Lapsen yrittämisestä/ lapsettomuudesta?! OV. kysymyksiä mammoille
Hei,
n. 36-vuotias pariskunta olemme ja parisuhteen ym vakiinnuttua kovasti olisi perheenlisäystä toiveissa. Nyt on menty neljä yrityskiertoa ilman onnistumista.
Gynellä on tutkittu minulla kohtu/ synnyttimet sekä ultralla nähty munasolut(?) ja mitattu liman paksuus joka oli 10-13mm ja lääkärin mukaan hyvä. Sanoi vain että "hyvältä näyttää" mitä se ikinä tarkoittaakaan. Samoin verikokeilla ovulaatio löytynyt. Sitten lääkäri puhui jotain jatkossa munatorvien aukiolotutkimuksesta, millainen se on?
Miehellä on tyoterveydessä tutkittu siittiöt, 1 sivun lausunto jossa oli että kaikki OK mutta siittiöt epämuodostuineita, viitearvo (normaali) oli 4 ja miehellä tämä oli kolme. Kirjallinen lausunto: lähes normaalit mahdollisuudet saada lapsia. Kuulemma 2 lääkäriltä kysynyt ja tulos 3/4 on kuulemma OK-hyvä vaikka kirjallisessa lukee "epänormaali" rakenteen kohdalla?!
Ajattelimme yrittää ihan rauhassa nyt 6-12kk. Sen jälkeen, ikämme takia, pitääkö miettiä tutkimuksia tai hoitoja. Miten lapsettomuushoidot menevät järjestyksessä, mikä on lievin vaihtoehto?
Tämä lapsettomuuslääkäri, jolla kävimme gynellä ym, sanoi seuraavasti: 6kk yrittämisen jälkeen voidaan kokeilla KOEPUTKIHEDELMÖITYSTÄ. Mitä tämä tarkoittaa? Koeputkihedelmöitys kuulostaa teolliselta, pelottavalta ja koko asia pelottaa.
Kaikki fiksut, kannustavat vastaukset tervetulleita. Mitä tutkimuksia ja, missä järjestyksessä JOS alkaa näyttää siltä, että yrityksistä huolimatta, raskaus ei ala.
Kiitos tuestanne ja asiallisista vastauksista.
Kommentit (39)
Ilman muuta, lääkäriltä on kysyttävä vielä tarkemmin. Kuulisin mielelläni miten muilla yritys edennyt ja omia kokemuksia noihin yrityksiin ja hoitovaihtoehtoihin. Lääkäri vaikutti vanhan liiton henkilöltä joka ei ollut kovin asioita selittävä. Ap
Kyllä monet nuoremmatkin yrittävät sen vuoden, siskoni 1,5 vuotta ennen kuin tärppäsi, ja sitten toinen ja kolmas syntyivätkin ihan peräkanaa, kun ei ehtinyt ehkäisyä hankkia. Siskoni oli tuolloin 27-vuotias.
Me etenimme hitaasti, minä olin 25-vuotias , kun lopetettiin ehkäisy ja 30-vuotias, kun mentiin tutkimuksiin. Teillä osa tutkimuksista periaatteessa tehty, mutta oletan, että haluavat vielä tarkistaa asian. Mullakin ensimmäisessä tutkimuksessa todettiin epämuodostunut kohtu, kun lääkäri syystä tai toisesta ei tajunnut hiukan taaksepäin kallistunutta kohtuani ja sen muotoa. Tämän jälkeen on lukemattomat lääkärit sitä tuijotelleet sanomatta sanaakaan epämuodostumisesta - myös tämä sama, joka ensimmäisellä kerralla ehti sen julistaa epämuodostuneeksi ja kaksi lastakin olen synnyttänyt sillä samaisella kohdulla. Myös mieheni siittiöitä oli kuulemma liian vähän ensimmäisellä tutkimuskerralla mutta sitten seuraavalla kerralla todettiin taas normaaliksi. Eli ei kannata liikaa painoa laittaa yhdelle tutkimuskerralle tai yhden lääkärin sanomisille.
Toisaalta ikäsi tekee hitaan etenemisen mahdottomaksi. Teinä siis odottaisin vähintäänkin toiset neljä yrityskiertoa, koska ikäsi puolesta et raskaudu välttämättä ihan heti mutta se ei silti tarkoita, ettetkö ylipäätään raskautuisi luomusti. Sain itse toisen lapseni 35-vuotiaana hoidoilla ja tuolloin kun tuskastelin ikääni lääkäri nauroi ja sanoi, että olen vielä nuori hoidoissa oleva, että monet tulevat vasta 40-vuotiaina ja se on liian myöhään.
Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa ne miehen siittiöt. Oman mieheni vähäiseen määrään vaikutti luultavasti flunssa, sillä jos siittiöitä on liian vähän, ei voi tulla ns. normaalia tulosta seuraavalla kerralla. Meillä ei ongelmaa selvitetty koskaan, ollaan ns. selittämättömästi lapsettomia mutta mulle ei koskaan tehty tuota munatorvien aukiolotutkimusta, kun lääkäri sanoi, että se maksaa paljon ja jos ne on tukossa, niin ne on leikattava ja se on kallista ja hidasta. Meillä siis mentiin suoraan koeputkihedelmöitykseen, joka on se rankin lapsettomuushoito. Nyt jälkeenpäin mielestäni olisi kannattanut tehdä se aukiolotutkimus ja leikkaus, kun olin vain 30-vuotias, mutta teille sanoisin, että mitä enemmän aikaa menee, sitä vähemmän munasoluja muodostuu, joten kannattaa toimia ehdottomasti, kun olet vielä alle 40-vuotias ja vuoden yrittämisen jälkeen en yrittäisi muita keinoja, ellei miehen siittiöt oikeasti ole epämuodostuneita. Teillä ei vain ole aikaa kokeilla monenlaisia hoitoja. Meillä meni kaksi vuotta ennen kuin sain esikoiseni ja tiedän pareja, joilla on mennyt kymmenenkin vuotta. Siinä mielessä lääkäri on oikeassa, kun ehdottaa sitä tujuinta hoitokeinoa.
Koeputkihedelmöitys eli ivf ei ole niin kamala kuin miltä se kuulostaa. Siinä siis käytetään sinun ja miehesi sukusoluja, ne hedelmöitetään kehosi ulkopuolella ja sitten asetetaan takaisin kohtuusi. On se silti rankka sinulle tai ainakin oli minulle. Ystäväni ei kokenut sitä yhtään rankaksi, joten se on yksilökohtainen juttu.
IVF ei ole kauhean raskas paitsi silloin, jos kaikki menee pieleen. Itse lähes lamaannuin moneksi kuukaudeksi, en saanut juuri mitään tehtyä.
Neuvona sinulle sanoisin, että ei kannata olla positiivinen. Helpommalla pääset, jos odotat pahinta. Et putoa korkealta, ja jos käy hyvä tuuri, niin sehän on vain plussaa. Teillä nyt sinänsä on on ihan ok tilanne, monella on tosi paljon huonommat lähtökohdat.
En jäisi enää odottelemaan. Hedelmällisyys suorastaan romahtaa n.38 ikävuoden jlk ja hoitojakin saattaa joutua käymään useamman. Mahdolliset keskenmenot voi nekin siirtää hoitojen uusintoja, jos ottaa henkisesti koville kuten itsellä kävi. Tässä vaiheessa mitä nuorempi, sitä parempi mahdollisuus saada terveitä alkioita ja siis lapsi. Itse menin hoitoihin ensimmäisen kerran reilu vuosi sitten 37 vuotiaana. Silloin tulin raskaaksi heti ensimmäisestä siirrosta, mutta myöhemmin tuli keskenmeno. Kesti vuosi ennenkuin menin uudestaan ja arvot oli muuttunut jo tässä ajassa paljon huonommiksi. Tulin kuitenkin raskaaksi taas ensimmäisestä siirrosta ja tällä hetkellä viikkoja 12. Lääkäri ihmetteli miksi en aiemmin hakeutunut heti seuraavaan siirtoon, vaan odottelin näin pitkään. En vain pystynyt... IVF-hoidot tehtiin lyhyellä kaavalla ja ainakin itselle ne oli fyysisesti todella helpot.
Kiitos vastauksistanne todella paljon. Eli kommenttien perusteella juuri kuten lääkäri sanoi, 6kk yritystä ovulaation aikaan ja heti koeputkihedelmöitykseen.
Mitä sivuvaikutuksia koeputkihedelmöityksellä on? Voiko sen jälkeen saada luonnollisesti lapsia? Mitä jos se ei onnistukaan?
Voitteko suositella pääkaupunkiseudulta hyvää lääkäriä näihin asioihin? Haluaisin sellaisen lämpimän, joka kertoo fiksuimmat vaihtoehdot, en tuppisuuta joka ei vastaa kunnolla.
Kiitos, Ap
Olen saanut lapsen koeputkihedelmöityksellä 40-vuotiaana.
