Kodin rahat ja niiden hoito
Miten teillä hoidetaan teidän perheen raha-asiat niin että saatte rahat riittämään laskuihin, pakollisiin menoihin ja yllättäviinkin. Onko teillä säästötiliä? Miten laskunmaksu hoituu? Olen ottamassa itseäni niskasta kiinni kun aina tuntui olevan rahat loppu ja olis kova saada talousexperteiltä vinkkejä ; )
Kommentit (20)
Budjetti. Listaa toistuvat menot ja katso mitä jää yli. Ylimenevästä osasta laitat erikseen säästöön joka kuukausi. Kun on tarpeeksi kertynyt rahaa, jätä sopivaksi katsomasi summa niihin yllättäviin menoihin ja sijoita loput. Tee myös seuranta parilta kuukaudelta, jotta näet mihin rahaa oikeasti kuluu. Sen jälkeen alat nipistää siitä, mikä itsestäsi näyttää seurannassa pahalta, eli vaihdat edullisempaan tai luovut kokonaan.
Ylimenevästä summasta voi osan laittaa säästöön, mutta helpoimmin menee, kun laittaa palkasta heti säästöön ja sitten elää loppukuun niillä rahoilla, mitä jää.
Vierailija kirjoitti:
Ylimenevästä summasta voi osan laittaa säästöön, mutta helpoimmin menee, kun laittaa palkasta heti säästöön ja sitten elää loppukuun niillä rahoilla, mitä jää.
Joo tuota tarkoitin, sama summa joka kuukausi. Toistuvista eli kiinteistäkin kuluista voi yleensä jonkin verran tinkiä vaikka kilpailuttamalla.
Yleensä kaksi kertaa kuussa tuuletan setelit, tarvittaessa silitän. Kankaan läpi, etteivät kiiltokuviot tykkää kyttyrää. Kolikot tunniksi-pariksi likoon alumiinivuokaan, johon lämmintä vettä ja ruokasoodaa, huuhtelun jälkeen ritilälle kuivumaan. En yleensä lisää tuoksuja, paitsi joulun aikaan saatan sirotella kanelia tai neilikkaa säilytyslaatikkoon ja joskus myös suoraan kukkaroon, jos samat rahat pyörivät siellä pidempään käyttämättä.
Ap kysyi myös, miten laskunmaksu hoituu. En oikein ymmärtänyt ehkä, mutta kaikki kiinteät e-laskuna menemään automaattisesti ja satunnaiset laskut heti sinne verkkopankkiin. Laskuja voi myös maksaa ennen eräpäivää, jos tuntuu, että ne jäävät maksamatta/unohtuvat tms.
Raha riittää menoihin kun menot on alunperinkin mitoitettu pienemiksi kuin tulot. Ei siis nostettu asuntolainaa kaikkea mitä pankit olisi myöntäneet, vaan vain puolet. Asuminen, säästöön, muut menot on ehdottomasti kannatettava vinkki. Viikon välein kannattaa tsekata paljonko kauppaan on mennyt ja säätää sitten tarvittaessa kulutusta tiukemmalle ennen seuraavaa palkkapäivää.
Meillä on vuosittainen budjetti ja erillinen tili yhteisiin laskuihin. Kumpikin siirtää niitä varten saman summan kuukausittain, siellä sitten on ottaa kun vakuutuslaskut tulee kerralla toukokuussa ja helmikuussa tulee 500 euron sähkölasku.
Ensin kuukauden seuraat mihin rahat menee eli maksat kortilla ja tilitapahtumien perusteella kirjaat eri menoluokkiin. Sitten teet jatkolle budjetin ja seuraat sitä. Heti tuloista osa säästöön. Kilpailuta kiinteät menot. Ole kriittinen muutenkin näistä pakollisista menoista koska monesti eivät ole niin pakollisia kuin mitä aluksi luulee.
