Arvon aikuiset.
Olen 14-vuotias peruskoulun opiskelija, ja haluan kertoa oman mielipiteeni pakonomaisesta ruotsin opiskelusta.
Olen nyt kaksi vuotta opiskellut ruotsia, ja en osaa yhtäkään muuta sanaa kuin "hej", "vad" ja "när". Taisiis jos näin äkkiseltään pitäisi sanoa ruotsinkielisiä sanoja, edellämainitut olisivat ainoita mieleen tulevia. Kyse ei ole tyhmyydestä, ruotsi on ainoa oppiaine joka on alle kiitettävän todistuksessa, eikä myöskään opiskelun puutteesta, teen joka ikisen läksyn, ja vähintään sivun mittaiset muistiinpanot joka tunnilta. Ruotsin kokeisiin opiskelu vie myös suurimman osan vapaa-ajastani. Ruotsia puhuu vain noin yhdeksän miljoonaa ihmistä, en ole kiinnostunut minulle vaikean, ja (minulle) hyödyttömän kielen opiskelusta. Inhottaa nyt jo lukion ruotsintunnit.
Olen toki yrittänyt katsoa asiaa toisestakin näkökulmasta. Minulla on monia ystäviä, joiden toinen vanhempi on ruotsalainen, tai muuten vain ovat erittäin hyviä ruotsin kielessä. Heistäkin tuntui turhauttavalta opiskella kaikki yksinkertaiset asiat uudelleen ( joissain kouluissa saattaa olla myös erilliset oppitunnit tasokkaammille).
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Sinut pakotetaan opiskelemaan ruotsia, jos haluat menestyä. Sinulla ei ole valinnan mahdollisuutta, koska tämä on Suomi.
Sitten ihmetellään, että miksi korkeakoulutetut menevät ulkomaille töihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, et sinä kyllä ihan 14-vuotias peruskoulun opiskelija ole... ;)
Miksi en olisi, on meitä konservatistisia nuoriakin, jotka arvostavat enemmän yleiskielen puhumista, kuin jotain stadislangin ja tankeroenglannin yhteytyksen käyttämistä. (Oletan että puhetapani takia arvellit sellaista, et ole ensimmäinen)
Aloittaja
Kukaan 14-vuotias ei puhu/kirjoita äidinkieltään noin hyvin, saati sitten puhu asioista... Trolli spotted XD..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, et sinä kyllä ihan 14-vuotias peruskoulun opiskelija ole... ;)
Miksi en olisi, on meitä konservatistisia nuoriakin, jotka arvostavat enemmän yleiskielen puhumista, kuin jotain stadislangin ja tankeroenglannin yhteytyksen käyttämistä. (Oletan että puhetapani takia arvellit sellaista, et ole ensimmäinen)
Aloittaja
Kukaan 14-vuotias ei puhu/kirjoita äidinkieltään noin hyvin, saati sitten puhu asioista... Trolli spotted XD..
Itse asiassa, opiskelen syventävää suomenkieltä, ja arvosanani äidinkielessä onkin erinomainen.
Vaikka argumenttisi on erittäin stereotypinen, pidän kommenttiasi kohteliaisuutena.
Aloittaja
Voi vinetto nää persulien ajatushautaamon tuotokset on noloja. Ap taitaa olla sama taliaivo joka on mm. kertonut seuraavaa "olen 56vuotias isoäiti kauniaisesta ja johdan suurta kansainvälistä yritystä ja tähän asti olen äänestänyt vihreitä mutta nyt riittää ja alan äänestää Halla-ahoa joka on hiano miäs..."
Pellet...
Vierailija kirjoitti:
Voi vinetto nää persulien ajatushautaamon tuotokset on noloja. Ap taitaa olla sama taliaivo joka on mm. kertonut seuraavaa "olen 56vuotias isoäiti kauniaisesta ja johdan suurta kansainvälistä yritystä ja tähän asti olen äänestänyt vihreitä mutta nyt riittää ja alan äänestää Halla-ahoa joka on hiano miäs..."
Pellet...
Just joo, no jos mun on pakko puhuu jtn slangia, jotta muut uskois mua, nii ok sitte. Mä luulin et aikuiset "psyykkisesti täysin kehittyneet" ihmiset tietäis, että kaikki nuoret ei olla samaa harmaata massaa, joka kiroilee, käyttää päihteitä ja lilluu Kampissa yöt ja päivät. Btw, äänestäisin vihreitä, jos saisin äänestää.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pellet...
Just joo, no jos mun on pakko puhuu jtn slangia, jotta muut uskois mua, nii ok sitte. Mä luulin et aikuiset "psyykkisesti täysin kehittyneet" ihmiset tietäis, että kaikki nuoret ei olla samaa harmaata massaa, joka kiroilee, käyttää päihteitä ja lilluu Kampissa yöt ja päivät. Btw, äänestäisin vihreitä, jos saisin äänestää.
Aloittaja
Seliseli. Et ihan oikeasti ymmärrä missä kaikissa kohdissa meni vituralleen, enkä minä ala sinulle itsestäänselvyyksiä avata. Että aikuinen mies kehtaa kitistä...
ps eikö yhtään häiritse että pomosi Matti Putkonen on tuomittu raiskaaja?
Joku on sitten kasvattanut hyvän lapsen.
Eikös nyt ole tulossa se uudistus lukioihin, että ei olisi pakollisia ruotsinkursseja?
Ihan kuin minun näppäimistöstäni, silloin kuusi vuotta sitten.