Koeputkihedelmöityksessä sinulta otetaan munasoluja ja mieheltä siittiöitä. Hedelmöittyminen tapahtuu maljassa ja hedelmöittyneet alkiot siirretään kohtuusi kasvamaan. Koeputkihedelmöitys auttaa silloin, kun syystä tai toisesta (asia ei aina selviä), hedelmöittyminen ei luonnostaan onnistu. Hoito auttaa monia perheitä. Todennäköisyys raskauden alkamiseen kasvaa merkittävästi edellyttäen tietenkin, että vika ei ole munasoluissa eikä siittiöissä vaan siinä hedelmöittymisessä.
Koeputkihedelmöityksen rankin osuus on naisen. Koska hoitoa varten tarvitaan monta munasolua, jotta varmistetaan, että edes joku saadaan hedelmöitettyä, joudut piikittämään itseesi hormoneja munasolujen tuottamiseksi. Se on vähän rankkaa ja voi olla henkisesti raskasta. Miehen kannattaa olla tukena koko ajan. Lääkäri kertoo ennen hoidon aloittamista kaikki riskit. Niihin on syytä varautua.
Kun munasolut ovat kypsiä, ne kerätään talteen. Se ei ole kummoinenkaan toimenpide. Alkion siirtäminen kohtuun on niin ikään hyvin yksinkertaista eikä tunnu missään.
Jos hyviä munasoluja saadaan useita ja jos ne kaikki saadaan vielä kaiken lisäksi hedelmöitettyä, teillä on useita alkioita siirrettäväksi. Tämä on hyvä asia. Jos ensimmäinen yritys ei johda raskauteen, voitte helposti yrittää toista ilman että joudutte uudelleen käymään läpi munasolujen keräämistä. Alkiot nimittäin pakastetaan.
Joskus kuitenkin käy niin, ettei riittävän hyviä munasoluja saada tai vain yksi niistä hedelmöittyy. Lääkärisi voi kertoa myös näistä asioista.
Ajattelen itse niin, että hedelmöityshoidot ovat rankkoja mutta raskauskin voi olla ja synnyttäminen ihan varmasti on. Ja nyt neljä vuotta myöhemmin en enää edes muista, miten rankkaa se oli. Ymmärrän silti, jos joku ei lähde sille tielle, mutta suosittelen ainakin harkitsemaan.
Onnea matkaan!
Ps. Jos nainen on terve, sen hedelmällisyys ei romahda mihinkään 38-vuotiaana. Ei ole sellaista ikää. Mutta todennäköisyys raskaaksi tulemiseen ei tietenkään kasva.
"Voiko sen jälkeen saada luonnollisesti lapsia?"
Totta kai voi. Koeputkihedelmöityksessä vain hedelmöitys tehdään "ei-luonnollisesti", luontoa siis vähän autetaan. Kun alkio siirretään kohtuun, raskaus jatkuu ihan luonnollisesti. Ja voi myös mennä kesken, ihan niin kuin "luonnollisestikin" alkaneissa raskauksissa. IVF-hoitoja on tehty Suomessakin jo vuosikymmenet ja hoidot ovat vain parantuneet.
En minä ainakaan koskaan ajattele, että minulla on "koeputkilapsi". Ihan tavallinen lapsi se on. Ehkä keskimääräistä vielä toivotumpi mutta muuten ei mitään eroa johonkin toiseen.
Kuulostaa siltä, että teidän kannattaa mennä ensin juttelemaan lapsettomuusklinikalle. Siellä saa kysyä ihan vapaasti ihan kaikesta, mitä mielessä liikkuu.
Teidän iässänne ei kannata mennä julkiselle puolelle hoitoihin vaan suoraan yksityiselle, niin alkaa tapahtua. Itse olin Väestöliitolla ja ihan tyytyväinen olin, vaikka osa lääkäreistä oli sellaisia, ettei oikein kemiat kohdanneet. Onneksi pystyin vaihtamaan, ja viimeisin oli se paras juuri minulle. Minulla siis päinvastoin kuin sinulla eli empaattinen ja lässyttävä lääkäri sai minut vain romahtamaan ja surkuttelemaan itseäni ja onneksi löysin sitten sellaisen asiallisen ja ns. lääkärimäisen, joka ei kuitenkaan ollut kylmä mutta ei myöskään surkutellut. Ainoan kerran pidin häntä hiukan kylmänä, kun hän tyypillisesti totesi keskenmenon jälkeen, että turha sitä on surra, kun sellaista sattuu elämässä suurimmalle osalle ja on ihan normaalia. Joo, en itkenyt vastaanotolla mutta jotenkin tuo silti satutti, kun siihen lapsenalkuun on ehtinyt kuitenkin laittaa viikkojen ajaksi niin paljon toivoa. Jälkeenpäin olin silti tyytyväinen ettei hän tavallaan antanut romahtamismahdollisuutta siellä vastaanotolla vaan pystyin hyvin hallitusti menemään vielä töihinkin.
