. Yläasteella oli enemmän uintikerroja, mutta aika usein sattui menkat, kun olisi ollut uintia. Minä osaan uida koiraa ja vähän sammakkoa. En lähtisi uimaan nyt nelikymppisenä, kun taidot on niin heikot.

Vierailija
9/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai joku rovaniemeläinen ole koskaan nähnyt vettä!

Vierailija
10/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimareita ei synny meressä tai järvessä, vaan uima-altailla.

Vierailija
11/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko, että kukaan olisi koskaan sanonut, ettei siihen olisi ollut varaa. Itse olen käynyt uimahallissa paljonkin kaverini kanssa, mutta silti sanon, etten osaa uida. Joo, pysyn pinnalla jonkin aikaa, mutta lyhyen matkan uimiseen menee tuhottomasti aikaa ja pitkää matkaa en pystyisi uimaan, kun voimat loppuu. 

Ja meren, joen tai järven rannalla ei kyllä todellakaan mitään uimista opetella. 

Vierailija
12/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai joku rovaniemeläinen ole koskaan nähnyt vettä!

Tää tais tulla nyt Hesalaisen suusta? Fakta on kuitenkin, että et ole rollossa koskaan käynytkään ja tiedätkö muuten mikä on niemi? Se liittyy vesistöön jotenkin ja kannattaa laittaa google mapsiin Rovaniemi niin saatat yllättyä.

Vierailija
13/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hukkua 1993 Jyväskylän Aaltoalvarin aaltoaltaaseen, enkä sen jälkeen ole uimista testannut...

Vierailija
14/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla ei ole uimahalleja.

Järvissäkin, lammissa ja joissa pystyy uimaan.

Vierailija
15/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kymmeniä vuosia sitten yläasteella liikunnanmaikka, jolla oli ihan omanlaisena pedagogiikka. Kaikkien oli mm. pakko hypätä uimahallissa altaan syvään päähän oli uimataito mikä tahansa. Jos et hypännyt, se työnsi altaaseen. Koulun liikuntahallissa pakotettiin seisomaan käsillään seinää vasten, ja kaikkien olisi pitänyt olla jotain telinejumppa-akrobaatteja. En lähetä kaipaavia terveisiä. Se ihminen pilasi kiinnostuksen liikuntaan vuosikausiksi.

Vierailija
16/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin pieni, lähellä oli joki, mutta uiminen oli veden saastuneisuuden takia ankarasti kiellettyä. Koulusta meidät vietiin uimaan peruskoulun aikana ehkä kaksi kertaa vuodessa. Iso ryhmä, jokainen kakru pudotettiin vuorollaan aikuisten altaan syvään päähän ja katsottiin, pääseekö se omin voimin toiseen päähän asti. Jos ei päässyt, palautettiin lastenaltaaseen. Siellä suuri osa ajasta meni altaan reunalla palellessa, kun meitä oli paljon, allas pieni ja vain yksi ohjaaja. Ei kauheesti edistänyt uimataitoa.

Opettelin uimaan aikuisena itsekseni, ei ollut helppoa, mutta nykyään jo tykkäänkin siitä.

Vierailija
17/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että kukaan olisi koskaan sanonut, ettei siihen olisi ollut varaa. Itse olen käynyt uimahallissa paljonkin kaverini kanssa, mutta silti sanon, etten osaa uida. Joo, pysyn pinnalla jonkin aikaa, mutta lyhyen matkan uimiseen menee tuhottomasti aikaa ja pitkää matkaa en pystyisi uimaan, kun voimat loppuu. 

Ja meren, joen tai järven rannalla ei kyllä todellakaan mitään uimista opetella. 

Jaa, no itse mukaan lukien ja aika moni kaveri on sen taidon ihan järvessä oppinut. Itse opin Saimaan Orivedellä vuonna -97 ja sen jälkeen hommaa otettiin haltuun Päijänteellä enimmäkseen.

Vierailija
18/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ala-asteella hyvin harvoin uintia, en muista, olisiko ollut 2 kertaa vuodessa. Ei ollut uimahallia, niin se oli aina bussireissu naapurikuntaan. Yläasteella oli enemmän uintikerroja, mutta aika usein sattui menkat, kun olisi ollut uintia. Minä osaan uida koiraa ja vähän sammakkoa. En lähtisi uimaan nyt nelikymppisenä, kun taidot on niin heikot.

Niin siis oli "menkat" osu aika monella tytöllä aina samana päivänä... Varmaan moni tyttö välttelee samaa samalla verukkeella.

Vierailija
19/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä aikuisia nyt tarkoitat, ap? Koska mainitset ala- ja yläkoulun, niin tarkoittanet peruskoulun käyneitä, joista vanhimmat ovat noin 50-vuotiaita. Kun peruskoulu tuli, oli uimahalleja harvassa, maalla ei lainkaan, ja lieneekö uimaopetus edes alkuaan kuulunut peruskoulun opetussuunnitelmaan. On myös paljon paikkakuntia ja kyliä, joissa ei ole uintimahdollisuutta, koska ne eivät ole vesien läheisyydessä. Ja maalla varsinkin työ vei kesällä niin paljon aikaa, ettei ollut aikaa lähteä kuskaamaan lapsia mahdollisesti jopa kymmenien kilometrien päähän polskimaan veteen.

Me yli 50-vuotiaat emme ole kasvaneet uimahallien nurkilla eikä koulu osallistunut uimaopetukseen, vaan sen hoitivat joskus vanhemmat, jos oli aikaa, tai sitten isommat sisarukset tai kaverit. Minut nuoret enoni höynäyttivät opettelemaan uintia noin 5-vuotiaana, kun he väittivät, että pitää osata ainakin uida ja ajaa pyörällä, ennen kuin pääsee kouluun. No molemmat taidot olivat sitten hallussa hyvissä ajoin. Isoäiti istui keinussa ja piti kovaa meteliä, jos menin vähänkin syvemmälle rannasta. Hän ei osannut uida, sillä koti oli ollut kuivalla kankaalla.

Yhdeksikkö, kaivapa kartasto esiin, niin huomaat, että kyllä rovaniemeläiset ovat vettä nähneet. Kemijoki virtaa läpi kaupungin ja lisäksi sieltä löytyy pienempiä järviä ja lampia. Ja uimahallikin löytyy.- Uimataidottomat nuoret pannaan intissä uimakouluun, mutta lienee kiinni omasta halusta ja kiinnostuksesta, miten hyvin he oppivat tuon jalon taidon, ja pitävätkö he taitoa yllä intin jälkeenkin.

20/67 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan uida, tosin melko huonosti. Minulla on fobia syvää vettä kohtaan, eli en uskalla uida jos jalat eivät yllä pohjaan. Sen vuoksi on uiminen jäänyt, kun eipä oikein lasten altaassa kehtaa polskia.