Sveitsissä Euroopan paras raideliikenne, Suomessa 3. paras. Kummassakin raideliikenne on valtion omistuksessa.
Pitääkö Bernerin ihan väkisin ruveta "korjaamaan" sellaista, joka ei ole rikki?
"Suomessa on Boston Consultingin mukaan Euroopan kolmanneksi parasta raideliikennettä. Ykkönen on Sveitsi, joka ei ole avannut valtion kiskoja kilpailulle."
http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/201708112200322044_pk.shtml
Kommentit (11)
kannatan mallia jossa kuka vaan saa ajaa junalla jos rakentaa omat raiteet.
vr:n toimistollako tuo galluppi on tehty?
Vierailija kirjoitti:
kannatan mallia jossa kuka vaan saa ajaa junalla jos rakentaa omat raiteet.
No sekin olisi ihan ok, jos jokainen saisi ajaa junalla, jos hankkii oman junan.
Mutta Bernerin mallissahan valtio ostaa ja omistaa kaluston, mutta yksityiset firmat saa ne käyttöönsä!
Vierailija kirjoitti:
vr:n toimistollako tuo galluppi on tehty?
Miltä osin VR mielestäsi on huonompi kuin muut Euroopan rautatiet?
Uusliberalistisen ideologian mukaan kannattava valtionyhtiä on sosialismia. Ajatuskin raideliikenteen kilpailusta on yksinkertaisesti järjetön. Bernerin puheet uudesta liikentoiminnasta eivät tarkoita mitään muuta kuin hintojen nousua ja palveluiden jotka olivat ennen maksuttomia tulemista maksulliseksi.Kun uusliberalistinen politiikka on aiheuttanut kokonaiskysynnän laskun pitää kapitalistien nyt päästä ryöstämään valtionomaisuus.
Bernerillä on vain fanaattinen halu yksityistää ja "vapauttaa" kaikki mahdollinen. Lähtökohta on ideologinen, ei pragmaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannatan mallia jossa kuka vaan saa ajaa junalla jos rakentaa omat raiteet.
No sekin olisi ihan ok, jos jokainen saisi ajaa junalla, jos hankkii oman junan.
Mutta Bernerin mallissahan valtio ostaa ja omistaa kaluston, mutta yksityiset firmat saa ne käyttöönsä!
Yksityinen firma pääsisi hyödyntämään infraa jonka rakentaminen on maksanut miljardeja. Kapitalisti saisi kerätä voittoja kalustolla jonka kansalaiset ovat maksaneet. Onnibussiin on turha vedota koska on tiedossa että halvimpia lippuja myydään tappiolla sillä yhtiön kulut eivät ole sen pienemmät kuin muillakaan. Mistä on tullut kuvitelma että joku kapitalisti osaisi suunnitella liikenteen tuottavammaksi? Ei mitenkään. Kyse on ideologiasta.
VR voi hyödyntää suureen ekonomiaa: kaluston ja henkilökunnan käyttö pystytään optimoimaan.
Miten tulee halvemmaksi, jos junia rupeaa ajamaan monta pientä firmaa, joilla jokaisella oma byrokratiansa? Mistä se säästö tulee?
Ainoa mahdollisuus säästöön on työehtojen polkeminen. Onko tarkoitus siis tehdä sama kuin mitä varten Flybe/Norra perustettiin? Tämän lentoyhtiön ainoa tarkoitushan on Finnairin työehtojen kiertäminen. Uusilla junafirmoilla olisi ilmeisesti samaan tyyliin joku eri TES, joka olisi paljon heikompi kuin VR:n TES.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannatan mallia jossa kuka vaan saa ajaa junalla jos rakentaa omat raiteet.
No sekin olisi ihan ok, jos jokainen saisi ajaa junalla, jos hankkii oman junan.
Mutta Bernerin mallissahan valtio ostaa ja omistaa kaluston, mutta yksityiset firmat saa ne käyttöönsä!
Yksityinen firma pääsisi hyödyntämään infraa jonka rakentaminen on maksanut miljardeja. Kapitalisti saisi kerätä voittoja kalustolla jonka kansalaiset ovat maksaneet.
Kuulostaako tapaukset Digita ja Caruna tutuilta? Niissä tapahtui juuri noin.
Mitä väliä,en ikinä kulje kuin omalla autolla.
Pääkaupunkiseudulla juna ja bussilippujen hintoja voi nostaa reilusti.
Ehkä junat kannattaa lahjoittaa yksityisen suomenruotsalaisen säätiön omistukseen lastensairaalan tyyliin...