Ystäväni taas piti lääkäristä, joka minullakin oli aluksi. He itkivät yhdessä epäonnistumisia ja oli tosi empaattinen (ja minusta surkutteleva). Lääkäreitä voi vaihtaa, jos kemiat ei osu yhteen.
Ystäväni muuten sai toisen lapsen luomuna, kun "hanat olivat auki", niin kuin lääkäri sanoi. Ja neuvolalääkärin kanssa minulla oli hyviä keskusteluja, kun hänkin oli saanut ensimmäisen lapsensa hoidoilla ja toinen sitten ihan omatoimisesti ilmoitti tulostaan heti ensimmäisen jälkeen. On kuulemma tyypillistä.
Kannattaa tosiaan hakeutua hoitoihin jo 6kk yrityksen jälkeen, koska olette yli 30 vuotiaita. Meille tehtiin tutkimukset ja kaikki puhui sen puolesta, että voisimme saada lapsen perinteisin keinoin. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan lapsettomuuden syy oli selittämätön. Kahden vuoden hoitojen jälkeen saimme lopulta icsillä lapsen toisella icsi-kierroksella. Sitä ennen olimme kokeilleet tuloksettomina inseminaatiota ja pelkkiä hormoonitukia. Ikää lapsen syntyessä meillä oli 39 ja 41. Alun perin yritys saada lapsi oli aloitettu, kun äiti oli 32 vuotias.
Kiitos kaikille. Emme jää odottelemaan, mutta 4 yrityskiertoa on kai vielä kovin vähän. Ajattelimme, että ensi kesään asti, 12 yrityskiertoa yrittäisimme luomuna, sillä vasta aloitimme yrityksen. Miltä tämä kuulostaa Teistä?
Yhdynnät ovat olleet 3 päivää ennen ovulaatiota, ovulaatiopäivänä aamulla ja illalla sekä yksi päivä sen jälkeen, ainakin näin. Miltä tämä kuulostaa teistä? Netissä oli että aina aamuyhdynnät, kerran päivässä mutta lääkäri sanoi että iltayhdynnät, mutta ei perustellut kunnolla, minkä takia?
Vitamiinit ym syöty, foolihappo ja muuta. Ei tupakkaa, alkoholia tms muuta, normaalipainoisia.
Väestöliittoa suositeltu. Onko Felicitas pk-seudulla hyvä? Laittakaa please lääkäreitä nimeltä, joita voitte suositella, sillä tämä on niin tärkeä asia.
Kiitos, Teidän vastauksistanne ja kokemuksistanne!
Ap
Mulle lääkäri suositteli Väestöliitolla joka toinen päivä yhdyntää ovulaation lähellä, koska siittiöt säilyvät hengissä 24h kohdussa ja koska jos harrastaa paljon seksiä, siemennesteen laatu vähenee eli saadaan juuri niitä epänormaaleja tuloksia siittiöiden suhteen. Mutta tästä siis 10 vuotta aikaa eli suositukset ovat voineet muuttua, koska ala on sellainen nopeasti kehittyvä.
Mulla samoin kokemukset lääkäreistä Väestöliitolla yli 7 vuoden takaa eli en tiedä, kannattaako enää lääkäreitä suositella. Se empaattinen lääkäri oli Sofia joku (en muista sukunimiä, joku vierasperäinen) ja se asiallinen lääkäri oli Jarna joku. Molemmat siis hyviä lääkäreitä ja yhden kerran oli ehkä paras, mutta se oli tasan yhden kerran ja taisi olla joku paikan ylin lääkäri, vanhempi nainen, ehkä jo osa-aikaeläkkeellä, kun en koskaan saanut sille aikaa ja muistaakseni ruotsalaistyyppinen sukunimi.