Minun budjettini on mitoitettu vain minun tulojeni mukaan. Ei mitään yhteistä tiliä miehen kanssa. Näin raha-asiat ovat kokonaan hallussani. Meillä on joka kuukausi tietyt kiinteät menot asumiseen liittyen, ne maksaa mies ja minä käytän vastaavasti saman summan maksamalla sähkölaskun ja osan vakuutuksista 3-6 kk välein. Kumpikin maksaa autonsa kulut, omat vakuutuksensa jne. ja mitoittaa elämänsä tulojensa mukaan. Ei heräteostoksia, jos ei ole ensin varmistanut omasta budjetistaan, onko ostokseen varaa - minulla, ei miehellä eli ei koskaan mitään hankintaa sillä mielellä, että lainaanpa mieheltä, jos omat rahat loppuvat.
Kiitos vinkeistä ; ) Olen myös kiinnostunut sijoittamisesta mutta esim. pankkien sivuilla homma on selitetty niin vaikeasti ettei maallikko ymmärrä tätä kieltä. Olisko jossain tällaiselle "tavalliselle" hyvää sijoitusneuvontasivua jossa kerrotaan asiat silleen yksinkertaisesti että tyhmempikin tajuaa??
Katso nettipankistasi kaikki tänä vuonna maksamasi säännölliset pakolliset laskut kuten sähköt, vesi, asuminen, vakuutus (auto ja koti), puhelin laske summa ja jaa tuo numerolla 12. Siirrät erilliselle laskujen maksutilille tuon summan automaattisesti joka kuukausi.
Tarkastele myös kuukausittaista rahankäyttöä kuukauden ajan mihin raha menee, paljonko sitä menee. Kirjaamalla kaikki kuukauden menot ylös voit päätellä mistä voisit säästää. Esim. Ruuassa voi säästää päättämällä minkä verran syö ulkona tai kahviloissa.Edullisemman kampaajan ja kuntosalin etsiminen.
Siirrä erilliselle tilille tuo säästämäsi rahasumma kuukausittain heti kun tili tulee.
Kolmas vinkki koskee käyttötiliäsi. Siirry käteisen käyttöön. Ole koko ajan tietoinen tilisi saldosta.
Visaa saat käyttää vain matkojen varaamiseen. Jos matkustelet paljon säästä matkatahaa erilliselle tilille.
Höveli kirjoitti:
Kiitos vinkeistä ; ) Olen myös kiinnostunut sijoittamisesta mutta esim. pankkien sivuilla homma on selitetty niin vaikeasti ettei maallikko ymmärrä tätä kieltä. Olisko jossain tällaiselle "tavalliselle" hyvää sijoitusneuvontasivua jossa kerrotaan asiat silleen yksinkertaisesti että tyhmempikin tajuaa??
Pörssisäätiön opas.
Tutustu Seligson.fi ja Nordnet.fi.
Vierailija kirjoitti:
Minun budjettini on mitoitettu vain minun tulojeni mukaan. Ei mitään yhteistä tiliä miehen kanssa. Näin raha-asiat ovat kokonaan hallussani. Meillä on joka kuukausi tietyt kiinteät menot asumiseen liittyen, ne maksaa mies ja minä käytän vastaavasti saman summan maksamalla sähkölaskun ja osan vakuutuksista 3-6 kk välein. Kumpikin maksaa autonsa kulut, omat vakuutuksensa jne. ja mitoittaa elämänsä tulojensa mukaan. Ei heräteostoksia, jos ei ole ensin varmistanut omasta budjetistaan, onko ostokseen varaa - minulla, ei miehellä eli ei koskaan mitään hankintaa sillä mielellä, että lainaanpa mieheltä, jos omat rahat loppuvat.
Ohis sekava ja arveluttava tuo teidän malli. En suosittelisi. Miehesi maksaa kiinteät menot asumiseen liittyen. Onko omistusasunto tai vuokra-asunto miehesi nimissä? Jos oma, niin Erotilanteessa mies voi osoittaa maksaneensa asumisesta ja saada omistusasunnon itselleen.
Minulla on kalliisti palkattu taloudenhoitaja. Olenhan sentään Kokoomuslainen!
Höveli kirjoitti:
Nyt on valtavan paljon hyviä talousaiheisia blogeja, niitä kannattaa lueskella. Seligson ja Nordnet jo mainittiin, niihin kannattaa tutustua. Esim. Danske Bankilla rahastoihin pitää säästää kuukaudessa säännöllisesti 30 euroa tai tehdä 500 euron kertatalletus, mutta Nordnetillä kertatalletus voi olla niinkin pieni kuin 15 euroa. Kannattaa katsoa, mitä merkintä-, lunastus- ja hallinnointikuluja rahastosta peritään, esim. Nordnetillä on täysin kuluttomia rahastoja. Nettishoppailua voi tehdä noinkin :)
Olemme laskeneet budjetin. Yllättäviä menoja on hyvin harvoin. Budjetissa on joka kk toistuvat menot, kuten ruoka, hygieniavälineet, puhelinlaskut jne, lisäksi esim vakuutuslaskuista ym harvemmin saapuvista laskuista olemme arvioineet paljon niihin menee keskimäärin kuukaudessa rahaa ja päälle vielä olemme laskeneet muutaman satasen yllätysten varalle ja vaatteisiin kuussa. Sen mukaan laitamme molemmat miehen kanssa tilipäivänä rahaa yhteiselle tilille. Joka kk se ei tietenkään tyhjene, mutta näin sinne jää seuraavaa kuukautta varten x summa rahaa, jolls voi kattaa sitten vaikka sen vakuutusmaksun tms usein mukamas "yllättävän" menon.
Ennen minullakin oli ns yllättäviä menoja, kunnes ymmärsin että sitä voi sairastua, kodinkone mennä rikki ja harvemminkim tulevat laskut on ennakoitavissa ja pitäisi olla tiedossa. Nykyään kun varaa budjettiinsa jonkin verran väljyyttä, ei yllätyksiä suuremmin tule. Toki ei se koskaan ole kivaa tai helppoa jos joutuu kodinkoneen ostamaan, mutta ei horjuta usean kuukauden ajankaan elämää enää.
Minun neuvoni on sama kuin monella muullakin eli menot tulojen mukaan! Mekin otettiin aikoinaan asuntolaina sillä ajatuksella, että lainaa voidaan lyhentää vaikka vaan yhden ihmisen tuloilla. Edelleenkin elän aika säästeliäästi ja yritän saada joka kuukausi ainakin jotain säästöön. Joskus ei jää juuri mitään, viime kuussa sain 700 euroa, en kyllä ostanutkaan juuri muuta kuin ruokaa. Monet menot ei ole pakollisia, esim netflix maksaa 120 e vuodessa. Vaatteita ei myöskään tartte olla älytöntä määrää eikä tartte olla mitään merkkivaatetta. Ruokamenoissa voi säästää myös paljon, tosi pienelläkin voi tulla toimeen.
Kandee tutustua erilaisiin blogeihin! Niistä saa aika paljon vinkkiä. Esim. täältä http://sijoituskokeiluja.blogspot.fi/2017/02/girl-power.html löytyy hirveesti naisten kirjottamia talousblogeja
Kandee tutustua erilaisiin blogeihin! Niistä saa aika paljon vinkkiä. Esim. täältä http://sijoituskokeiluja.blogspot.fi/2017/02/girl-power.html löytyy hirveesti naisten kirjottamia talousblogeja
En jaksa mitään budjetteja, joten yksinkertaisesti kulutan vähemmän kuin tienaan. Rahaa ei tarvitse sen kummemmin miettiä.
Ensin kannattaa aloittaa kirjanpito, jotta selviää, mihin ne rahat ovat menneet. Martoilla on hyvä excel-pohja. Tiliotteista voit tehdä vaikka viime vuoden kokonaan ja nyt kulunut vuosi, sen perusteella sitten budjetoit tulevat tulot ja menot. Pikkuostoksiin saa ihan huomaamatta menemään isoja summia vuodessa.