Kannattaa ehkä vaan kokeilla itse. Mulle oli helpointa naislääkärit ja niitä osuikin kohdalle mutta mies ehkä olisi toivonut mieslääkäriä, ei kyllä koskaan asiasta valitellut mutta tuli vain mieleen. Mielestäni tärkeintä ei ole se, että saatte jonkun suositellun lääkärin vaan se tieto, että voitte lääkäriä vaihtaa ja kokeilla toista, jos ensimmäinen tuntuu nuivalta. Ja kannattaa muistaa ne omat odotukset, jännitykset ja hormonit, jolloin lääkäreiden tekemisiin ja sanomisiin voi ladata ihan turhia painolasteja. Jälkeenpäin sitten vähän hymähtelin itselleni ja tunteilleni. Ammattilaisista on kuitenkin kyse.
Ainakin Väestöliitolla oli sen verran ruuhkaa 7 vuotta sitten, että esim. ensimmäinen aika meni 2 kk:n päähän ja sen jälkeen meni vielä pari kuukautta perustutkimuksissa, jotka oli pakko tehdä, vaikka kuinka sanottiin, että ne on tehty (eli verikokeet, sptaudit, kilpirauhanen, hormonitasot ja sitten se limakalvon paksuus ja siittiöiden laatu). Eli tositoimiin päästiin vasta 4 kk:n jälkeen (omat työaikani sen verran hankalat että en saanut sovitettua aikoja aikatauluuni kovin hyvin). Tämän takia suosittelen tosiaan enää neljää yrityskiertoa ja sitten ajanvarausta ja perusasioiden tutkimista, jolloin viimeistään vuoden yrittämisen jälkeen olette todella jo tositoimissa heti. Jos lääkärin kanssa ei kemiat kohtaa tai jotain ikävää ilmenee, voitte tarvita keskusteluaikaa ja asian pureksimistakin eli senkin takia on hyvä, että prosessi aloitetaan ajoissa.
15, kiitos
Eli SP-taudit tutkittu OK, kilpirauhanen tutkittu oli OK, hormitasot OK, limakalvon paksuus 10-13mm ja sanoi että HYVÄ. Siittiöt kuten kuvailin 3/4 muodon osalta mutta määrä, laatu muuten OK ja lausunto: lähes normaalit. Verikokeista tehty S-prog jolla ovulaatio löytyi kuten Clearbluellakin ja nyt jäljellä vain verikokeet, jotka tehdään tässä viikon-kahden sisällä, mitä noilla verikokeilla tutkitaan, se jäi epäselväksi? Eli kaikki nuo tutkittu.
Eli joko siis alkuvuodesta 6kk yrittämisen jälkeen IVF tai ensi kesällä 12kk luomuyrittämisen jälkeen JOS ei tärppää luomuna. Ensi vkolla taas olisi yrittämisen aika, ja kyllä iloisin ja hyvin mielin tehdään tätä yrittämistä, kivaahan se on.
Ap
Teillä on ikää sen verran, että lähtisin aika pian katsomaan sitä hoitojen tietä. Ainakaan en jäisi odottamaan ensi kesää. Varsinkin, jos joku lääkäri on jo suositellut teille hoitojen aloittamista.
Ja vaikka teillä olisi kaikki tarvittavat terveys- ym. testit tehty, ei niitä hoitojakaan aloiteta tosta noin vaan. Jos menet maanantaina klinikalle, et ole siitä kuukauden päästä raskaana. Vähintään hoidot pitää ajoittaa oikeaan kohtaan kiertoa.
Jos olisin sinä, hakeutuisin lapsettomuusklinikalle keskustelemaan. Lääkärit siellä ovat parhaita asiantuntijoita ja voivat neuvoa, miten juuri teidän kannattaisi toimia. Lääkärit osaavat antaa tarkempia tietoja aikatauluista. Meillä ainakin oli vain ihania lääkäreitä yksityisellä klinikalla. Menisin sinuna sinne ihan rauhallisin mielin. Ja aina voi vaihtaa lääkäriä, jos siltä tuntuu.
Yksityisellä puolella keskustellaan myös rahasta. Onko teillä realistinen käsitys siitä, mitä useamman vuoden lapsettomuushoito maksaa? Suosittelen perehtymään asiaan, jotta se ei tule yllätyksenä. Klinikoilla on selkeä hinnasto.
18, voi apua, poistu ikävä ihminen tästä ketjusta kiitos. Kaltaisiasi vastauksia kaipaa vähiten kaikista. :( Olet tosi ilkeä.
17, OK hyvä tietää näkemyksesi, että et suosittele 12kk luomuyrittämistä. On jonkinlainen käsitys rahasta. Osaatko suositella klinikoita?
Kiitos, ap
Kannattaisi varmasti kysyä niiltä lääkäreiltä ja siltä gyneltä jos on jotain kysyttävää? Eiköhän he osaisi vastata parhaiten.